speakerset hogere middenklasse

Gestart door Wookson, september 19, 2025, 11:15:31

Vorige topic - Volgende topic

RCD

Het is natuurlijk belangrijk om te weten welke processor hij gaat gebruiken en wat daarbij de mogelijkheden zijn m.b.t subwoofers.

Rob

CinéHome

In mijn ervaring maakt dat geen verschil. Hoe zwakker de receiver, hoe meer voordeel je hebt van niet full range te gaan. En een zuilspeaker afsnijden op 80Hz met de standaard crossover bij de meeste receivers van 12db/octaaf (of minder),zal nog steeds voor poort-output zorgen die laagweergave zal uitdoven op bepaalde frequenties.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

RCD

Jou mening.
Ik zou zeggen hoe geavanceerder de processor is des te meer mogelijkheden voor subwoofers.
Zelf vind ik een sub niks overigens.

Rob

CinéHome

Citaat van: Rob_Dingen op september 24, 2025, 20:54:32Zelf vind ik een sub niks overigens.
Dat zegt veel natuurlijk.
Maar uiteraard zijn de meeste subs niks.
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Ralf67

Dus bij HT geen subwoofer ?

Dat vind ik dus weer niks 😎

RCD

Citaat van: CinéHome op september 24, 2025, 21:19:26Dat zegt veel natuurlijk.
Maar uiteraard zijn de meeste subs niks.
Je leest verkeerd of ik zij het niet duidelijk.
Een enkele sub vind ik niks.
Minimaal een stereo sub.

Rob

Fox

In de bioscoop, nee.
Want THX bioscopen met elk jaar hun certificaat laten vernieuwen en zover ik weet zijn de enkele zalen die in NL waren er niet meer...

Bovendien is het THX systeem niet meegegroeid met de ontwikkelingen THX was oorspronkelijk gebaseerd  op het 4 kanaals matrix surround codering met een niet full range surround. Kijk maar naar de specs van de dipool surroud sprekers en versterking. THX heeft nog wel de stap gemaakt naar discrete stereo suround en een hoger frequentie bereik in de monitoren, maar verder dan 5.1 kwam men niet. Want Lucas heeft THX verkocht om de "special editions" van Star Wars IV-VI en de delen I-III te produceren en heeft daarvoor met Dolby EX bedacht, maar dat is nooit in het THX systeem geïmplementeerd. Het enige wat van THX over is (na diverse doorverkopen van het met THX) zijn monitoren met 80-22khz en subwoofers.

Deze heb ik bv vorig jaar nog gehoord, en was niet erg onder de indruk
https://teufelaudio.nl/home-cinema/thx-producten?partner_id=sea-nl..google.181225095.678172665018.&gad_source=1&gad_campaignid=181225095&gbraid=0AAAAADyDltHkI8K6AIVYlG7W_150AlOl3&gclid=Cj0KCQjwrc7GBhCfARIsAHGcW5UfzBdr3wM3iHrsoIr6py0h28aUmbm_j2P4n_WjA_W2C8FS4a5PCuUaAqxaEALw_wcB

En ik blijf erbij dat 8 signalen loslaten op 1 subwoofer niet handig is....

Citaat van: CinéHome op september 24, 2025, 15:51:34Niet echt nee. Het is niet omdat het 'merk' THX niet meer prominent aanwezig is, dat het principe niet meer wordt toegepast. En als er 1 plek is waar het zeker zijn nut heeft, dan wel in de kleinere home theatres.

Maar blijft de vraag: heb je het recent nog gehoord - buiten het Laserdisc tijdperk?

CinéHome

Met de gelinkte Teufel setup haal je niet bepaald de referentie THX speakers aan. 😉

Maar je wil het te veel op het label THX vastpinnen. Het gaat om het principe sub/sat en dat wordt algemeen toegepast.
En de laagsignalen zijn in essentie mono, dus die kunnen gerust door 1 subwoofer worden gedaan.

FrankBe

Citaat van: CinéHome op september 24, 2025, 13:48:49Ik zou altijd maximaal voor een QR5 SE gaan in een HT setup (als ik Audiovector zou aanbevelen). Mogelijk zelfs QR3 SE - maar daar heb je dan een sub bij nodig in stereo als je de extra diepgang wil.

Want ik blijf het herhalen, niets is slechter voor een goede laagweergave dan een teveel aan (niet te controleren) laagweergave.
Door op verschillende plaatsen output te genereren onder de 80Hz krijg je uitfasering van de lage tonen.
Daarom klinkt een gesloten monitor met 1 of bij voorkeur 2 subwoofers doorgaans strakker en met meer laag.

Zoals Rob al aangaf, zijn moderne processoren en AVR uitgerust met steeds geavanceerder bass management. Trinnov waveforming en Dirac ART zijn momenteel het neusje van de zalm.

Ikzelf wacht op Dirac ART voor mijn Denon AVC-A1H in een 7.4.6 set waarbij front L+R alsook de surrounds fullrange zijn. Dirac ART gebruikt geen vast crossover meer en gaat de mogelijkheden van elke speaker benutten om bas decay binnen de perken te houden en zo de invloed van de ruimte onder 150Hz in te perken. Daarom zijn de 2x 8" van de QR7(se) net een troef. Binnen enkele weken wordt Dirac ART voor D&M gelanceerd en het resultaat zou blijkbaar spectaculair zijn.

CinéHome

Succes met het instellen van Dirac ART, maar ik denk niet dat dit terzake doet.
T/S zoekt een degelijke HT set met een mooie stereo weergave. Ik denk niet dat de vraag zover rijkt dat er ook een nieuwe processor/versterker en een duur dirac systeem bij zou komen kijken. Maar het moet gezegd, dirac komt almaar dichter bij het sub/sat ideaal inzake homogene weergave met wat in principe een boel fase-incoherente speakers zijn in een kleine ruimte (gepoorte luidsprekers).

Het kan zo eenvoudig zijn als 5 (of 7) monitoren met 1 (of 2) gesloten subwoofers met eigen EQ aan boord om de boel perfect te kunnen instellen.

Fox

Volgens mij is mono geen argument, want 1 LS op zich is mono  ;)

Wat het complex en risicovol maakt is dat de sub 8 verschillende mono signalen te verwerken krijgt die elk een frequenties van bv 15 tot 80hz en timing hebben. Dat kan goed gaan, maar ook verschrikkelijk fout.

En dat iets vaak word toegepast maakt niet direct dat het echt goed is.
Een vele mensen roken, dus dan zal dat wel het beste voor je zijn..  :D

Citaat van: CinéHome op september 25, 2025, 02:29:55Met de gelinkte Teufel setup haal je niet bepaald de referentie THX speakers aan. 😉

Maar je wil het te veel op het label THX vastpinnen. Het gaat om het principe sub/sat en dat wordt algemeen toegepast.
En de laagsignalen zijn in essentie mono, dus die kunnen gerust door 1 subwoofer worden gedaan.

CinéHome

Ik denk dat de meeste mensen niet roken.
Maar the proof of the pudding...

RCD

Als je voor een stereo set een subwoofer toepast gaat het al fout.
Dan verdwijnt er al laag informatie.

Rob

CinéHome

Citaat van: Rob_Dingen op september 25, 2025, 13:15:26Als je voor een stereo set een subwoofer toepast gaat het al fout.
Dan verdwijnt er al laag informatie.

Rob
Als je een stereo set in een kamer neerzet... verdwijnt er al laag-informatie.
Ik snap het punt niet.

De kunst is de 2 niet te laten overlappen. Dan verdwijnt er niet(s) veel.

RCD

Gaat niet over het overlappen tussen sub en speaker.
Het gaat over het mono maken van het stereo signaal.
Daar zit fase draaing tussen en raak je info kwijt.

Rob

morca

Dan zet je 2 subwoofers neer als links en rechts aangesloten .

WilcoL

En TS? Ben je met deze -overigens interessante- discussie geholpen?

;)
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Hisense 55U79NQ - Denon AVC-X4700 - Tannoy Revolution Signature DC6T, DC6LCR, DC4 & Arena - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Denon DBT-3313 - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Zidoo z1000 Pro - Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500

CinéHome

Citaat van: WilcoL op september 26, 2025, 07:32:05En TS? Ben je met deze -overigens interessante- discussie geholpen?

;)
Doorgaans niet nee. Zo gaat het meestal met die discussies.
Maar mocht t/s misschien toch geprikkeld zijn om eens het vergelijk te doen een een goede sub/sat zou gaan beluisteren, dan is het wel de moeite waard.
De door mij genoemde leden zitten over het land verspreid. Dus als t/s z'n lokatie deelt, kan ik een tip geven.

Fox

Vergeet ook het "Masking" effect niet waardoor de rustige subtiele informatie (geluiden dus) verdwijnt achter de luide/dominantie info (geluiden).

Citaat van: Rob_Dingen op september 25, 2025, 16:52:12Gaat niet over het overlappen tussen sub en speaker.
Het gaat over het mono maken van het stereo signaal.
Daar zit fase draaing tussen en raak je info kwijt.

Rob

CinéHome

Bedoel je bij vloerstaanders?
Het grootste voordeel van sub/sat is microdetails en pin-point richtingsprecisie in de weergave.

ruud2

veel opties en meningen, maar het zijn tenslotte jouw oren die het beoordelen.
waarom ga je niet gewoon naar een goede dealer die een arsortiment heeft staan en zelf luisteren.
zij zullen je graag te woord staan en hun luisterruimtes opstellen.
niet wetende in welk deel je woont maar in Limburg zit Stassen en daar kan je kosteloos luisteren naar je eigen (voor) selectie.

Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

CinéHome

Luisteren is altijd kosteloos hoor.
Ook hier. Maar een forumgenoot is soms wat laagdrempeliger.

ruud2

Citaat van: CinéHome op september 26, 2025, 09:44:43Luisteren is altijd kosteloos hoor.
Ook hier. Maar een forumgenoot is soms wat laagdrempeliger.

nou , kijk meteen een andere uitnodiging?
bij een forumgenoot!
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

FrankBe

Citaat van: CinéHome op september 26, 2025, 08:58:02Bedoel je bij vloerstaanders?
Het grootste voordeel van sub/sat is microdetails en pin-point richtingsprecisie in de weergave.

Je hebt meer vrijheid om de sats te plaatsen in de ruimte maar microdetail en directivity hangen toch van de kwaliteit van drivers, ontwerp van het filter en het type tweeter al dan niet voorzien van een waveguide?

buckler

Topic starter zelf is allang afgehaakt mannen...  :)
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Kaleidescape , Keces CineMike , Isotek , Crowson actuators (2X)