speakerset hogere middenklasse

Gestart door Wookson, september 19, 2025, 11:15:31

Vorige topic - Volgende topic

gerard123

Citaat van: FS249 op september 27, 2025, 16:56:13Toch nog maar even weer plaatsen. Ik ben nieuwsgierig naar het antwoord.
Daar zit wel alles in, in dat samengevoegde signaal, maar dus ook signalen die elkaar cancellen. Dat werd hier gesteld. Ik denk echter dat als je die elkaar cancellende signalen gaat voeden aan twee subs die afzonderlijk links en rechts weergeven, dat dat cancellen nog steeds plaatsvindt door de aard van lage tonen.
Zet je gewone stereo speakers maar eens uit fase. Weg laag.

CinéHome

Een toon van 80Hz heeft al een lengte van 4,3m. 60Hz 5,7m.
Hoe ga je daar ooit links van rechts in onderscheiden in een kamer van 4m breed?

Het zijn de hogere frequenties die de richting aangeven en eronder moet je ervoor zorgen dat er geen al te breedbandige pieken en dalen zijn. Doorgaans door 2 subs te combineren - maar niet op dezelfde lijn als in Links/Rechts. Maar eerder afgaand op de nodes in je kamer.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

botsen

Leuke discussie. Uit interesse: als er links en rechts 80 hz uit de speaker komt, maar rechts vertrekt deze iets later, bijv een derde golflengte, levert dat niet gezamenlijk ook een hogere frequentie op met richtingsinformatie (of dat dan 240hz is of 1/3 van 80hz erbij dus iets meer dan 100hz, weet ik niet)

CinéHome

Citaat van: botsen op september 28, 2025, 10:16:53Leuke discussie. Uit interesse: als er links en rechts 80 hz uit de speaker komt, maar rechts vertrekt deze iets later, bijv een derde golflengte, levert dat niet gezamenlijk ook een hogere frequentie op met richtingsinformatie (of dat dan 240hz is of 1/3 van 80hz erbij dus iets meer dan 100hz, weet ik niet)
Er zal uiteraard invloed zijn, maar ik denk dat je voorbeeld behoorlijk theoretisch is. De geluidsgolven zullen door reflectie op muren, plafond en vloer altijd uit fase gaan tov elkaar en voor pieken en dalen zorgen.
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

ruud2

Citaat van: CinéHome op september 28, 2025, 11:21:02Er zal uiteraard invloed zijn, maar ik denk dat je voorbeeld behoorlijk theoretisch is. De geluidsgolven zullen door reflectie op muren, plafond en vloer altijd uit fase gaan tov elkaar en voor pieken en dalen zorgen.

symmetrie van de (luister) kamer en fase gelijkheid ( of fase gedrag) van de speakers zijn hierin van grote invloed.
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

Mao

Citaat van: CinéHome op september 26, 2025, 12:32:07Mis jij veel detail met 2x 2x15inch subwoofers Martin?

Zit hier ook met 2x 2x15" crossfreq is 250Hz op slechts 12dB per electronisch.
Gebruik subwoofer niet nodig. Alles pakweg onder de 100Hz geeft geen stereo informatie. Denk dat je met meerdere subwoofers in relatief kleine ruimtes problemen gaat krijgen met uitdoven cq versterken van dat sublaag.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

RCD

Citaat van: Mao op september 28, 2025, 14:46:25Alles pakweg onder de 100Hz geeft geen stereo informatie.
Waar haal je die wijsheid vandaan?

Rob

chansig

Het is echt heel grappig (😂😂😂) om te zien hoe je anderen de maat neemt. Dus op bovenstaande manier reageert.

En anderen deze manier van reageren kwalijk neemt.

Mooie wereld leven we toch in.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

RCD

Citaat van: chansig op september 28, 2025, 15:45:11Het is echt heel grappig (😂😂😂) om te zien hoe je anderen de maat neemt. Dus op bovenstaande manier reageert.

En anderen deze manier van reageren kwalijk neemt.

Mooie wereld leven we toch in.

Gr. Hans
Blij dat ik jou nog een leuke middag kan bezorgen.

Rob

chansig

Is momenteel weinig voor nodig.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Mao

Citaat van: Rob_Dingen op september 28, 2025, 15:41:34Waar haal je die wijsheid vandaan?

Rob

Ik zou zeggen neem de proef eens op de som laat iemand ergens in de ruimte een sub plaatsen en mag ij aanwijzen waar het laag vandaan komt. Is genoeg vakliteratuur over te verkrijgen. En wellicht na te lezen op Internet. Dit is namelijk ook de basis gedachte achter het fenomeen subwoofer met satelliet luidsprekers. En waarom denk je dat subwoofers mono zijn ?
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

ruud2

Citaat van: Mao op september 28, 2025, 16:13:50Ik zou zeggen neem de proef eens op de som laat iemand ergens in de ruimte een sub plaatsen en mag ij aanwijzen waar het laag vandaan komt. Is genoeg vakliteratuur over te verkrijgen. En wellicht na te lezen op Internet. Dit is namelijk ook de basis gedachte achter het fenomeen subwoofer met satelliet luidsprekers. En waarom denk je dat subwoofers mono zijn ?

heren , heren voordat we elkaar weer in de haren vliegen..
1 belangrijk ding, is het HT of muziek...en dat wordt steeds door elkaar gegooid. dus in welke hoedanigheid wordt de sub gebruikt !
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

CinéHome

HTmuziek. 🫠

CinéHome

Maar heus, ik kan er echt geen onderscheid in maken. Heb mijn beste stereo gehoord op een sub/sat opstelling met 1 subwoofer dan nog wel.

RCD

Citaat van: Mao op september 28, 2025, 16:13:50Ik zou zeggen neem de proef eens op de som laat iemand ergens in de ruimte een sub plaatsen en mag ij aanwijzen waar het laag vandaan komt.
Dat was de opmerking niet.
En afhankelijk tot hoever de sub doorloopt is hij wel, niet of moeilijk lokaliseerbaar.
Jij zij det er geen stereo informatie is onder de 100Hz, dat was jou opmerking.

Rob

RCD

Citaat van: CinéHome op september 28, 2025, 16:55:58Maar heus, ik kan er echt geen onderscheid in maken. Heb mijn beste stereo gehoord op een sub/sat opstelling met 1 subwoofer dan nog wel.
Zo´n opmerking kan natuurlijk niemand iets mee.
Het is maar net wat je referentie is.
Heel de discussie gaat weg waar het over begon.
Ik gaf de opmerking dat als je stereo mono maakt in het laag er info verloren gaat.
Als je dat niet weet zul je het niet missen en het is ook niet zo dat het met een enkele sub niet kan klinken.

Rob

AudioLaan

Zonder bijdehand te willen doen, het ging toch over vleorstaanders in matzwart tot €3600 een paar? TS is allang verdwenen en heeft zich een paar Keffers laten aanmeten door Klubben gok ik. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

CinéHome

Citaat van: Rob_Dingen op september 28, 2025, 17:12:59Zo´n opmerking kan natuurlijk niemand iets mee.
Het is maar net wat je referentie is.
Heel de discussie gaat weg waar het over begon.
Ik gaf de opmerking dat als je stereo mono maakt in het laag er info verloren gaat.
Als je dat niet weet zul je het niet missen en het is ook niet zo dat het met een enkele sub niet kan klinken.

Rob
Of iemand heeft niet genoeg ervaring met het integreren van subwoofers.
Wat het ook moge zijn, in die 25 jaar professioneel bezig te zijn in deze business heb ik toch best wat leuke stereo setups gehoord hoor. ;)
Opstellingen van +50.000 euro laat ik even buiten beschouwing - daar heb ik nog nooit echt voor kunnen gaan zitten. 😁

CinéHome

Citaat van: AudioLaan op september 28, 2025, 17:21:00Zonder bijdehand te willen doen, het ging toch over vleorstaanders in matzwart tot €3600 een paar? TS is allang verdwenen en heeft zich een paar Keffers laten aanmeten door Klubben gok ik. :)
Hoe bijdehands! 😉
Het ging weldegelijk om een surround speakerset met gespecifieerd budget voor vloerstaanders.(om helemaal precies te zijn).

DofN

Citaat van: CinéHome op september 28, 2025, 17:56:23Of iemand heeft niet genoeg ervaring met het integreren van subwoofers.
Wat het ook moge zijn, in die 25 jaar professioneel bezig te zijn in deze business heb ik toch best wat leuke stereo setups gehoord hoor. ;)
Opstellingen van +50.000 euro laat ik even buiten beschouwing - daar heb ik nog nooit echt voor kunnen gaan zitten. 😁

Eens, maar ik trek die grens ergens anders.

Je kan de allerbelabberdste speakers kopen, ongeacht de prijs tot in de miljoenen. Maar ook echt heel goede, zelfs de perfecte voor de Europese - niet al te grote woonkamers, tot maximaal 20K. Echt goede LS moeten -helaas- wat kosten.. Maar 50K is niet nodig.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

brt

Citaat van: DofN op september 28, 2025, 18:44:19Echt goede LS moeten -helaas- wat kosten.. Maar 50K is niet nodig.

En wat is 'wat'? :)

En vanuit welke prijs reken je dan? Kostprijs of verkoop prijs?

Direct sale vs importeur/dealer netwerk, maar ook het land waar iets gemaakt is, maakt nogal wat uit voor de (uiteindelijke) prijs. Dan ook nog de (no nonsense) studiowereld vs de hifi. Scheelt ook weer flink...
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Wookson

Citaat van: AudioLaan op september 28, 2025, 17:21:00Zonder bijdehand te willen doen, het ging toch over vleorstaanders in matzwart tot €3600 een paar? TS is allang verdwenen en heeft zich een paar Keffers laten aanmeten door Klubben gok ik. :)

nee hoor ik ben er nog  ;D

JoWa

Bij Audioexpert hebben ze de Totem Acoustic Bison Twin Tower.
Hele goede luidspreker imo.

Adviesprijs tegen de €4k, gewoon Marcel vragen of hij er wat van af wil doen  :D
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Linn Akurate 2200/1 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

Fox

Misschien is onderstaande juist jou probleem.

Ik hoor in mijn LS in full ranges toch echt bv links de basedrum van het drumstel en rechts de basgitaar gescheiden / geplaats van elkaar in de muziek.

Dat je die scheiding niet hoort in een sub/sat systeem waar al het laag tegelijk en door 1 LS moet worden weergegeven en waar ook masking optreed, lijkt me logisch  :sarcasm:

Citaat van: CinéHome op september 28, 2025, 16:55:58Maar heus, ik kan er echt geen onderscheid in maken. Heb mijn beste stereo gehoord op een sub/sat opstelling met 1 subwoofer dan nog wel.

botsen

Of je hoort de boventonen van basedrum vanuit links en die van de basgitaar van rechts (terwijl de grondtonen uit de subwoofer komen).