Eversolo T8

Gestart door marco73, september 17, 2025, 18:24:42

Vorige topic - Volgende topic

ElpeeTwaalf

Afspelen zelf gaat prima. Het is enkel bij handelingen.

mmuetst

Citaat van: ElpeeTwaalf op december 23, 2025, 21:54:06Afspelen zelf gaat prima. Het is enkel bij handelingen.
Ik vroeg me dat af omdat de Schiit DAC die ik gerepareerd had van ook ging schaken als er van bit-rate gewisseld werd. Dus een album was geen probleem, maar een verzamel lijst met verschillende kwaliteit digitale muziek hoorde je tussen elk nummer de relais klikken in de DAC.
Ook iets wat de eigenaar ook later als irritant ervaarde.
Ik luister zelf eigenlijk zoals ik ook naar LP's luister, zitten, album op en dan uitspelen. Behalve dan het kant A en B ritueel tussendoor, dat heb je natuurlijk niet bij digitaal. Maar ik heb wel verzamellijsten die ik regelmatig afspeel.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Kurt

Bij "handelingen". Zeker dat de T8 de data snel genoeg binnenkrjgt van de NAS?

ElpeeTwaalf

Er is geen NAS, data staat op de T8 zelf (getest met files op de SSD én op de interne flashgeheugen) of op streamingdiensten.
Wanneer je een nummer pauzeert, gooit de T8 de uitgang meteen dicht en dit is compleet overbodig.
Idem wanneer je naar volgend nummer gaat of zelfs tijdens het scrollen door een mummer. Kort gezegd - bij elke vorm van onderbreking van afspelen gaat de uitgang direct uit.

Het is geen defect maar een opmerkelijke keuze van Eversolo, wellicht een bug.

Kurt

Duidelijk. Idd een bug. Heb ik al vaker gezien bij "player" software.

Oorzaak is vaak de volgende: Los van welke source het komt (nas, direct, ...) wordt intern een socket geopend (noem het "connectie"), waarover de bitstream loopt naar de DAC (of waar dan ook naartoe).

Die socket moet je op een bepaald moment afsluiten (ik laat het waarom even achterwege). Best practice is eigenlijk om die niet langer als nodig open te houden (beperkte resource). Nu hangt het sterk af hoe de player software daarmee omgaat. Slimme software probeert de socket te herbruiken, of houdt die even open. Dit laatste maakt bv het verschil tussen "pauze" en "stop".

Een bug, of minder slimme software, kan ervoor zorgen dat bij iedere handeling de socket wordt gesloten, en direct terug geopend.

Het sluiten van de socket ervaart je DAC als "er is hier niets meer te doen", en die schakelt ook af.

Doordat je streamer die socket telkens sluit en heropent, zorgt dit ervoor dat je dac idd afschakelt, en opnieuw synct bij het heropenen, waarbij je in dit geval een kleine hapering zou moeten ervaren, omdat de dac opnieuw sampling rate ed moet scannen.

mmuetst

De speler moet eigelijk een soort keep-a-life data sturen als ik het zo goed begrijp.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

holco

Staat de Mute mode goed op de T8
Ik doel op een i2s aansluiting, geen idee welke output er nu gebruikt wordt.
My Showcase

Minisforum MS-A1 HQPlayer-6 - Eversolo T8 / Roon-Rock / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / LAPP ÖLFLEX CL 110 CY 3G1,5 Power cables.

Kurt

Citaat van: mmuetst op december 23, 2025, 23:32:53De speler moet eigelijk een soort keep-a-life data sturen als ik het zo goed begrijp.
Idd. Zoiets. Op een socket kan je een ganse pak params zetten, waar ttl, read timeout, etc.

ElpeeTwaalf

Klopt, tenzij er iets extremers gedaan wordt zoals het afkoppelen van kloksignaal, maar ook dat lijkt mij niet anders dan een instelling in de software.

Goed, voor nu moeten ze eerst het probleem/bug erkennen en daarna horen we wel of het op te lossen valt.

ElpeeTwaalf

Goed nieuws, ze hebben toegezegd naar de issue te willen kijken en zullen dit meenemen in een van de volgende FW updates.

Kurt

Citaat van: ElpeeTwaalf op december 24, 2025, 14:01:57Goed nieuws, ze hebben toegezegd naar de issue te willen kijken en zullen dit meenemen in een van de volgende FW updates.
"Bewustwording" is de eerste stap naar een betere wereld. :)

holco

Ik wil de overstap naar SFP maken voor op de T8 maar zie door de bomen het bos niet meer, heb er ook totaal geen verstand van  :wacko:

Vraag mij dan ook af of ik zo een werkbaar setje bij elkaar heb, of toch beter voor iets anders gaan, en wellicht kan het ook goedkoper?

My Showcase

Minisforum MS-A1 HQPlayer-6 - Eversolo T8 / Roon-Rock / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / LAPP ÖLFLEX CL 110 CY 3G1,5 Power cables.

mmuetst

Citaat van: holco op december 25, 2025, 00:37:09Ik wil de overstap naar SFP maken voor op de T8 maar zie door de bomen het bos niet meer, heb er ook totaal geen verstand van  :wacko:

Vraag mij dan ook af of ik zo een werkbaar setje bij elkaar heb, of toch beter voor iets anders gaan, en wellicht kan het ook goedkoper?

Stond er op hun website geen overzicht van ondersteunde SFP's? Ik wil je plezier niet bederven, maar het gaat je echt niks brengen aan verbetering. Maar zoals gewoonlijk als jij er brood in ziet, ga er voor.

mmuetst

Citaat van: mmuetst op december 25, 2025, 00:43:54Ik wil je plezier niet bederven, maar het gaat je echt niks brengen aan verbetering. Maar zoals gewoonlijk als jij er brood in ziet, ga er voor.
correctie op mijn vorige opmerking, het kan je natuurlijk wel rust brengen, ook in dat geval er voor gaan.

mmuetst

Het zal mij niks verbazen als over een tijdje er bedrijven zijn die ook audiofiele SFP's gaan verkopen.
Dat zijn dan gewoon dezelfde SFP's maar dan met een mooi verhaal er om heen over low noice en jitter, maar dan 10x duurder. Trap er toch niet in zeg ik dan van mijn kant.

holco

Gemoedsrust – de meest onderschatte audiocomponent

Na jaren (oké... decennia) audiofiel gedrag ben ik tot een belangrijke conclusie gekomen:
gemoedsrust is misschien wel de belangrijkste "component" in de set.
En helaas... niet te koop, niet te meten en niet te upgraden met een firmware-update.

We kennen het allemaal:

Die ene kabel waar je eigenlijk tevreden mee was... tot iemand op een forum schreef dat hij "iets meer zwartte tussen de noten" hoorde.

Dat apparaat dat perfect klinkt, maar tóch blijft knagen omdat er een Mk2, Signature, Anniversary of "Reference Ultra Plus" bestaat.

Het subtiele gevoel dat je set fantastisch klinkt — behalve op dinsdagavond, bij noordenwind en als je net een espresso op hebt.

En dan begint het:
Je luistert niet meer naar muziek, maar naar:

ruis

timing

microdetail

en vooral... jezelf.

Plots hoor je dingen die er gisteren nog niet waren.
Of juist dingen die er gisteren wel waren en vandaag ineens verdwenen zijn.
Uiteraard ligt dat niet aan je oren, je gemoedstoestand of het feit dat je om 23:30 nog "even snel" een kabel hebt gewisseld. Nee hoor. Het is de synergie.

Gemoedsrust betekent:

accepteren dat alles goed klinkt, ook zonder dat laatste procentje

durven stoppen met vergelijken

en toegeven dat je soms vooral luistert om te bevestigen dat je aankoop een geniale zet was

Pas als die rust er is, gebeurt het magische:
Je zet muziek op...
Je blijft zitten...
En je vergeet om te analyseren.

Dat zijn die zeldzame momenten waarop je denkt:

"Verdomme... dit klinkt gewoon goed."

Tot iemand weer begint over een nieuwe klok, voeding, kabel of tweak.
Maar goed — zo houden we elkaar bezig 😉

Conclusie:
Misschien moeten we gemoedsrust toevoegen aan onze set-lijst:

Streamer

DAC

Preamp

Eindversterking

Speakers

Innerlijke rust (burn-in: levenslang)

🎶😄
My Showcase

Xander32

En zo zijn er hier ook leden die het tegenovergestelde ervaren.

Wel jammer dat je jouw ervaren als zijnde een feit brengt, maar dat maakt het nog niet een waarheid.

Citaat van: mmuetst op december 25, 2025, 00:43:54Stond er op hun website geen overzicht van ondersteunde SFP's? Ik wil je plezier niet bederven[, maar het gaat je echt niks brengen aan verbetering. Maar zoals gewoonlijk als jij er brood in ziet, ga er voor.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Richi

Citaat van: holco op december 25, 2025, 08:53:03Conclusie:
Misschien moeten we gemoedsrust toevoegen aan onze set-lijst:

Streamer

DAC

Preamp

Eindversterking

Speakers

Innerlijke rust (burn-in: levenslang)

🎶😄
Waarschijnlijk is dit de beste bijdrage op dit forum tot nu toe! :D Het is heel erg herkenbaar allemaal. :hehe:

Laat ik er nog iets aan toevoegen. De ene persoon is meer gevoelig voor zogenoemde emotionele golven dan de ander. Misschien herken je het wel: de één is prima tevreden met wat er speelt en denkt daar op elk moment hetzelfde over. Iemand die zich niet of nauwelijks laat beïnvloeden door anderen en ook vanuit zichzelf niet snel twijfelt. En dan is er de ander (waartoe ik mijzelf reken) met een 'open hoofd': beïnvloedbaar door anderen. Door de reviews, door de berichten op een forum, door persoonlijke ervaringen. En als je dan ook nog één of meerdere emotionele golven door je lijf hebt lopen (check) dan denk je er het ene moment ook nog eens anders over dan het andere moment. Heel fijn: NOT!

Voor mij verklaart dit deels ook waarom sommigen heel stabiel zijn in hun muziek beleving en waarom andere op zoek blijven naar de heilige graal. Het zit deels in je design, in hoe je 'gewired' bent. En deels door hoe je door het leven gevormd bent.

Zweverige praat misschien, maar het is kerstmis, dus moet kunnen vandaag. En ga maar eens voor jezelf na tot welke groep jij behoort. Het kan je veel inzicht geven in niet alleen je audio leven, maar ook in andere aspecten van het leven.

Fijne kerst allemaal!

Als je hier meer over wil lezen: https://en.wikipedia.org/wiki/Human_Design is een goed startpunt.
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Matrix Audio MS-1c • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • A*BNB 2x12" push-pull subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Audioquest bekabeling • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon server Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

simonp

Best een relatief groot verschil tussen koper en fiber. Hier laast een ervaren audiofiel op bezoek gehad en wist niet hoe ik het aangesloten had, hij vond de netwerkkabel (koper cat8) veel beter. Ik vind zelf dat het anders is, koper geeft iets meer rust, de fiber is meer dynamiek. Het moet net je ding zijn. Een goede switch kan veel  verbeteren
Kii Three / Kii Control /  Phasure Lush 3 / Eversolo T8/ Etherregen Farad super 3/ PC met Roon Rock Farad super 3

addesmo

Met wifi heb je dat "probleem" niet  ;)

simonp

Kii Three / Kii Control /  Phasure Lush 3 / Eversolo T8/ Etherregen Farad super 3/ PC met Roon Rock Farad super 3

mmuetst

Citaat van: Xander32 op december 25, 2025, 09:10:04En zo zijn er hier ook leden die het tegenovergestelde ervaren.

Wel jammer dat je jouw ervaren als zijnde een feit brengt, maar dat maakt het nog niet een waarheid.

Daarom ook mijn correctie. Ik heb het zelf niet ervaren, maar het is wel onderzocht of dit soort aanpassingen effect hebben op het audio signaal. En daaruit blijkt dat het niet te meten is. Maar wat @holco mooi aangeeft: gemoedsrust.
Als een glasvezel dit geeft is dat ook een feit en die ontken ik niet.

brt

Gemoedsrust (als in tevredenheid?) is inderdaad niet te onderschatten in het genieten van je set.

Maar nieuwsgierigheid naar nieuwe componenten of het willen finetunen of upgraden van je set kan daar wat mij betreft uitstekend naast bestaan. Het tweede hoeft het eerste niet in de weg te zitten, wil ik maar zeggen. Zo geldt het i.i.g. voor mij.

Velen hier verwarren de hobby's muziek en audio. Dat zijn twee verschillende dingen. Er wordt vaak gezegd: ga lekker van muziek genieten! Alsof je dat niet doet als je met de hifi hobby bezig bent.

Voor mij is een hobby er actief mee bezig zijn, en dus ook de sport om te ontdekken hoe goed ik het geluid in mijn woonkamer kan krijgen. En dat terwijl ik al jaren zeer tevreden ben over hoe het hier klinkt.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

morca

Het is ook niet zo,n dure aanschaf zie ik.
Een maatje van mij had het hier pas ook over.
Leuk om te testen.

mmuetst

Even voor de techneuten, ik werk in de IT en beheer ook onze netwerkomgeving met fiber (ook een metro cluster van een Netapp storage). Voor een verhuizing hadden we ooit andere SFP's nodig voor grotere afstand. Nu schrokken we ons een hoedje. Die originele SFP's kosten een vermogen en die SFP's komen allemaal uit dezelfde fabriek. We waren wel gedwongen om de dure te kopen omdat we anders geen support meer krijgen van Netapp. Zelfde spelletje ook gezien bij bijvoorbeeld Palo Alto Firewalls en zo zijn er meer merken die veel meer geld vragen voor hun SFP's. Dus zou mij niet verbazen als dit verdienmodel snel geadopteerd wordt door de audio industrie. Let op mijn woorden, over een paar maanden hebben we op het forum weer hete discussies dat audiofiele SFP's beter klinken.
Maar ach, houdt ons dan in ieder geval weer van de straat :D.
En misschien dragen deze dure SFP's weer bij aan een hogere gemoedsrust. Daar kun je volgens mij nooit genoeg van hebben  ;)