Objectief benaderen van interconnects, bekabeling en stroom

Gestart door mmuetst, februari 22, 2022, 12:13:25

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Citaat van: Contour op april  1, 2026, 19:32:38De energie in een kabel loopt helemaal niet door geleider, maar grotendeels in het magnetisch veld rond de ader, dus precies dwars door de afscherming en isolatie. Ik heb een keer een link geplaatst naar een filmpje met uitleg hierover, bij interesse maar terug zoeken.
Denk dat je nu onzin zit te verkondigen.
Maar als er een objectief filmpje is die het duidelijk uitlegt laat ik me verrassen. We hebben het toch wel over audio signalen en een rechte kabel ipv een spoel of transformator?
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

mmuetst

Citaat van: Spijkie op april  1, 2026, 18:20:54Even hierop inhakend en excuses als dit al een keer genoemd is: wat ik me wel voor kan stellen is dat het objectief te meten is wat er de kabel vanaf buitenaf instraalt dus EMI / rfi wifi signalen etc ....

Zou het zo kunnen zijn dat de afscherming van de kabel belangrijker is dan de kabel zelf ? De feitelijke conductor waar het signaal doorheen loopt.
Een line out heeft hier geen last van. Ik heb zelfs onafgeschermd kabel tussen een streamer en versterker om een telefoon heen gewikkeld die ik wel op geluid stil had gezet (andere hoor ik niet of er meer of minder uit mijn tweeter komt). Versterker op oorlog sterkte en oor tegen de tweeter, geen verschil.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

mmuetst

Daarentegen, als er een WiFi apparaat dicht bij mijn Phono versterker komt gaat de boel te keer als een motorboot. Zonder dat je een oor op de tweeter hoeft te leggen. Dus bij een element van een Phono gelden hele andere regels dan bij een line out van bijvoorbeeld een streamer. En dan heb ik het over het analoge signaal wat uit de DAC komt van de streamer.

CinéHome

Citaat van: mmuetst op april  1, 2026, 19:40:00Denk dat je nu onzin zit te verkondigen.
Maar als er een objectief filmpje is die het duidelijk uitlegt laat ik me verrassen. We hebben het toch wel over audio signalen en een rechte kabel ipv een spoel of transformator?
Wie is er nu onwetend?
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

CinéHome

Citaat van: Spijkie op april  1, 2026, 18:20:54Even hierop inhakend en excuses als dit al een keer genoemd is: wat ik me wel voor kan stellen is dat het objectief te meten is wat er de kabel vanaf buitenaf instraalt dus EMI / rfi wifi signalen etc ....

Zou het zo kunnen zijn dat de afscherming van de kabel belangrijker is dan de kabel zelf ? De feitelijke conductor waar het signaal doorheen loopt.
De kabel wekt intern ook storende zaken op als inductie. Dus het komt niet enkel van buitenaf. Ik zou zelf eerder denken dat de signalen in de kabel zelf voor de meeste problemen zorgen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Contour

Ik kan het precieze filmpje niet meer vinden, maar er zijn er meerdere, bijvoorbeeld deze:

https://www.youtube.com/watch?v=r-dMUwY-CTk

Misschien als je in mijn posts terug zoekt, kan je het andere filmpje ook nog vinden, die gaf echt mooie uitleg.

Kurt

Citaat van: mmuetst op april  1, 2026, 19:47:18Daarentegen, als er een WiFi apparaat dicht bij mijn Phono versterker komt gaat de boel te keer als een motorboot. Zonder dat je een oor op de tweeter hoeft te leggen. Dus bij een element van een Phono gelden hele andere regels dan bij een line out van bijvoorbeeld een streamer. En dan heb ik het over het analoge signaal wat uit de DAC komt van de streamer.
klopt. Zelfs met kabels die 100% shielding bieden! Ik heb hier onlangs nachten mee bezig geweest. Voor de ongelovigen, ik heb er filmpjes van om dat aan te tonen. Probleem was, dat als een RCA (100% shielding) van de platenspeler id buurt kwam van de power transformers van mijn MC 1.25KW, dit een brom genereerde. Zo luid dat ik door het bewegen van de kabels, zelfs muziek kon maken! Uiteraard geprobeerd met verschillende kabels. Beste resultaat gaf... een dropveter! Enige verklaring so far, is omdat die geleiders tegen mekaar liggen, en zo een compensatiewerking hadden, terwijl alle andere RCA's L&R losse kabels waren. Ook geleerd dat als je die dan dicht bij mekaar brengt, dit weer de brom verminderde. Dit heeft geleid tot het verplaatsen van de mono blokken tot bij de speakers. Bij deze - niettegenstaande wat ik hier soms lees - is shielding verre van de holy grail!

RZeemering

Dan snap iedereen nu ook hoe belangrijk luchtfilters in huis zijn!

:pompom:  :clapping:
Citaat van: Contour op april  1, 2026, 19:57:40Ik kan het precieze filmpje niet meer vinden, maar er zijn er meerdere, bijvoorbeeld deze:

Misschien als je in mijn posts terug zoekt, kan je het andere filmpje ook nog vinden, die gaf echt mooie uitleg.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

mmuetst

Citaat van: Contour op april  1, 2026, 19:57:40Ik kan het precieze filmpje niet meer vinden, maar er zijn er meerdere, bijvoorbeeld deze:

Duidelijk, maar je trekt het verhaal uit zijn context. Het houdt niet in dat er een heel veld om je audio kabel heen is. Zie mijn experiment met de line out en een onafgeschermde kabel en mobile telefoon. Natuurlijk zal er altijd volgens de natuurkunde wetten een veldje zijn. Dit zal bij een rechte kabel super klein zijn. Er is pas echt een veld als je er een spoel van gaat maken. Vandaar dat in een luidspreker filter je bepaalde spelregels hebt hoe je het beste die ten opzichte van elkaar kunt plaatsen zodat ze niet elkaar beïnvloeden. De rechte draad in je audio kabel werkt niet als een filter (laag of hoog doorlaat filter) want anders zou je dat terug moeten zien in de frequentie metingen. En die is meestal nog heel recht na 20Khz (tot soms ver in de 100Khz of nog meer).
En ook in het sub laag nog kaars recht is.
Zie hier:

Zodra je met hoge frequenties gaat werken maakt het veel meer uit. Dan wordt een ontwerp van bijvoorbeeld een printplaat veel kritischer

Contour

Ik heb het niet over filter werking, maar de elektrische energie loopt niet via het koper of zilver, maar door de lucht, in het magnetisch veld rondom de kabel.

mmuetst

Zie ook op 5:36 in je eigen geplaatste filmpje.

mmuetst

Citaat van: Contour op april  1, 2026, 20:45:50Ik heb het niet over filter werking, maar de elektrische energie loopt niet via het koper of zilver, maar door de lucht, in het magnetisch veld rondom de kabel.
bij hoge frequenties moet je daar rekening mee houden. Zie nogmaals 5:36 van je filmpje.
Je trekt het uit context.

RCD

Ik ben het vandaag met alles eens wat mmuetst zegt.

Rob

Contour

Wat ze zeggen is dat de versimpeling de aanname dat stroom door de aders loopt, voldoende is om die problemen mee te beschrijven, ze zeggen niet dat de stroom ook echt door de ader loopt, maar je kan het zo simpel zien, binnen die limitaties, daarboven zul je echt van de werkelijkheid uit moeten gaan, dus dat de energie door de velden loopt. Zeg maar hetzelfde dat moleculen het kleinst mogelijke deeltje zijn, daar kun je veel mee aantonen, maar op denk duur moet je erkennen dat die moleculen weer uit kleinere deeltjes bestaan,

mmuetst

Citaat van: Contour op april  1, 2026, 20:59:56Wat ze zeggen is dat de versimpeling de aanname dat stroom door de aders loopt, voldoende is om die problemen mee te beschrijven, ze zeggen niet dat de stroom ook echt door de ader loopt, maar je kan het zo simpel zien, binnen die limitaties, daarboven zul je echt van de werkelijkheid uit moeten gaan, dus dat de energie door de velden loopt. Zeg maar hetzelfde dat moleculen het kleinst mogelijke deeltje zijn, daar kun je veel mee aantonen, maar op denk duur moet je erkennen dat die moleculen weer uit kleinere deeltjes bestaan,
Objectief veranderd er niets met deze theorie, een line kabel met een lage impedantie aan de uitgang zal niet gevoelig zijn voor storingen van buitenaf en een MM, MC of microfoon zal wel gevoelig zijn (via de kabel) van storingen van buiten af. Daar verandert Maxwells theorie niks aan, maar wel bedankt voor het plaatsen, ik leer ook weer wat. Ik heb me vroeger nog wel met hoge frequenties bezig gehouden toen ik nog zendpiraat was en illegale 3 meter band zenders zelf bouwde.

mmuetst

Citaat van: RZeemering op april  1, 2026, 20:07:40Dan snap iedereen nu ook hoe belangrijk luchtfilters in huis zijn!

:pompom:  :clapping:
Objectief heb ik daar laatst nog een leuke uitzending over gezien bij de keuringsdienst van waren van de KRO. Krijg je toch weer een ander beeld  ;)

mmuetst

Citaat van: RCD op april  1, 2026, 20:50:18Ik ben het vandaag met alles eens wat mmuetst zegt.

Rob
Wacht eens even...1 april  :D Wel leuk hoor @RCD  :clapping:

J.A.F._Doorhof

@Spijkie
Instraling of simpelweg storing is heel gebruikelijk.

Op audio sets hoor je het vaak minder maar in een studio omgeving is alles versterkt.

1. Airco of wasmachines
Voor het plaatsen van een stroom filter altijd een lichte fluittoon op de pré Amps..

2. Iphone
troep in het signaal als ik hem in de buurt leg van een single coil pickup. Zelfs met een humbucker kun je de telefoon horen als je hem erbij houdt.

3. Laptops en voedingen
Allemaal afgescheiden hier. In de oude situatie niet en altijd wat ruis of brom in het signaal. Na scheiden is alles fluister stil. En dat is zelfs met een gebalanceerd systeem ;)

Storingen worden vaak vergeten maar kunnen vooral in kleine details veel kwaad doen. Dat zou altijd stap 1 moeten zijn bij het bouwen van een ht.

Stroom en signaal zoveel mogelijk scheiden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

morca

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april  1, 2026, 09:43:35@RZeemering
De wetenschap kan op lichtjaren afstand gassen meten in planeten die we nooit zullen bereiken.
Zolang de audiofiele gemeenschap niet open staat voor testen met verzitten, akoestiek, vermoeidheid etc. zullen we nooit een antwoord krijgen waarom mensen verschillen horen.

Ik blijf daardoor van mening dat minimaal 95% van de gehoorde verschillen in andere dingen zit dan de kabels.
zolang dit niet in blindtesten word meegenomen ben je de uitkomst aan het manipuleren naar waar je in wil geloven.

En dus eigenlijk wil je blijkbaar geen antwoord.
En dat is ook goed natuurlijk, maar blijf dan niet roepen om bewijs :D

Ik denk dat het verschil gewoon in de kabel zit.
Maar goed jij mag ook geloven wat jij wil uiteraard  :D

Kurt

Voor diegenen die menen dat shielding alles oplost en tegenhoudt, bekijk dan even dit filmpje dat ik gemaakt heb voor Gato nav van instralingsproblemen, niettegenstaande een 100% shielded phono kabel. Wel geluid voldoende luid zetten. https://frlklyng9buw.compat.objectstorage.eu-frankfurt-1.oraclecloud.com/os-bucket/WhatsApp%20Video%202026-03-09%20at%2021.07.54.mp4

Het probleem was gelukkig niet de Gato.

Het heeft ertoe geleid dat ik de Mc mono blokken verplaatst heb tot bij de speakers, en daarmee is het probleem opgelost. Ik had beter moeten weten, je mixt geen sterk- en zwakstroom! Bij deze nogmaals bewezen!

J.A.F._Doorhof

@morca
Natuurlijk mag je dat denken.
Heb je alleen ooit met een blindtest de dingen gedaan die ik al een paar keer aan haal ?
Probeer bij een blindtest ook eens op een andere plek te gaan zitten 30-40 cm is al meer dan genoeg.
Ik gok dat je dan grotere verschillen hoort tussen dezelfde kabel als tussen 2 verschillende.

Akoustiek word in dit soort testen echt zwaar onderschat, net als het menselijke gehoor.
maar als je gewoon in de mystiek wil geloven, zonder verdere achtergrond info dan is dat natuurlijk ook goed :D

Wat niet weg neemt dat er verschil tussen kabels kan zitten, zal dat nergens ontkennen.

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

morca

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april  2, 2026, 15:10:21@morca
Natuurlijk mag je dat denken.
Heb je alleen ooit met een blindtest de dingen gedaan die ik al een paar keer aan haal ?
Probeer bij een blindtest ook eens op een andere plek te gaan zitten 30-40 cm is al meer dan genoeg.
Ik gok dat je dan grotere verschillen hoort tussen dezelfde kabel als tussen 2 verschillende.

Akoustiek word in dit soort testen echt zwaar onderschat, net als het menselijke gehoor.
maar als je gewoon in de mystiek wil geloven, zonder verdere achtergrond info dan is dat natuurlijk ook goed :D

Wat niet weg neemt dat er verschil tussen kabels kan zitten, zal dat nergens ontkennen.

Waarom zo.n stomme test doen.
Ik deed andere test.
Op mijn vrienden en schoonmaakster.
Die allemaal na veel wisselen zeiden met grote ogen.
Wtf heb je gedaan
Het klinkt veel beter nu.

Zo hetzelfde nog een keer, 1 of 2 weken daarna als het ingespeeld is..weer verraste gezichten en vragen wat ik veranderd heb.

Maar goed ,mijn moeder zegt altijd dat ze niks hoort.
Maar toen ik onlangs afgeschermde power cord aan alles in de keten had gezet
Zei ze opeens
Wat Klinkt het zuiver
Heb je wat nieuws...

Of die keer dat Jeroen kwam
Toen ik een hele doos rca van atlas had gekocht
Grote ogen en helemaal meegezogen in de muziek
Zo reageert hij ook op audio beurs in sommige kamertjes.
Dan is hij helemaal weg
En hij was echt ver weg  :D

Dat soort dingen zegt mij meer als een blinde test

J.A.F._Doorhof

Als je een simpele akoustiek test stom noemt zijn we denk ik uitgepraat.
Akoustiek is het belangrijkste in een ruimte, en als je de akoustiek niet snapt dan kun je nooit 100% vertrouwen op wat je hoort. Een testje als even verzitten is letterlijk 2 minuten werk en kan wel je wel veel meer inzicht geven in hoe geluidsgolven nu eigenlijk in jouw ruimte werken.

Het is geen stomme test, het is een essentiële test :D

En al die verhalen van mensen die je set niet kennen en na 2 weken terug komen en van verbazing omvallen.
Tja... dan hebben ze een bovenmenselijk geheugen en gehoor. Meer waarschijnlijk is dat ze een andere stemming hebben, ergens anders zitten, volume is net wat harder etc. na 2 weken kan niemand op de wereld op een vreemde set nog een verschil horen tussen kabel 1 en 2, nu overdrijf je echt in meervoud :D

Wat niet wegneemt dat een set fantastisch kan klinken.
En dat kan er ook voor zorgen dat mensen binnen komen en denk dat het weer anders klinkt.
Vrienden van ons hebben dat ook regelmatig, onze set is al meer dan 15 jaar onveranderd, maar elke keer bij een film is het toch weer, "heb je een andere sub?" de ervaring is gewoon veel intenser als bij de meeste mensen (zelf bouw sub met enorme speaker) dus als je 2 weken niet geweest bent, is het elke keer weer "wow".

Het neemt nogmaals niet weg dat er verschil kan zijn, maar laten we aub wel realistisch blijven.
En dit soort verhalen haalt juist alle credit weg bij de verschillen die er zijn. Het menselijk gehoor en geheugen is erg "onbetrouwbaar"
Custom installer

RZeemering

@morca:
of hier of in het subjectief benaderen van kabels wordt gezegd dat je verschillen in stroomkabels eigenlijk alleen in je eigen set kunt horen.
Hier zeg je dat vreemden het in een relatief vreemde set kunnen horen na enkele weken.

Dat lijkt mij niet te matchen.
Ik ga wat dat betreft ook erg mee in wat Frank zegt. Sterker nog: dat heb ik zelf ook.
Als ik een weekje niet heb geluisterd ben ik ook iedere keer weer onder de indruk hoe de set speelt.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

morca

Citaat van: RZeemering op april  2, 2026, 17:05:09@morca:
of hier of in het subjectief benaderen van kabels wordt gezegd dat je verschillen in stroomkabels eigenlijk alleen in je eigen set kunt horen.
Hier zeg je dat vreemden het in een relatief vreemde set kunnen horen na enkele weken.

Dat lijkt mij niet te matchen.
Ik ga wat dat betreft ook erg mee in wat Frank zegt. Sterker nog: dat heb ik zelf ook.
Als ik een weekje niet heb geluisterd ben ik ook iedere keer weer onder de indruk hoe de set speelt.
Vreemde die elke week bij mij luisteren.
Sommige al jaren.