Objectief benaderen van interconnects, bekabeling en stroom

Gestart door mmuetst, februari 22, 2022, 12:13:25

Vorige topic - Volgende topic

chansig

Citaat van: Kurt op maart 28, 2026, 19:41:38Een beetje kennis van zaken zou wonderen doen!

Een dikke of dunne kabel laat evenveel door. Het feit is dat de voltage drop in een dunnere kabel groter is, naarmate de stroom groter wordt.

Niets meer, niets min. Zie en probeer zelf: https://www.rapidtables.com/calc/wire/voltage-drop-calculator.html

En over lengtes hebben we het als het over een stereoset gaat ?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

minplus

Hans gelooft alleen metingen en niet zijn oren.
Prima toch, want objectief binnen de beperkte mogelijkheden.
Over 20 jaar lachen onze nakomelingen zich dood over deze nu (zgn) objectieve metingen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

chansig

Citaat van: minplus op maart 28, 2026, 19:45:50Hans gelooft alleen metingen en niet zijn oren.
Prima toch, want objectief binnen de beperkte mogelijkheden.
Over 20 jaar lachen onze nakomelingen zich dood over deze nu (zgn) objectieve metingen.

Klets niet.

Maar weer aanwezig zoals je was.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Kurt

Citaat van: chansig op maart 28, 2026, 19:42:43En over lengtes hebben we het als het over een stereoset gaat ?

Gr. Hans
De lengte van de speakerkabel icm met de stroom die de eindbak levert, geeft idd een invloed op de verliezen in de kabels. Speel gerust eens met die voltage drop calculator.

chansig

Amerika gaat over Amerika, vrouwenvoetbal gaat over vrouwenvoetbal.

En wat je ervaart ? Helemaal goed, maar dan dus in een ander topic.

Zo moeilijk is het niet.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

chansig

Citaat van: Kurt op maart 28, 2026, 19:48:48De lengte van de speakerkabel icm met de stroom die de eindbak levert, geeft idd een invloed op de verliezen in de kabels. Speel gerust eens met die voltage drop calculator.

Heb ik gedaan. Met de gemiddelde lengtes die men binnen stereo gebruikt is het meer dan verwaarloosbaar.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Kurt

Bij vol vermogen levert mijn Mc 100V en 12A stroom. Ik heb die cijfers eens in die calculator gestopt, gebruik makende van speaker kabels van 6m, en de vergelijking van een draadje van 0,5mm en een van 6mm.
De verschillen zijn wel opmerkelijk volgens mij.

Screenshot 2026-03-28 195553.jpg

Screenshot 2026-03-28 195624.jpg

chansig

Ja in de extremen zal het sowieso verschil geven. Of het daarmee hoorbaar is...blijft nog steeds de vraag.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Kurt

Idd bij vol vermogen EN ondermaatste kabels qua doorsnede. In het slechtste geval verlies je 12% van je vermogen. Dat zou toch hoorbaar moeten zijn. Nu, volgens mij zijn dan ook die dunne kabeltjes opgesmoord. Het geeft wel aan dat kabeldiameter, stroom, materiaal wel een impact hebben op de verliezen. Of je dat hoort bij huis-tuin-keukengebruik... ??

chansig

Ik denk van niet en dat is mijn natuurkundige onderbouwing.😁

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Spijkie

@Kurt , zoets geven ze ook aan bij stroom kabels , hoe dat precies zit weet ik niet maar vaak hoor je bij stroomkabels dat deze beter langer dan 1 meter kan zijn ook al heb je niet langer nodig. Weet jij zo waarom dat is?
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

mmuetst

Citaat van: Spijkie op maart 28, 2026, 20:36:03@Kurt , zoets geven ze ook aan bij stroom kabels , hoe dat precies zit weet ik niet maar vaak hoor je bij stroomkabels dat deze beter langer dan 1 meter kan zijn ook al heb je niet langer nodig. Weet jij zo waarom dat is?
Denk dat het antwoord is dat de fabrikant dan meer kan verdienen. Er is geen andere verklaring voor. Als je kabels zo kort mogelijk kunt houden is dat altijd beter.

Maar graag weer objectief verder gaan in dit topic.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jossie

Citaat van: Kurt op maart 28, 2026, 20:00:53Bij vol vermogen levert mijn Mc 100V en 12A stroom. Ik heb die cijfers eens in die calculator gestopt, gebruik makende van speaker kabels van 6m, en de vergelijking van een draadje van 0,5mm en een van 6mm.
De verschillen zijn wel opmerkelijk volgens mij.

Screenshot 2026-03-28 195553.jpg

Screenshot 2026-03-28 195624.jpg

Ik weet niet of je dit bewust doet maar je vergelijkt twee rare zaken met elkaar. De calculator vergelijkt draad diameters:

6,0 mm = 28,27 mm^2
0,5 mm = 0,196 mm^2

Dat zijn onzinnige kabels... Klopt ook de verhouding in opp is ongeveer 1 : 144.

De uitgerekende weerstanden in de calculator zijn: 1,05119 en 0,00729991; deel die op elkaar en de uitkomst is... inderdaad 144.

Omni !

jossie

En dan nog...

12% spanningsval (dus geen vermogen) is niet schokkend hoor...

Decibelreductie: 20log(V1/V2): 20Log (0,88/1) = -1,11 dB

Ga je met wat moeite horen  ::)
Omni !

Spijkie

Citaat van: mmuetst op maart 28, 2026, 20:52:26Denk dat het antwoord is dat de fabrikant dan meer kan verdienen. Er is geen andere verklaring voor. Als je kabels zo kort mogelijk kunt houden is dat altijd beter.

Maar graag weer objectief verder gaan in dit topic.

Das duidelijk, ik dacht dat er objectief iets over gezegd kon worden vandaar de vraag.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

J.A.F._Doorhof

Je kan zo kort gaan als je wil.
Als je naar racks kijkt zitten daar ook kabels bij die kort zijn en net lang genoeg om apparatuur uit het rack te kunnen schuiven.

Alleen in de audio markt lees je dat stroomkabels minimaal 1 mtr moeten zijn of max 5mtr. Maw ze zitten in de gang naast de meterkast ???

Langer is meer kans op stortingen. Dus zo kort mogelijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

CinéHome

Citaat van: Spijkie op maart 29, 2026, 09:03:26Das duidelijk, ik dacht dat er objectief iets over gezegd kon worden vandaar de vraag.
Correctie... da's een duidelijke MENING van @mmuetst. Maar ik zie geen objectieve onderbouwing.😁
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

chansig

Dat had Spijkie ook al gelezen.

Maar wel scherp hoor!!!

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

CinéHome

Citaat van: chansig op maart 29, 2026, 09:48:46Dat had Spijkie ook al gelezen.

Maar wel scherp hoor!!!

Gr. Hans
Peer review is een dingetje in wetenschappelijke middens hoor Hans.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Jenkins

;D
Altijd hetzelfde liedje.
Altijd dezelfde reacties.
Vooral die van degenen die zich krampachtig aan natuurkunde vastklampen.

Als er geen direct beschikbare formules of metingen van een fenomeen zijn dan kán dat fenomeen niet bestaan.
En afgaan op eigen waarneming kunnen ze niet.
Te bang om van de voor hen bekende paden af te wijken.
Niet in staat om met een onbevooroordeelde blik te kijken naar een onderwerp dat zij van A tot Z menen te snappen.

Ach ja... Houdt dit forum wel levend.

And proceed!  :popcorn:

J.A.F._Doorhof

Kan je ook omdraaien.

Ik heb bv al een paar jaar mensen gevraagd om bij een blindtest gewoon eens te luisteren als er express iemand in de ruimte bij je komt zitten of als je zelf 20-30cm verzit.
En daar krijg je 0,0 reacties op. Waar even aan voorbij gegaan word is dat ik een flink aantal luistersessies heb georganiseerd en aan meegedaan, en pas toen ik dat soort dingen ging uitproberen viel de hele "hype" als een kaartenhuis in elkaar. Wat niet uitsluit dat er een duidelijk verschil is tussen een dropveter een goede kwaliteit interlink. Alleen waar is de grens... en die ligt mijn inziens bij audio op een bizar niveau. Er worden voor pro audio spullen soms erg hoge prijzen betaald, maar vergeleken met de audio markt verbleekt dit. Denk dat dat toch mensen al aan het denken moet zetten.

Wat krijg je dan als idee.
Die groep wil perse geloven in de magie van de kabels, en staan totaal niet open voor een test waarin bewezen kan worden, dat een GROOT deel van de hele kabel markt opgeklopte pseudo wetenschap is.

Ik kijk naar de markt met als achtergrond, dealer van oa kabels, HAA gecertificeerd en sinds mijn jeugd ervaring met opname studios en zelf met opnames/mastering bezig.

Als je dan aangeeft, JA er kan verschil in kabels zitten, maar niet op het niveau van dat je van je stoel valt word je buiten spel gezet.... is het dan een discussie of gewoon een eis dat je geloofd in de kabels en elke andere mening is buiten spel. Natuurkunde bestaat natuurlijk niet, maar een rechtsdraaiende kabel klinkt wel veel beter dan een linksgedraaide, en een houten blokje op precies 51% laat zelfs de vrouw van de stoel vallen die niet eens wist dat er wat veranderd was.

Wie is er nu bezig met ontkennen :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

mmuetst

Citaat van: CinéHome op maart 29, 2026, 09:47:10Correctie... da's een duidelijke MENING van @mmuetst. Maar ik zie geen objectieve onderbouwing.😁
Het is gewoon gezond verstand, waarom zou een power kabel van één meter slechter klinken dan een kabel die langer is dan één meter. We hebben het over het snoer die de netspanning van een wandcontactdoos naar een audio apparaat brengt. Ik denk dat daar geen objectieve metingen van zijn omdat het nergens op slaat. Indien je signaal kabels en stroomtoevoer optimaal kunt scheiden is dat altijd prima, zie metingen van audioapparatuur waarbij men dat intern goed geregeld hebben t.o.v. apparatuur waar dat minder is. Op ASR zie je regelmatig rond de 60Hz dat daar een piek te zien is (want US gebruikt 60Hz) bij een meting van 1Khz audio signaal.

chansig

Dit topic is er helemaal niet om discussie te voeren over objectief versus subjectief. Anderen te vertellen dat ze alleen maar meten en niet luisteren of dat het tussen de oren zit.

Dus waarom deze wel continue aangaan ?

Gr. Hans

Coax AQ Carbon

mmuetst

Citaat van: Jenkins op maart 29, 2026, 11:08:50;D
Altijd hetzelfde liedje.
Altijd dezelfde reacties.
Vooral die van degenen die zich krampachtig aan natuurkunde vastklampen.

Als er geen direct beschikbare formules of metingen van een fenomeen zijn dan kán dat fenomeen niet bestaan.
En afgaan op eigen waarneming kunnen ze niet.
Te bang om van de voor hen bekende paden af te wijken.
Niet in staat om met een onbevooroordeelde blik te kijken naar een onderwerp dat zij van A tot Z menen te snappen.

Ach ja... Houdt dit forum wel levend.

And proceed!  :popcorn:
Er is niks tegen subjectieve beleving van audio, dat heb ik meerdere malen uitgelegd en in zekere zin doe ik dat zelf ook. Anders is het wel vreemd dat ik met buizenspul de boel loop te versterken. Echter vind ik de objectieve kant van het verhaal interessant. Wanneer treed er daadwerkelijk storing op en heeft de lengte van een audio kabel invloed en over welke kabel hebben we het dan?

mmuetst

Hier een mooi voorbeeld dat de Mogami gebalanceerde kabel beter bestand is tegen EMI ipv de goedkope Amazon kabel.
Maar dit is weer een andere toepassing, gebalanceerd en in gebruik door muzikanten die de kabels vaak in en uit pluggen en omgevingen waar EMI een grotere rol speelt dan in ons audio setje thuis.