Objectief benaderen van interconnects, bekabeling en stroom

Gestart door mmuetst, februari 22, 2022, 12:13:25

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Citaat van: Kurt op april  2, 2026, 11:05:02Voor diegenen die menen dat shielding alles oplost en tegenhoudt, bekijk dan even dit filmpje dat ik gemaakt heb voor Gato nav van instralingsproblemen, niettegenstaande een 100% shielded phono kabel. Wel geluid voldoende luid zetten. https://frlklyng9buw.compat.objectstorage.eu-frankfurt-1.oraclecloud.com/os-bucket/WhatsApp%20Video%202026-03-09%20at%2021.07.54.mp4

Het probleem was gelukkig niet de Gato.

Het heeft ertoe geleid dat ik de Mc mono blokken verplaatst heb tot bij de speakers, en daarmee is het probleem opgelost. Ik had beter moeten weten, je mixt geen sterk- en zwakstroom! Bij deze nogmaals bewezen!

Leuk filmpje. Je geeft aan 100% shielded, maar is dat ook zo? Bij bijvoorbeeld Sommer kabel zie je dat er naast het vlechtwerk ook een foli zit voor de afscherming. Ik vraag me af of dit ook bij deze kabel het geval is?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

CinéHome

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april  2, 2026, 15:25:37Als je een simpele akoustiek test stom noemt zijn we denk ik uitgepraat.
Waarom wil je een akoestiek test koppelen aan een subjectief beter klinkende kabel?
Als iemand vindt dat z'n wagen een betere wegligging heeft door een bandenwissel, ga je dan roepen dat volgens jou de ondergrond veel belangrijker is dan de banden voor de wegligging?
Het lijkt me evident dat in een andere 'node' in je kamer zitten het geheel anders klinkt. Dat neemt niet weg dat de verandering van de kabel evenzeer doorgezet wordt.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

J.A.F._Doorhof

Het helpt om te zien wat voor externe invloeden er zijn. En dan kun je daar rekening mee houden.

En het leert je veel over de invloeden van positie en ruimte. Persoonlijk snap ik de weerstand tegen een simpele base calibratie van je gehoor niet.

Heb al een paar keer gezegd dat het verschillen niet uitsluit. Alleen ben je bewuster bij het testen waardoor je misschien wel juist een veel stabieler eind resultaat krijgt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

mmuetst

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april  2, 2026, 18:43:09Het helpt om te zien wat voor externe invloeden er zijn. En dan kun je daar rekening mee houden.

En het leert je veel over de invloeden van positie en ruimte. Persoonlijk snap ik de weerstand tegen een simpele base calibratie van je gehoor niet.

Heb al een paar keer gezegd dat het verschillen niet uitsluit. Alleen ben je bewuster bij het testen waardoor je misschien wel juist een veel stabieler eind resultaat krijgt.
Maar elke keer uitleggen waarom mensen subjectief iets horen draagt niks bij aan dit objectief topic. Ik kan 1000 oorzaken roepen waarom mijn set de ene dag lekker klinkt en de volgende dag niet na mij zin (laatste gelukkig maar weinig). Dus als forum leden een leuke meting kunnen laten zien of een mooi technisch stuk hebben, dan zijn ze zeer welkom om dat hier te posten.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Kurt

Citaat van: mmuetst op april  2, 2026, 17:43:23Leuk filmpje. Je geeft aan 100% shielded, maar is dat ook zo? Bij bijvoorbeeld Sommer kabel zie je dat er naast het vlechtwerk ook een foli zit voor de afscherming. Ik vraag me af of dit ook bij deze kabel het geval is?
Het troubleshooten vond ik niet zo heel leuk, moet ik zeggen. De kabel is deze: https://www.sommercable.com/en-gb/NF-Phono-cable-SC-CORONA-1-x-0-50-mm2-PVC-OE-6-70-mm-transparent/800-0079
Volgens de specs 100% shielding.

mmuetst

Als ik het zo lees gebruiken ze Carbon afscherming in combinatie met het standaard vlechtwerk:

"This is ensured by the coax construction with a large wire cross-section and the phenomenal combined shielding of a tight Cu braid plus the carbon semiconductor"

Maar blijkbaar niet opgewassen tegen het strooiveld van de transformator van jou McIntoch eindversterker.

Ik heb zelf deze kabel toegepast bij een Thorens draaitafel die brom gaf:
https://www.sommercable.com/en-gb/NF-Phono-cable-SC-Aquila-Control-4-x-0-14-mm2-2-x-0-14-mm2-PVC-blue/800-0152
De afscherming met de aluminiumfolie werkt goed. Brom was in ieder geval weg.

In dit geval was het wel gewoon stereo kabels ipv vier aders zoals het voorbeeld

Kurt

Ik heb het ook nog met andere kabels geprobeerd. Het bese resultaat gaf een dropveter. Na lang testen, tot de conclusie gekomen dat het kwam omdat bij een dropvetere de L&R geleiders heel dicht tegen mekaar liggen. Als ik de andere losse L & R kabels bij mekaar bracht, verminderde de brom significant. Precies of er iets werd gecompenseerd. Ik heb er nog altijd geen verklaring voor.

mmuetst

Citaat van: Kurt op april  4, 2026, 09:58:53Ik heb het ook nog met andere kabels geprobeerd. Het bese resultaat gaf een dropveter. Na lang testen, tot de conclusie gekomen dat het kwam omdat bij een dropvetere de L&R geleiders heel dicht tegen mekaar liggen. Als ik de andere losse L & R kabels bij mekaar bracht, verminderde de brom significant. Precies of er iets werd gecompenseerd. Ik heb er nog altijd geen verklaring voor.
Ben dan wel benieuwd wat er gebeurd als je de Sommer kabel bijvoorbeeld met plakband naast elkaar zou leggen om een vergelijkbare situatie te krijgen als de dropveter.
Bij de Sommer kabel die ik heb gebruikt zitten de twee kanalen naast elkaar en split je die bij het aansluiten van de connectoren. Tevens zit er een aarde draad verbonden, soort phono pret pakket  :D

mmuetst

Heb even het juiste type opgezocht:

Instrument Cable SC-Sinus Control; 1 x 2 x 0,35 mm²; 1 x control; PVC; 15 x 6,2 mm; blue

Shielding (audio):   Copper braiding + AL / PT foil
Shielding factor [%]:   100

Kurt

Citaat van: mmuetst op april  4, 2026, 11:03:57Ben dan wel benieuwd wat er gebeurd als je de Sommer kabel bijvoorbeeld met plakband naast elkaar zou leggen om een vergelijkbare situatie te krijgen als de dropveter.
Bij de Sommer kabel die ik heb gebruikt zitten de twee kanalen naast elkaar en split je die bij het aansluiten van de connectoren. Tevens zit er een aarde draad verbonden, soort phono pret pakket  :D
Dat heb ik gedaan, en dan had ik hetzelfde resultaat (lees: zo goed als geen brom) als met de dropveter. Ik had ook nog 2 andere (l&r gescheiden) RCA's liggen: een van den Ali en een WireWorld. Dit gaf hetzelfde effect bij verschillende testen.

En nu het zotste: Als ik er een aarde draad bij betrok, en die aardedraad tegen de power trafo vd Mc legde begon heel het boeltje opnieuw te brommmen!

Jenkins

Net een uitgebreid artikel in de actuele HVT gelezen over Aalt Jouk van den Hul.
Als hij dit topic kon lezen zou hij vast tot het besef komen dat zijn bedrijf enkel en alleen op suggestie is gebaseerd.
Zijn materiaalkeuze allemaal marketing is.
En dat daar miljoenen mensen en tientallen bedrijven ingetrapt zijn.
 :embarassed:

Kurt

Citaat van: Jenkins op april  8, 2026, 07:35:14Net een uitgebreid artikel in de actuele HVT gelezen over Aalt Jouk van den Hul.
Als hij dit topic kon lezen zou hij vast tot het besef komen dat zijn bedrijf enkel en alleen op suggestie is gebaseerd.
Wees zeker dat hij dit ook wel weet. Tenminste, dit mag ik hopen...

mmuetst

Citaat van: Jenkins op april  8, 2026, 07:35:14Net een uitgebreid artikel in de actuele HVT gelezen over Aalt Jouk van den Hul.
Wat is er objectief aan deze melding? Ik zie alleen een mening die weer moet uitlokken tot discussie.
Hou het topic zuiver, dus als Aalt Jouk via een meting iets kan aantonen dan graag hier posten. Hoor je subjectief dat een kabel van Aalt Joek prachtig klinkt dan kun je dat gewoon in het subjectieve topic plaatsen.

mmuetst

Citaat van: Kurt op april  8, 2026, 08:00:59Wees zeker dat hij dit ook wel weet. Tenminste, dit mag ik hopen...
Hallo Kurt, je kunt het beste niet meer reageren op dit soort reacties. Dan is de lol er snel van af en kunnen we verder met objectief kabels beoordelen. Ik heb @Jenkins vriendelijk gevraagd zijn subjectieve bevindingen in de juiste topic te plaatsen. Zal verder niet meer op hem reageren als hij toch subjectieve reacties hier plaatst.

CinéHome

Het is een objectief gegeven dat Aalt Jouk al 100 jaar met kabels en pick-up elementen bezig is. Tot voor kort wikkelde hij ze ook nog zelf - misschien nog steeds - en dat op een leeftijd dat anderen al blij zijn als ze nog rechtop kunnen blijven. ;)
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

chansig

Citaat van: CinéHome op april  8, 2026, 09:47:01Het is een objectief gegeven dat Aalt Jouk al 100 jaar met kabels en pick-up elementen bezig is. Tot voor kort wikkelde hij ze ook nog zelf - misschien nog steeds - en dat op een leeftijd dat anderen al blij zijn als ze nog rechtop kunnen blijven. ;)

Zelfs dit klopt niet. 😂

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

CinéHome

Citaat van: chansig op april  8, 2026, 10:08:26Zelf dit klopt niet. 😂
Dichterlijke overdrijving. :D
De man wordt dra 90.

RCD

Citaat van: mmuetst op april  8, 2026, 08:55:16Hallo Kurt, je kunt het beste niet meer reageren op dit soort reacties. Dan is de lol er snel van af en kunnen we verder met objectief kabels beoordelen. Ik heb @Jenkins vriendelijk gevraagd zijn subjectieve bevindingen in de juiste topic te plaatsen. Zal verder niet meer op hem reageren als hij toch subjectieve reacties hier plaatst.
Hoezo wil je objectief kabels benaderen?
Dat wil je zeker niet behalve de testen van ASR(die nergens op slaan) brand je alle testen af.
Allemaal onzin vind je dat, terwijl die iets aantonen wat ASR nog nooit gelukt is.

Rob

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

RCD

mmuetst

Citaat van: Kurt op april  4, 2026, 12:44:24Dat heb ik gedaan, en dan had ik hetzelfde resultaat (lees: zo goed als geen brom) als met de dropveter. Ik had ook nog 2 andere (l&r gescheiden) RCA's liggen: een van den Ali en een WireWorld. Dit gaf hetzelfde effect bij verschillende testen.

En nu het zotste: Als ik er een aarde draad bij betrok, en die aardedraad tegen de power trafo vd Mc legde begon heel het boeltje opnieuw te brommmen!
Ik vind het ook interessant, lijkt er op dat als je ze naast elkaar legt, de stoorsignalen elkaar opheffen.
Misschien werkt het als een kabel die getwist is, maar dan zonder twist  ;)

chansig

Coax AQ Carbon