Objectief benaderen van interconnects, bekabeling en stroom

Gestart door mmuetst, februari 22, 2022, 12:13:25

Vorige topic - Volgende topic

CinéHome

Citaat van: mmuetst op maart 29, 2026, 11:31:53Het is gewoon gezond verstand, waarom zou een power kabel van één meter slechter klinken dan een kabel die langer is dan één meter. We hebben het over het snoer die de netspanning van een wandcontactdoos naar een audio apparaat brengt. Ik denk dat daar geen objectieve metingen van zijn omdat het nergens op slaat. Indien je signaal kabels en stroomtoevoer optimaal kunt scheiden is dat altijd prima, zie metingen van audioapparatuur waarbij men dat intern goed geregeld hebben t.o.v. apparatuur waar dat minder is. Op ASR zie je regelmatig rond de 60Hz dat daar een piek te zien is (want US gebruikt 60Hz) bij een meting van 1Khz audio signaal.
Check! "Gewoon gezond verstand" = objectief.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Kurt

Citaat van: CinéHome op maart 29, 2026, 12:13:38Check! "Gewoon gezond verstand" = objectief.
Gezond verstand leent tot nadenken en onderbouwen, teneinde een objectieve visie te kunnen neerleggen.

mmuetst

Citaat van: CinéHome op maart 29, 2026, 12:13:38Check! "Gewoon gezond verstand" = objectief.
Het was een antwoord op een vraag van een forum lid, niet meer en niet minder. Maar als jij het leuk vind om dit topic te verzieken, prima. Ik zou ook in het Camper topic van Frank wat info over tenten plaatsen, want dat is namelijk ook kamperen :D.
Het maakt mij op zijn Hollands gezegd de pis niet lauw, behalve dat het minder prettig leest als er steeds subjectieve meningen tussendoor komen. Dus doe je ding, ik ben niet doof maar negeer je gewoon  ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Off topic, humor mode aan:
Lauwe pis objectief gezien:

De temperatuur van urine bij een gezond persoon ligt direct na het plassen meestal tussen de
32∘C en 38∘C
Dit komt overeen met de normale interne lichaamstemperatuur. Als de urine warmer aanvoelt, kan dit duiden op een infectie, zoals een blaasontsteking. De urine koelt snel af zodra deze het lichaam verlaat.

Humor mode weer uit.   ;D

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

CinéHome

Citaat van: mmuetst op maart 29, 2026, 12:20:46Het was een antwoord op een vraag van een forum lid, niet meer en niet minder. Maar als jij het leuk vind om dit topic te verzieken, prima. Ik zou ook in het Camper topic van Frank wat info over tenten plaatsen, want dat is namelijk ook kamperen :D.
Het maakt mij op zijn Hollands gezegd de pis niet lauw, behalve dat het minder prettig leest als er steeds subjectieve meningen tussendoor komen. Dus doe je ding, ik ben niet doof maar negeer je gewoon  ;)
Dus wanneer ik in het objectief forum klaag dat je mening subjectief is ben ik het topic aan het verzieken? Nou moe.
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

chansig

Nee, ik noem het mekkeren wat je aan het doen bent. Gewoon omdat het kan.

Niet omdat mmuest iets beweert waarvan hij zegt dat het objectief is.

Gr. Hans

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Zymotic

Heren, zullen we proberen het niet op de persoon te spelen. Al snap ik ook dat het lastig is omdat het om persoonlijke meningen gaat. Maar toch...

Kurt

Citaat van: CinéHome op maart 29, 2026, 12:36:22Dus wanneer ik in het objectief forum klaag dat je mening subjectief is ben ik het topic aan het verzieken? Nou moe.
Als ik in een andere thread, die meer in jouw vooodoo kraam past, neerschrijf dat wat jij verkondigt je reinste bullshit is, dan wordt gedreigd me een ban te geven. Buiten 't feit dat jij dit hier helpt betalen, en ik niet, zie ik verder geen verschil. Ga idd je onzin verkondigen in je kabel business - subjectieve thread - want hier verziek je idd de boel! Nou moe.

RCD

Leuk en iedereen vergeet de spoel die in een speaker zit die een DC en AC impedantie heeft.
Als voorbeeld bij een 3 weg speaker is de spoel meestal rond de 4mH dat betekend bij 50Hz is 1,2Ω.
Bij een 2 weg speaker is dat meestal rond de 1,5mH en dat is bij 50Hz 0,5Ω
En dan komt de inwendige weerstand van de spoel er nog bij die meestal tussen de 0,1Ω en 0,3Ω is

Rob

J.A.F._Doorhof

@kurt
Laatste waarschuwing
Op de man spelen is de volgende een maand eraf.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Kurt

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 29, 2026, 13:08:12@kurt
Laatste waarschuwing
Op de man spelen is de volgende een maand eraf.

En dat geldt dan voor iedereen die op de man speelt, maw ook sponsors dus? Twee maten en twee gewichten? Niet de eerste keer dat dit wordt vastgesteld.

J.A.F._Doorhof

Niet de eerste keer dat er klachten over jou binnen komen.  Dus vandaar je laatste waarschuwing.

Niet op de man spelen geldt voor iedereen.

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kurt

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 29, 2026, 13:19:28Niet de eerste keer dat er klachten over jou binnen komen en bij anderen niet.
Mogelijks. Ik ga nl niet direct bleiten bij een admin. Mogelijks ligt het daaraan. Maar bij deze zou het handig zijn ook diegenen te berispen die objectieve fora bewust verzieken. Daar heb ik dan weer geen actie op gezien. Of moet ik een "klachten ticketje" loggen?

CinéHome

Maar @Kurt denkt dat die klachten van mij komen.
Voor alle duidelijkheid, nog nooit.

CinéHome

Citaat van: Kurt op maart 29, 2026, 13:21:35Mogelijks. Ik ga nl niet direct bleiten bij een admin. Mogelijks ligt het daaraan. Maar bij deze zou het handig zijn ook diegenen te berispen die objectieve fora bewust verzieken. Daar heb ik dan weer geen actie op gezien. Of moet ik een "klachten ticketje" loggen?
Heb 4 pagina's terug gelezen. Ik kan nergens vinden waar ik het zou verzieken. 2x op gewezen dat het objectief zijn ook voor de objectivisten zou moeten gelden.

Kurt

Citaat van: CinéHome op maart 29, 2026, 13:27:52Maar @Kurt denkt dat die klachten van mij komen.
Voor alle duidelijkheid, nog nooit.
Ah nee, anders had ik jouw naam vermeld. Ik ben nl nogal direct.

Jenkins

Punt is, niet alle verschillen tussen twee verschillend geconstrueerde kabels zijn in een tabelletje samen te vatten.
Dikke massieve aders vs. heel dunne draadjes samengevoegd om er eens één te noemen.
De haarfijne adertjes kunnen parallel liggen, of gedraaid.
Dan de dikte van één (samengestelde) ader nog.
Dan de materiaalkeuze;
Van koper, koolstof, zilver, verzilverd koper of een legering van koper, zilver, goud.
Dan het isolatiemateriaal;
PVC, al dan niet halogeenvrij, papier, teflon, katoen...

Er bestaan misschien rekenmodellen hiervoor.
Maar geen meetresultaten.
Het commerciële belang om kabeltjes zo nauwkeurig aan wetenschappelijke tests te onderwerpen bestaat nu eenmaal niet.
Dus vallen we terug op rekenmodellen.
Theorie vs praktijk.

Wie heeft er gelijk en... wie krijgt gelijk?

:yinyang:

chansig

Coax AQ Carbon

RZeemering

Citaat van: Jenkins op maart 31, 2026, 21:18:19Punt is, niet alle verschillen tussen twee verschillend geconstrueerde kabels zijn in een tabelletje samen te vatten.
Dikke massieve aders vs. heel dunne draadjes samengevoegd om er eens één te noemen.
De haarfijne adertjes kunnen parallel liggen, of gedraaid.
Dan de dikte van één (samengestelde) ader nog.
Dan de materiaalkeuze;
Van koper, koolstof, zilver, verzilverd koper of een legering van koper, zilver, goud.
Dan het isolatiemateriaal;
PVC, al dan niet halogeenvrij, papier, teflon, katoen...

Er bestaan misschien rekenmodellen hiervoor.
Maar geen meetresultaten.
Het commerciële belang om kabeltjes zo nauwkeurig aan wetenschappelijke tests te onderwerpen bestaat nu eenmaal niet.
Dus vallen we terug op rekenmodellen.
Theorie vs praktijk.

Wie heeft er gelijk en... wie krijgt gelijk?

Je zou zeggen dat als het theoretisch en praktisch te bewijzen is dat je dan als kabelfabrikant goud in handen hebt.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

J.A.F._Doorhof

@RZeemering
De wetenschap kan op lichtjaren afstand gassen meten in planeten die we nooit zullen bereiken.
Zolang de audiofiele gemeenschap niet open staat voor testen met verzitten, akoestiek, vermoeidheid etc. zullen we nooit een antwoord krijgen waarom mensen verschillen horen.

Ik blijf daardoor van mening dat minimaal 95% van de gehoorde verschillen in andere dingen zit dan de kabels.
zolang dit niet in blindtesten word meegenomen ben je de uitkomst aan het manipuleren naar waar je in wil geloven.

En dus eigenlijk wil je blijkbaar geen antwoord.
En dat is ook goed natuurlijk, maar blijf dan niet roepen om bewijs :D
Custom installer

RZeemering

We are on the same boat ;)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

mmuetst

Citaat van: Jenkins op maart 31, 2026, 21:18:19Wie heeft er gelijk en... wie krijgt gelijk?

Niemand, want het gaat niet over wie gelijk heeft in dit topic.
Kijk alleen naar wat er objectief zichtbaar is aan interconnects, bekabelingen en stroom.
Zoals de vraag hoeveel meer EMI is er aanwezig als kabels van het zelfde type langer zijn.
Of je het kan horen in irrelevant. Als jij verschil hoort en je wilt dat graag delen met andere forum leden dan is daar een mooi ander topic voor: Het Subjectief beoordelen van kabels.

Spijkie

Even hierop inhakend en excuses als dit al een keer genoemd is: wat ik me wel voor kan stellen is dat het objectief te meten is wat er de kabel vanaf buitenaf instraalt dus EMI / rfi wifi signalen etc ....

Zou het zo kunnen zijn dat de afscherming van de kabel belangrijker is dan de kabel zelf ? De feitelijke conductor waar het signaal doorheen loopt.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Contour

De energie in een kabel loopt helemaal niet door geleider, maar grotendeels in het magnetisch veld rond de ader, dus precies dwars door de afscherming en isolatie. Ik heb een keer een link geplaatst naar een filmpje met uitleg hierover, bij interesse maar terug zoeken.