De set van SSchot

Gestart door sschot, januari 15, 2021, 17:22:59

Vorige topic - Volgende topic

Dirk

Citaat van: Tabcam op oktober 24, 2021, 08:10:59
Je hoeft ook niet te twijfelen waar de dreunende bas vandaan komt of dat je dat met een kabel weg kan krijgen. Het zal wel andere muziek zijn als bij mij want in mijn kamer zit hij rond de 39 Hz.
metingen doe je (mag ik hopen) niet met muziek. :unsure:
als de mode bij jou ergens anders zit is dat simpelweg een gevolg vd combinatie ruimte/speakerplaatsing/luisterpositie, niets anders.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Xander32

Hetgeen ik niet begrijp, is dat de ts zoveel tijd, energie en geld steekt in speakers welke klaarblijkelijk niet matchen met de ruimte, zijnde de akoestiek en de opstelling.

De enige oplossing die echt tevredenstellend kan zijn is dan toch omzien naar andere speakers?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

FS249

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

RalphH

De bult die de meting laat zien en rommelig laag veroorzaakt, ga je toch niet met een andere speaker oplossen, of begrijp ik het verkeerd?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Misschien 1 die afvalt bij 80 Hz.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

sschot

Citaat van: Dirk op oktober 24, 2021, 08:50:12
metingen doe je (mag ik hopen) niet met muziek. :unsure:
als de mode bij jou ergens anders zit is dat simpelweg een gevolg vd combinatie ruimte/speakerplaatsing/luisterpositie, niets anders.

Meting is gedaan met de sweep van REW. Ik ga schuiven om te zien wat dat op de meting doet, alhoewel ik op basis van gehoor geen significante verschillen kon ontdekken
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

RalphH

Die frequentie los je niet op met schuiven. Test even een keer met die Equalizer APO.

Citaat van: chansig op oktober 24, 2021, 09:50:25
Misschien 1 die afvalt bij 80 Hz.

Gr. Hans

Of nog hoger en met een subje. Stukje EQ lijkt mij dan praktischer.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

sschot

Citaat van: Xander32 op oktober 24, 2021, 08:51:57
Hetgeen ik niet begrijp, is dat de ts zoveel tijd, energie en geld steekt in speakers welke klaarblijkelijk niet matchen met de ruimte, zijnde de akoestiek en de opstelling.

De enige oplossing die echt tevredenstellend kan zijn is dan toch omzien naar andere speakers?

Wat ik frappant vind is dat jij denkt te kunnen bepalen wat zo veel is, zowel qua tijd, energie als financieel.

Ben wel benieuwd of dit met een andere LS oplosbaar is, alhoewel ik daar twijfel bij heb, naar hoor graag de mening van ervaringsdeskundigen
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

chansig

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

bramsat

Inderdaad,alleen SSchot is al weken in de weer en neemt geen beslissing....ruilt ook nog in de tussentijd om voor nieuwe

en denkt dat op te lossen met kabels en andere atributen wat dus niet gebeurt....Het karakter van een box verander

je er absoluut niet mee.....Je laatste optie is omruilen...stemt de dealer daar in toe...op de heenweg gewoon een grote

slagroomtaart aanschaffen...want de dealer is er niet blij mee om 2 paar speakers voor showroomprijzen te slijten..toch?

Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Xander32

De basis is toch een ls welke matcht met de ruimte. Vanuit die basis kan je verder finetunen waar nodig.
Een niet matchende ls proberen aan te passen aan de ruimte middels tweaks komt op mij over als water naar de zee dragen. Gelukkig ben ik geen deskundige en kan ik lekker blond van alles roepen  :hehe:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rowdy

Ik heb dezelfde mening als Xander32. De luidsprekers moeten passen in de ruimte waar ze gebruikt worden zonder gebruik te maken van elektronische foefjes als equalizer of DSP.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

RalphH

Een speaker dus die geen +20dB boost genereert bij 40hz in zijn ruimte. Leg dat eens uit dan hoe dat werkt, dan komt TS wellicht nog ergens.

toetertje

Citaat van: Rowdy op oktober 24, 2021, 10:24:07
Ik heb dezelfde mening als Xander32. De luidsprekers moeten passen in de ruimte waar ze gebruikt worden zonder gebruik te maken van elektronische foefjes als equalizer of DSP.

Zo eenvoudig ligt dat helaas niet. In iedere kamer liggen de roommodes door de afmetingen van de kamer
op een andere frequentie. In het geval van sschot, zou hij op zoek moeten gaan naar een speaker met een
flinke dip op 47Hz. Zo'n speaker komt natuurlijk nooit door de meetcommissie. Zou die dat wel komen, is hij
in eerste instantie alleen geschikt voor kamers, zoals die van sschot.  ;)

RalphH

Meting van de evo 4.4 tower. Geen heel gek verloop. Mag aannemen dat de hele range ongeveer dezelfde karakteristiek heeft en dat de 4.2 niet dieper gaat of ergens iets harder aanzet dan zn grote broer.

Waar blijven trouwens de oplossingen hoe een speaker te matchen met een ruimte? ;D

Sschot hebben zowel linker als rechter speaker die piek, of maar 1 van de 2?

Tabcam

Citaat van: sschot op oktober 24, 2021, 10:09:27
Wat ik frappant vind is dat jij denkt te kunnen bepalen wat zo veel is, zowel qua tijd, energie als financieel.

Ben wel benieuwd of dit met een andere LS oplosbaar is, alhoewel ik daar twijfel bij heb, naar hoor graag de mening van ervaringsdeskundigen
Ja, andere luidsprekers kunnen de kamer anders aanspreken. Mijn open baffle spreken de ruimtemodi nauwelijks aan zodat je geen echt dreunende bas hebt en deze toch tot 30 Hz of zelfs iets lager gaan. Ik kan niet zeggen dat je niks hoort, maar reflexbaspieken zijn vaak dreunend en vind ik bijzonder storend. Ook gesloten systemen zullen die enorme piek niet hebben verwacht ik. Hoe storend dat is, weet ik niet.

Kortom, ja andere luidsprekersoorten zullen ander gedrag vertonen en daarom de ruimtemodi anders aanspreken. Er zitten aan elk van die systemen voor- en nadelen o.a. qua efficiency, directionaliteit, niet lineaire FR, niet lineaire compressie, etc.

Akoestisch kan je de bas in een huiskamers en zelfs in normale luisterruimtes nauwelijks aanpakken. Bass traps van een halve tot hele meter vind men in het algemeen niet mooi en wordt je ruimte flink kleiner van. De opstelling is mee geschoven.

Een niet goedkope mogelijkheid is anti-geluid, bv de PSI Audio AVAA C20. Dan denk ik dat EQ/ruimtecorrectie weer een stuk goedkoper is. Alternatief is een conventionele te (P)EQ-en subwoofer met subwooferintegratieperikelen of een dipolesubwoofer zoals de LinkWitz LXSub4 die als kit nog wel te betalen is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

toetertje

Edit...  :)

Xander32

Ik begrijp wat je schrijft, dat is helder hoor  :thumbs-up:. Maar ik vraag mij evengoed af of er geen beter matchende ls zijn, die de ruimte minder aanspreken; een piek a 20 db lijkt mij nogal fors (?). Het uitgangspunt zou toch moeten zijn hoe minder te corrigeren hoe beter?

Citaat van: RalphH op oktober 24, 2021, 10:28:15
Een speaker dus die geen +20dB boost genereert bij 40hz in zijn ruimte. Leg dat eens uit dan hoe dat werkt, dan komt TS wellicht nog ergens.

FS249

Ik heb nog eens naar de foto's gekeken van de huidige opstelling. Hoe was de opstelling voordat de nieuwe bank er kwam met de vloerstaander B&W's?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

RalphH

Citaat van: Xander32 op oktober 24, 2021, 11:09:27
Ik begrijp wat je schrijft, dat is helder hoor  :thumbs-up:. Maar ik vraag mij evengoed af of er geen beter matchende ls zijn, die de ruimte minder aanspreken; een piek a 20 db lijkt mij nogal fors (?). Het uitgangspunt zou toch moeten zijn hoe minder te corrigeren hoe beter?

Zeker, dat is het uitgangspunt. Enkel de speaker zorgt niet voor die bult, dat doet de ruimte. En ja, het kan schelen om een andere speaker neer te zetten die bijv minder diep gaat. Merkte dat hier, de grote S10's gingen dieper en spraken de ruimte meer aan, de huidige (kleinere) jbl's doen dat minder, maar heb nog steeds op dezelfde plekken dips en pieken. Die laatste zijn wel iets minder hoog. TS heeft geen vloerstaanders dus veel kleiner zal lastig worden als deze speaker m verder wel bevalt.
Poorten dichtstoppen kan nog iets helpen.

Rob_Dingen

Wat kan helpen is de poort dicht te stoppen en de juiste plek te zoeken zowel voor de speakers als zitplaats.
Kleine monitors kunnen helpen bij dit soort ruimtes die vallen onder de 80Hz al af wat de ruimte dan weer mooi aanvult.
Een makkelijke manier van zoeken is de speaker op de luisterplek te zetten en dan op  en rond de speaker plaats te meten in een raster van 10cm.

Rob

sschot

Citaat van: RalphH op oktober 24, 2021, 10:45:14
Meting van de evo 4.4 tower. Geen heel gek verloop. Mag aannemen dat de hele range ongeveer dezelfde karakteristiek heeft en dat de 4.2 niet dieper gaat of ergens iets harder aanzet dan zn grote broer.

Waar blijven trouwens de oplossingen hoe een speaker te matchen met een ruimte? ;D

Sschot hebben zowel linker als rechter speaker die piek, of maar 1 van de 2?

Ga ik checken en kom ik op terug

sschot

:yawnee:
Citaat van: RalphH op oktober 24, 2021, 10:08:52
Die frequentie los je niet op met schuiven. Test even een keer met die Equalizer APO.

Of nog hoger en met een subje. Stukje EQ lijkt mij dan praktischer.

Ga ik doen

FS249

Citaat van: RalphH op oktober 24, 2021, 11:46:55
Zeker, dat is het uitgangspunt. Enkel de speaker zorgt niet voor die bult, dat doet de ruimte. En ja, het kan schelen om een andere speaker neer te zetten die bijv minder diep gaat. Merkte dat hier, de grote S10’s gingen dieper en spraken de ruimte meer aan, de huidige (kleinere) jbl’s doen dat minder, maar heb nog steeds op dezelfde plekken dips en pieken. Die laatste zijn wel iets minder hoog. TS heeft geen vloerstaanders dus veel kleiner zal lastig worden als deze speaker m verder wel bevalt.
Poorten dichtstoppen kan nog iets helpen.

^^ Vandaar ook mijn vraag over de vorige opstelling. Ik denk dat de huidige ruimte achter de speakers werken als klankkast. Klankkast door kast links, achterwand en linker aquarium wand en rechts, rechter aquarium wand, achterwand en raampartij rechts. Geeft hetzelfde effect, misschien nog wel meer, als speakers dicht in de hoek te plaatsen.

sschot

Citaat van: FS249 op oktober 24, 2021, 11:23:30
Ik heb nog eens naar de foto's gekeken van de huidige opstelling. Hoe was de opstelling voordat de nieuwe bank er kwam met de vloerstaander B&W's?

Ga ik proberen bij elkaar te sprokkelen en kom ik dan op terug