aMAZing quest to HIGH END heaven.;).

Gestart door Mr.M, september 20, 2014, 11:32:45

Vorige topic - Volgende topic

RZeemering

Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Robiwan

Citaat van: Raphie op november  1, 2014, 08:35:45
Maz, hoewel ik de foto's van de plafonds mooi vind, is dit wel compleet het verkeerde uitgangspunt.
Uitgangspunt zou moeten zijn: meten/akoestisch advies, op basis daarvan kiezen voor de BENODIGDE aanpassingen en deze uitvoeren met de juiste materialen
een gestoffeerde kroonluchter van glaswol en mdf gaat namelijk helemaal niks doen, als deze niet uit de juiste afmeting, de juiste dichtheid STEENWOL bestaat en op de juiste plek wordt gemonteerd.

Het gaat dus in dit geval NIET om het even wat ophangen wat leuk smoelt en het zal dan ook wel iets doen.
Het proces is exact andersom.

Ik zou je willen adviseren even een paar stappen terug te doen.
vergeet even stroom, is geneuzel in de marge, ruim die APC UPS maar weer op want die blijft toch niet staan in de kamer, veels te lelijk en met die fans en zo gaat je tegenstaan, houdt geen stand.

mijn advies:
1- zoek een passend rek
2- rond je "definitieve" opstelling af
3- ga (evt. met iemand samen) meten
4- ga op basis van je meetgegevens een akoestisch plan maken
5- maak of laat de benodigde akoustische aanpassingen maken
6- installeer deze
7- wen aan je geoptimaliseerde setup
8- ga na een maand of 2 a 3 nog eens denken aan stroom, maar neem dan bijv een Powerplant op proef.

of, als het goedkoop moet, neem dan bijv die Isotek vision die hier te koop staat, sluit alles behalve je EV daarop aan en het is as good as it gets.

^^
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

DofN

Alhoewel een goede posting, voeg ik daar graag een stap aan toe: DSP. Je kan qua absorptie in het midhoog en hoog weinig fout doen als een DSP het laag in verhouding brengt met het tot rust gebrachte hoog. Hoe doder een kamer is, hoe droger het geluid. En je kan daarin heel ver gaan, denk aan de luisterruimte van Jerry uit Tilburg.

Zonder het laag aan te passen zal het dan wel boemerig en dof klinken, tenzij je je luidsprekers compromisloos kan plaatsen zoals Jerry dat doet. Maz heeft die mogelijkheid niet. Een DSP is de makkelijkste manier om laagproblemen op te lossen (die hij nu nauwelijks heeft, maar die hij krijgt als hij het (mid)hoog gaat absorberen). Kortom, een DSP in combinatie met absorptie in (mid)hoog is the way to go.

En Maz heeft, getuige zijn enthousiasme bij mij thuis, wel een voorkeur voor een droog geluid. Ik zou zeggen, koop een goede DSP, pak de zijwandreflecties aan, en meet de DSP in om het geheel in balans te brengen. Ben je niet tevreden, kijk dan nog eens of je het plafond ook wil doen.

Als ik er helemaal naast zit, hoor ik het graag. Ik ben ook maar een goedbedoelende amateur die probeert goed te luisteren naar de professionals :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Raphie

roomcorrectie moet je echt HEEL beperkt toepassen
een of 2 grote spikes een beetje knijpen
ik vind over het algemeen roomcorrectie de druk en het gewicht in de weergave wegnemen. Ik speel liever minder hard dan hard met roomEQ
daarnaast klinkt absorbtie gewoon veel homogener dan roomEQ, room EQ klinkt vaak onnnatuurlijk als je probeert de individuele instrumenten te volgen (rare dips op bepaalde tonen, inklappen stereobeeld bij bepaalde freqs.)
ik ben zelf veel meer een voorstander van passieve controle (absorbtie) dan actief (EQ)
Realiseer me prima dat RoomEQ een veel makkelijkere quick fix is, maar als het puur om kwaliteit gaat en homogeen geluidsbeeld is absorptie een veel betere optie.
JBL PRX Power!

Mr.M

dat is exact wat ik van een dsp vindt. al klinkt het bij abel heel goed, ik vind dat een dsp onnodig extra electronisch apparatuur is in je signaal pad .
ik probeer heel nauwkeurig een sound te creeren en alles te matchen met elkaar om net dat emotie erin te krijgen en dan stop  je een dsp ertussen en je verandert het hele geheel..

ik als audiofiel wil zo min mogelijk extra schakels en interlinks in het signaal pad.ik wil de kortste pad nemen. dus een dsp is voor mij persoonlijk een absolute no go..
plus dat mijn extra interlinks een berg geld gaan kosten.

ik heb het bij Abel gehoord en het klinkt echt heel erg goed alleen ik zelf zou de dsp weghalen als ik abel was , want zijn akoestiek maatregelen zijn ruim voldoende vind ik.

ik vind de input van ralphie heel erg goed, en uit  eigen ervaring gesproken denk ik, aangezien hij een eigen studio heeft.

ik heb laatst bij de beste meneer waar ik de lamm set aan heb verkocht zijn set beluisterd en hij gebruikt ook een dsp en maar dan zonder akoestiek maatregelen en ik zeg je eerlijk voor een set van dat niveau met de prachtige b&w 800 en compleet lamm vv en ev combi, powerstation duurste bekabeling en mooiste dsp was het geluid om van te JANKEN...

ik heb vaker 800 serie gehoord bij mensen thuis en dit was echt de minste, terwijl de ruimte vrij groot was.
ik kan me niet anders voorstellen dat het de dsp is die het leven uit de set ZOOG want de rest van de set is van hoogste klasse...
bij die set moet je tranen in je ogen en kippevel krijgen als je luistert.

Datheb ik hem ook eerlijk verteld dat hij de slechts klinkende 800 in huis heeft met de mooiste spullen eraan.

kan ook slecht inregeling van de dsp zijn maargoed iets verziekte het geluid in zijn uber prachtige set...

ik denk dsp...

wat plafond betreft ik realiseer me dat akoestiek aanpassing heel erg aandacht gericht is en moet gebeuren met een doel en volgens een systeem anders zijn de resultaten minder effectief.

ik wil niet met lelijke dingen aan de muur zitten of base traps voor het raam gezien mijn set in de woonkamer staat.

dus mijn aandachtspunt ging naar het plafond ,gezien dat de grootste reflectie oppervlakte is.

wat absorbtie matriaal betreft ,bedoeling is een verlaagd gedeelte van plafond met misschien spandoek of iets dergelijk en daar achter akoestiesh maatregelen in welke vorm dan ook. als je het maar niet ziet.

dit zijn maar nu nog maar ideeen.

@xander  wat betreft andere huis .. dat is in de planning maar niet in kort termijn. dus nog ver in mijn gedachten.

Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

Raphie

De ideeen zijn zonder meer goed en uitvoerbaar Maz, mijn punt was meer dat het echt wel een precisie ingreep is die voorbereiding en wat wiskunde vergt.
En niet iets wat je zo maar ff op de bonnefooi neerhangt.
JBL PRX Power!

Mr.M

volgens mij doe ik iets niet goed ofzo, geen idee.

mocht het toch zo zijn dat ik weer ergens een fout maak ofzo waar ik niet van bewust ben en ik wordt geband dan kunnen jullie mij volgen op audio freaks of hifi forum, lol .

normaal gesproken krijg ik een nette mail van christiaan s en een uitleg van wat er fout is gegaan , maargoed zo mag het ook natuurlijk, zij zijn de baas hier op ht forum thuis..

Quote van moderator.

Maz: waarschuwing voor het weghalen van je advertentie.
Dit is in strijd met de regels.
Nu een officiële waarschuwing, volgende keer een ban.

Met vriendelijke groet,
Het admin team
Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

Mr.M

Citaat van: Raphie op november  1, 2014, 11:28:17
De ideeen zijn zonder meer goed en uitvoerbaar Maz, mijn punt was meer dat het echt wel een precisie ingreep is die voorbereiding en wat wiskunde vergt.

ik begrijp het helemaal, dus niet een spanplafond met karton en piepschuim er achter op eigen houtje touwtje ...

bedankt voor de moeite ralphie..

Thanatos

Citaat van: Raphie op november  1, 2014, 11:28:17

x2 dat is de weg voor akoestiek.

@Maz vraag Martijn nog eens om advies. Hij heeft eerder gemeten bij jou en kan je goed adviseren.

Wat betreft je melding is dat je de topic tittel van een topic hebt weggehaald. Dit zorgt voor een rommeltje in het forum overzicht en daarom een no-go.. niets ernstig gewoon niet meer doen denk ik  :D (heb je geen toelichting gehad van een mod ?)

chansig

Ik begrijp je aversie tegen een DSP in het geheel niet. Dat komt natuurlijk omdat ik er zelf 1 heb en absoluut niet meer zonder zou willen. Die extra schakel vind ik een rare redenatie voor iemand met een losse voor en eindtrap. Koop dan een geintergreerde versterker.

De DSP van Synergy gaat nog een stap verder dan de AM die ik nu heb. Beide zijn ook gelijk een VV.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

morca

Ach Hans ieder ze eigen manier van werken.
Maz krijgt nu het idee dat ie zonder dsp kan en akoestiek alles aan moet pakken.

Ik ben het hier ook zeker niet mee eens,heb je wel eens geluisterd bij iemand die DSP goed toepast en in kan regelen Maz???

Thanatos

Het heeft zijn voor en tegens. In theorie zou een goede DSP meer goed doen dan kwaad. Ik heb echter zelf ervaring met een Antimode en dat nam mijn probleem in mijn laag weg. Echter ging dat ten koste van resolutie en ruimtelijkheid in de weergave.

Persoonlijk zou ik dan er voor kiezen het zover het kan met akoestische maatregelen op te lossen. Aan de andere kant heb ik gehoord bij Chansig wat een goede opstelling met diverse subwoofers voor goed kan doen in je laag...

Mr.M

Citaat van: morca op november  1, 2014, 12:34:37
Ach Hans ieder ze eigen manier van werken.
Maz krijgt nu het idee dat ie zonder dsp kan en akoestiek alles aan moet pakken.

Ik ben het hier ook zeker niet mee eens,heb je wel eens geluisterd bij iemand die DSP goed toepast en in kan regelen Maz???

ja bij abel, daar klonk alles heel erg goed, een van de beste geluiden welke ik thuis heb mogen meemaken bij een forumgenoot.ik weet niet hoe het zonder dsp klinkt dus kan geen oordeel geven over effect met en zonder dsp.
dus ik geloof echt wel dat het heel goed werkt want heb het gehoord, maar ben van MENING niet uit ervaring , dat akoestische matregelen misschien beter zijn dan een dsp. maar goed kan er ver naast zitten, ik denk dat ik misschien ooit eentje moet proberen?
misschien piep ik wel anders daarna? ben de moeilijkste niet en wat ik hoor is wat telt.

Mr.M

:google:
Citaat van: Thanatos op november  1, 2014, 11:34:25
x2 dat is de weg voor akoestiek.

@Maz vraag Martijn nog eens om advies. Hij heeft eerder gemeten bij jou en kan je goed adviseren.

Wat betreft je melding is dat je de topic tittel van een topic hebt weggehaald. Dit zorgt voor een rommeltje in het forum overzicht en daarom een no-go.. niets ernstig gewoon niet meer doen denk ik  :D (heb je geen toelichting gehad van een mod ?)

ik ga ook eens martijn weer bellen, lijkt me verstandig..

dit was alles wat ik van de ht BAAS kreeg, foei foei klein kindje, straks lig je eruit..hahaha

pm moderator:

dMaz: waarschuwing voor het weghalen van je advertentie.

Met vriendelijke groet,
Het admin teame e

ik heb zoeen hekel aan zulke toonzetting, dat ik bijna neiging heb om gewoon de showcase te sluiten en te verkassen naar een ander forum , ik slaap er niet minder op ,haast iedereen is actief op de drie grootste fora van ned..
ben geen schoolkind meer om zo aangesproken te worden..haha

achja ik zal christiaan eens een pm sturen hierover...
of ik nou hier gevolgd wordt of elders...

twani

Citaat van: maz op november  1, 2014, 13:31:03
:google:
ik ga ook eens martijn weer bellen, lijkt me verstandig..

dit was alles wat ik van de ht BAAS kreeg, foei foei klein kindje, straks lig je eruit..hahaha

pm moderator:

dMaz: waarschuwing voor het weghalen van je advertentie.

Met vriendelijke groet,
Het admin teame e

ik heb zoeen hekel aan zulke toonzetting, dat ik bijna neiging heb om gewoon de showcase te sluiten en te verkassen naar een ander forum , ik slaap er niet minder op ,haast iedereen is actief op de drie grootste fora van ned..
ben geen schoolkind meer om zo aangesproken te worden..haha

achja ik zal christiaan eens een pm sturen hierover...
of ik nou hier gevolgd wordt of elders...

De toonzetting wil in dit soort situaties inderdaad nogal eens wat badinerend zijn helaas MAZ.

Ik maak me er maar niet meer druk over.

Mods zijn niet voor niets op zo`n post gaan zitten. Kennelijk toch een vorm van macht, welke men in het dagelijks leven niet kan bemachtigen, willen uitoefenen zeg maar.

Voor je lol doe je het iig niet lijkt me..... 

erik s.

een PM plaatsen in een topic is ook not done.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Xander32

Ik heb tot op heden nog geen enkele vorm van dsp/eq in een stereoketen mogen horen, welke mij kon bekoren. Altijd ging het ten koste van een bepaalde vloeiendheid en natuurlijkheid van het geluid. Kunstmatig en steriel klonk het steevast.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Raphie

Citaat van: Xander32 op november  1, 2014, 15:02:14
Ik heb tot op heden nog geen enkele vorm van dsp/eq in een stereoketen mogen horen, welke mij kon bekoren. Altijd ging het ten koste van een bepaalde vloeiendheid en natuurlijkheid van het geluid. Kunstmatig en steriel klonk het steevast.
yep. exact dit...
JBL PRX Power!

DofN

Citaat van: Xander32 op november  1, 2014, 15:02:14

Je draait het om. Waarschijnlijk hou jij van geluid waar veel zwoel en sjoege (lees galm, flutter en wat staande golfjes) in zit. Een DSP en fysieke absorptie halen die effecten weg. Als je altijd koffie met suiker drinkt, is koffie zonder suiker niet zo lekker.

Ik vind juist sets in slechte ruimtes, zonder DSP en zonder fysieke maatregelen onnatuurlijk klinken: teveel suiker :)

(tenzij je een ideale luisterruimte hebt, maar dan is een DSP uiteraard niet aan de orde).
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Raphie

Citaat van: doorofnight op november  1, 2014, 15:08:19
Je draait het om. Waarschijnlijk hou jij van geluid waar veel zwoel en sjoege (lees galm, flutter en wat staande golfjes) in zit. Een DSP en fysieke absorptie halen die effecten weg. Als je altijd koffie met suiker drinkt, is koffie zonder suiker niet zo lekker.

Ik vind juist sets in slechte ruimtes, zonder DSP en zonder fysieke maatregelen onnatuurlijk klinken: teveel suiker :)

(tenzij je een ideale luisterruimte hebt, maar dan is een DSP uiteraard niet aan de orde).
dit is onjuist, je EQed je signaal, je maakt alleen maar gaten in de lineaire weergave
een te harde frequentie door een ruimte klinkt veel minder storend als een frequentie geknepen door een DSP
zoek bijv maar eens op zaken als linear phase / comb filtering. komt iets meer bij kijken dan alleen een jip en Janneke uitleg  ;)
JBL PRX Power!

Mr.M

Citaat van: erik s. op november  1, 2014, 14:47:36
een PM plaatsen in een topic is ook not done.
Di is een vrije land...
De toonzetting van ons mod is ook not done....just returning the favour...  ;)

DofN

In een andere posting gaf je aan dat men op de forums waar men tot conclusie komt dat een DSP minder fijn is dan een ideale luisterruimte, niet echt ingaat op de afwegingen die gemaakt worden bij een set in een gewone luisterruimte. Vrijwel niemand heeft een ideale luisterruimte: ik zeker niet en Maz ook niet.

Misschien kun je een linkje sturen naar een artikel of uitleg waarin duidelijk beschreven staat wat je bedoelt, want het is toch een beetje verzuipen in informatie die voor een gewone luisteraar in een gewone luisterruimte (woonkamer) niet zo relevant is? Want ik ben echt benieuwd wat je bedoelt.

Xander32

Ik hou idd. van een (bij benadering) natuurlijk geluid, zoals ik die tijdens live concerten kan ervaren. Indien ik dan enige informatie mis verwoven in de software, dat zijt zo. Ik mis liever wat "tingel en tangeltjes" dan dat ervaren van natuurlijkheid. Smaakkwestie.

Citaat van: doorofnight op november  1, 2014, 15:08:19

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Xander32

Overigens vind ik een akoestisch aangepaste ruimte weer super. En een EQ/DSP is daarmee wat mij betreft geen vergelijk, geen partij.

I.t.t. sets met dsp heb ik sets in een akoestisch geoptimaliseerde ruimte meermaals top horen spelen. Niets kil,niets steriel. Alle tingel en tangeltjes waren aanwezig met behoud van het vloeiende en natuurlijke van muziek.

Lodewijk

Yeah, dit topic op het hififorum. Dat wordt slapstick, lachen, gieren  :pompom: