Kingpin's HT Zolder(tje)

Gestart door Kingpin, september 2, 2012, 14:12:54

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Aangezien Stereo mijn prioriteit heeft en ik wegens omstandigheden er nog niet aan toe ben gekomen om mijn HT weer op te bouwen ben ik van plan om vanaf volgende week een begin te maken met mijn HT set die verplaatst wordt naar een deel van de zolder.
Dit deel is een afgesloten geheel met nog een deel ernaast (vliering plus opgang) gescheiden door een deur.

Velen kennen waarschijnlijk mijn HT set al in de woonkamer.

De woonkamer HT set heeft plaatsgemaakt voor een dedicated stereo systeem:

Aangezien de componenten van de HT set nog van dergelijk goede kwaliteit zijn worden deze gebruikt in de HT zolder ruimte, bestaande uit de volgende apparaten:

- Rotel RSP-1098 pre-processor
- Ceratec Penta 5.1 eindversterker
- Dune BD Prime 3.0 streamer
- Panasonic 50ST50 plasma
- Audio Physic Spark V frontspeakers
- Audio Physic Steps rearspeakers
- Audio Physic Celsius Centerspeaker
- Velodyne SPL-1500R subwoofer

Ik heb nog even overwogen om het geheel te verkopen maar gezien de prijzen die tegenwoordig worden gevraagt/geboden is het een no-go, en daarbij, wil ik op een dergelijk referentielevel spelen moet ik weer heel diep in de buidel en dat is niet meer de bedoeling.
De zolder zal ook worden opgebouwd met de spullen die we hebben vanwege kosten overweging en het feit dat straks de kleine hier ook zal zitten (met alle gevolgen van dien ben ik bang), essentie ligt op geluid en niet op uiterlijk.

Het zolder gedeelte is niet erg groot en is akoestisch gezien onverantwoord  :D en een kast (gelukkig niet al te diep (kinderkast)) die door omstandigheden op de plaats blijft staan. Al met al een beste uitdaging om daar nog wat leuks van te maken.
Te beginnen met het leggen van nieuwe vloerbedekking (half hoog) om het geheel nog wat te dempen, het plafond is van hout met daarachter dempingsmateriaal van een soort stro (isoleert trouwens heel erg goed), als je in de handen klapt galmt het niet in deze kamer. Ben er nog niet over uit of ik het plafond zo zal laten of nog een kleurtje geef.
Het een en ander zal met der tijd nog eens geheel worden ingemeten.

Plattegrond zoals ik het in gedachten had qua indeling:

Ingang, waar rechts de Fronts, Subwoofer, Audio apparatuur en Plasma komen te staan:

En links de rear speakers:

Heb er wel weer zin in om eindelijk na een hele lange tijd mijn HT set weer eens te horen spelen :D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Martijnst1990

Mooie plannen, deze ga ik zeker volgen 8) Al een planning wanneer het ongeveer bruikbaar moet zijn?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kingpin

Citaat van: Martijn90 op september  2, 2012, 14:57:32
Mooie plannen, deze ga ik zeker volgen 8) Al een planning wanneer het ongeveer bruikbaar moet zijn?
Volgende week als de vloerbedekking binnen is eerst de vloer leggen.
Opruimen, daarna apparatuur installeren, nieuwe kabels halen, denk dat het binnen 2 weken wel moet lukken voor een eerste opzet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

paavosmits

Ben erg benieuwd hoe die ruimte eruit komt te zien, ga ik zeker volgen dit project
Primare I32 + MM30

Kingpin

Vandaag met m'n pa een nieuwe vloer gelegd.

Morgen het elektrisch aanpassen (230 verlengen en stekkerblok ster bekabeling maken) en dan als het een beetje meezit zondag de apparatuur plaatsen.

koosnaampje-audiofiel

mooi ik ben benieuwd.. :D

de ruimte is goed, genoeg mogelijkheden.
Klipsch, Denon.

Kingpin

Ruimte is niet erg groot, met schuin dak maar heeft zeker potentie.
Wilde sowieso weer vloerbedekking vanwege de demping, als ik nu in de handen klap galmt het niet maar klinkt ook niet doods.
Na alles geinstalleerd te hebben maar eens doormeten en waar ik eventueel nog wat dempingsmateriaal moet toepassen.
Vloerbedekking wat er nu ligt is ongeveer 1cm hoog, niet al te stug en niet te dichtopelkaar geweven.
Kleur van plafond heb ik over nagedacht maar laten we zo, film kijken doen we toch in het donker (en donkere kleur heeft het toch al  :D).

Kingpin

Met dank aan Stefan voor de helpende hand voor het verslepen en plaatsen van de 50" Plasma.

't is een beetje gezichtsbedrog maar de balk zit nog ver boven de bezel van de plasma.

Kingpin

Vanmorgen even een ster-stekkerblok gemaakt.

Zit alleen nog met wat praktische problemen: de center speaker !
Onder de tv kan niet en daaronder zit deze voor de apparatuur.
Daarnaast is de plasma beduidend groter dan mijn vorige crt met het gevolg dat de kabels bijna niet overkomen en ik de eindversterker helemaal naar achteren heb moeten schuiven ... geen gezicht.
Denk dat ik ff op zoek moet naar een heel eenvoudig av-meubeltje waar de pre en eind op kunnen, die dan naast de tv kunnen worden gezet zodat de center onder de tv kan net voor het bestaande meubel (of ook daar iets op verzinnen).
Moet ik nog even bednken wat we daar mee gaan doen.

high-q

Hier ook de follow modus op on.

Mooie spullen heb je, in de filmpjes klinkt het al erg goed. Voor wat betreft je center zou ik zelf gaan voor een ander meubel. Je hebt een mooie ruimte met potentie, zou jammer zijn als het stuk loopt op de plaatsing van je apparatuur ;)
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Kingpin

Citaat van: high-q op september  9, 2012, 11:27:54
Hier ook de follow modus op on.

Mooie spullen heb je, in de filmpjes klinkt het al erg goed. Voor wat betreft je center zou ik zelf gaan voor een ander meubel. Je hebt een mooie ruimte met potentie, zou jammer zijn als het stuk loopt op de plaatsing van je apparatuur ;)
Ben al driftig aan het zoeken, maar ik zit met de maat van de center speaker, dat is een behoorlijke jongen (49cm x 35cm(met plug meegerekend) x 16cm) en er zijn nagenoeg geen meubels waar je deze in kan plaatsen vanwege de maat of ik kom op zulke grote meubels uit waar ik dus weer niet uitkom met de hoogte.

Ik heb net alles nog even nagemeten aangezien ik wel de verhouding wbt audio aan wil houden zoals Audio Physic dit voorschrijft, dan kom ik eigenlijk heel goed uit als ik het center net voor de TV zet aangezien m'n fronts dan op gelijke lijn liggen met de center speaker.
Ik zou dan bv de bovenste glasplaat naar voren kunnen halen en achteraan iets maken zodat deze nog stevig genoeg blijft zitten en daar de center op zetten, deze valt dan achteraan net binnen de kast en steekt dan ongeveer 26cm uit.
De glasplaat is denk ik sterk genoeg gezien de dikte. M'n eindbak heeft er ook altijd opgestaan.

Dan zou ik klaar zijn met alleen een klein audio meubeltje die dan naast de TV komt te staan.
Pfff al dat gekruip op zolder met dit weer  :)

En dan te bedenken dat deze jonge straks ook nog naar boven moet:

high-q

Citaat van: Kingpin op september  9, 2012, 12:14:32
Ben al driftig aan het zoeken, maar ik zit met de maat van de center speaker, dat is een behoorlijke jongen (49cm x 35cm(met plug meegerekend) x 16cm) en er zijn nagenoeg geen meubels waar je deze in kan plaatsen vanwege de maat of ik kom op zulke grote meubels uit waar ik dus weer niet uitkom met de hoogte.

Is een zelfbouw meubel geen optie? Enige probleem wat ik hier zie is dat je de center in de kast moet plaatsen, zodat je de TV op de kast kan zetten. Helaas kan je de TV niet echt gemakkelijk ophangen, tenzij je een beugel vindt waarbij het mogelijk is om de TV aan een schuine wand te hangen.

Succes alvast met het tillen van je sub! :crazy: ;D
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Kingpin

Citaat van: high-q op september 10, 2012, 14:33:18
Is een zelfbouw meubel geen optie? Enige probleem wat ik hier zie is dat je de center in de kast moet plaatsen, zodat je de TV op de kast kan zetten. Helaas kan je de TV niet echt gemakkelijk ophangen, tenzij je een beugel vindt waarbij het mogelijk is om de TV aan een schuine wand te hangen.

Succes alvast met het tillen van je sub! :crazy: ;D
Heb het vandaag nog even provisorisch geprobeerd om de center deels in het kastje onder de tv te plaatsen, dat gaat, deze kan voor ongeveer 8 a 10cm in de kast.
Dus de glasplaat naar voren eventueel ondersteunen en achteraan weer vast maken zodat de center goed op de glasplaat blijft zitten is een mooie oplossing, ook vanwege de ideale lijn met de fronts.

Wbt de apparatuur ... tada ...

larzie

Whoaa impressive hoor die Velodyne!  :pompom: We noemen hem de Velodyne Hernia! :D
Past je center in dat kastje? Ok dan is die niet zo groot dus? :)
Maar ja moet je persee dat meubel gebruiken? Wat High-q zegt is mooier denk ik. Zelfbouw is eenvoudig te doen en je hebt het precies mooi op maat. :)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Kingpin

Citaat van: larzie op september 10, 2012, 19:56:18
Whoaa impressive hoor die Velodyne!  :pompom: We noemen hem de Velodyne Hernia! :D
Ja dat zijn zeker geen grappen  :D

Citeer
Past je center in dat kastje? Ok dan is die niet zo groot dus? :)
Nee deze past er niet in, maar ik kan pak 'm beet 8 a 10cm in het kastje krijgen (achterkant dus) dan steekt deze ongeveer 20cm uit het kastje.
Center is bijna 50cm breed, 35cm diep en 16cm hoog.

Citeer
Maar ja moet je persee dat meubel gebruiken? Wat High-q zegt is mooier denk ik. Zelfbouw is eenvoudig te doen en je hebt het precies mooi op maat. :)
Klopt, maar zo is het ook opgelost en film kijken doen we toch als het donker is. Gaat me niet om het oog, ik weet dat het veel beter kan (zie mijn stereo setup), persoonlijk wil ik niet veel kwijt aan de zolder (om een aantal redenen) vandaar mijn insteek, roeien met de riemen die we hebben als het geluid en beeld straks maar goed is.
Mijn gvoel zegt dat dat wel snor zit, ook qua akoestiek.

Xander32

Beste "K",

Wat zijn jouw ervaringen met de Panasonic 50ST50 plasma, heb jij deze voor aankoop vergeleken met andere (Pana) plasma`s?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kingpin

Citaat van: Xander32 op september 11, 2012, 13:09:22
Beste "K",

Wat zijn jouw ervaringen met de Panasonic 50ST50 plasma, heb jij deze voor aankoop vergeleken met andere (Pana) plasma`s?
De mijne heb ik nog niet thuis bekeken omdat deze nog in opbouwfase zit, wel mijn 42" ST50.
In diverse winkels (waaronder in Duitsland) heb ik 'm vergeleken met een G20, VT50 en diverse LCD/LED Schermen.
De Led/Lcd schermen blijven gewoonweg achter, geen match, zeker als je even aan begint te draaien wbt contrast/helderheid en dan gaat vergelijken (afstel BD's).
T.o.v. de G20 is het gehele beeld gewoon echt beter, zwart is zwarter en de 'feeling' als je een film kijkt lijkt gewoon 'echter'.
T.o.v. de VT50 ... dat is een moeilijker ... de looks van de VT zijn gewoonweg echt beter, wat beeld betreft is het als met audio, voor dat kleine beetje meer moet je beduidend dieper in de buidel.
Ik denk dat als je de ST na inspelen goed calibreert dat de verschillen nihil zijn, het was wat ik heb gezien in mijn ogen niet waard. Wil je een echt top beeld en je hebt het geld ervoor over, ja dan zou ik voor de VT gaan.

Xander32

Dank voor de uitgebreide reactie :thumbs-up:.
Een ST neem ik in overweging, een VT zer zeker niet gezien diens prijs.

Kingpin

Citaat van: Xander32 op september 11, 2012, 16:43:11
Dank voor de uitgebreide reactie :thumbs-up:.
Een ST neem ik in overweging, een VT zer zeker niet gezien diens prijs.
Suc6

LeonArdusS

Citaat van: Kingpin op september  9, 2012, 12:14:32

Ik heb net alles nog even nagemeten aangezien ik wel de verhouding wbt audio aan wil houden zoals Audio Physic dit voorschrijft, dan kom ik eigenlijk heel goed uit als ik het center net voor de TV zet aangezien m'n fronts dan op gelijke lijn liggen met de center speaker.
Ik zou dan bv de bovenste glasplaat naar voren kunnen halen en achteraan iets maken zodat deze nog stevig genoeg blijft zitten en daar de center op zetten, deze valt dan achteraan net binnen de kast en steekt dan ongeveer 26cm uit.
De glasplaat is denk ik sterk genoeg gezien de dikte. M'n eindbak heeft er ook altijd opgestaan.

Dan zou ik klaar zijn met alleen een klein audio meubeltje die dan naast de TV komt te staan.
Pfff al dat gekruip op zolder met dit weer  :)

En dan te bedenken dat deze jonge straks ook nog naar boven moet:

Wat een beest van een Sub is dat zeg of ben jij maar 110 cm groot  :worship:
HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

Kingpin

Citaat van: LeonArdusS op september 11, 2012, 17:26:57
Wat een beest van een Sub is dat zeg of ben jij maar 110 cm groot  :worship:
Na het omhoog sjouwen van de sub kom je inderdaad ongeveer uit op deze lengte :D

LeonArdusS

Citaat van: Kingpin op september 11, 2012, 18:50:39
Na het omhoog sjouwen van de sub kom je inderdaad ongeveer uit op deze lengte :D

Hahahaha, geen onderbenen meer over, tot de knie ingezakt  :headbanging:
HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

larzie

Maar je hebt de sub buiten neergezet, omdat het geweld ervan zo groot was of om de buurt ook mee te laten genieten? :P
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Kingpin

Citaat van: larzie op september 11, 2012, 20:13:56
Maar je hebt de sub buiten neergezet, omdat het geweld ervan zo groot was of om de buurt ook mee te laten genieten? :P
:D

Ben benieuwd hoe dat uitpakt op zolder ...