Stereoset Kingpin "Zolder"

Started by Kingpin, December 8, 2011, 14:31:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

M'n huidige stereoset bestaat uit de volgende componenten:

Versterking
- Cayin A-55T (met KT88 Svetlana winged C buizen)

Bron
- Logitech Squeezebox Touch

DAC
- Metrum mini nos DAC Quad

Speakers
Audio Physic Brilon 2.0
Audio Magic Genta Stands
Velodyne SPL-1500R (tijdelijk)
Audio Physic Luna I

Bekabeling
Apogee Wyde Eye
Canare 4S8


Gezien m'n toekomstige situatie was het niet meer mogelijk(wenselijk) om in surround te draaien in m'n woonkamer en aangezien ik de laaste jaren voornamelijk stereo draai via m'n surround set was dit een mooie gelegenheid om van het begin af een dedicated stereoset samen te stellen.
M'n voorkeur ging uit naar gebruikte apparatuur aangezien je dan voor een kleiner bedrag op een veel hoger niveau kunt draaien en dat deze minder onderhevig zijn aan de nieuwste technieken die je wel hebt in surround.

Het toeval deed voor dat ik al vrij snel tegen een stel (volgens mij vrij unieke) monitoren aanliep van het merk die ik al had in m'n surround opstelling, de Audio Physic Brilon 2.0 versie.
Deze 'gematched pair' monitoren zijn voorzien van veel betere units, kastconstructie en een filter sectie die bestaan uit foliecondensatoren, luchtspoelen en metaaloxyde weerstanden waardoor over het hele frequentiebereik de speakers niet meer dan een 0.5dB afwijking hebben onderling.

Qua versterking was ik altijd al gecharmeerd van buizenversterkers. Na vele uitvoeringen te hebben vergeleken wist ik uiteindelijk waar ik naar op zoek moest. Uiteindelijk is het de Cayin geworden, waarom is hier te lezen.

Na de HT set uit elkaar te hebben gehaald en een tijdje naar de Cayin icm de Sparks 2005 versie (voor in m'n surround set) te hebben geluisterd (beter niet kunnen doen) heb ik afgelopen weekend de Sparks geswitched voor de Steps die normaal als mijn rears dienen.
Oefff wat een mismatch zeg, daar werd ik niet vrolijk van, geluid kwam totaal niet los van de speakers, dof, geen soundstage, zelfs m'n vrouw viel het op.
Later dacht ik nog kan natuurlijk ook zijn dat deze helemaal nog niet ingespeeld zijn aangezien ze als rear ook nog eens gefilterd op 80 Hz en het feit dat ik 80% stereo speel !

Anyway ... deze week mijn Audio Magic Genta speakerstands binnen gekregen en kon niet wachten na een teleurstellende match met de Steps om de Brilons als monitor eens aan de tand te voelen.
Wow  :bigsmile: ... dit is even wat anders dan de Sparks, zelfs als monitor speelt dit echt op een hogere niveau.
Gelijk bij de eerste tonen kon je al horen dat er meer diepte in zit, betere articulatie, soundstage is qua breedte gelijk maar in de diepte meer speling en veel meer 3D, alles klinkt ook meer in evenwicht en dat hoog !! zelden zulk mooi hoog gehoord, ragfijn, niet irritant en zijdezacht, daar kan zelfs de BE tweeter een puntje aan zuigen (no offense, persoonlijke mening).
Ja daar werd ik wel vrolijk van  ;D


Versterking






Bron


DAC


Speakers






Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Martijn M

Nog onlangs was ik bij je op bezoek, maar er is in de tussentijd een hoop veranderd! De opstelling met de Sparks die ik bij je heb mogen beluisteren klonk al niet verkeerd, dus ik ben benieuwd hoe dit is  :) .
Dutch & Dutch

Kingpin

#2
Quote from: keyser on December  8, 2011, 14:48:04
Nog onlangs was ik bij je op bezoek, maar er is in de tussentijd een hoop veranderd! De opstelling met de Sparks die ik bij je heb mogen beluisteren klonk al niet verkeerd, dus ik ben benieuwd hoe dit is  :) .
Een sprong voorwaarts !
Een ander forumlid kende mijn vorige set uitvoerig en vond de stereoset icm de Sparks al beduidend beter dan de Rotel in stereo die jij ook heb beluisterd, maar met deze monitoren is het nog een sprong voorwaarts gegaan.
En ik moet nog tweaken  :)
Zoals jij de set heb gehoord vind ik dat het geluid precieser is geworden, meer detail/articulatie en het meeste wat me opviel is het holografische van de speakers, je moet er wel van houden zoals met elke AP wel ongeveer dezelfde eigenschappen hebben, de een benadrukt dit beter dan de ander.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Stefan S.

Gefeliciteerd met je nieuwe verbeterde sound! Eerlijk gezegd was ik wel een beetje sceptisch tegenover deze monitoren, want het klonk namelijk al zo lekker met de Cayin en AP Sparkjes. Gevoelsmatig kon het gewoon niet beter klinken, dus met een beetje verbazing lees ik nu wel je topic. Het meest lachwekkende vind ik wel dat je na afloop liet zien dat je luidsprekerkabels tijdelijk waren verlengd met een kroonsteen  :hehe:. Ik heb diverse dure sets beluisterd die het veelvoud kosten en met kabels als tuinslangen, maar voor mij is de keuze snel gemaakt  :inlove:  :inlove:  :inlove:

Kingpin

#4
Quote from: Stefan S. on December  8, 2011, 17:55:20
Gefeliciteerd met je nieuwe verbeterde sound! Eerlijk gezegd was ik wel een beetje sceptisch tegenover deze monitoren, want het klonk namelijk al zo lekker met de Cayin en AP Sparkjes. Gevoelsmatig kon het gewoon niet beter klinken, dus met een beetje verbazing lees ik nu wel je topic. Het meest lachwekkende vind ik wel dat je na afloop liet zien dat je luidsprekerkabels tijdelijk waren verlengd met een kroonsteen  :hehe:. Ik heb diverse dure sets beluisterd die het veelvoud kosten en met kabels als tuinslangen, maar voor mij is de keuze snel gemaakt  :inlove:  :inlove:  :inlove:
Bedankt!
Ja die kroonsteentjes whaha .. Echt audiofiel, mooi he  :D
De nieuwe kabel moet nog getrokken worden, maar heb eerst andere prioriteiten.
Denk dat ik over 3 weken tijd heb want zoals je weet moet de set dan weer uit elkaar, plinten van de muur en de kabels weer door de buis onder de grond door zien te trekken, en dan kunnen we weer genieten.
Luisterde net een klassiek stuk van Preisner, hier is toch echt duidelijk te horen dat de stem en plaatsing precieser is.
Het grappige ook is dat deze speaker op papier de meest moeilijk aanstuurbare is van de 3 die ik hier thuis heb staan maar wel het meest overtuigende plaatje neerzet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kwabbernoot

Mooi setje Kingpin.  :worship: Toch maar weer een Squeezebox gekocht? En hoe zou je het verschil met de Metrum DAC tov de SB willen beschrijven?

Enjoy en groeten...

Kingpin

Quote from: Kwabbernoot on December  8, 2011, 23:03:08
Mooi setje Kingpin.  :worship: Toch maar weer een Squeezebox gekocht? En hoe zou je het verschil met de Metrum DAC tov de SB willen beschrijven?

Enjoy en groeten...
Thanks!
Ja toch maar weer een Logitech. Gebruikersgemak en gapless playback tov de Dune en het feit dat ik nu alles overzichterlijk via de ipad kan bedienen een makkelijke keuze.
De Metrum dac is beduidend beter dan de ingebouwde dac van de Logitech, detail is beter, grotere soundstage en dynamiek, er zit wel een maartje aan ... Heb je al een vrij analytische set dan denk ik persoonlijk dat de enorme detail een beetje teveel van het goede wordt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kwabbernoot

Teveel detail kan volgens mij niet maar dat is waarschijnlijk een smaak kwestie.  ;)  Misschien over een tijdje zelf ook maar eens mee gaan experimenteren.

Groeten...

Kingpin

Quote from: Kwabbernoot on December  8, 2011, 23:22:26
Teveel detail kan volgens mij niet maar dat is waarschijnlijk een smaak kwestie.  ;)  Misschien over een tijdje zelf ook maar eens mee gaan experimenteren.

Groeten...
Nee idd, misschien niet het juiste woord. Gewoon eens luisteren op je set, kijken wat het doet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Johndv

Wat een prachtige set!
Ik kijk op dit forum werkelijk mijn ogen uit!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1- Adam Audio Pencil's

Kingpin

Quote from: johndv on December  9, 2011, 23:12:22
Wat een prachtige set!
Ik kijk op dit forum werkelijk mijn ogen uit!
Thanks !
Ja er is teveel moois te koop, keuzes genoeg  :smile:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

VlisChris

#11
Quote from: Kingpin on December  8, 2011, 14:31:00
Bekabeling
Apogee Wyde Eye

LOL. Die heb ik zo'n 7 jaar geleden ook nog gehad. Fijne kabels die er en mooi uitzien, en mooi klinken voor een behoorlijke prijs 8)

Quote from: Christiaan S on November 16, 2004, 12:44:04
Mijn beide Apogee optische kabels zijn vandaag binnen gekomen :D :D :D
Vandaag meteen even aansluiten ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

paaj

Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Joris1971

Wat doen die glazen vaasjes op die Velodyne?  :withstupid:
Zeker idee van je vrouw

Kingpin

Quote from: Joris1971 on December 10, 2011, 09:30:43
Wat doen die glazen vaasjes op die Velodyne?  :withstupid:
Zeker idee van je vrouw
Ssst  :D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Maximus_Aurelius

Heel mooi Kingpin. De vloerbedekking is ook wel erg sjiek ;)
Toen ik een topic opende met advies tot buizenversterker kwam jij ook met een reactie "volgmodus";) daarna heb jezelf een topic geopend en ik las en zie nu dat je ook gecharmeerd geraakt bent van een buizenversterker  ;D. Je was al gecharmeerd van buizenversterker lees ik maar nu de keuze gemaakt.  ;)

APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Kingpin

#16
Quote from: Maximus_Aurelius on December 10, 2011, 18:02:03
Heel mooi Kingpin. De vloerbedekking is ook wel erg sjiek ;)
Toen ik een topic opende met advies tot buizenversterker kwam jij ook met een reactie "volgmodus";) daarna heb jezelf een topic geopend en ik las en zie nu dat je ook gecharmeerd geraakt bent van een buizenversterker  ;D. Je was al gecharmeerd van buizenversterker lees ik maar nu de keuze gemaakt.  ;)
Bedankt !
De kans deed zich nu voor en heb het gelijk doorgepakt (voordat de vrouw van gedachten veranderd .. Nee grapje, ze is wat dat betreft heel erg makkelijk).
De muzikaliteit van een buis is toch wel heel erg mooi en ben er erg blij mee, zeker gezien de prijsklasse speelt dit heel erg goed.
Heb jij al wat meer buizen geluisterd, want volgens mij was je nog op zoek meen ik.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Former member 78

Das een mooie set Kingpin!


Xstream

HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Kingpin

Om m'n set compleet te maken heb ik dit weekend in Duitsland bij HiFi Eins een in absolute nieuwstaat verkerende Audio Physic Luna type I in Black Ash gekocht.



High-Level aangesloten.


Voor diegene die deze niet kennen dit is een PushPull sub met 2x 8" Peerless drivers (matched pair) met roomgain correctie.
De sub heeft de eigenschap dat bij high-level aansluiting de klank van de aangesloten versterker behouden blijft !
Dit houd in dat het totaalbeeld veel homogener is.

Hoogte : 625 mm
Breedte : 260 mm
Diepte : 390 mm
Gewicht : 27 kg
Vermogen : 150 Watt
Maximale druk in ruimtes van 30m2 en 2,5m hoogte : 92dB/10Hz; größer 104dB ab 30Hz
Frequentieberiek : 10 Hz - 2 kHz (-3dB) regelbaar op : 35 Hz, 46 Hz, 61 Hz, 80 Hz of 105 Hz



Bijna klaar, het einde is in zicht, nog even nieuwe luidsprekerkabels trekken en de Center speaker verwijderen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Dit weekend (eindelijk) de nieuwe kabel getrokken, mooi alles weggewerkt en de nieuwe stands moesten een klein beetje aangepast worden.
Normaal zitten er nog extra spikes onder de monitoren maar nu staan ze met dubbelzijdig tape vast aan de stand waardoor de kabel er niet meer onderdoor kon.
De stands zelf staan gelukkig nog wel op spikes.





High level aansluiting oplossing:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Streamz

Mooi spul hoor!

Toch benieuwd, merk je nu veel verschil tussen links en rechts? Links zit je met die glazen deur, een hoek en een lederen bank, rechts zo te zien zelfs een extra stu ruimte achter de luidspreker.

Kingpin

#22
Quote from: Streamz on February 27, 2012, 09:49:53
Mooi spul hoor!

Toch benieuwd, merk je nu veel verschil tussen links en rechts? Links zit je met die glazen deur, een hoek en een lederen bank, rechts zo te zien zelfs een extra stu ruimte achter de luidspreker.
Bedankt !

Sinds dit weekend na het leggen van de nieuwe kabels heb ik gelijk de grote center speaker naar boven gedaan, en dat scheelt wel iets qua geluidsbeeld.
Niet zozeer aan kwaliteit/klank maar wel in diepte, niet veel maar wel iets.

Wbt je vraag of ik verschil hoor tussen links en rechts ... nee totaal niet.
Aan de linkerkant in de hoek van de speaker en aan de linker overkant van de speaker staan 2 grote planten en gordijnen die voor de nodige demping zorgen. Het geluid aan de rechterkant van de rechter monitor kan "vrij" de ruimte in en heeft nagenoeg geen reflecties op de luisterpositie.
Het geeft een beetje een vertekend beeld maar de linker monitor staat niet tegen de rugleuning van de bank te blazen maar gaat over de armleuning.
Hier iets beter te zien:




Ik heb nog wel wat metingen gedaan zoals het nu is, gelijk maar even posten:

RTA met sub meting:


Roomanalyzer meting (1 staande golf op 44Hz wat te verklaren is omdat de (luister)bank tegen de achterwand staat):


Fullrange meting:


3D waterfall meting:


Zoals je ziet helemaal niet verkeerd zonder enige akoestische aanpassing (op het hoogpolig tapijt, gordijnen en planten na).
Totaalbeeld klinkt ook heel homogeen, zeker de sub/monitor integratie is subliem.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Marino

Totaal nieuw voor mij(metingen) maar wel stoer om zo de kamer te meten, daar wil ook wel eens naar gaan kijken.
Heb je ook het gevoel dat het rustiger klinkt in de kamer omdat er zoveel luidsprekers weg zijn? De luidsprekers zien er schitterend uit!
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

AbZ

#24
Ziet allemaal prachtig uit!  Goeie foto's ook.

(Ik neem maar ff aan dat het dan ook zo klinkt :) )

Zo'n tapijt zal wel megaveel goeds doen voor de akoestiek.