Jans' HT Zolder - Extra Plaats

Gestart door jvanhambelgium, december 7, 2010, 17:40:31

Vorige topic - Volgende topic

jvanhambelgium

Citaat van: jvanhambelgium op april 16, 2013, 21:36:21
...en ondertussen nog altijd aan het wachten op de levering van MERFORD zodat ik aan die 2 freaking panelen kan verder doen! Die krengen liggen hier dik in de weg !! en ik wil ze pas aan de muur hangen als de 40mm platen erin zitten.

...als ik *iets* meetbaars van verschil heb, zet ik de 2 overige panelen in elkaar , ook weer enkele dagen werk (schilderen enzo)

En voila, deze ochtend netjes het pak geleverd in onberispelijke staat. (1 pak = 10 platen van 120cm x 60cm x 4cm)
Het blijkt nog beter te passen dan ik dacht eigenlijk, 2 platen klemmen er zachtjes in.
Nu nog even een bevestigings-mechanmisme regelen en dan kunnen de 2 eerste platen ertegen.

Nu liggen de 2 andere frames nog klaar om te verven, daar zal ik ook maar eens aan beginnen dan  >:D
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Ik ben benieuwd of je harde werk zal beloond worden  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Morgenochtend kan ik er al 2 hangen tegen de achtermuur waar ook 1e reflecties op zitten.
Heb nog een bracing verlijmd in het frame en dat ligt allemaal nog wat te drogen ;-)

Ik hoop echt wel iets horen of te meten qua verschil, anders slinkt de moed in de schoenen om ook de 2 overige af te werken. Die staan klaar om geverfd te worden.

Het zou zonde van het geld zijn ;-(

katwax

We hebben mogen horen dankzij Mutrox dat je veel verschil kan maken :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Jean Sibelius

Citaat van: jvanhambelgium op april 30, 2013, 23:13:02
Ik hoop echt wel iets horen of te meten qua verschil, anders slinkt de moed in de schoenen om ook de 2 overige af te werken. Die staan klaar om geverfd te worden.
Zou me verbazen als het niet zo was, maar we duimen met je mee! :)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

jvanhambelgium

Citaat van: Jean Sibelius op mei  2, 2013, 19:52:54
Zou me verbazen als het niet zo was, maar we duimen met je mee! :)

Ondertussen heb ik er 2 hangen achter de luisterzetel.
Mijn evaluatie is "gematigd positief"
Ik heb gisteren ook metingen gedaan ; zonder panels, met 1 panels , met 2 panels (zal ik asap ook wel posten)

De RT60 is *iets* beter/vlakker, maar ik breek geen potten met deze 2 paneeltjes. Had ik ook niet verwacht vanwege verschillende redenen ;

- "maar" 2.88m² oppervlak (wat vb een stuk minder is als het dikke gordijn dat ik heb hangen)
- Theoretische berekeningen zijn (als ik me niet vergis) gemaakt voor LOODRECHT invallende geluidsgolven => Aangezien ik m'n Klipsch nu met een deftige toe-in heb staan om "on-axis" te luisteren wil dat zeggen dat de meeste instraling onder een hoek is met minder efficientie tot gevolg.

Ik heb gisteren ook wat zitten luisteren, gewoon in PURE-AUDIO (geen sub, geen Audyssey XT32) en dus alles naar de fronts => Het begint toch wel goed te klinken eigenlijk. Rustig(er), verstaanbaar(der)

Ik ben dus aan het twijfelen wat met de 2 andere panelen te doen. Ik ga ze verder afwerken maar of ik ze permanent vooraan ga bevestigen L+R van het projectiescherm weet ik niet :

-> Vooraan zitten ze een beetje "verborgen" achter de flinke RF7-II's, dus weeral nog minder geluidsgolven die erop gaan vallen DENK IK. Ik zal ze allesinds in de ruimte rondschuiven en eventueel ook eens onder een hoek achter me zetten zodat ze ook "on axis" staan met de Klipsch en dan eens nameten.

Ach, het is en blijft een leuke hobby  :pompom: :pompom:

Foto's & REW volgen...

Joske007

Citaat van: jvanhambelgium op mei  4, 2013, 08:36:34
Theoretische berekeningen zijn (als ik me niet vergis) gemaakt voor LOODRECHT invallende geluidsgolven => Aangezien ik m'n Klipsch nu met een deftige toe-in heb staan om "on-axis" te luisteren wil dat zeggen dat de meeste instraling onder een hoek is met minder efficientie tot gevolg.
Zou het helpen, mocht je de speakers terug een beetje minder toe-in draaien om zo een beter effect te hebben op je panelen of wordt je stereobeeld dan opeens slechter (blijft uiteraard luidspreker afhankelijk)?
Mijn speakers had ik ook toe-in en loodrecht op de luisterdriehoek geplaatst, wat voor mij teveel van het goede was.
Citaat van: jvanhambelgium op mei  4, 2013, 08:36:34
Ach, het is en blijft een leuke hobby  :pompom: :pompom:
Foto's & REW volgen...
Benieuwd naar je foto's  ;)

jvanhambelgium

Citaat van: Joske007 op mei  4, 2013, 10:20:55
Zou het helpen, mocht je de speakers terug een beetje minder toe-in draaien om zo een beter effect te hebben op je panelen of wordt je stereobeeld dan opeens slechter (blijft uiteraard luidspreker afhankelijk)?
Mijn speakers had ik ook toe-in en loodrecht op de luisterdriehoek geplaatst, wat voor mij teveel van het goede was.Benieuwd naar je foto's  ;)

Bij de Klipsch is het toch de bedoeling dat je "on axis" min of meer moet luisteren, en voor aangezien ze behoorlijk "ver" uit elkaar staan wil dit zetten een behoorlijke toe-in.
Bij een lange smalle ruimte met vb 6m afstand tussen speaker & luisteraar zou je ze wel rechter kunnen zetten. Zo heb ik ze kunnen beluisteren ... maar ze stonden amper 2 meter uit elkaar ... nu 4meter ;-)

Pfff .. allemaal niet simpel  :coffee: :coffee: :coffee: :coffee:

jvanhambelgium

Onder het motto "Pictures! ...or it didn't happen" hieronder wat beeldmateriaal

Een vers gemonteerd paneel

Detailfoto van de Sound Stone platen (zwart mineraal vlies) doorheen een geverfde geperforeerde plaat.

Hier hangen ze op, ze kunnen perfect nog een beetje horizontaal verhangen worden, ze hangen immers gewoon op houten blokken

REW meting met & zonder panels. Vandaar mijn "gematigd positief" besluit  :-\
Ik mag niet klagen hoor, want het is er niet op achteruit gegaan.
Nu de 2 volgende panelen verder verven en die zal ik dan in de ruimte zetten als "verschuifbare" scherm (ik denk niet dat ik ze vast ga monteren vooraan - dat zal een testmeting uitwijzen)

RalphH

Maar toch zeker resultaat!

Je zou nog eens met de hoogte kunnen varieren, dat maakte bij mijn panelen veel uit. Iets hoger op de muur ging de giga slap echo van aanwezig naar nagenoeg verdwenen. Het was denk ik een verplaatsing van een cm of 40 wat 't m deed.

Zal op deze plek niet exact lukken, maar wellicht doet het nog wat als je m tijdelijk even een kwart slag draait.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

Citaat van: RalphH op mei  4, 2013, 21:16:47
Zal op deze plek niet exact lukken, maar wellicht doet het nog wat als je m tijdelijk even een kwart slag draait.

De 2 overige panels zal ik dus kunnen draaien en kantelen zoveel ik wil. Zo kan ik ze eens loodrecht met de as van de speakers zetten om maximale werking te hebben. Eens benieuwd of zoiets dan "nog" meer resultaat geeft.  :popcorn: :popcorn:

Hieronder trouwens een grafiek van het totaalplaatje ; dus met subwoofer, XT32 ingeregeld. Tegenover de PURE-AUDIO meting (dus zonder sub, geen XT32)
(vandaar ook véél minder output in het sublaag op de blauwe  grafiek)

RalphH

Doet Audyssey best netjes inderdaad, mooi vlakgetrokken.

Benieuwd wat de 2 extra panelen nog doen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

RalphH

Die 50Hz wil je ook niet boosten denk ik.

morca

Nee denk het ook niet,intregatie misschien met fase,al ik denk dat het kantelpunt hoger staat.
Of het komt door de ruimte.

jvanhambelgium

Citaat van: morca op mei  5, 2013, 11:01:02
Nee denk het ook niet,intregatie misschien met fase,al ik denk dat het kantelpunt hoger staat.
Of het komt door de ruimte.

Nu je het zegt ... m'n X-over staat nog op 40Hz ;-)
Normaal zet ik die iets hoger, op 55Hz ofzo.
Op 80Hz ook al wel liggen werken, maar muziek klinkt toch wat beter als ik m'n RF7-II's iets meer laat doorlopen naar beneden toe.

morca

Geen weer om op de zolder verder te gaan meten  :D
Maar wel mooi van die 40 hz ,dat geeft weer optie,s tot spelen met fase en kantel  :)

jvanhambelgium

Trom trom trom, de 4 panels hangen netjes op de plaats.
Nadat ik REW terug orde heb gekregen is het tijd voor de/een eind-evaluatie.
Met 4 panels van 120cm x 120cm x 10cm in ruimte (2 vooraan, 2 achteraan) zou je volgende totaal-resultaat moeten krijgen. Dit is nog wel zonder "sub" integratie etc. Gewoon 2.0 zonder DSP.
Het er ook wat controle-metingen bij gedaan, dus additionele sweeps om te checken of m'n metingen reproduceerbaar is.

Deze meting leek me wel consistent eigenlijk, er is dus wel verbetering met 4 panels en het lijkt alsof het een niet lineair optelsommetje is. Vb 2 panels doen X dus 4 panels dus X*2
(zelfde ervaring had ik op de beurs met Mutrox en de 4-tube traps ... pas bij het activeren van 4e trap in een hoek werd de bass plots een stuk rustiger voor mijn oreren op die plek vooraan)

Wat wil dit nu zeggen ? Wel euh ... eigenlijk niet veel ... ik meet met niet geijkte devices etc dus voor hetzelfde zit er 50% foutenmarge op.
Maar bon, zoals al eerder gezegd ... het klinkt er echt niet slechter op !

katwax

Mooi verschil met 2 extra.
Demo Mutrox toonde inderdaad aan dat 1 extra het compleet kon maken :)

Doe zo verder, ik heb nog even tijd  :P
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

RalphH

Joske007

Fijn, dat het niet slechter klinkt en nu nog fotoooo's  ;)

jvanhambelgium

De 2 paneeltjes vooraan hangen ongeveer zo :
(Met het revolutionaire/ordinaire ophangsysteem kunnen ze horizontaal schuiven eventueel tot tegen het scherm maar da's visueel niet zo netjes)

flakkees

jan , ik zit je topic even door te lezen  :thumbs-up:
dat ziet er prachtig uit zeg . volgmodus aan  :worship:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx