HT in de tuinkamer

Started by RalphH, July 11, 2009, 14:01:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 14 Guests are viewing this topic.

Syphon

Goeie reis gehad? Bedankt voor je hulp :)
Alles klinkt nog ruimtelijker. Net nog de NZB animusic gevonden, geniaal.

RalphH

Yup, klein beetje oponthoud rond Nijmegen, maar verder prima.

Was gezellig en voor jou ook nuttig hoop ik. Klinkt al lekker, maar er is links en rechts met plaatsing vast nog wat te winnen denk ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Syphon

Heel erg nuttig. Van dr week is schuiven.

RalphH

Vandaag de heren Fear1986 en MegaJ op bezoek gehad, vergezeld van een stapeltje Emotiva apparatuur (XPA-2 en XPA-5).

Allereerst het vermelden waard dat het weer een erg gezellige M&G was en er is natuurlijk weer ook genoeg gekeuveld over audiozaken. De tijd vloog dan ook weer voorbij.

De reden dat deze M&G tot stand kwam, was de wens om eens iets van eindversterking in de set te horen. Nou, dat was geen probleem, de 2 eindversterkers werden wel even losgekoppeld en een afspraak was zo gemaakt.

Beide versterkers zijn dan ook aan de tand gevoeld, maar hoofdzakelijk de XPA-2 in vergeleiking met de Onkyo receiver.
En wat was dan de conclusie?
Er mag denk ik wel gesteld worden dat er tot ieders verbazing toch wel redelijk wat verschil te horen was tussen de opstelling zonder en met eindversterking.
Met de XPA-2 tussen de receiver en de fronts klonk het geheel een stuk frisser en levendiger. Het laag was strakker, meer punch en meer gelaagd aanwezig, maar ook hoog en mid werden meer naar voren getrokken. Het hele geluidsbeeld werd wat mij betreft echt  een niveau hoger getild. Dit werd vooral duidelijk bij het weer terug switchen naar de Onkyo, net of het hele beeld in elkaar zakte.

Tijdens het vergelijk zijn een aantal nummers voorbij gekomen (Dire Straits - Man's too strong, Nils Lofgren - Keith don't go, Allan Taylor - Beat Hotel), maar uiteindelijk zijn we voor makkelijk vergelijk, blijven hangen bij Yello - The Race. Hierin zit vanalles, hoog/laag/gepingel/gepongel/stem/etc.

Om wel een fatsoenlijk vergelijk te krijgen, hebben we initieel het geluidsniveau (volumeregeling op de Onkyo) in de 2 opstellingen gelijkgetrokken mbv een roze ruis via REW. Omdat we twijfelden of dit wel juist was omdat het laag met de XPA meer door kwam, hebben we hetzelfde nog een keer gedaan met een testtoon van 50 Hz, puur om zeker te zijn. Dit scheelde nagenoeg niets. Met alleen de Onkyo stond het volume op -17 en met de XPA-2 erachter, op - 19,5 om hetzelfde geluidsniveau te krijgen.

.......ff eten, zo verder ;D ;D


Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

...en het buikje is weer vol.

Ja zeker leerzaam, nieuwe inzichten dus ook, niet verwacht eigenlijk maar blijkbaar kunnen de fronts dus toch nog wat met meer sap (aangenomen dat dat is wat het verschil maakte)

Nog ff verder waar ik gebleven was.

Volumes dus gelijkgetrokken en ook tijdens het luisteren de dB meter er nog ff bij gepakt om 100% zeker te zijn en ja, ook hier hetzelfde niveau, terwijl het toch echt anders klinkt.

Na de conclusie getrokken te hebben dat eindversterking (in deze situatie) zeker wat toevoegd, ook de XPA-5 nog even aangehangen. Hier dezelfde ervaring, al klinkt de XPA-2 toch nog net wat strakker.

Tijd voor een paar stukjes film (zonder eindversterking), dat hadden we nog niet gedaan. DingDong, Denoontje komt nog even op de klep vallen, gezellig. We doen wat demo blu-ray's, beetje REW en hoe bizar een bass null is. Als laatste nog even voor Denoontje het vergelijk met de xpa-2 en hij ervaart hetzelfde.

Alles weer terug naar normaal gezet, een muziekje op de achtergrond en we keuvelen nog wat tot het voor de Emotiva crew (aan de umc-200 van MegaJ zijn we niet meer toe gekomen) al weer tijd is om naar huis te gaan.

Heren 't was gezellig en dank voor het meezeulen van de apparatuur, was een erg nuttig (en potentieel duur ;D) dagje.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Ohw, mocht iemand met een leuke eindbak nog een keer open staan voor een shootout met de XPA-2, dan hou ik me zeker aanbevolen ;D. Kevin heeft namelijk aangegeven dat het wel tot de mogelijkheden behoort de Emotiva nog een keer onder de arm te nemen.  :thumbs-up: :worship: :worship:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

FeaR1986

Quote from: RalphH on December 21, 2013, 20:40:54
Kevin heeft namelijk aangegeven dat het wel tot de mogelijkheden behoort de Emotiva nog een keer onder de arm te nemen.  :thumbs-up: :worship: :worship:

Jup, sjouwen met XPA's is echt een hobby van me  :tongue2:

Was een gezellige en leerzame dag. Ik ben altijd iemand die dacht dat vermogen niet meer kon brengen en je huidige Onkyo speakers met 90 dB rendement wel tot vol potentieel aan kon sturen. Maar blijkt inderdaad dat over de gehele linie er positieve verandering is met een eindversterker. Vooral het (mid)laag was merkbaar beter en ook sprongen de hoge tonen er veel meer uit. Noem het sprankelend, swingend, in your face, of hoe je het wilt maar het was zeker positief. En altijd fijn dat er een vierde persoon hetzelfde ervaart. Wellicht dat ik mijn mening dat alle (eind)versterkers hetzelfde zouden moeten klinken zonder DSP of poespas ook bijstellen.

Ook altijd handig om nieuwe muziek en sites te leren kennen, Yello loopt op dit moment hier binnen. Al ga ik die vandaag niet meer aanzetten, had het nummer nog nooit gehoord en nu kan ik het volgens mij dromen.

Bij thuiskomst en na het aansluiten van mijn XPA's was het toch wel even schrikken: de fronts gaven tegelijk het signaal van Front Left tijdens de test en het was nog uit fase ook. Was de switch van Bridged Mode op de XPA-2 omgezet. Schrik was snel over en alles staat hier weer gezellig te spelen.

Nu eens zien of MegaJ zijn REW-setje aan de praat krijgt, kunnen we eens hier een meting doen  :hehe:

Het was gezellig en zeker voor herhaling vatbaar!
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

RalphH

Quote from: FeaR1986 on December 21, 2013, 20:47:38
Nu eens zien of MegaJ zijn REW-setje aan de praat krijgt, kunnen we eens hier een meting doen  :hehe:

Het was gezellig en zeker voor herhaling vatbaar!

In de herhaling kom ik eventueel graag even bijstaan met REW.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

larzie

Dus je gaat nu sparen voor een eindversterker Ralph? :D
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

RalphH

Sparen doe ik doorlopend, dus dat is een stap die overgeslagen kan worden ;D.

Wordt een beetje een afweging 2 of meerkanaals. Heb nu gehoord dat het voor de fronts wat brengt, doe dan even de aanname dat dit voor de D750 ook het geval zal zijn. Logisch is dan meerkanaals, enkel vond ik de xpa2 op de fronts toch iets beter klinken dan de xpa5....tja...
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


FeaR1986

Quote from: RalphH on December 21, 2013, 20:55:30
In de herhaling kom ik eventueel graag even bijstaan met REW.

Doen we  :thumbs-up:

Quote from: RalphH on December 21, 2013, 22:13:53
...enkel vond ik de xpa2 op de fronts toch iets beter klinken dan de xpa5....tja...

XPA-2 voor de fronts en een XPA-3/5 voor de center en rear.

Ik heb nu Yello binnen en The Race klinkt hier toch echt heel anders. Hoog is hier out heel helder en sprankelend. Nu heb ik natuurlijk wel de XPA aangesloten én op een speaker die bekend staat aanwezig hoog te hebben. Qua (mid)laag is het ook heel anders: Dat ik de druk van jouw speakers met 10"-units niet ga halen wist ik maar het is hier een stuk tammer. Morgen nog een testen, want ik speel nu netjes op -35.0 dB op de receiver in verband met de buurvrouw. Morgen eens richting de normalere -25.0 dB. En maandag meteen een dB-meter bestellen, handig apparaatje!
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

RalphH

Quote from: FeaR1986 on December 21, 2013, 22:28:25
XPA-2 voor de fronts en een XPA-3/5 voor de center en rear.

Gheghe, hmja...euuuuhhh, nee. 't Is meer of/of en niet en/en ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Quote from: FeaR1986 on December 21, 2013, 22:28:25
Ik heb nu Yello binnen en The Race klinkt hier toch echt heel anders.

Andere ruimte, andere speakers, ik geloof je meteen.
Ben benieuwd hoe het daar klinkt, vriend van me heeft ook Focals, altijd wel lekkere sound gevonden.

dB meter is wel een onmisbaar dingetje vind ik eigenlijk.

Quote from: FeaR1986 on December 21, 2013, 20:47:38
Bij thuiskomst en na het aansluiten van mijn XPA's was het toch wel even schrikken: de fronts gaven tegelijk het signaal van Front Left tijdens de test en het was nog uit fase ook. Was de switch van Bridged Mode op de XPA-2 omgezet. Schrik was snel over en alles staat hier weer gezellig te spelen.

Kan me voorstellen dat dat schrikken was, gelukkig niets aan de hand.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Ralph en sparen werkt niet....geld is alweer uitgegeven. Leuk weer even 2 forumgenoten te hebben gezien. Hoe waren de groentjes ralph?

RalphH

Quote from: denoontje on December 21, 2013, 23:30:07
Hoe waren de groentjes ralph?

Groetjes goed voor Ralph ;D

Quote from: denoontje on December 21, 2013, 23:30:07
Ralph en sparen werkt niet....geld is alweer uitgegeven.

Dju, ik dacht dat alleen ik bij mijn bankgegevens kon ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Leuk om te lezen dat ook bij jou een eindversterker een groot verschil maakt. Ik heb dezelfde ervaring, maar voor stereo gebruik ik zelfs aparte voorversterking. Misschien ook iets voor jou, om een goede stereoversterker met HT-functie te vergelijken met een pure eindversterker. Mijn ervaring is voor stereo dat de voorversterking een nog groter verschil maakt dan alleen de eindversterking.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

Quote from: HTip on December 22, 2013, 08:32:09
Leuk om te lezen dat ook bij jou een eindversterker een groot verschil maakt. Ik heb dezelfde ervaring, maar voor stereo gebruik ik zelfs aparte voorversterking. Misschien ook iets voor jou, om een goede stereoversterker met HT-functie te vergelijken met een pure eindversterker. Mijn ervaring is voor stereo dat de voorversterking een nog groter verschil maakt dan alleen de eindversterking.

Ralph had in het verleden een aparte stereoversterker staan voordat hij naar zijn recente onkyo ging. Was destijds beter.


HTip

Quote from: denoontje on December 22, 2013, 08:41:42
Ralph had in het verleden een aparte stereoversterker staan voordat hij naar zijn recente onkyo ging. Was destijds beter.

Wist ik niet. Waarom dan niet weer terug naar die situatie?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

#1820
was op zijn marantz ;-)

Raymond187

Goed bezig Ralph. Het zou me verbazen als EV niet beter zou klinken. De S10 hebben toch flinke drivers.

Als je een 2 kanaals EV gaat gebruiken krijg je dat geen verschil in sound als je in multichannel een film of muziek gaat beluisteren?

HTip

Quote from: denoontje on December 22, 2013, 10:10:48
was op zijn marantz ;-)
Dus dat moet ik gehoord hebben? Of was de situatie toen al anders?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Raymond187 on December 22, 2013, 11:30:53
Goed bezig Ralph. Het zou me verbazen als EV niet beter zou klinken. De S10 hebben toch flinke drivers.

Als je een 2 kanaals EV gaat gebruiken krijg je dat geen verschil in sound als je in multichannel een film of muziek gaat beluisteren?
Goed punt, Raymond! Precies daarom heb ik de oplossing bij mij gezocht in versterking van Marantz. Matching en homogeniteit vond ik belangrijker dan eventueel een op papier betere versterker. Met de PM-11 is dat overigens geen probleem, want dat is zowel een hele goede versterker als een goede match :music:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Quote from: HTip on December 22, 2013, 08:32:09
Leuk om te lezen dat ook bij jou een eindversterker een groot verschil maakt. Ik heb dezelfde ervaring, maar voor stereo gebruik ik zelfs aparte voorversterking. Misschien ook iets voor jou, om een goede stereoversterker met HT-functie te vergelijken met een pure eindversterker. Mijn ervaring is voor stereo dat de voorversterking een nog groter verschil maakt dan alleen de eindversterking.

Ik neig toch wel naar eindversterking om dan ook de center mee te pakken.

Quote from: Raymond187 on December 22, 2013, 11:30:53
Als je een 2 kanaals EV gaat gebruiken krijg je dat geen verschil in sound als je in multichannel een film of muziek gaat beluisteren?

Daar ben ik niet zo bang voor, frontstage zal wat potenter worden. Wil dan ook wel iets met de center versterking doen eigenlijk. Beetje lastige keus, of ik moet iets meerkanaals vinden wat in de buurt komt van de xpa-2.  Maar of mijn budget dan ook nog in de buurt komt... ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer