Linnoontje <--Primoontje <--Denoontje

Started by denoontje, October 17, 2007, 21:25:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

denoontje

Nou zoals beloofd zal ik dan mijn stereo showcase openen.


Maar eerst wat geschiedenis

Door het verhuizen was het mogelijk om mijn HT en stereo te gaan splitsen.
Dit was een stap vooruit

Vooruitlopend hierop was al een deel van de electronica aangeschaft, en heeft tijdelijk meegedraaid in de HT setup.


Als ik in mijn geheugen graaf ben ik net als vele van jullie al jong begonnen met audio.

Het begon allemaal met een van mijn pa gekregen tape radiospelertje (mono) waarmee ik een en ander ging opnemen van de radio.
Ik ging over naar een mooie heel brede philips reciever (zo een waarook wel een model van was met cassettedeck en pick-up ineen. Hierop aangesloten was een cassette deck speler (bovenlader met ingebouwde versterker)en een dual pick-up. Ik had vooral platen van Kiss.

Al snel ging de recorder stuk en er kwam een pioneer tape deck. We praten nu over mijn brugklastijd.
Mijn pa kocht in die tijd een onkyo set en een philps cd speler. Zo kocht ik ook mijn eerste cd's die ik dan beneden moest afdraaien.
Daarom snel sparen en een cd speler kopen. Dit werd een philips, ik meen de 820. Was mooi apparaat met onder andere FTS (favorite track selection). Mooi apparaat dat ik in de personeelswinkel van Philips (met dank aan opa) ook met vette korting kon kopen. Ik had tevens van mijn pa nog een philips tapedeck gehad. Om alles aan te sluiten had ik een mengpaneel van realistic ertussen en speelde met speakers van philips.

1 van de speakers ging kapot en ik dacht wel een 2.1 setje te kunnen fabriceren met de woofer en de 2 tweaters..wist ik veel dat je daar ook nog speciale filters voor nodig had....

Toen op kamers en al snel had ik een set wharfdale delta 50.2 gekocht.
Toen kwam de keus voor een meer serieuze set.
Ik stapte eens bij Hobo binnen en liet mij eens informeren.
Tapedeck was nog erg belangrijk in die tijd en die pioneer heeft het eigenlijk nooit goed gedaan. Keuze was iets opbouwen in Denon of Kenwood. Het tapedeck vs budget gaf de doorslag en ik kocht een drm500 deck van Denon. Al snel werd de philips reciever ingeruild voor een Denon dra 435.
Wat later dacht ik: als ik de philips kan verkopen vor een mooie prijs koop ik die Denon dcd980 die op dat moment in de aanbieding was. Het briefje bij de supermarkt was net opgehangen of de telefoon ging.
Ik geloof dat ik de philips cd speler verkocht met een verlies van nog geen 100 gulden op 5 jaar!
Snel naar hobo!

Lang heb ik met deze set gedaan. Totdat ht begon te trekken.
Was ondertussen een vervolgstudie gaan doen en daarna begonnen met werken.
Er kwam nu serieus geld in het laatje...
Samen met mijn vriendin werd een stereo video gekoch en deze werd aangesloten op de dra435.
Vlak daarna kwam dolby surround wel op en ik toog naar de winkel om mijn getrouwe dra in te ruilen voor een Denon avr1400.
Express niet gekozen voor het hogere model met DD, want de avr1400 had 5 gelijke versterkers en er waren al dvd spelers met dd decoders (was ook spreiding van budgetuitgave).

Tv was niet zo meer en dit gaf input om een deal te maken voor tv en een dvd speler.
Philips tv en een matchline dvd speler de 950 kwam binnen.
Deze had een ingebouwde dd decoder, dus dat ging prima op de AVR1400 (dat was ook het idee).
Ik kocht mission achterspeakers en een Acoustic research sub.
Nu nog een center en dat werd de mordaunt short msi. Deze matchte prima met de wharfdales.

Hiermee toch een tijd gespeeld maar dts kwam eraan. De avr 1400 met speakers ging naar de slaapkamer en ik schafte een B&W surroundset aan (604 cc6 ds6 en as6) icm met en Denon AVR3802. Ook mijn eerste kabels kwamen nu (monster en QED).
Ik wilde graag de dvd2900 hebben want dit was een multiplayer en zeer goed getest.
De philps dvd en cd denon cd speler maar de slaapkamer en de 2900 plaatsen dus.

De cc6 werd te koop gezet want deze matchte totaal niet met de 604's. De cc6 heeft nog wel evenals back speaker gespeeld maar ik kon via mp een extra setje ds6 kopen. Samen met de lcr600 had ik nu een 7.1 set (zie hiervoor mijn HT draadje).

Zoals hierboven al geschreven wilde ik graag stereo verbeteren (impact van een forum?)

De 2900 ging steeds moeilijker doen met cd's dus moest er een nieuwe liefst standalone speler komen.

Stap 1 naar stereo:
Een primare cd21 welke ik verkoos boven een Arcam upsampler.
In de winkel was ik al snel overtuigd dat spelers vanuit de hogere prijsregionen toch wel meer bieden dan waar ik eerst in zat te zoeken (tot 600-800 euro)

Stap 2
Een versterker kon niet uitblijven, ook om de 604's eens anders te horen.
Ik kon een primare i30 kopen voor iets meer dan de helft en nog geen jaar oud.
Wat een extra ruimte qua geluid...

Stap 3
een huis met veel ruimte
nadeel de Ht moest het even doen met de Wharfdales

Stap 4
Zie mijn topic over speakerkeuze, maar het zijn de Wilson Benesch square 2 sinds dat BB&G in de persoon van Garmt  heeft afgeleverd.
De 604 staan nu in de tijdelijke HT

Stap 5
Bij een eerdere demo door Garmt was ik al overtuigd van berkenhouten plankjes en netsnoeren. De lavardin netsnoeren werden dan ook mee besteld.

Dit is dus het huidige punt, waarbij de interlink en speakerkabel nog gekozen moeten worden.
Echter had Garmt wat van cardas mee en dit klinkt erg goed...deze worden en getest deze week.

Nou ik zal straks als ik op de desktop zit wat foto's van de huidige setup uploaden.

ik heb nu een set staan waarvan ik denk wow...ondanks het inspelen


Denoontje/primoontje



Op dit moment als je het draadje doorleest zijn de volgende stappen alweer gezet:


Stap 6
Speaker kabel en interlink van cardas (crosslink en quadlink)

Stap 7
Een linn ds want steamen is toch wel erg makkelijk en kwalitatief speelde de linn de primare cd21 wel aan de kant (niet weg :-)). Natuurlijk incl ipad en synology nas.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=65885.175

Stap 8
Een 2e hands linn majik voor versterker (kontrol) en een einbak (chakra 2200 = akurate).
Primareset dus verkocht met wat pijn in het hard want het design blijft mooi en de bouwkwaliteit enorm.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=65885.200

Stap 9 een audiogroep met hifituning zekering met quantum chip, belden kabel en furutech wanddoos
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=65885.300

Stap 10 Philips crt  ingeruild voor een samsung 46f8000
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=65885.325

Stap 11 Bekabeling is nu allemaal linn: linn silver interlinks en linn K400 speakerkabel
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=65885.350

stap 12 een minidacje gekocht om de tv aan te sluiten op de versterker, dit middels een linn black en een monster optische kabel uit de oude denonset

stap 13 februari 2014 ebay ontdekt.
Helaas net voor mijn neus een chakra 2200 van linn met dynamiek voeding weggekaapt.
Ineens stond er wel een losse dynamiek voeding op en ik heb de gok gewaagd.
Geboden en gewonnen en zelf ingebouwd, zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=65885.400
Dit was een goede upgrade die je laat foodtappen. :headbanging:

Na vele pogingen java te installeren op mijn synology ds410 is het eindelijk gelukt met de laatste update van de os. Hiermee ben ik "gered" en hoef ik nu niet direct een nieuwe nas te kopen om minimserver te kunnen draaien.

stap 14 vorige week bij Ralph71 een akurate geluisterd en dat was gaaf. Datzelfde weekend werd een Akurate dsm en akurate 4200 op mp gezet en die heb ik de week erna opgehaald.. Ip nog 1 stap te gaan....die mooie Wilson benesch square 5 of ander mooi speaker van bijv linn
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=65885.425

Het is nu mrt 2015
We gaan testen met de nieuwe linn software met roomcorrectie.
Wel even wachten tot als speakers de wb sq is toegevoegd.

stap 15
december 2015: de Square 5 is een feit
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=65885.500
Geïnstalleerd door Garmt van BB&G en roomcorrectie ingesteld in de linn (SQ5 zat als speaker in de linn software  O0)

stap 16
juni 2018: kamer geupgrade met nieuwe bank, vloer, pilaren eruit, wat verf.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=65885.0;attach=270383;image

stap 17:
Met de zomeractie van linn is de akurate gekatyst. Dat gaat weer een hele stap verder. En direct weer 5 jaar garantie. Dat is toch goed geregeld bij linn.
BB&G komt deze in december volledig opnieuw inregelen mbt de Linn optimazation. Benieuwd wat dat weer extra kan brengen.
Tevens de dune d1 vervangen door de solo 4k welke in de ht stond.

Denoontje/primoontje/linnoontje

(update en link 6-12-19)

denoontje

#1
.

denoontje

#2
.

denoontje

#3
.

Rob Eric Blank

Ik las in de Music Emotion ook een recentie van de Wilson Square 1, erg goeie speakers voor het geld.
Mooie stereo set!

Maximus_Aurelius

Een hele mooie set Denootje.
Primare vind ik qua prijs/kwaliteits verhouding top , zelf een Primare gehad(i21) , de LS heb ik bij BBG zien staan.Qua klank ken ik ze niet.
Ik ken alleen de WB Trinity qua klank.

Ik wens je heel veel luisterplezier en zeer geduldig inspelen ;D de LS  ;)
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

denoontje

en dan te bedenken dat ik overdag moet werken.....

garmtz

Perfect juist! Kun je ze overdag lekker hard inspelen, je bent er dan zelf toch niet... ;D

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Multiplier 7 + Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter

Jurgen79

Ziet er goed uit! Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd naar de door jouw genoemde 'tweaks', het is altijd moeilijk om in zulke dingen te geloven als je het zelf nooit hebt gehoord. Misschien moet ik ook maar eens in gesprek met BB&G voor wat akoestiek tips en wellicht enkele tweaks ;D
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

frank2

een van de gemakkelijkste tweaks is die van een dikke berkenhouten plank onder je stereo set leggen, ik heb het pas geleden ook uitgeprobeerd bij Stefan S, en ook daar werkte het meteen. Het geluid wordt iets, niet veel maar iets warmer, intiemer
De planken kun je krijgen bij Ikea, in verschillende maten en kosten niet veel, hoewel Ikea Duitsland goedkoper is. Het zijn werkbladen bij Ikea. (voor de keuken)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Maximus_Aurelius

Quote from: frank2 on October 19, 2007, 15:27:33
een van de gemakkelijkste tweaks is die van een dikke berkenhouten plank onder je stereo set leggen, ik heb het pas geleden ook uitgeprobeerd bij Stefan S, en ook daar werkte het meteen. Het geluid wordt iets, niet veel maar iets warmer, intiemer
De planken kun je krijgen bij Ikea, in verschillende maten en kosten niet veel, hoewel Ikea Duitsland goedkoper is. Het zijn werkbladen bij Ikea. (voor de keuken)

Zoiets heb ik ook gelijk geprobeerd en het resultaat was enorm bij mijn cd-speler , maar er is ook een andere mogelijkheid om berken houten planken en dan vullen met zand of loodhagel korrels dan is het resultaat nog groter  :o , je kunt dit zelf maken of voor 150 euro een Creaktiv plank kopen naam is "The Rest"

Maar het is wel zo hoe ver wilt men gaan.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

denoontje

Quote from: garmtz on October 19, 2007, 08:28:53
Perfect juist! Kun je ze overdag lekker hard inspelen, je bent er dan zelf toch niet... ;D
Ja zou kunnen, maar we hadden de vrouw al over de king toen we de stekker vande modem eruit trokken en ze geen telefoon meer had  >:D
en overdag moet ze werken dus hard inspelen gaat niet lukken...

Maar er is progressie...ze zat gister en audioblad te lezen dat ik van de vad had meegenomen ;D

Quote from: molle on October 19, 2007, 10:49:40
Mooie set hoor O0

thx, ben er ook blij mee
Quote from: Rob Eric Blank on October 18, 2007, 16:21:35
Ik las in de Music Emotion ook een recentie van de Wilson Square 1, erg goeie speakers voor het geld.
Mooie stereo set!
dat was het blad dat  het vrouwtje aan het lezen was, ik heb nu dus in huis...ben toch wel blij dat ik pianolak heb gekozen qua kleur.

@ all.ik heb de set nu ook in de echte showcase staan (HT en stereo)...

denoontje

Besteld vandaag:

6m crosslink van Cardas biwi tbv speaker
interlink Cardas quadlink 1 m (demomodel)

Dan moet het nu maar even stoppen met hardware ;-)


R

Vertel eens wat meer over je laatste keuze! feli 8)

denoontje

Ik wilde eerste de crosslink interlink (zat er nu tussen dus getest (op de demo WB's) en ok bevonden).
Ruimtelijk vs wat ik verder had liggen. Cardas was op aanraden van Garmt en pakte goed uit.

Garmt raadde evt nog de twinlink aan en vertelde dat quadlink beetje overkill zou worden
..beetje googelen en toen kwam deze voor de prijs van een twinlink naar boven.

Komt zaterdag binnen dus kan nog even naast de cross leggen.
Is het niets kan ik die weer verkopen (tja hobby)


Maximus_Aurelius

Je laat aardig het geld rollen ;D zo hoort dat ook in deze hobby  ;D ;)

Ben eens benieuwd hoe de nieuwe Cardas gaan doen op jouw systeem.

Cardas krijgt ook hier in Nederland iets wat meer naamsbekendheid.Het is een bekend merk maar ik heb een gevoel dat het hier in Nederland nog niet zo bekend is.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Stefan S.

Leuk je eigen stereotopic, deze ga ik zeker in de gaten houden :D

denoontje

Quote from: Maximus_Aurelius on October 25, 2007, 21:29:46
Je laat aardig het geld rollen ;D zo hoort dat ook in deze hobby  ;D ;)

Ben eens benieuwd hoe de nieuwe Cardas gaan doen op jouw systeem.

Cardas krijgt ook hier in Nederland iets wat meer naamsbekendheid.Het is een bekend merk maar ik heb een gevoel dat het hier in Nederland nog niet zo bekend is.
Ik wil het gewoon even goed aanpakken. Heb je er ook direct plezier van tenslotte.
Als de kabels binnen zijn hoop ik dat de uitgaven inderdad weer voor een (lange) tijd stopgezet kunnen worden.

Fatalfelix

#19
Mooi zeg die Primare componenten  8), Vind je die plankjes eronder alleen niet erg vloeken bij de rest van het meubel en de vloer ?
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

tiptop

Leuk topic Primoontje 8)

Mooie set zo. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

denoontje

Quote from: Fatalfelix on October 26, 2007, 21:11:33
Mooi zeg die Primare componenten  8), Vind je die plankjes eronder alleen niet erg vloeken bij de rest van het meubel en de vloer ?

ik moet eens kijken of ik ze nog een kleur (zwart?) of in de olie ztten. In het echt valt het wel mee met het  vloeken

Er zal ook nog wel eens een nieuw meubel moeten komen met een mooi plasma erboven.....

Quote from: tiptop on October 26, 2007, 21:27:27
Leuk topic Primoontje 8)

Mooie set zo. :)

thx


Nou de quadlink is binnen en is aan het inspelen.

Garmt belde dat hij zijn croslinks terug wilde.....ik moet 3 weken wachten op de mijne ;-(
dat wordt weer afzien met mijn back to basic kabels

Wel top dat ik alles zo lang heb mgen lenen van bb&g

MartijnR

Leuke set zo. Hou jouw topic en van een aantal andere Primaregebruikers hier op het forum goed in de gaten. Wil op termijn namelijk mijn eigen frontluidsprekers op waarderen en dan is het wel handig om enig " referentiemateriaal te hebben.

Veel plezier met je set.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

denoontje

wat is de reden de frons te vervangen?

MartijnR

Quote from: denoontje on November  4, 2007, 19:35:17
wat is de reden de frons te vervangen?

Ik gebruik nu als frontluidsprekers de BNS-speakers. Zijn op zich best aardige speakers, maar het kan beter. Da's dus de belangrijkste reden. Als surrounds gebruik de Steps van Audio Physic. Ik wil dus de BNS-en vervangen door de AP Sparks of eventueel de Tempo's. De laatsten zouden wel eens overkill kunnen zijn in mijn thuissituatie. Da's dan meteen een financieel voordeel. Het bespaarde bedrag kan dan weer geïnvesteerd worden in een goede centerspeaker.

Tot op heden heb ik alleen de AP Sparks en Tempo's vergeleken met speakers van Totem. Eigenlijk zou ik nog wel eens willen luisteren naar volwaardige alternatieven voor AP. Bijvoorbeeld Sonus Faber. Ik vind de Grand Piano's en de Concerto's wel interessant, in ieder geval qua uiterlijk. De Concertino's daarentegen daar vind vind ik de bijbehorende stands spuuglelijk. Klankmatig heb ik nog geen idee.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"