HT in de tuinkamer

Started by RalphH, July 11, 2009, 14:01:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Hallo Allemaal,

Toch maar eens besloten wat plaatjes van de huidige opstelling te plaatsen.
Ik hang al een tijdje rond op dit forum (vooral lezend) en heb al veel leuke posts gelezen en mooie dingen gezien.
In 2009 zijn we verhuisd van een flatje naar een volwaardig huis, en is er wellicht ook de ruimte om wat constructiever een HT ruimte op te zetten.
Mijn vriendin is zo aardig geweest me de garage tuinkamer te geven :D.
Voorlopig is het dus even de woonkamer, maar de plannen voor het inrichten van een meer dedicated ruimte zijn begonnen.

Onderaan nog een plaatje hoe het er voorheen op de flat uit zag, met de barco boven de bank :).

Situatie 22-01-11


31-01-2013 Onderhand is het wel zo'n beetje af..  Hieronder een overzicht van hoe het er zo ongeveer bij staat. Hartelijk dank aan Mtissink en High-q voor de geschoten plaatjes.

10-10-2011


30-01-2013


15-03-2013 Upgrade Tannoy 615 naar S10, ze zijn....groot...


En augustus 2013 de trotse eigenaar van een heuse D750 geworden (het schuimpje ligt inmiddels wel recht ;))




Nieuwe aanwinst eind 2015, een PB13Ultra!! De PB12+ is naar linksachter verhuisd.



Nostalgie ;D





Juni 2016, een nieuwe bank :pompom:




Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Fabian92

Nette woonkamer, even de kabels in een kabelgoot en dan ziet het er al stukken beter uit.  :smile:

Hopelijk gaat het lukken voor je om een HT in de garage te realiseren.  :happy:
JVC TH-G30 | Samsung 2232BW | MEDION AKOYA MD 8833 | Sony NWZ-A826K | Samson CH700 | LG Viewty

RalphH

Dank je Fabian.
Kabels komt goed als de kast er is en de plinten gedaan zijn. Het laatste is alleen typisch zo'n klus die na verhuizen een tijdje blijft liggen.

Omdat ik twijfel of de garage een geschikte ruimte is, wordt het dus even kijken wat daar mee gaat gebeuren. Ik hoop dat wat (positieve :)) input vanuit dit forum mijn twijfel weg kan nemen.  En wordt het niet de garage, dan wellicht toch maar projecteren in de woonkamer met wat minder geluidsvolume.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Beginpost ietsjes aangepast. Het lijkt er op dat er toch begonnen gaat worden aan een ruimte waar geprojecteerd gaat worden. Ipv de garage is het de tuinkamer geworden anders verliezen we teveel bergruimte.
Er zal alleen nog wel wat moeten gebeuren en ik hoop hier op het forum nog wat ideeen op te kunnen doen.

De 2 punten die het meeste hoofdbrekens gaan bezorgen, zijn denk ik het verbergen van het projectiescherm (WAF) en het dichtmaken van het gat richting de trap en hal.

Zoals op het bijgevoegde plaatje te zien is, is momenteel het trapgat redelijk open. De bedoeling is dat dit dichtgemaakt wordt en dat hier het scherm komt te hangen. De opening richting de hal moet open blijven maar wel afsluitbaar zijn.
Omdat ik eigenlijk een vast scherm wil ivm het omkrullen van de randen bij een rolscherm, maar mijn vriendin het scherm niet constant in het zicht wil hebben, wordt er druk gebrainstormd over hoe het scherm te verbergen.
Heb al gedacht aan een schuifwand, dat zou ook meteen het gat naar de hal afdichten tijdens het film kijken. Enkel, hier is de kamer niet breed genoeg voor. Het 16:9 scherm moet ongeveer 240cm breed worden (denk ik....).
Ikea heeft geloof ik een soort gordijn systeem van schuivende stoffen panelen, dit zou nog een optie kunnen zijn, maar weet niet of het een mooie is.

Het gedeelte waar de kamer wat breder is, wordt wellicht nog iets smaller ivm isolatie richting de buren. Het huidige smalle gedeelte is de uitbouw en die staat al los van de muur met de buren.
Hoe nadelig zijn de vele hoeken die er nu in de ruimte zitten voor de acoustiek?

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Denon Focal

Een veelbelovende ruimte, veel succes.  :thumbs-up:
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Alex Groningen

Weer een leuk project om te gaan volgen. Wens je alvast veel succes.

RalphH

Niet binnen een maandje klaar hoor  ;D. Maar er zit vooruitgang in.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Volgmodus aan,

suc6 Ralph....goed dat de vrouw des huizes ok is met de tuinkamer ipv de garage.

Nu nog even overhalen om voor een spanscherm te gaan, voor minder meer...
Wellicht voor het verbergen dezelfde gordijnen ervoor te hangen als je straks voor je raamzijde nodig hebt, al dan niet met electromotortje.

Check wel even goed de breedte van je scherm icm hoe je fronts moeten komen te staan. Je fronts hebben natuurlijk ruimte nodig en die wil je niet voor het doek hebben staan :-)

Is Ge al geweest?

RalphH

Zeker mooi dat Karla in het enthousiasme mee kan gaan, dat scheelt.
Spanscherm zal wel lukken. We denken aan paneelgordijnen oid om tijdens het niet gebruik van het scherm, de wand te kunnen bedekken. Raamzijde wordt dik velours denk ik, net zoiets als bij jou hangt.

Scherm breedte....eurh... groot :-D. Is nu 2,40 en de speakers in de hoeken van de kamer, de rechter speaker zou iets te weinig lucht hebben dan misschien. ff uitzoeken nog.

Van Gé nog niets gehoord helaas. Wel nog een ander bedrijfje aangeschreven wat iets met ruimte isolatie doet en ook even op de site van Merford gekeken, hebben mooi spul lijkt het.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

even extra check: geluids isolatie dan kan het in de zomer ook extra warm worden ;-)

wellicht al gaten voorbereidien voor evt split airco :x

RalphH

Haha, dank je voor het meedenken. Gelukkig is de tuinkamer 1 van de koelste ruimtes in huis. Neemt inderdaad niet weg dat er wel iets met frisse luchtaanvoer moet gebeuren. Dit wordt een algeheel iets voor het hele huis...vorige bewoners hebben het namelijk zo gemaakt, dat wanneer alle ramen dicht zijn, het huis pot en potdicht zit. Vinden schimmels heel erg lekker kan ik je vertellen...
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

willempie

Ralph, succes ermee.
Ook vanuit brazilie zullen we je vorderingen volgen.
We hebben toch wel veel geluk met onze vrouwen dat ze ons zover laten gaan en steunen in onze hobby.
Projector: Sony VPL-HW590ES/ Screen: Carada Brilliant White 106"/ Receiver: Arcam AVR350, Denon AVR4300/ Speakers: B&W CM7, B&W CM1, B&W Center S1, B&W AM-1 / Mediaplayer: Dune HD Pro  4k, PS4 pro/ ISOL-8 Mini Sub 2 / Synology DS412+

RalphH

Hey Willem,
Dank je. We hebben inderdaad geluk met de dames, scheelt een stuk dat ze er van mee kunnen genieten.
Ik zie dat je Avatar is aangepast, heb je de spullen al opgesteld?
Die deur is echt top hoor!!

Alles goed met de kleine?

Gr.
Ralph
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

willempie

De deur is nog maar het begin.
ik moet nog 3 weken de rest van het huis afmaken en dan ga ik beginnen met de afwerking en inrichting
van mijn eigen home theater. Ik ben al lang zat van de verbouwing maar om te beginnen met de HT, daar
kan ik nauwelijks mee wachten.

Met de kleine gaat het uitstekend, alhoewel ze ons nu een beetje uit de slaap houdt omdat ze last heeft van
darmkrampjes. Ik zal je topic niet vervuilen met een foto van haar.  ;)
Projector: Sony VPL-HW590ES/ Screen: Carada Brilliant White 106"/ Receiver: Arcam AVR350, Denon AVR4300/ Speakers: B&W CM7, B&W CM1, B&W Center S1, B&W AM-1 / Mediaplayer: Dune HD Pro  4k, PS4 pro/ ISOL-8 Mini Sub 2 / Synology DS412+

RalphH

Mag hoor, staat er vast wat vrolijks in  :)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

willempie

Quote from: RalphH on August  5, 2010, 14:25:04
Mag hoor, staat er vast wat vrolijks in  :)

Je vroeg erom:
Projector: Sony VPL-HW590ES/ Screen: Carada Brilliant White 106"/ Receiver: Arcam AVR350, Denon AVR4300/ Speakers: B&W CM7, B&W CM1, B&W Center S1, B&W AM-1 / Mediaplayer: Dune HD Pro  4k, PS4 pro/ ISOL-8 Mini Sub 2 / Synology DS412+

RalphH

Aaah, wat een schatje, mijn hele topic weer blij.
@Thuur, net een mail van Gé ontvangen, als het goed is komt hij zaterdag even kijken. Wij zitten wat lastig met de tijd, kan dus nog verschuiven.
spanneeeend.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje


RalphH

#18
Zo, een aantal knopen zijn doorgehakt en er kan begonnen worden.

Een kleine update:
Gé gaat voor ons de constructieve aspecten van de kamer aanpakken. Er komt een voorzetwand met een schuifdeur die het gat naar de gang afsluit, hier komt het scherm aan te hangen. Voor de 2 wanden in het breedste gedeelte van de kamer, wordt een geluidsisolerende wand gemaakt om overlast naar de buren zoveel mogelijk te beperken.
Verdere afwerking gaan we zelf verzorgen.
De vloer wordt zo goed als zeker een laminaat of vloer. Een houten vloer was leuk geweest, maar omdat we dezelfde vloer ook in de gang willen leggen, is dit geen optie. De vloer wordt dan zo hoog dat we een flink stuk stuk van alle deuren af moeten zagen en er ook overal drempels komen. Constructie van het huis is zo dat we niet genoeg materiaal van de ondervloer af kunnen halen, we zouden al erg vlug op de betonnen broodjes zitten.

Ik ben nu enkel wel aan het dubben over de ondervloer. We zijn vandaag even bij een vloerenman wezen kijken en deze had verschillende ondervloeren. Het gros puur voor isolatie naar onder toe, de bekende schuimachtige folie, maar ook wat "akoestische", rubberachtige ondervloeren. Deze zorgen er voor dat de vloer niet meer de typisch harde klank heeft, de vloer klinkt "dood"/solide. Vraag me nu alleen af wat een dergelijke vloer met de filmbeleving doet en dan vooral het laag-gebeuren. Is een solide vloer juist positief, of neemt het wat van de beleving weg vanwege het minder aanwezig zijn van trillingen door de vloer.
Iemand enig idee? We hebben overigens geen rekening met onderburen te houden, hooguit met resonantie naar de aangrenzende wanden. edit: apart topic geopend in ontwerp dhz etc

Verder zijn we vandaag ook bij BB&G geweest waar we de TW5500 hebben mogen bezichtigen (heren bedankt voor de duidelijke uitleg). Er is vergeleken met de JVC HD770 waavan de instellingen aangepast waren zodat deze vergelijkbaar was met de HD550. De verschillen waren zeker zichtbaar, de Epson past alleen beter in ons budget en geeft een erg mooi plaatje. Als er geen mega veranderingen in projectorland naar boven gaan komen de komende maanden, dan gaat dit onze keuze worden

Tot zover de belangrijkste stappen, nu moet er geklust gaan worden  :pompom:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Het begin is gemaakt!!
Gisteren is Gé begonnen met het maken van een aantal voorzetwanden met in één daarvan een schuifdeur om de ruimte af te sluiten van de rest van het huis.
De 2 andere wanden moeten het geluid weghouden uit de woonkeuken van de buren rechts en uit de woonkamer van de buren links.
Er zijn al een aantal raamwerken ontstaan en de bekende DeWalt zaagmachine siert momenteel de ruimte.

De plannen voor de totaalafwerking die ik voor een deel zelf ga doen, beginnen ook vorm te krijgen. Dit resulteert links en rechts toch wel voor wat hoofdbrekens nu de bouw echt is begonnen. Weinig geslapen vannacht  ;D.

Even op zoek naar een fatsoenlijke foto-dump site en dan kunnen er wat plaatjes komen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Zoals beloofd een paar plaatjes:

The Tool:




The Works:








Morgen worden er wat vormpjes zichtbaar want dan gaan Gé aan de koof verder.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MG76

Gaaf om te volgen! Kan ik misschien voor m'n toekomstige Ht ook wat ideeën opdoen.

Heb je ook al een schets gemaakt vd ruimte zelf waar de HT in komt?

RalphH

Het idee voor de ruimte is ongeveer dit:


De tekening is gemaakt door Gé, van GTDesign&Creations, die het grootste deel van de verbouwing op zich neemt.
Het uiteindelijke resultaat inclusief de kleuren, gaan aardig overeen komen.

Er is vandaag weer flink doorgewerkt (elke dag lijkt het sinterklaas als je thuiskomt), dus foto's volgen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

blue-eyes

Dewalt forum :D :D


Altijd leuk om de progressie te zien middels foto's!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer