The XTZ Mansion -> Nieuwe receiver

Gestart door Martijnst1990, februari 8, 2010, 20:14:51

Vorige topic - Volgende topic

Etiennevh

Citaat van: WickedGame op januari 31, 2014, 10:13:42
Er gebeurt niks met een signaal, maar je speakers wil je wel zo hebben aangestuurd dat in een surround bubble beland. Je room correction (XT32 of ARC) zorgen voor de juiste afstemming hierin.

Je bedoelt hierin gewoon de afstand tot de sweetspot etc. toch? Of doet XT32 meer dan dat..
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

WickedGame

Citaat van: Etiennevh op januari 31, 2014, 10:43:43
Je bedoelt hierin gewoon de afstand tot de sweetspot etc. toch? Of doet XT32 meer dan dat..

Tja meer, dan dat niet alleen afstanden, db's per luidspreker maar ook pieken en dalen in Hz'en worden gecorrigeerd. Tevens wordt de crossover afgesteld. Dus het is iets meer dan dat alleen :)

Etiennevh

Citaat van: WickedGame op januari 31, 2014, 11:02:44
Tja meer, dan dat niet alleen afstanden, db's per luidspreker maar ook pieken en dalen in Hz'en worden gecorrigeerd. Tevens wordt de crossover afgesteld. Dus het is iets meer dan dat alleen :)
Met andere woorden, dat kan de SR9600 ook (behalve het Hz gedeelte, dat weet ik niet zeker). Het is manueel alleen wat meer werk schat ik :) Immers is die XT32 niet "actief", je doet de instelling 1 keer en daarna staat het vast.

De reden waarom ik het vraag, ik heb laatst bij een vriend van me eerst met XT32 zitten luisteren en aanpassen en het klonk voor geen ene meter. Toen hebben we het handmatig gedaan, Audyssey UIT, en hebben we echt veel meer eruit gehaald. Het was voor mij meer de bevestiging dat zoiets niet altijd wil zeggen dat het echt wat toevoegt ten opzichte van handmatig doen, ook zeer afhankelijk van de ruimte etc.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Martijnst1990

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Thanks weer allemaal voor de reacties :)

Alleen zal de eventuele vervanging van de receiver voorlopig niet doorgaan. De eventuele koper is afgehaakt omdat de SR9600 niet in zijn meubel past. Om eerlijk te zijn maakt dit mijn keuze ook wel weer makkelijker.. :D Zo lang er niemand is die mijn SR9600 voor een leuk bedrag wilt overnemen gebeurd er niks. De komende tijd zal ik dus lekker blijven genieten van de SR9600, wat ook prima lukt :)

Neemt verder niet weg dat ik wel erg benieuwd ben wat een goede room EQ hier zou doen, maar zolang ik geen potentiële koper heb voor mijn receiver hoef ik hier verder niet over na te denken op het moment :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

cardas49

Citaat van: Martijn90 op januari 30, 2014, 19:25:02
Interessant reactie, voor mijn gevoel is het eindversterker gedeelte van de 9600 al echt heel erg goed en zou een eindbak as meerwaarde hebben bij (veel) moeilijker aan te sturen speakers. Voor mij is de Chamber of Dreams van HTip altijd een referentie en daar wordt ook geen eindversterking gebruikt. Als ik dan hoor wat daar uit de 9600 wordt gehaald is dit onvoorstelbaar. Maar goed, ik heb zelf nooit een eindversterker gebruikt, dus kan er ook niet echt over oordelen.

Dat ik met een moderne processor en goede eindversterker veel kan bereiken geloof ik direct, maar ik ben echt niet van plan hier 3,5k aan uit te geven.

En bedankt, vind de XTZ's ook nog steeds fantastisch, zowel qua sound als design :)

Akoestiek is uiteindelijk het meest bepalend voor de sound. De vraag is echter hoe het bij Htip zou klinken met een stevige eindbak erbij. Dan moet het uiteraard wel een eindversterker zijn welke het niveau van de SR9600 voorbij gaat. Met een Rotel zal dat niet lukken. Met een ML, Plinius of Classé daarentegen...

De vraag is ook hoe goed je speakers gedijen bij extra power. De ene kan niet zonder (mijn Dynaudio's), en de ander komt met minder krachtige aansturing al prima tot zijn recht (Bijv Revel M105). Ik zou zeker eens onderzoeken hoe dit zit bij de XTZ's, dan weet je of er winst te halen is.

Citaat van: Martijn90 op januari 31, 2014, 20:13:15
Thanks weer allemaal voor de reacties :)

Alleen zal de eventuele vervanging van de receiver voorlopig niet doorgaan. De eventuele koper is afgehaakt omdat de SR9600 niet in zijn meubel past. Om eerlijk te zijn maakt dit mijn keuze ook wel weer makkelijker.. :D Zo lang er niemand is die mijn SR9600 voor een leuk bedrag wilt overnemen gebeurd er niks. De komende tijd zal ik dus lekker blijven genieten van de SR9600, wat ook prima lukt :)

Neemt verder niet weg dat ik wel erg benieuwd ben wat een goede room EQ hier zou doen, maar zolang ik geen potentiële koper heb voor mijn receiver hoef ik hier verder niet over na te denken op het moment :D

Genoeg eventuele kopers op marktplaats en marantzforum :)
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR11
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman Edition XS | Showcase: Classé powered setup

Martijnst1990

Citaat van: mark235 op februari  1, 2014, 12:53:39
Akoestiek is uiteindelijk het meest bepalend voor de sound. De vraag is echter hoe het bij Htip zou klinken met een stevige eindbak erbij. Dan moet het uiteraard wel een eindversterker zijn welke het niveau van de SR9600 voorbij gaat. Met een Rotel zal dat niet lukken. Met een ML, Plinius of Classé daarentegen...

De vraag is ook hoe goed je speakers gedijen bij extra power. De ene kan niet zonder (mijn Dynaudio's), en de ander komt met minder krachtige aansturing al prima tot zijn recht (Bijv Revel M105). Ik zou zeker eens onderzoeken hoe dit zit bij de XTZ's, dan weet je of er winst te halen is.
Het is natuurlijk appels met peren vergelijken inderdaad, door het verschil in akoestiek bij mij en Philip. Mijn XTZ's zijn wel heel makkelijk aan te sturen, dus verwacht niet dat een eindbak veel meer zal bieden dan rechtstreeks op de Marantz, maar heb dit nooit geprobeerd. De winst zit voor mijn gevoel meer bij een goede EQ zoals XT32, niet bij meer vermogen/stabiliteit.
Citaat van: mark235 op februari  1, 2014, 12:53:39
Genoeg eventuele kopers op marktplaats en marantzforum :)
Dat is zo.. voorlopig staat hij alleen hier nog te koop, marantzforum isw el een goed idee. Marktplaats heb ik het niet zo op, dus dat pas als laatste optie zijn.

Dedicated HT

cardas49

Waarom denk je dat ze makkelijk aan te sturen zijn? De 99.26 heeft een redelijk lage gevoeligheid. Nou zegt dat op zichzelf niet alles over hoe makkelijk een speaker zich laat aansturen, maar het zegt wel iets. Zou zwaardere eindversterking niet op gevoel wegcijferen. Dat er weinig tot geen winst is blijft een aanname, totdat je het in je eigen ruimte getest hebt. En testjes never hurt. Just my 2 cents  :)
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR11
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman Edition XS | Showcase: Classé powered setup

HTip

Leuk om mijn naam zo vaak te lezen en dat ik als referentie wordt gezien :wub: Juist door mijn akoestiek heb ik veel meer vermogen nodig dan anders. Puur door de demping, want elk reflecterend oppervlak vergroot de geluidsdruk met 5 dB, wat ik dus allemaal moet compenseren. En dat vermogen kan de SR9600 prima leveren en met de nodige headroom voor de dynamische passages. Mijn speakers zijn overigens best gevoelig met 92 dB en dat helpt natuurlijk ook.

Wat aparte eindversterking betreft, ik stuur mijn fronts apart aan met de Marantz PM11S3, een zeer stabiele stereoversterker, dus de SR9600 hoeft op dit moment alleen de center en rears aan te sturen. Dit komt de bubble absoluut ten goede!

Ik ben eerlijk gezegd we benieuwd wat ARC bij mij kan doen, want mijn ruimte heeft natuurlijk ook zijn problemen. De enige EQ/DSP die ik nu gebruik is die van de DD-18.

Martijn, zonder uitproberen blijft alles wat we hier zeggen goed bedoeld advies wat in jouw situatie misschien helemaal niet het juiste hoeft te zijn. Ik hoop in ieder geval dat mijn SR9600 het lang blijft volhouden, want daar ben ik echt heel erg tevreden mee!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

GPO

aangezien ik vorig jaar de overstap van een Marantz SR9600 naar een Denon AVR4311 heb gemaakt, kon ik toch niet laten om even te reageren in dit topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=140376.0

;D

GPO
Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV 4K

Martijnst1990

Thanks voor de reacties :D (had de reacties van Philip en Mark helemaal gemist denk ik, excuses!  :blush: )

Even een makkelijke copy/paste uit het andere topic:

Eigenlijk ben ik gewoon heel tevreden en ben ik de laatste tijd veel minder bezig met deze hobby waardoor ik al veel sneller tevreden ben. Kom nu thuis en kijk lekker een serie of filmpje en daar kan ik dan al snel van genieten zonder op alle details etc. te letten. Daarnaast is er maar weinig reactie gekomen op mijn animocheck topic van de SR9600 en had al geen zin om er veel op bij te leggen ;)

Sowieso pas geleden een andere auto gekocht waar aardig wat centen naartoe zijn gegaan, dus voorlopig wordt er niks geüpgrade aan mijn HT :D

Dedicated HT

HTip

Verstandig Martijn! Ik geniet nog met volle teugen iedere keer als we film kijken. De oudjes doen het nog best. En de SR9600 heeft Marantz eigenlijk nooit meer overtroffen met de volgende generaties receivers.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijnst1990

Citaat van: morca op maart 25, 2014, 19:31:06
Kom je je auto een keer laten zien Martijn ,die m&g vergeten we allebij elke keer  ;D
Dat moet er inderdaad nog steeds een keer van komen.. Heb niet echt plannen meer op subwoofer gebied, maar voor de gezelligheid moet sowieso een nog steeds gebeuren :)

Citaat van: HTip op maart 25, 2014, 19:55:21
Verstandig Martijn! Ik geniet nog met volle teugen iedere keer als we film kijken. De oudjes doen het nog best. En de SR9600 heeft Marantz eigenlijk nooit meer overtroffen met de volgende generaties receivers.
Precies mijn idee! Vind het toch wel erg fijn om gewoon lekker te genieten en niet steeds bezig te zijn met verbeteringen te zoeken. Goed is goed ;)

Dedicated HT

skyfox

Ik denk dat ik nu al richting twee jaar ga zonder wijzigingen in mn set... Zoals je zegt, goed is goed. En het is heerlijk om weinig tot geen upgradedrang te hebben :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Martijnst1990

Zo, het is hier even stil geweest.. laatste keer dat ik postte was ik me nog een beetje aan het oriënteren voor een andere receiver en die staat er inmiddels al een hele poos. Het is een Onkyo TX-NR3003 geworden. Heel wat anders natuurlijk, maar ik ben zeker niet ontevreden. Na verkoop van de Marantz en enkele andere componenten die ik niet meer nodig had heb ik heel wat geld over kunnen houden nadat de Onkyo was gekocht en dat vond ik ook wel lekker.

De 10" JL sub is inmiddels ook al even weg, dus moet het doen met 1 subwoofer, wat ook meer dan voldoende is. Verder is er nog een Apple TV3 bijgekomen voor even snel een Netflixje of streamen van video's via de telefoon.

Dan nog de grootste verandering, ik ben een poosje terug verhuisd, dus alles staat nu in een andere ruimte. Hieronder enkele foto's van de huidige situatie. Boven de bank komt nog iets van een mooi schilderij of canvas doek en er komt nog een vloerkleed.

En wat sfeerplaatjes bij avondlicht, de foto's (vooral de panorama) lijken donkerder dan het in het echt is.

Dedicated HT

Martijnst1990

Citaat van: morca op december 12, 2015, 14:49:49
Kerel woon je op jezelf, mooie kamer hoor!!
Je set staat er mooi bij zo .
Jup, eindelijk! En thanks :)

De kroonluchter gaat er nog af trouwens, die hing er nog van de vorige bewoner, maar ik heb nog geen afdek kapje gehaald :P

Dedicated HT

RubenV.

Dat zijn de leukere upgrades, gefeliciteerd  :pompom:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

michel69

Heel erg mooi gedaan hoor en dat voor je eerste huisje......mijn eerste huiskamer was wel heel wat anders ;D heel veel luister en kijk plezier maar dat gaat wel goed komen met zo'n mooie set ;)
Zijn dat nu echte steenstrips of is het behang?

Groetjes Michel
Stereo Kharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-Audio Research VS110 - GamuT m250-Audio Research DAC 1-20 -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Shunyata Hydra 6 - Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Oppo Uhd 203 -Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-- Audioquest pearl 4x

eMVe

Lijken me steenstrips, anders is het wel heel bijzonder behang; met schaduwen die met de belichting veranderen. . . ;)
Maar van harte gefeliciteerd met de verandering! De lamp en de deur vielen mij inderdaad op als eerste veranderpuntjes. . . verder fraai interieur!

wolfkampf

Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

WilcoL

Gefeliciteerd Martijn. Het echte leven kan beginnen  ;D
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVC-X4700 - Tannoy Revolution Signature DC6T, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Denon DBP-4010UD - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k - Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

RalphH

Kijk eens aan, grote upgrade inderdaad. Welkom terug en veel plezier op je nieuwe stekkie!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer