The XTZ Mansion -> Nieuwe receiver

Gestart door Martijnst1990, februari 8, 2010, 20:14:51

Vorige topic - Volgende topic

HTip

Mooi dat zo'n relatief kleine investering weer een verandering kan zijn. Dat wordt weer alles opnieuw luisteren. Heb je zowel de stereo als de 5.1 uitgang aangesloten?

Wat de DTS CD betreft, hoe speel je die af? In de Oppo is daar volgens mij een instelling voor.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

In me pana is het gewoon spelen,maar volgens mij zag ik op me dune er ook een setting voor.
Ik draai nooit DTS cd,s.meestal van die zelfgemaakte dingen die niet echt goed klinken imo.

JCL

Citaat van: Martijn90 op februari  8, 2013, 09:41:54
Qua geluid heb ik nog niet heel veel getest, dus kan nog niet echt zeggen wat ik beter vind klinken. Het is vooral anders. Op de HDD aan de Oppo had ik nog 2 DTS cd's staan, maar die doen het gek genoeg niet, terwijl DTS via een MKV film het wel goed doet.

Hoe dit werkt weet ik ook niet, maar probeer ze eens op een fysieke CD te branden. Waarschijnlijk doet hij het dan wel. Mijn laptop kan ook DTS afspelen en doorgeven aan de receiver via S/Pdif. Toch kan ik geen DTS CD's afspelen. Als ik ze via mijn dune doe of op CD brand werkt het perfect (maar niet via de laptop).

Martijnst1990

Citaat van: HTip op februari  8, 2013, 13:35:48
Mooi dat zo'n relatief kleine investering weer een verandering kan zijn. Dat wordt weer alles opnieuw luisteren. Heb je zowel de stereo als de 5.1 uitgang aangesloten?

Wat de DTS CD betreft, hoe speel je die af? In de Oppo is daar volgens mij een instelling voor.
Thanks, vond ik ook :)

De Oppo 93 heeft alleen een 7.1 analoge uitgang, geen losse stereo. Dus voor zowel CD's als surround gebruik ik dezelfde uitgang, mits ik analoog speel.

Heb al even gekeken in de instellingen van de Oppo, maar niet echt wat kunnen vinden bij analoge instellingen, alleen via HDMI. Het zijn .wav bestandjes op de HDD via USB aangesloten. Via HDMI speelt hij dat wel prima af, maar via analoog krijg ik een hard storend geluid.

Zal straks nog eens zoeken in de instellingen.

Citaat van: morca op februari  8, 2013, 13:45:35
In me pana is het gewoon spelen,maar volgens mij zag ik op me dune er ook een setting voor.
Ik draai nooit DTS cd,s.meestal van die zelfgemaakte dingen die niet echt goed klinken imo.
Ik heb er ook maar weinig, maar die ik heb zijn wel echte DTS CD's. Klinken via HDMI ook echt prima, maar was nieuwsgierig hoe dat via analoog zou klinken :D

Citaat van: JCL op februari  8, 2013, 13:57:18
Hoe dit werkt weet ik ook niet, maar probeer ze eens op een fysieke CD te branden. Waarschijnlijk doet hij het dan wel. Mijn laptop kan ook DTS afspelen en doorgeven aan de receiver via S/Pdif. Toch kan ik geen DTS CD's afspelen. Als ik ze via mijn dune doe of op CD brand werkt het perfect (maar niet via de laptop).
Dat zal ik van het weekend eens proberen, bedankt voor de tip :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Even in de handleiding van de Oppo 93 gekeken en er zijn een paar instellingen die van belang zijn bij het luisteren via de analoge uitgang. Staat uitgelegd op pag. 63 en 67. Met name de LPCM Rate Limit kan je te laag hebben staan.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijnst1990

Citaat van: HTip op februari  8, 2013, 14:20:23
Even in de handleiding van de Oppo 93 gekeken en er zijn een paar instellingen die van belang zijn bij het luisteren via de analoge uitgang. Staat uitgelegd op pag. 63 en 67. Met name de LPCM Rate Limit kan je te laag hebben staan.
Thanks, ga straks eens kijken :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Inmiddels alle instellingen van de Oppo nagelopen, maar kan het DTS CD probleem niet oplossen via analoog. Nog niet geprobeerd om een CD te branden want ik zag net dat ik geen CD's meer heb. Op zich ook geen ramp, want die CD's klinken via HDMI prima en heb er toch maar 2.

Heb inmiddels wel wat meer kunnen luisteren naar 5.1 analoog en dat bevalt me wel. Het is nog steeds anders en niet zozeer beter. Met muziek vind ik het wel prettiger, lijkt wat warmer te klinken, makkelijker om naar te luisteren om hogere volume's denk ik. Vooral de sub lijkt het lekker te doen via analoog 5.1 als via HDMI 5.1 met muziek en ook als hij op source direct gezet word blijft de sub meespelen, terwijl hij dit via HDMI niet doet. Ook films heb ik via de 5.1 uitgang geprobeerd, maar dit is het toch net niet. Ik hou wel van een beetje "agressieve" sound bij films en dat is een stuk minder via analoog, ook bij concerten mis ik wat live gevoel. Al met al ben ik blij dat ik de kabels gekocht heb (zeker voor dat geld) zodat ik gewoon af en toe eens kan switchen, zeker met 2.0 stereo zal ik wat vaker analoog gebruiken.

En wat anders: gister weer eens begonnen met The Avengers serie. Inmiddels Iron Man 1 en 2 en Thor gekeken en dat was weer écht genieten! 8) Qua surround ben ik al een hele tijd echt tevreden (mede door de komst van de Marantz en Oppo) en sinds kort ook over het laag. Ik heb besloten om me niet verder te verdiepen in de sub afstelling om het "perfect" te krijgen, want zoals het nu is is het voor mijn smaak precies goed. Ik wil me niet blind staren op de perfecte grafiek, maar het moet voor mijn gevoel goed zijn en dat is het nu zeker 8) Nergens het gevoel dat de sub overheerst. Bijvoorbeeld met een beetje spanning opbouwende bass (hopelijk begrijpen jullie me :D) doet hij subtiel mee, maar je merkt (niet alleen horen) echt dat hij meedoet, maar ook met echt zware bassen staat hij meer dan zijn mannetje! Bijvoorbeeld gister de intro van Iron Man 2 als hij uit het vliegtuig springt. Vond dat altijd wel een tof stukje, maar dat is nu zo anders geworden, het vuurwerk voel je echt afgaan en vooral als Iron Man super sonic gaat is dat echt een belevenis  :headbanging:

Verder door de hele film merk je gewoon dat de sub meedoet, zonder ergens vervelend te worden, heerlijk :)

Inmiddels zijn er eigenlijk weinig (geen?) wensen meer over. Alleen moet er nog een eigen TV komen over een maand of 3, maar verder ben ik ontzettend tevreden en geniet ik keer op keer weer.

Dedicated HT

morca

Citaat van: Martijn90 op februari 10, 2013, 15:47:53
Nergens het gevoel dat de sub overheerst. Bijvoorbeeld met een beetje spanning opbouwende bass (hopelijk begrijpen jullie me :D) doet hij subtiel mee, maar je merkt (niet alleen horen) echt dat hij meedoet, maar ook met echt zware bassen staat hij meer dan zijn mannetje! Bijvoorbeeld gister de intro van Iron Man 2 als hij uit het vliegtuig springt. Vond dat altijd wel een tof stukje, maar dat is nu zo anders geworden, het vuurwerk voel je echt afgaan en vooral als Iron Man super sonic gaat is dat echt een belevenis  :headbanging:

Verder door de hele film merk je gewoon dat de sub meedoet, zonder ergens vervelend te worden, heerlijk :)

Ik begrijp wel wat je ong bedoeld  :)  ;)

VTEC_genieter

Martijn,
Wat betreft jouw DTS CD's, ik heb op internet voor je gekeken.
Ik denk dat DTS CD's puur met digitaal te maken hebben. Via de analoge verbinding gaat het niet werken. Je moet digitaal verbinden: Met de coax kabel of met de optische kabel moet je de Oppo naar je Marantz verbinden. Of met de HDMI kabel.
http://www.dts.com/professionals/sound-industries/optical-disc-audio.aspx
De RU Connected RCA kabels die je hebt gekocht (toch?), kan je wel blijven gebruiken voor de gewone muziek CD's natuurlijk, als je de analoge verbinding wil blijven gebruiken.

Bij de films van Iron Man vind ik één tune leuk klinken, een swingend nummer is dat. Komt Stark op je 55 inch TV aanvliegen en dan hoor je dit liedje uit je 6 speakers komen! :headbanging: :headbanging:

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

HTip

Heb zojuist na de film (Thor :o) nog even een test gedaan met een DTS CD. Geen probleem om deze analoog af te spelen. De settings had ik ook hetzelfde, dus misschien lukt het niet met de Oppo 93, maar wel met de 83.

De intro van Iron Man 2 ook nog even op gehad en ik begrijp wat je bedoelt. We zijn natuurlijk wel wat gewend, maar het blijft wel erg gaaf als je het geluid ook kan voelen. Zoals elke klap van de hamer van Thor...
Showcase - Topic

Martijnst1990

Citaat van: VTEC_genieter op februari 10, 2013, 20:26:35
Martijn,
Wat betreft jouw DTS CD's, ik heb op internet voor je gekeken.
Ik denk dat DTS CD's puur met digitaal te maken hebben. Via de analoge verbinding gaat het niet werken. Je moet digitaal verbinden: Met de coax kabel of met de optische kabel moet je de Oppo naar je Marantz verbinden. Of met de HDMI kabel.
http://www.dts.com/professionals/sound-industries/optical-disc-audio.aspx
De RU Connected RCA kabels die je hebt gekocht (toch?), kan je wel blijven gebruiken voor de gewone muziek CD's natuurlijk, als je de analoge verbinding wil blijven gebruiken.

Bij de films van Iron Man vind ik één tune leuk klinken, een swingend nummer is dat. Komt Stark op je 55 inch TV aanvliegen en dan hoor je dit liedje uit je 6 speakers komen! :headbanging: :headbanging:

Thanks voor het opzoeken/meedenken, maar DTS cd's zouden het ook analoog moeten doen, DTS tracks in films den het immers ook analoog. En dat nummer van je link is ook het nummer wat tijdens de intro van IM 2 word gebruikt als hij uit het vliegtuig springt, erg tof inderdaad 8)

Citaat van: HTip op februari 10, 2013, 23:17:40
Heb zojuist na de film (Thor :o) nog even een test gedaan met een DTS CD. Geen probleem om deze analoog af te spelen. De settings had ik ook hetzelfde, dus misschien lukt het niet met de Oppo 93, maar wel met de 83.

De intro van Iron Man 2 ook nog even op gehad en ik begrijp wat je bedoelt. We zijn natuurlijk wel wat gewend, maar het blijft wel erg gaaf als je het geluid ook kan voelen. Zoals elke klap van de hamer van Thor...
Bedankt voor het testen:) Die CD was een fysieke schijf denk ik? Dat moet ik nog testen, heb alleen via de harde schijf aan de Oppo geprobeerd. Maar nogmaals, dat werkt wel prima via HDMI en dat klinkt heerlijk, zo heb ik vandaag nog Brothers in Arms op gehad  :music:

En dat voelbare laag blijft inderdaad heel gaaf, heeft Thor ook zat ja 8) Blijft het mooie aan Marvel films!

Dedicated HT

HTip

Ik heb inderdaad meerdere fysieke CD's geprobeerd en zowel via HDMI als analoog surround geluid. Is misschien nog een instelling die ik over het hoofd heb gezien. In de SR9600 hoef je denk ik niets te doen, maar dat is misschien niet het geval.
Showcase - Topic

Etiennevh

Mooie aanwinsten weer Martijn!

Citaat van: HTip op februari 12, 2013, 11:24:37
Ik heb inderdaad meerdere fysieke CD's geprobeerd en zowel via HDMI als analoog surround geluid. Is misschien nog een instelling die ik over het hoofd heb gezien. In de SR9600 hoef je denk ik niets te doen, maar dat is misschien niet het geval.
Bij mij doen ze het ook over analoog en HDMI. Ik speel ook alleen fysieke CD's of DVD-A's..

Ik dacht dat de 93 en de 95 maar een paar formaten kunnen afspelen vanaf HDD en volgens mij staat WAV daar niet bij? Ik kan me vergissen maar volgens mij heeft het niet veel zin om verder de zoeken Martijn.

Volgens mij geldt deze tabel voor de 93 en 95.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107299.msg2319019#msg2319019
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Martijnst1990

Citaat van: Etiennevh op februari 19, 2013, 10:41:54
Mooie aanwinsten weer Martijn!
Bij mij doen ze het ook over analoog en HDMI. Ik speel ook alleen fysieke CD's of DVD-A's..

Ik dacht dat de 93 en de 95 maar een paar formaten kunnen afspelen vanaf HDD en volgens mij staat WAV daar niet bij? Ik kan me vergissen maar volgens mij heeft het niet veel zin om verder de zoeken Martijn.

Volgens mij geldt deze tabel voor de 93 en 95.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107299.msg2319019#msg2319019
Thanks voor de reacties :)

Maar de Oppo 93 speelt wel degelijk .wav via de HDD, ook de .wav DTS CD doet het prima via de HDD als ik het geluid via HDMI uitstuur, alleen doet diezelfde CD het niet via analoog. Dus ik denk dat de 93 geen DTS over analoog uitstuurt via de HDD. Wat wel gek is want een .mkv film met DTS doet het weer wel via analoog.

Ik heb aan jullie beiden overigens nog wel een vraag als (1 van) jullie daar eens tijd voor zou hebben. Een 7.1 BD te testen via HDMI. Bij mij is het nog steeds zo dat hij via LPCM ook echt 7.1 uitstuurt en er geen 5.1 van maakt, waardoor ik dus kanalen mis. Heel duidelijk hoorbaar bij Transformers 3, als de sterren van Paramount langskomen helemaal aan het begin. Deze sterren hoor je helemaal om je heen te horen, maar als ik hem op LPCM zet dan stopt het geluid precies achter me om dan weer verder te gaan in de linker rear. Op Bitstream doet hij het wel prima, omdat hij er dan 5.1 DTS van maakt.

Dit dus via HDMI, LPCM met een 7.1 track. Moet dit overigens nog eens testen met analoog.

Dedicated HT

HTip

Ik had hetzelfde met de HSDD met de trailer van Dolby 7.1 waarbij de tekst "all around you" niet volledig hoorbaar is. Maar ik zal het dit weekend nog eens testen.
Showcase - Topic

Martijnst1990

Citaat van: HTip op februari 20, 2013, 20:16:19
Ik had hetzelfde met de HSDD met de trailer van Dolby 7.1 waarbij de tekst "all around you" niet volledig hoorbaar is. Maar ik zal het dit weekend nog eens testen.
Klopt ja, dat is ook een goed voorbeeld. Als je dan tussen LPCM en Bitstream switched hoor je heel duidelijk het verschil.

Alvast bedankt  :thumbs-up:

Dedicated HT

Etiennevh

Ik zal het ook eens testen. Op de BD van The Art of Flight staat die all around you intro.

Ik let er eigenlijk nooit op wat de Oppo uitstuurt, LPCM of bitstream. Jullie wisselen echt per film van kanaal? Of laat je het "auto" aan de Oppo over..
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

HTip

Showcase - Topic

Xander32

Hey Martijn, ik had ff niet meer in jouw draadje gekeken; brute set hoor en nu zelfs met een bijpassende 50" plasma. Helemaal goed!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Martijnst1990

Citaat van: Etiennevh op februari 21, 2013, 13:32:50
Ik zal het ook eens testen. Op de BD van The Art of Flight staat die all around you intro.

Ik let er eigenlijk nooit op wat de Oppo uitstuurt, LPCM of bitstream. Jullie wisselen echt per film van kanaal? Of laat je het "auto" aan de Oppo over..
Daar zit die trailer inderdaad ook voor, maar is The Art of Flight ook 7.1 dan?

Ik heb de Oppo standaard op LPCM staan, omdat hij dan de ongecomprimeerde track pakt en dus de HD track. Dit werkt met alle 5.1 films prima, alleen bij 7.1 films zet ik hem handmatig op bitstream zodat die ook goed afgespeeld worden, maar dan heb je alleen Dolby 5.1 of DTS, wat overigens ook helemaal geen straf is. Om heel eerlijk te zijn hoor ik niet eens heel veel verschil tussen LPCM of bitstream, alleen voor mijn gevoel is LPCM beter omdat dat niet gecomprimeerd is.

Citaat van: HTip op februari 21, 2013, 14:19:19
Het schijnt aan de firmware van de SR9600 te liggen...

http://www.canuckaudiomart.com/forum/viewtopic.php?t=22021
Dat idee had ik al een beetje, daar ik al verschillende keren alle instellingen van zowel de Oppo als de Marantz door heb gelopen. Zoals hierboven ook al gezegd: echt een ramp is het niet, want bitstream klinkt ook echt fantastisch en zoveel 7.1 films heb ik toch niet.

Citaat van: Xander32 op februari 21, 2013, 21:09:15
Hey Martijn, ik had ff niet meer in jouw draadje gekeken; brute set hoor en nu zelfs met een bijpassende 50" plasma. Helemaal goed!
Thanks! :) Misschien heb je dat niet gelezen, maar de 50" plasma is nog een geleend exemplaar die hier tot mei ongeveer hangt. Tegen die tijd moet ik er zelf 1 aanschaffen :D

Dedicated HT

LuPo

Ik heb het even voor je nagekeken op mijn doosje maar The Art of Flight is Dolby TrueHD 7.1. Wel vervelend dat je dus bij 7.1 films een deel van de geluiden mist of terug moet vallen op DD of DTS. Of begrijp ik het verkeerd en klets ik nu onzin? :D

Martijnst1990

Citaat van: LuPo op februari 21, 2013, 23:31:41
Ik heb het even voor je nagekeken op mijn doosje maar The Art of Flight is Dolby TrueHD 7.1. Wel vervelend dat je dus bij 7.1 films een deel van de geluiden mist of terug moet vallen op DD of DTS. Of begrijp ik het verkeerd en klets ik nu onzin? :D
Nee hoor, je zegt het precies goed ;) Maar gelukkig zet de Marantz ook een prachtig surround plaatje neer met gewoon DTS/DD5.1. Sowieso heb ik het idee dat dat HD audio (bij mij) toch wel een beetje tussen de oren zit. Een goede DTS track klinkt al een stuk beter dan een mindere HD track. Of ik moet er gewoon nog 2 speakers bijkopen, dan heb ik écht 7.1 :D

Dedicated HT

LuPo

Citaat van: Martijn90 op februari 22, 2013, 07:43:20
Nee hoor, je zegt het precies goed ;) Maar gelukkig zet de Marantz ook een prachtig euromunt plaatje neer met gewoon DTS/DD5.1. Sowieso heb ik het idee dat dat HD audio (bij mij) toch wel een beetje tussen de oren zit. Een goede DTS track klinkt al een stuk beter dan een mindere HD track. Of ik moet er gewoon nog 2 speakers bijkopen, dan heb ik écht 7.1 :D

Jouw Marantz zal in DTS/DD inderdaad ook een mooi staaltje neerzetten! Uiteraard is het zo dat een goed opgenomen DTS track beter zal zijn dan een slecht opgenomen HD track. Maar als je een goed opgenomen HD track pakt dan hoor je wel verschil met de gewone DTS track hoor. Net zoals je wel verschil hoort tussen 320kbps mp3 en lossless. De verschillen zijn dan niet meer heel groot maar je kunt het wel horen. Tenminste, ik vind het geluid bij HD wat helderder en het laag nog strakker. Maar nogmaals, jij hebt een top receiver dus dan is DTS/DD ook al super lijkt me. Waarschijnlijk speel je mijn set daar al mee weg ook al gebruik ik HD tracks. :D Gelukkig zijn er ook niet zo heel veel 7.1 tracks (al komen er wel steeds meer). ;)

Martijnst1990

Citaat van: LuPo op februari 22, 2013, 08:41:47
Jouw Marantz zal in DTS/DD inderdaad ook een mooi staaltje neerzetten! Uiteraard is het zo dat een goed opgenomen DTS track beter zal zijn dan een slecht opgenomen HD track. Maar als je een goed opgenomen HD track pakt dan hoor je wel verschil met de gewone DTS track hoor. Net zoals je wel verschil hoort tussen 320kbps mp3 en lossless. De verschillen zijn dan niet meer heel groot maar je kunt het wel horen. Tenminste, ik vind het geluid bij HD wat helderder en het laag nog strakker. Maar nogmaals, jij hebt een top receiver dus dan is DTS/DD ook al super lijkt me. Waarschijnlijk speel je mijn set daar al mee weg ook al gebruik ik HD tracks. :D Gelukkig zijn er ook niet zo heel veel 7.1 tracks (al komen er wel steeds meer). ;)
Thanks  :blush: Maar dat zal wel meevallen hoor! ;) Wat je zegt klopt ook wel, heb de Oppo verder ook altijd op LPCM staan en dus HD geluid, alleen met 7.1 niet, maar dat is geen ramp. Vandaag voor het eerst thuis een 3D film gekeken en wel The Amazing Spider-Man. Over HD geluid gesproken, deze film had dat niet.. De 2D versie heeft wel DTS HD, maar de 3D versie alleen DD5.1, erg vreemd.

Maar was wel mooi om te testen, want ik heb nu zowel de 2D als de 3D versie gezien en dus met en zonder HD geluid. Helaas was de 2D versie wel even geleden dus echt een heel goed vergelijk heb ik niet, wat ik wel weet is dat de DD5.1 track echt fantastisch klinkt! Heel veel detail uit alle speakers met volle en erg strakke bass! Dit neemt bij mij weer heel veel twijfel weg, als een niet HD track zo geweldig kan klinken. Helaas heb ik de 2D versie niet meer, dus kan niet 1 op 1 vergelijken.

Heb de film met een grote grijns op mijn gezicht zitten kijken :) Ook het 3D beviel mij wel, heb de bril geen 1 keer op 2D hoeven zetten.

Dedicated HT

LuPo

Mooi om te horen! :thumbs-up Vind jij 3D heel veel toevoegen? :) 3D vind ik een grappige toevoeging maar ik zou er niet speciaal een tv voor kopen zeg maar. Het was dat het 'gratis' bij m'n ST50 zat. Laatst in een koopbui wat 3D blu-rays gekocht maar ik vond het toch wel zonde om voor €150 10 films in het rek te hebben terwijl ik de toegevoegde waarde zeer beperkt vind. Dus weer verkocht en gewoon de 2D versie besteld. :P Een leermomentje zeg maar. Alleen 3D kopen als de 2D film even duur is. Zo heb ik in Engeland wel een paar leuke 3D films gekocht voor even veel of minder dan de 2D variant (Despicable Me, Hugo etc) ;)