The XTZ Mansion -> Nieuwe receiver

Gestart door Martijnst1990, februari 8, 2010, 20:14:51

Vorige topic - Volgende topic

Timvg

We komen er wel hoor, geen zorgen! Eerst en vooral, alles qua meetgerei is in orde? Dus microfoon + preamp + calibratiefile?

Ten tweede, ik zie steeds een bult en dan een dip veelvuldig terugkomen in je grafiek, dit ga je niet goedkrijgen met dsp, dit is eigen aan de verhouding sublocatie/luisterlocatie. Ik zou de sub even verslepen (desnoods achter de luisterplek).. maar die moet toch echt weg op z'n huidige locatie, de room gain is ook maar zo/zo op die plek.

Wat ik zou is de sub even op de luisterplek, en vervolgens op potentiële plaatsen gaan meten. Vandaaruit ga ik je leren werken met de AutoEQ mode van REW samen met de minidsp  ;)

Timvg

Ik zit m'n hoofd nog te breken over die dip van 50hz, is die hoorbaar ook? Zit er op de crown soms DSP die ergens een peq filter op 50hz heeft aanstaan? Kan je anders de mains even afkoppelen desnoods, zodat enkel de sub speelt en kijken of de dip weg is?

Kwestie van een paar mogelijkheden te elimineren! ;)

Martijnst1990

Ik heb toch nogmaals de calibratie file ingevoerd en de stappen gevolgd en dit geeft nou ineens toch weer hele andere metingen..

Even voor de duidelijkheid, ik ben in REW links boven naar preferences gegaan, bij Calibration heb ik de file van mijn dB meter ingevoerd en toen de stappen gevolgd, correct?

Toen een meting gedaan en.. weg is de 50hz dip, maar hij geeft nu wel hele hoge output al vanaf 3 hz. Uit de eerste meting bleek ook wel dat de sub nu ineens veel te hard staat, wat mijn gevoel dus ook al was.

Deze meting is met de nieuwe calibratie en de sub op het oude volume:

En nu met de sub een stuk zachter:

De 50hz dip is dus weg, alleen snap ik de output bij 3hz niet echt ::)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

yorkie13

Een dergelijke dip rond de 60 hz heb ik ook met de XTZ 99.26

zal wel met een fase te maken hebben denk ik.

alleen de subwoofer(s) geeft prima laag, maar et de xtz 99.26 erbij heb ik ook een dergelijke dip

daarom ook de x-over op 80 hz en de dip is weg  8)

Timvg

Ziet er al goed uit! Kan je nu even de oude vs de nieuwe LT doen? Op één kanaal welteverstaan.

Timvg

Of even de instellingen ivm LT nemen van het groene plaatje (met de sub zachter) + een high pass filter; BW (butterworth) op 10hz van 12db/octaaf en daar een meting van posten als het kan, volgens mij gaat dat er erg mooi uitzien!

Martijnst1990

Citaat van: Timvg op oktober 11, 2012, 21:17:33
Of even de instellingen ivm LT nemen van het groene plaatje (met de sub zachter) + een high pass filter; BW (butterworth) op 10hz van 12db/octaaf en daar een meting van posten als het kan, volgens mij gaat dat er erg mooi uitzien!
Zo word die dan, deze is met de oude LT op beide EQ's en BW op 10 hz van 12db/octaaf. Is naar mijn idee ook al een stuk beter inderdaad :)

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Kan je eens vanaf 3hz doen?

En nieuwe LT op één kanaal met filter op 10hz (bw 12db) en oude LT op één kanaal zonder filter?

Martijnst1990

Citaat van: RA SUBS op oktober 11, 2012, 21:12:20
Een dergelijke dip rond de 60 hz heb ik ook met de XTZ 99.26

zal wel met een fase te maken hebben denk ik.

alleen de subwoofer(s) geeft prima laag, maar et de xtz 99.26 erbij heb ik ook een dergelijke dip

daarom ook de x-over op 80 hz en de dip is weg  8)
Heb zelf de crossover op 70 staan en moet zeggen dat ik qua gehoor niet echt het idee heb dat er zo'n grote 50hz dip zou zijn. Maar dat blijkt ook wel te kloppen nu ik de nieuwe metingen zie. Vooral het sublaag heeft nog wat werk nodig, over het geluid van de XTZ's zelf ben ik ontzettend tevreden, ook in pure direct, dus op large.

Citaat van: Timvg op oktober 11, 2012, 21:25:12
Kan je eens vanaf 3hz doen?

En nieuwe LT op één kanaal met filter op 10hz (bw 12db) en oude LT op één kanaal zonder filter?
Ga ik doen, maar ik waarschuw vast, de nieuwe LT is wel écht heavy :D

Dedicated HT

morca

Laatste ziet er goed uit Martijn,hoe klinkt ie nu ?
Als je hem een slag draaid gaat ie die corner als gain aanspreken denk ik,maar met dat schuine dak durf ik niet te zeggen of dat posi is...

Martijnst1990

Zelfde meting als net, maar dan vanaf 3 hz:

Nieuwe LT op de output EQ met BW filter:

En een fullrange op dezelfde setting, sub staat hiermee dus veel te hard:

En oude LT (ook alleen op de output EQ) zonder filter:

Trouwens, waar staan de filters standaard op, want er is best kans dat ik er al eens aan gezeten heb :D Nu staat de lowpass op bypass en de highpass op 120 hz, BW 48oct.

Dedicated HT

Martijnst1990

Citaat van: morca op oktober 11, 2012, 21:31:57
Laatste ziet er goed uit Martijn,hoe klinkt ie nu ?
Als je hem een slag draaid gaat ie die corner als gain aanspreken denk ik,maar met dat schuine dak durf ik niet te zeggen of dat posi is...
Net even geprobeerd, een slagje gedraaid, maar dat was inderdaad niet echt een verbetering.

Hoe hij nu klinkt weet ik nog niet, alleen nog maar metingen gedaan :D Maar dat hij een stuk zachter staat is al positief, want hij stond echt te hard.

Dedicated HT

Timvg

Hier alvast de EQ handleiding om te beginnen

REW => ga naar EQ => selecteer links je de gewenste curve vanwaar je wenst te werken. (de vlakste dus :p)

bij equalizer vink je minidsp aan.

bij target settings:
-subwoofer
-crossover: 12db oct
-cutoff: zo hoog mogelijk (200hz is voldoende)
-LF slope: 12db
-LF cutoff: zo laag mogelijk (geen)

Target level: dit wordt je doel, het aantal db aanpassen zodat de lijn mooi aansluit op je meting op het gewenste level (liefst iets meer op de dalen en niet op de pieken)

bij filter tasks:

-match range: zo laag mogelijk tot 8hz
-individual max boost: 3db
-overall max boost: 9db
-flatness target: 3db

vervolgens "match response tot target" en wnr dit goed gegaan is send filter settings to equalizer, dit is in de vorm van een text file.. die open je, selecteer alles met control+a.. en dan pasten in de advanced modus van minidsp.. en opnieuw meten en kijken naar de resultaten!

Succes!

Timvg

Het eerste plaatje in de serie, kan je daar eens een BW highpass op 12db opzetten (of indien er al eentje opstaat, op 24db)

Martijnst1990

Citaat van: Timvg op oktober 11, 2012, 21:37:30
Hier alvast de EQ handleiding om te beginnen

REW => ga naar EQ => selecteer links je de gewenste curve vanwaar je wenst te werken. (de vlakste dus :p)

bij equalizer vink je minidsp aan.

bij target settings:
-subwoofer
-crossover: 12db oct
-cutoff: zo hoog mogelijk (200hz is voldoende)
-LF slope: 12db
-LF cutoff: zo laag mogelijk (geen)

Target level: dit wordt je doel, het aantal db aanpassen zodat de lijn mooi aansluit op je meting op het gewenste level (liefst iets meer op de dalen en niet op de pieken)

bij filter tasks:

-match range: zo laag mogelijk tot 8hz
-individual max boost: 3db
-overall max boost: 9db
-flatness target: 3db

vervolgens "match response tot target" en wnr dit goed gegaan is send filter settings to equalizer, dit is in de vorm van een text file.. die open je, selecteer alles met control+a.. en dan pasten in de advanced modus van minidsp.. en opnieuw meten en kijken naar de resultaten!

Succes!
Hier was ik al even mee bezig geweest, maar wist dus niet wat ik overal in moest vullen :D

Heb nu exact de stappen gevolgd met dit als resultaat:

Dedicated HT

Timvg

Citaat van: Timvg op oktober 11, 2012, 21:41:27
Het eerste plaatje in de serie, kan je daar eens een BW highpass op 12db opzetten (of indien er al eentje opstaat, op 24db)

Kan je zonder EQ, eerst dit een keertje proberen.. ik denk dat dit een betere basiscurve zal geven.

Martijnst1990

Citaat van: Timvg op oktober 11, 2012, 21:41:27
BD 12dB:

BW 24dB:

Citaat van: Timvg op oktober 11, 2012, 21:54:53
Kan je zonder EQ, eerst dit een keertje proberen.. ik denk dat dit een betere basiscurve zal geven.
Was al bezig met de EQ, dacht doe ik die eerst even ;) Bij deze de andere 2 metingen met 2 BW filters.

Dedicated HT

Timvg

En ik dat we voor het EQ gedeelte het in meerdere stappen gaan doen voor een beter resultaat. Je neemt dezelfde settings, maar ipv 3 tot 80hz werkgebied neemt je eerst een keertje 10 tot 40hz (vervolgens eq toepassen en meten).. en enkel als dat er vlakker uitkomt doe je 40 tot 80hz.. lukt dat, dan 3 tot 10hz.. good luck ;-)

Timvg

Citaat van: Martijn90 op oktober 11, 2012, 21:56:23
BD 12dB:

BW 24dB:

Was al bezig met de EQ, dacht doe ik die eerst even ;) Bij deze de andere 2 metingen met 2 BW filters.

Neem maar de meting met de BW 12, volgens mij is jouw microfoon niet erg accuraat onder de 10hz, wou dat even uitsluiten  :D

Timvg

Wil dus ook zeggen dat je vanaf nu niet hoeft te meten onder de 10hz, voor het BW highpass filter te bepalen, dat leg ik later wel eens uit, heb een paar leuke testjes daarvoor  ;D Maar voorlopig hou je dat best op 12db

Martijnst1990

Citaat van: Timvg op oktober 11, 2012, 21:57:51
En ik dat we voor het EQ gedeelte het in meerdere stappen gaan doen voor een beter resultaat. Je neemt dezelfde settings, maar ipv 3 tot 80hz werkgebied neemt je eerst een keertje 10 tot 40hz (vervolgens eq toepassen en meten).. en enkel als dat er vlakker uitkomt doe je 40 tot 80hz.. lukt dat, dan 3 tot 10hz.. good luck ;-)
En hoe pak ik dan bijvoorbeeld alleen het gebied tussen 10 en 40 hz? Bedoel je dit met de AutoEQ van REW?  :blush:

Citaat van: Timvg op oktober 11, 2012, 21:59:29
Neem maar de meting met de BW 12, volgens mij is jouw microfoon niet erg accuraat onder de 10hz, wou dat even uitsluiten  :D
Dat idee had ik ook al na het zien van de metingen :D

Citaat van: Timvg op oktober 11, 2012, 22:06:58
Wil dus ook zeggen dat je vanaf nu niet hoeft te meten onder de 10hz, voor het BW highpass filter te bepalen, dat leg ik later wel eens uit, heb een paar leuke testjes daarvoor  ;D Maar voorlopig hou je dat best op 12db
12 dB it is :) Ben eerlijk gezegd al erg blij met de verbeteringen tot nu toe.

Dedicated HT

Martijnst1990

Heb net wat stukjes film getest d.m.v. de HSDD en dat bevalt me wel :) Ik ben blij dat de sub een stuk zachter staat nu, want hij overheerste enorm, maar volgens de eerdere metingen moest hij zo hard staan :D

Sub speelt lekker strak en is goed aanwezig als het moet, begin het ook wat te voelen in de broekspijpen terwijl hij om deze tijd niet zo gek hard kon :D Morgen avond of van het weekend sowieso eens lekker een filmpje kijken en dan eens verder kijken om hem nog wat strakker te trekken. Zaterdag ben ik de hele dag alleen thuis, dus dat komt goed uit :P

Dedicated HT

Timvg

Jup, we gaan alle gebieden apart aanpakken met de autoEQ, dus zelfde stappen, maar ipv 3hz tot 80hz bij match range doe je eerst 10 tot 40hz (onder de 10hz hoef je voorlopig niet meer te meten).. daarna als je opnieuw gaat meten ter controle, en je ziet dat het gebied tussen de 10 en 40hz vlakker is geworden neem je van 40 tot 80hz

Martijnst1990

Citaat van: Timvg op oktober 11, 2012, 22:31:56
Jup, we gaan alle gebieden apart aanpakken met de autoEQ, dus zelfde stappen, maar ipv 3hz tot 80hz bij match range doe je eerst 10 tot 40hz (onder de 10hz hoef je voorlopig niet meer te meten).. daarna als je opnieuw gaat meten ter controle, en je ziet dat het gebied tussen de 10 en 40hz vlakker is geworden neem je van 40 tot 80hz
Begreep ik het toch goed :D Duidelijk, ben nu even klaar met meten, tijd gaat hard zie ik ;) Morgen ga ik daarmee aan de slag.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar echt fantastisch dat jullie hier zo bij helpen en er de tijd voor willen nemen, word echt enorm gewaardeerd! :)

Dedicated HT