The XTZ Mansion -> Nieuwe receiver

Gestart door Martijnst1990, februari 8, 2010, 20:14:51

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Xander32

Weer een leuke upgrade; mooie set heb je er staan :headbanging:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Etiennevh

Citaat van: Martijn90 op oktober  9, 2012, 10:57:23
Wishlist is inmiddels ook aangepast, toch een lekker gevoel :D:

Wishlist:

- Nieuwe versterking Marantz SR9600
- Auralex Subdude (past nu niet want dan staat de center in beeld :D)
- Nieuwe subwoofer (JL zelfbouw of toch een SVS, BK of Velodyne?)
JL 12W7 zelfbouw
- Alles speler Oppo BDP-93EU

Een een fotootje van hoe de sub nu staat. Moet uiteraard nog afgewerkt worden, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe. Als het donker is zie ik hem toch niet tijdens een film, dus kan nog even denken :D En de versterker ligt links naast de bank onder een Ikea Lack tafeltje. Netjes uit het zicht, dus merk er verder niks van :)


Ziet er vet uit hoor allemaal! Trouwens zit je lekker te forummen op je plasma? :P
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Timvg

Citaat van: morca op oktober 10, 2012, 00:38:29
Is vanaf de luisterplaats niet beter,......lijkt mij van wel.
Maar ik kan het mis hebben  ;)

Had het al kunnen calculeren, maar de nearfield is nodig omdat 'k de f3 en de Q van het systeem moet kunnen zien om een goeie file te maken, maar is ondertussen dus al ok  ;)

RonG


LeonArdusS

ziet er allemaal heftig uit martijn, wat een bruut ding die woofer het lijkt wel een WOK zo diep als dat ding is. De center liegt er ook niet om, dat was me eerder niet opgevallen maar wat een bakbeest, dan heb ik echt een braaf dingetje.

Ik denk wel dat ik wat aan de positie van mijn center moet doen, is denk ik te laag gepositioneerd, ik ga aan de voorkant een setje spikes zetten denk ik dan verandert de hoe en komen de stemmen wellicht wat beter door.
HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

Martijnst1990

Wat een reacties weer, bedankt allemaal!  :blush:

Citaat van: morca op oktober  9, 2012, 22:52:32
Het is jammer dat ik die minidsp niet zo goed ken,anders mail je me het meetbestand en ga ik er even mee stoeien.
Kijk maar even,
Ontzettend weer bedankt natuurlijk weer! :) Maar jij hoeft je niet helemaal in een MiniDSP te gaan verdiepen alleen om mij te helpen hoor! Voor Tim geld natuurlijk ook dat hij alleen moet helpen als hij daar echt zin in heeft, voordeel is wel dat hij zelf een MiniDSP heeft :)

Citaat van: 1nt3gr@ op oktober  9, 2012, 22:53:02
ik dacht dat de vorige sub al voor het scherm leek te staan, maar bij deze is dat hetzelfde gebleven  :laugh:
Dat ziet er strak uit, hopelijk klinkt het ook zoals het eruit ziet (misschien niet voor de buren  :devil:)
Deze sub is wel duidelijk eens tukje lager, terwijl de XTZ met center al niet voor het beeld stond ;) Voordeel aan de center net onder de tv is dat de stemmen echt uit de tv lijken te komen, zeker omdat ik er natuurlijk niet zo ver vanaf zit :) Ben zelf ook reuze benieuwd hoe het uit eindelijk word, zowel qua geluid als afwerking :D

Citaat van: RubenV. op oktober  9, 2012, 23:59:42
Op wat een mooi forum zitten we toch, kudo's voor morca en timvg voor hun behulpzaamheid.

@Martijn: is dit zonder afstellen al een verbetering tov. Je oude sub? En gebruik je deze ook voor muziek of alleen maar film ?
+1! Echt prachtig dit :)

Zonder afstelling is het al een verbetering ja, het is gewoon veel voller en dat word dus nog beter :D Zal hem voornamelijk voor film gebruiken, maar als hij helemaal goed staat afgesteld wellicht ook wel voor muziek. Maar om eerlijk te zijn mis ik tot nu toe geen sub met muziek als ik mijn receiver op pure direct zet. Hoewel dit ook wel een beetje afhankelijk is van de muziek die ik wil luisteren.

Citaat van: Timvg op oktober 10, 2012, 00:09:34
Heb em reeds gemaakt, hetvolgende exact kopieren in de advanced modus  ;) maak daar maar eens een meting mee!

biquad1,
b0=1.001403391256970,
b1=-1.995316900710400,
b2=0.993940861096267,
a1=1.995325234414080,
a2=-0.995335918649560
Tim, echt fantastisch wat je allemaal doet! Morca en de rest ook uiteraard, word allemaal enorm gewaardeerd! :)

Heb de LT inmiddels ingevoerd. Nou kwam ik er net achter dat er een EQ is voor de output en voor de input. En bij beide is de LT grafiek iets anders, moet ik dat bij allebei invoeren, of maar bij 1? Heb hem eerst bij alleen de output gedaan en daar een meting van gemaakt en vervolgens bij allebei dezelfde code ingevoerd en daar een meting van. Die 2e lijkt mij wel beter. Zal zo in een nieuwe post wat plaatjes posten.

Citaat van: Timvg op oktober 10, 2012, 00:13:45
Al denk ik toch dat je voor het beste resultaat die sub op die plek zult moeten weghalen hoor.. de hoek in!  ;)
De hoek word helaas wat lastig, aangezien het audio rack daar nu staat :D En dat is eigenlijk de enige hoek waar hij eventueel had kunnen staan. Maar zoals Morca ook aangeeft is het schuine dak niet echt super. Heb de XTZ er namelijk wel eens geplaatst en dat bonkte behoorlijk, hoewel ik die nooit met DSP had afgesteld natuurlijk.

Citaat van: MVG op oktober 10, 2012, 00:27:30
Wat een apparaat zeg! Geweldig!  :clapping: Zo als we het hier in mijn dialect zouden zeggen: moek wok emme  ;)

Veel plezier nog met afwerken én afstellen! Toch geen mooi laagje fineer? Meen dat in een ander topic gelezen te hebben dat je dat misschien wel wilde proberen, of zit ik nu abuis?
Moek wom emme  :clapping: Welk dialect is dat? :P

Heb het inderdaad even over fineer gehad en dat heb ik ook nog niet uitgesloten, moet er er eerst eens in verdiepen :) Dus helemaal abuis ben je zeker niet :D

Citaat van: WilcoL op oktober 10, 2012, 01:31:57
Erg heftig Martijn!

Post is een filmpje van de uitslag bij wat subgeweld, hehehe....

Enjoy!
Thanks :D Dat filmpje komt nog wel, hoewel ik de xmax niet zal halen hoor :D

Citaat van: Xander32 op oktober 10, 2012, 06:53:33
Weer een leuke upgrade; mooie set heb je er staan :headbanging:.
Thanks  8)

Citaat van: Etiennevh op oktober 10, 2012, 08:58:11
Ziet er vet uit hoor allemaal! Trouwens zit je lekker te forummen op je plasma? :P
Tja, mijn plasma is mijn PC scherm, dus dan moet het wel hé :D Gebruik meestal mijn iPad om te forummen, alleen met lange posts typen enzo gaat dat via de PC en dus plasma ;D

Citaat van: LeonArdusS op oktober 10, 2012, 17:30:58
ziet er allemaal heftig uit martijn, wat een bruut ding die woofer het lijkt wel een WOK zo diep als dat ding is. De center liegt er ook niet om, dat was me eerder niet opgevallen maar wat een bakbeest, dan heb ik echt een braaf dingetje.

Ik denk wel dat ik wat aan de positie van mijn center moet doen, is denk ik te laag gepositioneerd, ik ga aan de voorkant een setje spikes zetten denk ik dan verandert de hoe en komen de stemmen wellicht wat beter door.
Een wok  :clapping: Geweldig :D De center is niet eens zo heel groot hoor, exact even groot als mijn fronts en rears, ik denk zelfs dat jou CMC groter is. Mijn center heeft alleen 1 tweeter en 1 bass/middentoner.

Spelen met de hoogte van je center kan ik je zeker aanraden, heeft hier ook veel gescheeld :) Voordeel aan mijn center is de ronde onderkant en een rond plankje waar hij op ligt. Op die manier kan je hem heel makkelijk iets verschuiven waardoor hij naar boven of beneden gericht kan worden.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Normaal gezien enkel bij één van de twee. Ik zou dat ook eerst proberen en vervolgens wat gaan schuiven met de sub om de respons eventueel zo te verbeteren. Maak anders eerst een meting met de LT op één kanaal (in of output mag je zelf kiezen) en post eens een plaatje. En als je kan ook een plaatje maken van de respons van de sub op erg korte afstand (bij de woofer) met LT, dan kan ik eventueel nog een beetje aanpassen. Maar dat is voor na 22u, moet er nu vandoor!  ;)

Martijnst1990

Zoals gezegd heb ik net de LT ingevoerd. Eerste meting (plaatje) is een automatische aanpassing door REW. Dus eerst een meting gedaan zonder DSP, die meting in de EQ van REW ingevoerd en vervolgens automatisch aan laten passen en deze vervolgens in de advanced modes ingevoerd.



Tweede is de LT alleen op de output EQ:


En de derde is de LT op zowel de in- als output:


Van deze 3 lijkt mij de derde sowieso de beste, maar er valt nog wel wat te verbetering denk ik. Ik ga zo meteen eens wat film stukjes proberen. Die 50 hz dip kan ik nog steeds niet verklaren, is niet weg te krijgen. Kan zoiets aan het feit liggen dat het geen echte meet mic is, maar een dB meter?

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Citaat van: Timvg op oktober 10, 2012, 19:58:50
Normaal gezien enkel bij één van de twee. Ik zou dat ook eerst proberen en vervolgens wat gaan schuiven met de sub om de respons eventueel zo te verbeteren. Maak anders eerst een meting met de LT op één kanaal (in of output mag je zelf kiezen) en post eens een plaatje. En als je kan ook een plaatje maken van de respons van de sub op erg korte afstand (bij de woofer) met LT, dan kan ik eventueel nog een beetje aanpassen. Maar dat is voor na 22u, moet er nu vandoor!  ;)
Ben bang dat het schuiven toch lastig gaat worden, maar ik ga het proberen :D Hier in ieder geval nog een aantal metingen:

40 cm voor de sub, LT op output:


40 cm voor de sub, LT op input:


Sweetspot, LT op output:


Sweetspot, LT op input:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Ziet er stoer uit zo Martijn! Na afwerking is het helemaal :headbanging:

Sorry dat je ook aan de SubDude moest :D

Ik weet nog niet wat ik van de grafieken moet denken. Lijkt erop dat je met een andere plaatsing/fase dit moet kunnen veranderen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

En de derde is de LT op zowel de in- als output:


Deze is mooi,en dan de pieken smalbandig vlakken,dan heb je hem al vlak tot 15 hz Makker !@!!!  :thumbs-up:   :D
Goed bezig  :pompom:

Dat stukje van 20 a 22 tot 29 hz vlakken met 1 peq lukt wel denk ik.
Dan dat stukje van 29 tot 48,denk met 2 peq banden ,misschien 3.

Heb je gekeken in wat voor waarde de Q(bandbreedte) word aangegeven,van 1 peq.

Die LT ziet er op papier toch wel goed uit verders mee testen dan maar,Tim had het al getest,ik nog nooit.
Op papier vraagt ie veel vermogen,maar de crown heeft een goeie voeding,dus misschien kom je toch verder als ik op 'papier' dacht gisteren  :threadclosed:   :D


Martijnst1990

Die instelling heb ik nu inderdaad aan staan en bevalt tot nu toe wel. Kan alleen niet al te hard testen op het moment, moeders is een verdieping lager :D

Volgens mij kan ik de Q niet zien in advanced mode op de MiniDSP, ik kan dan alleen de code zien die Tim voor me gemaakt heeft. Ik heb net wel wat stukjes getest op aardig volume en de lampjes op de amp even in de gaten gehouden. Bij echt harde stukjes die ook aardig diep gaan begint het derde (van de 5) lampje licht te knipperen, dus zat reserve lijkt me zo. En de amp word eigenlijk niet eens lauw warm :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Citaat van: morca op oktober 10, 2012, 21:20:54
Maar nog belangrijker.........hoe klinkt ie nu?
Wel goed dus :) Moet alleen behoorlijk wennen aan het volume :D Blijkbaar stond mijn XTZ veel te zacht en dan is dit natuurlijk een hele stap. Én een grotere/zwaardere woofer én een stuk harder.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Citaat van: Martijn90 op oktober 10, 2012, 21:25:10
Die instelling heb ik nu inderdaad aan staan en bevalt tot nu toe wel. Kan alleen niet al te hard testen op het moment, moeders is een verdieping lager :D

Volgens mij kan ik de Q niet zien in advanced mode op de MiniDSP, ik kan dan alleen de code zien die Tim voor me gemaakt heeft. Ik heb net wel wat stukjes getest op aardig volume en de lampjes op de amp even in de gaten gehouden. Bij echt harde stukjes die ook aardig diep gaan begint het derde (van de 5) lampje licht te knipperen, dus zat reserve lijkt me zo. En de amp word eigenlijk niet eens lauw warm :)
Hoe hard staat de Marantz ong als je 3e lampje knippert?
Wel wat strakker laag zeker nu  :music:

Martijnst1990

Citaat van: HTip op oktober 10, 2012, 20:39:52
Ziet er stoer uit zo Martijn! Na afwerking is het helemaal :headbanging:

Sorry dat je ook aan de SubDude moest :D

Ik weet nog niet wat ik van de grafieken moet denken. Lijkt erop dat je met een andere plaatsing/fase dit moet kunnen veranderen.
Thanks :) Subdude stond al lang op de planning, dus moest er nu toch maar eens komen :D

Grafieken ben ik ook nog niet helemaal uit, maar dat komt best goed. Word al steeds een stapje beter :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Citaat van: morca op oktober 10, 2012, 22:59:58
Hoe hard staat de Marantz ong als je 3e lampje knippert?
Wel wat strakker laag zeker nu  :music:
Moeilijk te zeggen, aangezien mijn fronts niet meer op 0 dB staan, maar de Marantz stond op -12. Normaal met de fronts op 0dB zou dit zo'n -20 zijn.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Min 20  :o
Als ik hem daar op heb staan beweegt het huis bijna,hihi'
Maar dat is ook het resultaat van 2 keer samen met Ejorne meten en stellen,denk een uurtje of 3a4.
Met ze 2en dan,samen bedenk je meer en meet je sneller.

Boven ging toen makkelijker,REW rekende het voor en tot de dag van vandaag is ie bijna glad.
En ik heb de JL ook nog eens vervangen door een grotere,meting nog beter ,maar 1 keer ingesteld.

Timvg

Die grafiek bij van dichtbij is een beetje vreemd, normaal gezien zou die toch wat vlakker moeten zijn.. misschien nog een beetje dichter gaan (tegen de woofer)? En beetje minder luid meten dan ter compensatie.

De positie van de sub heb ik toch mijn twijfels over, die dip op 50hz baart me zorgen (wat is het crossover punt met de mains btw?)

Kan je hem nog ergens anders kwijt?

morca

Zo,n zolder is ellende,Ejorne heeft dat ook gehad.
Hij klaagde tegen ze moeder dat hij een bepaalde bas niet hoorde ,toen beschreef zij die bas,....haar beeldje,s vielen beneden bijna uit het rek.
Boven hoorde je niks,voelen ook niet.
Beneden wel .

Ik hoop voor Martin dat ie hem beter krijgt,maar hij heet dit probleem al langer .
Misschien toch 2e sub  ::)

Timvg

Alternatieve LT (heavier, dus op één kanaal toepassen!  ;D)


biquad1,
b0=1.002734819882030,
b1=-1.99611978004690,
b2=0.992938709042971,
a1=1.995639333969270,
a2=-0.995646172960418



Al blijft m'n tip toch uitkijken naar een andere plek voor sub in plaats van hem meer te belasten (al is het maar om te proberen)

Indien deze LT te zwaar blijkt te zijn kan je altijd een Butterworth high pass filter op 10hz instellen van 12 of 18db/ octaaf btw.

Martijnst1990

En weer bedankt  :worship:

Die 50hz dip snap ik ook echt niet. Fronts staat op 70 hz. In mijn beginpost staan foto's, ook een panorama, misschien dat iemand adh daarvan kan zeggen wat een betere plek zou zijn? Ik kan eerlijk gezegd niet echt een andere plek bedenken ben ik bang :(

Vanavond weer even aan de slag met meten en de nieuwe LT, nu helaas eerst werken... Zal er ook nog 1 maken van bijna tegen de woofer, vond deze ook al wat gek eigenlijk. Heb het wel eens met mijn XTZ gedaan bij de woofer en die was ook strakker.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Anders de sub een keer op de luisterpositie zetten, en dan gaan meten op potentiële plaatsen.. dit werkt echt!

Timvg

Zou je de metingen volgende keer kunnen maken beginnend op 3hz? Niet dat ik daar veel output verwacht, maar het brengt mooi je room-gain in kaart en is handig voor mij om eventueel nog aanpassingen te maken aan de LT of andere filters.

Martijnst1990

#1874
Citaat van: Timvg op oktober 10, 2012, 23:32:45
Alternatieve LT (heavier, dus op één kanaal toepassen!  ;D)


biquad1,
b0=1.002734819882030,
b1=-1.99611978004690,
b2=0.992938709042971,
a1=1.995639333969270,
a2=-0.995646172960418



Al blijft m'n tip toch uitkijken naar een andere plek voor sub in plaats van hem meer te belasten (al is het maar om te proberen)

Indien deze LT te zwaar blijkt te zijn kan je altijd een Butterworth high pass filter op 10hz instellen van 12 of 18db/ octaaf btw.
Die is wel iets heavier ja.. :D Op het moment dat ik deze LT invoer krijg ik ook gelijk een zoem uit de sub omdat hij gelijk zoveel geboost word. Voor mijn gevoel stond hij met de vorige instellingen al te hard, maar dat is met deze LT helemaal het geval :P

Hier een meting met de laatste LT:


En 10 cm voor de woofer, met de eerste LT:


En qua plaatsing ben ik nog niet echt verder, ga zaterdag wel even proberen te schuiven. Maar vroeg mij af of het zin heeft om de sub een kwart slag te draaien? Dus met de conus langs de muur zeg maar.

Net wel even getest met de DSP instelling die ik er gister op heb gezet, dus de eerste LT op beide EQ's en dat is toch wel extreem hoor, merk wel dat er nog veel vast gezet moet worden in de kamer :D Heb een stukje Pulse opgezet van de HSDD, dit zou een stuk zijn met echt ultralaag en dat was te merken ook. Hoorde een beste ratel bij de sub vandaag komen, maar dit bleek dus inderdaad mijn center te zijn die zowat stond te stuiteren en de kast vibreert dan behoorlijk, dus die moet ook wat zwaarder worden nog denk ik.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT