Marantz/Klipsch en Naim/Harbeth

Gestart door KlipschHT, december 31, 2009, 18:34:11

Vorige topic - Volgende topic

dre73

eerst maar de basis goed toch? ;)
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

Yep, maar in basis heb je nu een fijne piek bij 30 hz en een dip bij 50/60 hz.

dre73

dat klopt! :D

eerst moet ie de speaker in orde maken en dan zal ie inderdaad met dsp of iets anders aan de gang moeten om de boel echt goed te krijgen.

ik had gelijk al voor een grotere woofer gekozen die beter bij het rendement van de speaker aan had gesloten,maar da`s nu te laat.
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

82 db is idd niet echt hoog en vreet vermogen.

maar het zijn wel hele mooie woofers voor deze toepassing (gesloten subwoofer).

Ik ben wel benieuwd naar de te kiezen DSP

misschien de nieuwe Antimode 2.0 ?

MarkD

Ik heb een Behringer staan waarmee eventueel eerst nog wat kan worden geëxperimenteerd. Die piek bij 30 Hz poets je dan zo weg, maar die dip bij 40 tot 60 Hz helaas niet. Of je moet het hele frequentiegebied daarboven een aantal dB's laten zakken. Zo kun je de topkasten in verhouding wat zachter laten meespelen.
Dat kan op zich wel met de Behringer, maar lijkt me niet echt bevorderlijk voor de uiteindelijke weergave. Overigens heb ik de piek bij 30 Hz niet als echt hinderlijk ervaren tijdens het luisteren naar muziek.

Ander idee: een verzwakker/attenuator tussen voor- en eindversterker? Bijv. die van Rothwell, hoewel er ook betere zijn te verkrijgen (met navenant prijskaartje). Resultaat: de topkasten spelen met x dB verzwakking, waardoor de subs het wellicht wel kunnen bijbenen qua output. Niet optimaal, maar wel simpel te realiseren.
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre AX-5 Twenty||VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs

KlipschHT

Ben zelf wel benieuwd naar een Lyngdorf TDAI2200, en of je hiermee de topkasten juist wat zachter kunt laten spelen. Met de RoomPerfect zou je dan die dip weg kunnen halen.
De Lyngdorf DPA-1 en Advance Acoustic MAA 1000 monoblokken met de Scan Speak Vertigo's klonk toch wel erg lekker bij Speakerland, alhoewel ik merkte dat hij op de stand "bypass" het mooiste klonk. Dus toen werd er geen DSP toegepast...

Een grotere woofer heb ik toen wel overwogen, maar dan werd de subkast nog breder. En ik wilde graag een bijpassende woofer onder de topkast hebben.
En deze 23W woofer heb ik ook gehoord naast een xxls12 en vond de 23W mooier voor muziek.

@RA SUBS heb jij ervaringen met de nieuwe Antimode en/of Lyngdorf DSP?

@MarkD met zo'n verzwakker zal ik altijd het idee hebben dat het niet helemaal optimaal is.

Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

Xander32

Wel jammer om hetgeen goed is te gaan afremmen (en afvlakken ?). M.i. wil je nu een keten aanpassen aan de zwakste schakel ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

dre73

Citaat van: Xander32 op december 29, 2011, 16:37:53
Wel jammer om hetgeen goed is te gaan afremmen (en afvlakken ?). M.i. wil je nu een keten aanpassen aan de zwakste schakel ...

daar gaat het wel op lijken.........

zet nog maar een setje van de 23w`s aan de andere kant van je luisterruimte! ;)

riwi

Citaat van: JeroenGRT op december 29, 2011, 16:29:45
Met de RoomPerfect zou je dan die dip weg kunnen halen.

Ik denk niet dat dat verstandig is. De dip komt door de afmeting van de kamer. Die druk je niet weg met een versterkertje. En als je uit alle macht met roomperfect oid aan de gang gaat, krijg je de 40-60Hz dip misschien wel opgevuld, maar introduceer je elders andere problemen. o.a. (is mijn ervaring) dat als je gaat boosten om te corrigeren dat het dan alleen op de luisterplek goed klinkt en op alle andere plekken bijzonder beroerd.

Om wat met de dip te doen zou je misscien de basskasten een (iets) andere plek kunnen geven. Dwz dichter naar de achterwand of zijwand oid.

Maar goed random schuiven levert meestal niet het gewenste resultaat ;)

<edit> dip en piek per ongeluk om gewisseld
Punt was dat je dips door akoestiek beter niet actief kan opvullen.

KlipschHT

Ik moet ook eerlijk zeggen dat die piek bij 30hz niet echt storend is, prioriteit vind ik de dip tussen 40-60hz.
De subs moeten volgens mij gewoon harder spelen, en dan is dat gedeelte opgelost...
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

Xander32

Citaat van: JeroenGRT op december 29, 2011, 17:21:48
Ik moet ook eerlijk zeggen dat die piek bij 30hz niet echt storend is, prioriteit vind ik de dip tussen 40-60hz.
De subs moeten volgens mij gewoon harder spelen, en dan is dat gedeelte opgelost...
Hoe heb jij de subs aangesloten?
Een setje Y-splitters geeft een 3 a 4 Db. extra namelijk.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

MarkD

Er zijn mooie attenuators te koop hoor... Toch maar een setje Hypex DS 8.0 dan?
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre AX-5 Twenty||VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs

KlipschHT

Hmm net een reactie terug van Speakerland...hij heeft het nogal druk dus hij hield het even kort.

Het lijkt mij in de meting dat er relatief te veel laag is, het gat rond 50 Hz ligt juist rond het nominale niveau.
De versterkingsfactor van de chord is blijkbaar heel hoog. Ik weet niet zo 1-2-3- hoe je dat snel kunt aanpassen, je zou een kleine verzwakking in de output naar de eindtrap kunnen inbouwen, misschien kan op een simpele manier de ingangsgevoeligheid van de Hypex verhoogd kunnen worden.

Ik weet nog niet goed wat Ruud nou bedoeld met die eerste zin..morgen anders maar even bellen.

Wat ik wel vreemd vind is dat je uitkomt op een 90 graden fase, ik zou verwachten dat je het optimum zou bereiken op rond de 0 of rond de 180 graden, aangezien de afstand tussen woofer en topkast redelijk gelijk is.

Mark volgens mij wezen de metingen toch juist uit dat op de stand van 90 graden de subs het meest deden?

Citaat van: Xander32 op december 29, 2011, 18:46:09
Hoe heb jij de subs aangesloten?

Van de chord voorversterker xlr out rechts naar Hypex line input links en rechts en xlr-out links naar Hypex line input links en rechts

Citaat van: MarkD op december 29, 2011, 18:49:21
Er zijn mooie attenuators te koop hoor... Toch maar een setje Hypex DS 8.0 dan?

Twijfel....zie reactie van Ruud.

Xander32

Citaat van: JeroenGRT op december 16, 2011, 19:51:27
Vanmorgen nog even een andere kabel tussen voorversterker en hypex ds4.0 subwoofers gezet. Het gaat om een xlr female naar 2 x rca aansluiting. Ik had namelijk altijd het idee dat het laag wat er uit de subwoofers kwam wat weinig was...er liep van de chord vv rca out rechts een interlink naar de line input rechts van de hypex subwoofer...nu dus vanuit de chord vv xlr out rechts naar line input links en rechts en xlr-out links naar line input links en rechts....nu komt er veel meer laag uit en kan ik het beter regelen op de hypex eindversterkers. De Hypex DS 4.0 kun je niet gebalanceerd aansluiten (DS 8.0 wel) ...en mijn Chord eindversterker weld wel gebalanceerd aangesloten (die de topkast aanstuurd) , dus er zat ook een volumeverschil in.

Vanmiddag nog even zitten luisteren naar het album One Night Only van Glennis Grace, erg mooi! De "live" ervaring is dankzij de subwoofers veel meer aanwezig...
Xie `t al ...

Betreft fase sub: daar heeft een inhoudelijk deskundige mij aangegeven dat, wanneer de achterzijde van een sub gelijk staat met de voorzijde van de speaker (topkast in jouw geval), de fase op 0 (nul) bijna altijd goed is. Bij jou is dat niet het geval, een andere fase dan nul vind ik dus niet zo heel vreemd.

MarkD

Citaat van: JeroenGRT op december 29, 2011, 18:59:17

Het lijkt mij in de meting dat er relatief te veel laag is, het gat rond 50 Hz ligt juist rond het nominale niveau.
De versterkingsfactor van de chord is blijkbaar heel hoog. Ik weet niet zo 1-2-3- hoe je dat snel kunt aanpassen, je zou een kleine verzwakking in de output naar de eindtrap kunnen inbouwen, misschien kan op een simpele manier de ingangsgevoeligheid van de Hypex verhoogd kunnen worden.

Die vat ik ook niet... Misschien bedoelt Ruud het laag rond 100 Hz (daar zit inderdaad een bultje).

Citaat van: JeroenGRT op december 29, 2011, 18:59:17
Mark volgens mij wezen de metingen toch juist uit dat op de stand van 90 graden de subs het meest deden?

Yep. Je hebt zelf alle meetresultaten. Misschien de metingen van de andere fases (bijv. gecombineerd in één grafiek) ook even posten? Je hebt overigens ook de mogelijkheid om een watervalgrafiek te maken met REW. Dat kan ook achteraf. Die bieden o.a. inzicht in nagalm. Misschien aardig om die er ook bij te zetten.

frank2

Hij bedoelt dat het gat 100% is, dus precies de goede geluidsterkte, de rest is meer dan 100% dus te hard, hij zegt dus dat je teveel lage bas hebt in je kamer.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra / Auralic Aries S1+PSU/Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/ USB: ms audio
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

MarkD

Citaat van: frank2 op december 29, 2011, 19:23:23
Hij bedoelt dat het gat 100% is, dus precies de goede geluidsterkte, de rest is meer dan 100% dus te hard, hij zegt dus dat je teveel lage bas hebt in je kamer.

Waar haal jij die 100% vandaan dan? Doel je op het blauwe horizontale lijntje? Deze conclusie lijkt me hoe dan ook incorrect...

Jeroen, misschien kun je ook nog even de meting tot 2000 Hz posten voor de 'big picture'?

dre73

Citeerje zou een kleine verzwakking in de output naar de eindtrap kunnen inbouwen, misschien kan op een simpele manier de ingangsgevoeligheid van de Hypex verhoogd kunnen worden.

beide zijn volgens mij goed mogenlijk.

dus of zorgen dat je de stereoversterker zachter laat spelen(2 weerstandjes per kanaal op de input)of je gaat de versterkingsfactor van de hypex vergroten.
mij is verteld dat dat laatste vrij goed te doen is.

Wijx wondere wereld

weerstandje in de rca connector zetten is zo gebeurt.

30Hz piek kun je vrij makkelijk akoestisch absorberen
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

yorkie13

Hoe dan een 30 hz piek absorberen ?

Enorm grote bastraps , kamerhoog en een halve meter dik en breed?

Wijx wondere wereld

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

yorkie13

hoe groot moeten die gaan worden bij 30 hz ?

Heb je er bouwtekeningen of voorbeelden van.

Heb zelf hier gratis 33 hz staande golf, die best akoestisch aangepakt mag worden.

KlipschHT

Citaat van: dre73 op december 29, 2011, 20:09:05
beide zijn volgens mij goed mogenlijk.

dus of zorgen dat je de stereoversterker zachter laat spelen(2 weerstandjes per kanaal op de input)of je gaat de versterkingsfactor van de hypex vergroten.
mij is verteld dat dat laatste vrij goed te doen is.

Ik zal eens een mailtje sturen naar Hypex, wat de beste manier is om de versterkingsfactor van de hypex te vergroten. En anders 2 weerstandjes per kanaal op de input...maar eerst maar eens informeren bij Hypex.

Hieronder nog 2 grafiekjes..tot 2000hz/tot 20.000hz!

dre73

als het gebied tussen 150 en 300hz iets gelift wordt los je ook al een hoop problemen op.

KlipschHT

Inderdaad...voor de rest loopt het mooi af...

Ook wel een interessant plaatje....alleen de subkasten en fase 0/90/180