OPPO 83SE

Gestart door bigbro, november 8, 2009, 12:21:21

Vorige topic - Volgende topic

bigbro

Wat is het hier oorverdovend stil. Nog niemand met de SE versie die een goede vergelijking kan maken?

Groet

Bigbro

riwi

Citaat van: bigbro op januari  3, 2010, 15:04:57
Wat is het hier oorverdovend stil. Nog niemand met de SE versie die een goede vergelijking kan maken?

Een maat van me heeft hem besteld net na kerst (bij jvb). We gaan hem wel even vergelijken met mijn 83 Standaard Edition :) maar dat zal nog wel een week of 2 duren voor het zover is

LittleNinja

Ik begreep dat er inmiddels een hele stapel afgeleverd zijn vanuit Livingcinema ( revo ). Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of er forumleden bij zaten..

bigbro

Citaat van: riwi op januari  3, 2010, 15:31:32
Een maat van me heeft hem besteld net na kerst (bij jvb). We gaan hem wel even vergelijken met mijn 83 Standaard Edition :) maar dat zal nog wel een week of 2 duren voor het zover is

Ben benieuwd. Heb met name interesse in de kwaliteit van de multichannel uitgangen en de decoderchips van de nieuwe geluidsformaten. Ik speel nu met een speler van Panasonic. Wanneer ik de decoderchips gebruik voor DTS HD Master of Dolby true HD en dus analoog signaal naar mijn versterker stuur, zijn deze van een lagere kwaliteit dan de standaard DTS decoder en DD decoder in mijn voorversterker wanneer ik deze met een coaxiale kabel bedien.

Ik hoop dat dit met de Oppo andersom is. Ben heel benieuwd.

Groet
Bigbro

riwi

Citaat van: bigbro op januari  4, 2010, 02:10:19
Ik hoop dat dit met de Oppo andersom is. Ben heel benieuwd.

Dat vind ik al van de gewone BD83. Dit is de eerste speler van mij die decodeert en waarbij ik de analoge uitgangen prefereer boven de coax/DTS/DD oplossing. Bij mijn Samsung BD1400 was dat niet zo en bij de Dune 3.0 ook niet.

bigbro

Citaat van: riwi op januari  4, 2010, 13:59:35
Dat vind ik al van de gewone BD83. Dit is de eerste speler van mij die decodeert en waarbij ik de analoge uitgangen prefereer boven de coax/DTS/DD oplossing. Bij mijn Samsung BD1400 was dat niet zo en bij de Dune 3.0 ook niet.

Het is sterk afhankelijk van de decoders van je versterker. De kwaliteit tussen verschillende DTS en DD chips verschilt nogal. Voor jou was het in ieder geval een verbetering. Bij een 1 op 1 vergelijking via mijn Panasonic merkte ik dat er weliswaar iets meer body in de nieuwe geluidschips aan boord van de Panna zaten, maar het detail van mijn oude decoderchips aan boord van de voorversterker was vele malen beter.

In ieder geval ga ik wellicht in april de SEversie aanschaffen.

Groet

Bigbro

Robert - Jan

Citaat van: riwi op januari  4, 2010, 13:59:35

Dan ben je dus ook van de Logic 7 afgestapt  :'( Dat is nogal wat credit voor de Oppo
If they don't know wine is finer, let them boil water!

riwi

Citaat van: Robert - Jan op januari  4, 2010, 21:12:24
Dan ben je dus ook van de Logic 7 afgestapt  :'( Dat is nogal wat credit voor de Oppo

Inderdaad. Voor de HD codecs gebruik ik nu de 6 analoge uitgangen van de Oppo BD83 en heb ik geen Logic 7 meer. Met DD en DTS materiaal neem ik wel gewoon de coax en de Lexicon voor de decodering, maar ook daar is het niet een enorm verschil. Best verrassend voor mij.

Charlemagne

Citaat van: bigbro op januari  3, 2010, 15:04:57

Groet

Bigbro
Heb sinds een week de Oppo SE. Ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit. Vanmiddag een 1 op 1 vergelijking gedaan met 2 identieke CD's (mooie klassieke opname), 1 in de Oppo, 1 in mijn Lyngdorf CD1-speler. Hij doet er vrijwel niet voor onder. Als ik superkritisch luister wint de Lyngdorf het nipt op detaillering. Mag ook wel want dat apparaat kost twee keer zoveel. Als ik de CD-speler niet al had zou ik hem niet meer hebben aangeschaft, zo goed vind ik de Oppo SE als CD-speler.

Analoog uit over de Oppo wint het duidelijk van digitaal uit over de Oppo naar de DAC van de Lyngdorfversterker. Digitaal uit klinkt wat vlakker, mist iets van ruimtelijkheid en detaillering.

Verder heb ik identieke opnames 1 als Cd in de Lyngdorf de andere als SACD in de Oppo SE. Daar wint de Oppo. Ook over de surroundkwaliteit van het geluid ben ik zeer tevreden; zowel bij SACD-surround als bij movies, uiteraard met HD-geluid.

Ik ben erg onder de indruk van apparaat. Wat zit het mooi en slim in elkaar;een duidelijke menustruktuur; wat start het snel op; eigenlijk alle media die je er in stopt. Het beeld is onovertroffen.

Ook de mediacenter-optie via usb vind ik heel prettig. Ik kan moeiteloos een diashow maken van mijn zeer grote jpg-bestanden van mijn Canon 5DII fullframe digitale camera. (8-10Mb per foto) en dat ook nog met overvloeiers of andere beeldeffecten en een muziekje eronder, zo van de usb-stick.

Kortom: een aanrader. De SE-versie vind ik zeker zijn geld waard. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

LittleNinja

Bedankt voor de enthousiaste reactie.

De DAC's in de Oppo zouden dus beter moeten zijn dan die van de Lyndorf versterker? Dat is dan wel noemenswaardig! :o

Wel even een "kritisch" vraagje. Vergelijk je een cd opname ( in de Lyndorf ) met een SACD opname ( in de Oppo )? Dat zou de cd opname toch altijd moeten verliezen? ???

Gefeliciteerd met je erg mooie speler! 8)  Bij wie heb je hem besteld?

Gegroet,
LittleNinja 8)

Citaat van: Charlemagne op januari  4, 2010, 23:07:36
Heb sinds een week de Oppo SE. Ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit. Vanmiddag een 1 op 1 vergelijking gedaan met 2 identieke CD's (mooie klassieke opname), 1 in de Oppo, 1 in mijn Lyngdorf CD1-speler. Hij doet er vrijwel niet voor onder. Als ik superkritisch luister wint de Lyngdorf het nipt op detaillering. Mag ook wel want dat apparaat kost twee keer zoveel. Als ik de CD-speler niet al had zou ik hem niet meer hebben aangeschaft, zo goed vind ik de Oppo SE als CD-speler.

Analoog uit over de Oppo wint het duidelijk van digitaal uit over de Oppo naar de DAC van de Lyngdorfversterker. Digitaal uit klinkt wat vlakker, mist iets van ruimtelijkheid en detaillering.

Verder heb ik identieke opnames 1 als Cd in de Lyngdorf de andere als SACD in de Oppo SE. Daar wint de Oppo. Ook over de surroundkwaliteit van het geluid ben ik zeer tevreden; zowel bij SACD-surround als bij movies, uiteraard met HD-geluid.

Ik ben erg onder de indruk van apparaat. Wat zit het mooi en slim in elkaar;een duidelijke menustruktuur; wat start het snel op; eigenlijk alle media die je er in stopt. Het beeld is onovertroffen.

Ook de mediacenter-optie via usb vind ik heel prettig. Ik kan moeiteloos een diashow maken van mijn zeer grote jpg-bestanden van mijn Canon 5DII fullframe digitale camera. (8-10Mb per foto) en dat ook nog met overvloeiers of andere beeldeffecten en een muziekje eronder, zo van de usb-stick.

Kortom: een aanrader. De SE-versie vind ik zeker zijn geld waard. ChM

garmtz

Ik vond het ook vreemd LN... Als je de Oppo met CD digitaal op een digitale ingang op de Lyngdorf aansluit, MOET dat beter klinken dan analoog met CD op een analoge ingang van de Lyngdorf. Als dat niet het geval is, prefereer je de kleuring die de analoge uitgangstrap van de Oppo, de interlinks en de A/D omzetter van de Lyngdorf introduceren. Maar BETER...?

Als je SACD digitaal de Lyngdorf instuurt (wat niet gaat, dat is namelijk hoogstens PCM) versus analoog, dan zou analoog wel beter kunnen klinken, wat weer een compliment is voor de A/D conversie van de Lyngdorf... :)

Raphie

Citaat van: garmtz op januari  5, 2010, 10:39:17
Ik vond het ook vreemd LN... Als je de Oppo met CD digitaal op een digitale ingang op de Lyngdorf aansluit, MOET dat beter klinken dan analoog met CD op een analoge ingang van de Lyngdorf. Als dat niet het geval is, prefereer je de kleuring die de analoge uitgangstrap van de Oppo, de interlinks en de A/D omzetter van de Lyngdorf introduceren. Maar BETER...?

Als je SACD digitaal de Lyngdorf instuurt (wat niet gaat, dat is namelijk hoogstens PCM) versus analoog, dan zou analoog wel beter kunnen klinken, wat weer een compliment is voor de A/D conversie van de Lyngdorf... :)
Beetje kort door de bocht Garmt, waarom zou OPPO niet gewoon BETER kunnen zijn dan Lyndorf? We weten toch al jaren dat in hifiland prijs/prestatie niet lineair zijn?

JBL PRX Power!

CineSmurf

Hij doet er vrijwel niet voor onder. Als ik superkritisch luister wint de Lyngdorf het nipt op detaillering. Mag ook wel want dat apparaat kost twee keer zoveel. Als ik de CD-speler niet al had zou ik hem niet meer hebben aangeschaft, zo goed vind ik de Oppo SE als CD-speler.

@garmtz en LN: Ik lees dat Charlemagne de Lyngdorf (ietsje) beter vindt dan de Oppo, of lees ik 't nu verkeerd?
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

LittleNinja

Citaat van: CineSmurf op januari  5, 2010, 11:35:29
@garmtz en LN: Ik lees dat Charlemagne de Lyngdorf (ietsje) beter vindt dan de Oppo, of lees ik 't nu verkeerd?

Je hebt wel gelijk. Ik doelde meer op de alineas erna.

...

...

CineSmurf

Citaat van: LittleNinja op januari  5, 2010, 11:42:36
Je hebt wel gelijk. Ik doelde meer op de alineas erna.

Klopt. Wat jij inderdaad eerder al aangeeft is het vergelijken met SACD met CD niet helemaal eerlijk. Aan de andere kant is het goed om te horen dat SACD hier dus echt beter klinkt!
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

marconist

Tsja, dat de Oppo SE eventueel uitsteekt boven Lyngdorf is toch niet zó verwonderlijk.

Puur gezien vanuit de techniek gebruikt Lyngdorf voor zover ik weet Wolffson DAC's. Prima, maar door de diverse liefhebbers niet als top-notch gezien.
Oppo gebruikt de Sabre DAC's. Die dingen hebben de naam de beste te zijn en in ieder geval de duurste.  :D
Voor de rest heeft Oppo inmiddels wel bewezen niet onkundig te zijn op het gebied van geluidsweergave vanaf het zilveren schijfje.

Wie nog wat extra tuning wenst kan altijd nog naar Nuforce, hoewel dat net zo'n club is als Lyngdorf, maar dan Amerikaans ......  ;D ;D

Raphie

Citaat van: marconist op januari  5, 2010, 13:03:16
Tsja, dat de Oppo SE eventueel uitsteekt boven Lyngdorf is toch niet zó verwonderlijk.

Puur gezien vanuit de techniek gebruikt Lyngdorf voor zover ik weet Wolffson DAC's. Prima, maar door de diverse liefhebbers niet als top-notch gezien.
Oppo gebruikt de Sabre DAC's. Die dingen hebben de naam de beste te zijn en in ieder geval de duurste.  :D
Voor de rest heeft Oppo inmiddels wel bewezen niet onkundig te zijn op het gebied van geluidsweergave vanaf het zilveren schijfje.

Wie nog wat extra tuning wenst kan altijd nog naar Nuforce, hoewel dat net zo'n club is als Lyngdorf, maar dan Amerikaans ......  ;D ;D

:clapping:
JBL PRX Power!

Charlemagne

Citaat van: CineSmurf op januari  5, 2010, 11:35:29
Klopt! Ik vind de Lyngdorf CD-1 nipt beter dan de Oppo SE. Aangemerkt moet worden dat de CD-1 via een symmetrische AES-digitale-interlink is aangesloten en de Oppo op de ADC van de Lyndorf versterker. Het verschil is nipt, dus heel klein en rechtvaardigt niet het prijsverschil van € 1000 om voor de CD-1 te kiezen. Ik heb maar willen zeggen dat de Oppo SE de vergelijking met een dure CD-speler kan doorstaan, zo goed vind ik hem.

Waarom de Oppo als SACD beter klinkt dan de Lyngdorf kan ik niet verklaren. Garmtz heeft gelijk: ik heb hem analoog aangesloten op de ADC van de Lyngdorf. En dat pleit voor de kwaliteit van de ADC van de lyngdorf, maar ook voor de conversie naar analoog die in de Oppo plaatsvindt. Als SACD-speler is hij dus zeer geslaagd. Dat heb ik ook ervaren met SACD-surround. Ik heb daarvan meerdere SACD's beluisterd. Alle fraaie klassieke opnames van het Concertgebouw-orkest.

De verklaring van de beter klinkende SACD zou kunnen liggen aan het volgende: de opname waar het specifiek aan ligt is in het sacd-domein opgenomen en wordt ook als CD-downmix op de hybride disk gezet. Het kan zijn dat de downmix dus kwalitatief wat minder is. En dat de originele sacd weergave te prefereren is; da's eigenlijk logisch.

Verder vind ik het digitaal uitgestuurde signaal van de Oppo van iets minder kwaliteit dan de analoog uitgestuurde signalen. Voor de duidelijkheid: een analoog aangesloten signaal wordt door de Analoog-digitaalconverter van de Lyngdorf omgezet in een digitaal signaal om dan weer door de Lyngdorf vertaald naar een analoge versterking in de eindtrap. Dat doet die Lyngdorf versterker heel mooi, weet ik uit ervaring. Het digitale signaal van de CD_1 komt rechtstreeks digitaal en geupsampled in en wordt immers zeer fraai weergegeven. De 'omweg' van SCAD -> analoog uit -> conversie naar digitaal en weergave door de Lyngdorf versterker klinkt beter dan vanuit de Oppo digitaal uit. Dit geldt ook voor cd-weergave digitaal uit. Alles wordt immers verwerkt door dezelfde zeer goed klinkende DAC van de Lyngdorfversterker.

Mijn conclusie is dat de Oppo SE een heel goed analoog signaal uitstuurt en dat het dus de moeite loont hiervoor de meerprijs voor de SE te betalen. Als je alleen digitaal aansluit heb je SE-versie niet nodig, dat zegt Oppo trouwens zelf.

@LittleNinja: ik heb hem bij Revo gekocht; het gaat dus om de door Oppo zelf uitgebracht versie zonder Nuforce- of andere modificaties.

Charlemagne
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

LittleNinja

Citaat van: Charlemagne op januari  5, 2010, 13:29:15
...

Verder vind ik het digitaal uitgestuurde signaal van de Oppo van iets minder kwaliteit dan de analoog uitgestuurde signalen.

...

Dan praat je over de optische of coaxiale uitgangen, niet over de HDMI uitgang, toch? Ik weet niet of de digitale signalen van deze uitgangen gebruik maken van dezelfde chips.. In ieder geval zijn de analoge signalen die uit de SE gestuurd worden van zeer hoge kwaliteit! Goed werk in dat geval. 8)

Heb je ook een regiomod genomen?

LN

Charlemagne

Citaat van: LittleNinja op januari  5, 2010, 14:01:55
Dan praat je over de optische of coaxiale uitgangen, niet over de HDMI uitgang, toch? Ik weet niet of de digitale signalen van deze uitgangen gebruik maken van dezelfde chips.. In ieder geval zijn de analoge signalen die uit de SE gestuurd worden van zeer hoge kwaliteit! Goed werk in dat geval. 8)

Heb je ook een regiomod genomen?

LN
Het digitale signaal heb ik beluisterd via een coaxiale digitale interlink van van Medevoort. Via de Pioneer-tv kan ik ook het hdmi-signaal uit beluisteren. Dat is weer iets slechter dan coaxiaal digitaal. Een wat platter minder ruimtelijk en gedetailleerd geluid via hdmi en de pio. Ja, ik heb ook de regiomod genomen en door Revo laten inbouwen.

LittleNinja

Het is uiteraard logisch dat de Pioneer TV dat niet beter neer zet dan de Lyngdorf. ;)

Charlemagne

Citaat van: LittleNinja op januari  5, 2010, 14:47:58
Het is uiteraard logisch dat de Pioneer TV dat niet beter neer zet dan de Lyngdorf. ;)
Nou, die Pio is wel met zijn analooguitgangen aangesloten op de Lyngdorfversterker. Feitelijk beoordeel ik zo de DA-conversie over hdmi, die in de Pio plaatsvindt. Mijn tv heeft geen eigen geluidsboxen. Ik luister alles aangesloten via de Lyngdorf / Dynaudio Sapphire's. Conclusie: digitaal hdmi uit via de DA van de Pioneer en weer analoog naar de versterker, klikt het minst van alles. ChM

Starred

Kan je de SE zo aansluiten dat hij CD automatisch analoog uitstuurt en SACD/Bluray altijd over HDMI?

bmateijsen

Citaat van: Starred op januari  5, 2010, 16:39:03
Kan je de SE zo aansluiten dat hij CD automatisch analoog uitstuurt en SACD/Bluray altijd over HDMI?

Waarom zou je dat willen? Jouw oplossing digitaal incl. DD-12 is denk ik via HDMI het beste ;).

Starred

Citaat van: bmateijsen op januari  5, 2010, 16:41:13
Waarom zou je dat willen? Jouw oplossing digitaal incl. DD-12 is denk ik via HDMI het beste ;).

Ja, dat is ook weer zo  :)