ArjanR1 - Focal - Usher - Ekco - Oppo

Gestart door Former member 78, oktober 12, 2009, 21:18:03

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Misschien leuk voor een aparte discussie ipv het showtopic van Arjen  :D
Zal het wel aanmaken, best interessant.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, MoFi Sourcepoint 10 Master Edition, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Martijn M

De dempingsfactor is niet zo'n bruikbare grootheid. Je bepaalt hem door de nominale luidsprekerimpedantie (vaak 8 ohm) te delen door de interne weerstand van de versterker. Het is een term waar marketingmensen dol op zijn, omdat je al gauw op zeer hoge getallen uitkomt. Een te grote interne weerstand heeft tot gevolg dat de spanning over de luidspreker verandert als functie van de variërende impedantie van de luidspreker. Buizenversterkers hebben vaak een wat hogere interne weerstand en dat is dan ook de reden dat ze doorgaans profiteren van luidsprekers met een vlakke impedantie. Een dempingsfactor van 20 is doorgaans al goed genoeg om kleuring te voorkomen.
Dutch & Dutch

Kingpin

Citaat van: keyser op juni 15, 2012, 19:30:50
De dempingsfactor is niet zo'n bruikbare grootheid. Je bepaalt hem door de nominale luidsprekerimpedantie (vaak 8 ohm) te delen door de interne weerstand van de versterker. Het is een term waar marketingmensen dol op zijn, omdat je al gauw op zeer hoge getallen uitkomt. Een te grote interne weerstand heeft tot gevolg dat de spanning over de luidspreker verandert als functie van de variërende impedantie van de luidspreker. Buizenversterkers hebben vaak een wat hogere interne weerstand en dat is dan ook de reden dat ze doorgaans profiteren van luidsprekers met een vlakke impedantie. Een dempingsfactor van 20 is doorgaans al goed genoeg om kleuring te voorkomen.
Klopt, maar in het verleden weet ik nog dat bv bij de Accuphase je deze kon instellen dmv een 3 standen schakelaar. En dat verschil is best te horen. Oftewijl, je kon je speakers 'aanpassen' op je versterker, helaas wordt dit tegenwoordig niet meer gebruikt, heel jammer.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, MoFi Sourcepoint 10 Master Edition, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Kingpin

Former member 78

Heb gisteren toen ik thuis kwam, de set op de korte kant gezet.

Met een klein beetje angst zette ik het spul aan, was bang om met het laag in de problemen te komen.
Heb niet harder gespeeld dan een normaal luister niveau, maar dat ging gelukkig prima!

Zal als ik vrij ben, eens kijken hoe het speelt op een wat luider niveau. Ben ook benieuwd hoe het is
om weer lekker films te kijken, met de dikke Ushers :D

Joris1971

Wat deed jij op het forum om 04:56 uur  :o :o :o   ;D

bones

Citaat van: ArjanR1 op juni 15, 2012, 00:05:43
Ik begrijp het. Moest trouwens direct aan Zwelgje denken :D
Het geen ik mis bij de Luxman, is hooguit het mooie luchtige wat een goede buis in zich heeft.

Wat doet die buis van jou beter dan de Pass?
Kan me bijna niet voorstellen dat het laag strakker klinkt met een buis namelijk ;)
Want die Pass X250 is geen kleine versterker.

Die Pass is zeker geen kleine jongen, maar de buizenversterker overtreft hem op alle fronten. Laag, detaillering, noem het bekende rijtje maar op. Het is overigens een behoorlijk grote buizenversterker die 100 Watt class A levert in een push pull configuratie. Alle voordelen van een triode versterker heeft, maar niet de nadelen. Helaas heeft hij een klein mankement en is nu ter reparatie weg zodat ik nu met de Pass speel. Dat is een behoorlijke stap achteruit! Binnen het high end segment kunnen de verschillen zo groot zijn dat ik het gevoel krijg dat de Pass mooie stereo, maar geen High End is, die buis wel.
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Former member 78

Waarom denk ik direct aan een CAT JL2?

Former member 78

Citaat van: Joris1971 op juni 16, 2012, 07:25:46
Wat deed jij op het forum om 04:56 uur  :o :o :o   ;D

Toen postte ik (onder werktijd) mijn post boven jouw reactie  ::)

bones

Citaat van: ArjanR1 op juni 16, 2012, 08:35:00
Waarom denk ik direct aan een CAT JL2?
Oh, had ik dat niet gezegd?  :D

Former member 78

Citaat van: bones op juni 16, 2012, 08:54:46
Oh, had ik dat niet gezegd?  :D

Kon zo snel ff niks anders bedenken wat, én de Pass weg speelt én 100watt klasse A er uit gooit :D

WAUW!  :inlove:
Gefeliciteerd met die uber versterker!

bones

Citaat van: ArjanR1 op juni 16, 2012, 08:57:56
Kon zo snel ff niks anders bedenken wat, én de Pass weg speelt én 100watt klasse A er uit gooit :D

WAUW!  :inlove:
Gefeliciteerd met die uber versterker!

Dank je, maar er moet even iets aan de trafo gebeuren. Als dat geregeld is, dan gaat hij er hier weer aan. Ik zit dan tegen het maximale dat de BE10 kan doen aan...

Former member 78

Qua eindbak is er niet veel mooiers te krijgen dan een JL2. (Blijft natuurlijk een smaak gebonden)
Je hebt natuurlijk ook nog de mono's, die heb ik ook gehoord.

Maar zo'n CAT is voor een buis wel erg bijzonder, want die stuurt alles aan.
Waar een ''gewone'' buis in de protectie schiet, krijgt de CAT het naar z'n zin.

Laatste keer dat ik een JL2 hoorde, was bij ''de'' CAT kenner van W&W op zijn Puppies.
Nog nooit zo iets moois gehoord!

bones

Klopt, maar geloof me, als je hem in je set hebt gehad en de match klopt, dan is er geen weg terug meer. Het enige nadeel van de CAT is de lage waf. Met de CAT op de be10 speelt de set op een ander niveau en sta ik verbaasd wat er uit de be10 nog te halen valt. De volgende stap is dan een vv tussen de AA en de CAT. Wellicht dat ik daar volgend jaar eens naar ga kijken.

Former member 78

CAT heeft een mooie :)

bones

Citaat van: ArjanR1 op juni 17, 2012, 02:35:55
CAT heeft een mooie :)
Zeker, zag onlangs ook een mooie aanbieding voor een tweedehands Ultimate mk2. Nu eerst maar eens zien dat ik dat met die JL2 rond krijg, dan veel luisteren en van genieten. En als ik dan op enig moment weer aan een nieuwe stap toe ben, dan ga ik voor de pre. Alles op zijn tijd, ik ben niet van die snelle veranderingen.

Former member 78

Heb de wedstrijd gekeken afgelopen avond, met het geluid via de set.

Optisch uit van de tv naar de streamer.
De DAC in de streamer klonk de eerste 20 minuten waanzinnig!
Het geweld spatte uit de speakers, maar na die 20min was de magie weg :(

Zal toch niet aan de Cambridge liggen?

bones

Citaat van: ArjanR1 op juni 17, 2012, 23:08:30
Heb de wedstrijd gekeken afgelopen avond, met het geluid via de set.

Optisch uit van de tv naar de streamer.
De DAC in de streamer klonk de eerste 20 minuten waanzinnig!
Het geweld spatte uit de speakers, maar na die 20min was de magie weg :(

Zal toch niet aan de Cambridge liggen?

Weet ik niet, kreeg die maar 110 Volt?

Former member 78

Lag meer aan het spel van NL ;)

Former member 78

Voordat ik afgelopen middag naar mijn werk ging, heb ik nog een uurtje of 4 muziek geluisterd.

Moet zeggen dat ik steeds positiever word over het hele streamen.
Je plukt online ergens een cd weg, en je luisterd direct naar je nieuwe muziek.
Ook het switchen tussen verschillende muziek en of radio is erg leuk.

Zal hem binnenkort eens goed vergelijken met de Oppo.

morca

Fijne manier van luisteren he,ik doe het met de comp.
maar wat je omschrijft vind ik ook het grote voordeel,je hebt gewoon een soort jukebox.
Maar dan iets kleiner en 'iets' meer muziek erin  :D

VTEC_genieter

Een buizenversterker ziet er altijd apart uit voor mij. Ik ken ook een vriend die zo'n ding in huis heeft.
Maar waarom gaan mensen voor een buizenversterker?
Sorry voor deze domme vraag  :-[
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

chansig

Tsja...waarom kopen mensen hele dure kabels, dure versterkers etc. ?

Gewoon omdat het kan ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Former member 78

Citaat van: VTEC_genieter op juni 20, 2012, 02:31:39
Een buizenversterker ziet er altijd apart uit voor mij. Ik ken ook een vriend die zo'n ding in huis heeft.
Maar waarom gaan mensen voor een buizenversterker?
Sorry voor deze domme vraag  :-[

Omdat als je eenmaal een buis hebt gehoord, jij eigenlijk niet meer naar een normale amp terug wil ;)
Een goede buizenversterker, klinkt gewoon luchtiger, en is in het hoog en mid bijna niet te verslaan.

Het nadeel van een buis is, dat ze soms wat moeite kunnen hebben om het laag onder controle te houden.

R

Toch is het ook gewoon smaak hoor. Buis is niet per definitie beter.

Citaat van: ArjanR1 op juni 20, 2012, 17:44:52
Omdat als je eenmaal een buis hebt gehoord, jij eigenlijk niet meer naar een normale amp terug wil ;)
Een goede buizenversterker, klinkt gewoon luchtiger, en is in het hoog en mid bijna niet te verslaan.

Het nadeel van een buis is, dat ze soms wat moeite kunnen hebben om het laag onder controle te houden.