ArjanR1 - Focal - Usher - Ekco - Oppo

Gestart door Former member 78, oktober 12, 2009, 21:18:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Former member 78

Klopt.

Is ook zoals ik het zie :)

Wijx wondere wereld

Citaat van: ArjanR1 op juni 20, 2012, 17:44:52
Omdat als je eenmaal een buis hebt gehoord, jij eigenlijk niet meer naar een normale amp terug wil ;)
Een goede buizenversterker, klinkt gewoon luchtiger, en is in het hoog en mid bijna niet te verslaan.

Het nadeel van een buis is, dat ze soms wat moeite kunnen hebben om het laag onder controle te houden.

En dat ze weer stroom lusten, vrij rap slijten als de amp altijd aanstaat, veel warmte generen.

Maar toch is een goede buizenamp het allermooist
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Former member 78

Citaat van: Wijx wondere wereld op juni 20, 2012, 18:48:23
En dat ze weer stroom lusten, vrij rap slijten als de amp altijd aanstaat, veel warmte generen.

Maar toch is een goede buizenamp het allermooist

Mijn huidige versterker pakt ook rond de 200watt.
En ook die wordt warm :)

Maar een buis gaat toch vrij lang mee hoor, 5000uur is geen probleem.
Daarna prik je er weer nieuwen in.

VTEC_genieter

Citaat van: chansig op juni 20, 2012, 07:31:03
Tsja...waarom kopen mensen hele dure kabels, dure versterkers etc. ?

Gewoon omdat het kan ?

Gr Hans

Ik heb zelf voor het eerst in m'n leven speakerkabels gekocht waar je zou denken "Jezus...wat duur".
2 Maanden geleden vond ik één metertje kabel al duur. Maar de pret/resultaat nu is.....mijn 10 jaar oude speakers hebben nog nooit zo goed geklonken!!!   Echt waar. Sterker nog....ik gebruik nu nog veel meer meters kabel.
Ik durf de oude (korte) speakerkabels niet meer te gebruiken  :nowink:
Dit was effe offttopic...sorry.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Former member 78

Hoezo gebruik je nu ''nog meer meters kabel''?
En waarom zouden korte kabels slechter zijn?

VTEC_genieter

Mijn korte kabels waren betaalbaar, maar dun (weinig draad).
Nu zijn mijn kabels, die ik nu gebruik, veel langer en veel dikker.
Er komt nu beter geluid uit mijn JBL speakers van 10 jaar.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Kwabbernoot

Citaat van: ArjanR1 op juni 20, 2012, 17:44:52
Omdat als je eenmaal een buis hebt gehoord, jij eigenlijk niet meer naar een normale amp terug wil ;)
Een goede buizenversterker, klinkt gewoon luchtiger, en is in het hoog en mid bijna niet te verslaan.

Het nadeel van een buis is, dat ze soms wat moeite kunnen hebben om het laag onder controle te houden.
Klasse D bakje op het laag, het spul goed inregelen en je bent klaar.

Groeten...

bmateijsen

Citaat van: Kwabbernoot op juni 21, 2012, 14:37:53
Klasse D bakje op het laag, het spul goed inregelen en je bent klaar.

Groeten...

Dat gaat ten koste van synergie...

Kingpin

Citaat van: Kwabbernoot op juni 21, 2012, 14:37:53
Klasse D bakje op het laag, het spul goed inregelen en je bent klaar.

Groeten...
Of monitoren voor het mid/hoog en een high-level sub voor het laag ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

Citaat van: bmateijsen op juni 21, 2012, 14:54:39
Dat gaat ten koste van synergie...

Is niet mijn ervaring.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Ook niet de mijne. Kost effe wat tijd om het goed te krijgen maar dan klinkt het echt wel prima.

Groeten...

bones

Citaat van: ArjanR1 op juni 20, 2012, 17:44:52
Omdat als je eenmaal een buis hebt gehoord, jij eigenlijk niet meer naar een normale amp terug wil ;)
Een goede buizenversterker, klinkt gewoon luchtiger, en is in het hoog en mid bijna niet te verslaan.

Het nadeel van een buis is, dat ze soms wat moeite kunnen hebben om het laag onder controle te houden.

Inderdaad, soms wat moeite, geldt dus niet voor elke buizenversterker. Als je een buizenversterker koopt die het laag onder controle heeft, dan heb je geen actieve subs of andere versterkers voor het laag nodig. Het laag onder controle krijgen heeft niet per se met vermogen te maken, maar naar mijn mening meer met de versterker - luidspreker combinatie. Die moeten goed op elkaar aansluiten. Eigenlijk het probleem voor zijn in plaats van achteraf proberen op te lossen met subs, extra versterkers etcetera.
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

Kingpin

Citaat van: bones op juni 23, 2012, 09:40:59
Inderdaad, soms wat moeite, geldt dus niet voor elke buizenversterker. Als je een buizenversterker koopt die het laag onder controle heeft, dan heb je geen actieve subs of andere versterkers voor het laag nodig. Het laag onder controle krijgen heeft niet per se met vermogen te maken, maar naar mijn mening meer met de versterker - luidspreker combinatie. Die moeten goed op elkaar aansluiten. Eigenlijk het probleem voor zijn in plaats van achteraf proberen op te lossen met subs, extra versterkers etcetera.
Ik kan me voorstellen dat er maar weinig buizenversterkers zijn die een grote be10/20 met zulke grote woofers strak kunnen krijgen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Former member 78

Citaat van: bones op juni 23, 2012, 09:40:59
Inderdaad, soms wat moeite, geldt dus niet voor elke buizenversterker. Als je een buizenversterker koopt die het laag onder controle heeft, dan heb je geen actieve subs of andere versterkers voor het laag nodig. Het laag onder controle krijgen heeft niet per se met vermogen te maken, maar naar mijn mening meer met de versterker - luidspreker combinatie. Die moeten goed op elkaar aansluiten. Eigenlijk het probleem voor zijn in plaats van achteraf proberen op te lossen met subs, extra versterkers etcetera.

Als je een probleem hebt in het laag, dan los je dat niet op met subs.
Al zullen die een strak laag geven, je bent dan nog steeds niet af van je wollige laag van de fronts.

Former member 78

Citaat van: Kingpin op juni 23, 2012, 09:50:54
Ik kan me voorstellen dat er maar weinig buizenversterkers zijn die een grote be10/20 met zulke grote woofers strak kunnen krijgen.

De NAT en de Cha'am deden het niet slecht ;)
En de CAT die bones heeft, die stuurt alles strak aan.

Kingpin

Citaat van: ArjanR1 op juni 23, 2012, 10:05:21
De NAT en de Cha'am deden het niet slecht ;)
En de CAT die bones heeft, die stuurt alles strak aan.
Maar dan praat je ook over serieuze bedragen $$$
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Former member 78

Citaat van: Kingpin op juni 23, 2012, 10:18:32
Maar dan praat je ook over serieuze bedragen $$$

Klopt.
Zo'n CAT eindbak kost rond de 18K dacht ik.

chansig

Prijs zegt toch weinig over het strak kunnen weergeven.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Former member 78

Citaat van: chansig op juni 23, 2012, 12:28:08
Prijs zegt toch weinig over het strak kunnen weergeven.

Gr Hans

Als je goed gelezen had, had je kunnen lezen dat niemand dát heeft gepost.

chansig

Ik zeg ook nergens dat iemand het schrijft...maar dat heb je ws al goed gelezen.

Het gaat over een strak laag er wordt een CAT versterker bij gehaald die het wel kan en de opmerking: maar dan praat je over serieuze bedragen. Kwam op mij een beetje raar over. Het is meer interpretatie...net zoals jij aanneemt dat ik schrijf dat iemand geschreven heeft dat ...etc.
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Former member 78

Klopt, de CAT is in dat opzicht een bijzonder ding.
Ik ken geen enkele andere buizenbak welke het laag zo onder controle heeft namelijk.

Nadeel is z'n prijs, want goedkoop is zo'n ding niet. Ook een gebruikte is niet ''goedkoop'' helaas ;)

bones

Een Cat is inderdaad tot bijzondere prestaties in staat, maar dat was niet wat ik bedoel. Als je een be10 wil aansturen uit de eerste generatie, dan moet je inderdaad een stevige eindversterker hebben. Nu draai ik nog met mijn Pass X250. Die levert 250 Watt en die heb je op de eerste BE10 echt nodig. De CAT heeft de be10 beter onder controle dan de Pass. Maar, de nieuwe generatie be10 is een andere speaker die makkelijker in het laag is aan te sturen.

Waar het echter om gaat is dat je de juiste combinatie tussen versterker en luidspreker legt. Er zijn kleine buizenversterkers die in combinatie met de juiste luidsprekers een fantastisch laag produceren zonder dat je in prijscategorieën van de CAT terecht komt. Een vriendje heeft deze week een buizenversterker van het Nederlandse merk Artephonos thuis gehad. Ik had helaas geen tijd om te gaan luisteren, maar begrijp van hem dat deze versterker een gitzwart laag heeft waar geen nuance bij verloren gaat. En dat voor een heel andere prijs dan een CAT. Zijn Dancer2 be klonk beter dan met menig transistor, gewoon met een buisje. Nu is de Artephonos geen kleintje, maar ook geen extreem grote versterker.
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

bones

Citaat van: ArjanR1 op juni 23, 2012, 13:15:27
Klopt, de CAT is in dat opzicht een bijzonder ding.
Ik ken geen enkele andere buizenbak welke het laag zo onder controle heeft namelijk.

Nadeel is z'n prijs, want goedkoop is zo'n ding niet. Ook een gebruikte is niet ''goedkoop'' helaas ;)

Klopt, inderdaad een duur grapje. Ik heb de JL2 en JL3 beide vaker gehoord, ook in de SE versie. Was altijd erg onder de indruk, maar kende de hele set niet waardoor ik niet goed kon plaatsen wat nu het gevolg van de versterkeren wat van de rest van de set was. Toen ik hem eenmaal thuis had staan was ik eigenlijk meteen verkocht. Wat een verschil, de BE10 heb ik nergens zo horen klinken als nu bij mij thuis met de CAT erachter.

Wees dus gewaarschuwd, haal hem niet in huis als je niet bereid bent om de portemonnee te trekken...
CAT SL-1 Ultimate mk 2  CAT JL-2 MK 2.SE
PS powerplant Premier    PS Audio Directstream
Wilson Audio Sasha         Virtual Dynamics Master

frank2

En Arjan heb je dat grote apparaat al opgehaald bij Karel? Of is ie nog niet binnen?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Former member 78

Citaat van: frank2 op september  8, 2012, 10:24:46
En Arjan heb je dat grote apparaat al opgehaald bij Karel? Of is ie nog niet binnen?

Nee, ik ga nu naar bed ;)
Dit weekend ben ik vrij, maar moet eerst ff slapen.

Vraag wel of Laura dat ding ff wil halen, dan heb ik morgen wat te testen.