ArjanR1 - Focal - Usher - Ekco - Oppo

Gestart door Former member 78, oktober 12, 2009, 21:18:03

Vorige topic - Volgende topic

erik s.

Citaat van: B. op januari 26, 2012, 11:30:13
Tenzij de vervorming 'gelijk' is over 't hele frequentiebereik en load onafhankelijk is :)

kan ik geen uitspraak over doen. er staat me wat bij over even en oneven harmonische vervorming.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Martijn M

Vervorming van deugdelijke versterkers is in principe onhoorbaar. Vervorming gaat pas een rol spelen als de versterker overbelast wordt. Over het algemeen heeft een transistorversterker meer vermogen dan een buizenversterker. Een buizenversterker zal dus bij een lager uitgangsvermogen al beginnen met clippen en dus vervormen. Een buizenversterker vervormt over het algemeen echter vriendelijker, met meer lagere orde vervorming. Een transistorversterker clipt harder, met veel hogere orde vervorming. Hogere orde vervorming is veel storender. Dat betekent dat je het clippen van een buizenversterker vaak helemaal niet opmerkt. Met een transistorversterker merk je het direct.
Dutch & Dutch

chansig

Citaat van: erik s. op januari 26, 2012, 11:28:11
een buis geeft een andere vervorming dan een transistor. vervorming van een buis, die vaak veel hoger is dan bij een transistor, wordt door onze oren als veel minder onprettig ervaren als de vervorming van een transistor.

Wat ik heb begrepen is dat dit kan maar niet zo hoeft te zijn. Is dus afhankelijk van het ontwerp van de versterker.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Kingpin

Buizen "klinken" alleen anders dan transistoren als je ze stuk gooit  :D
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Kingpin

Zonder gekheid, Hay heeft er wel een uitspraak over die ik even citeer, of het waar is laat ik in het midden om geen discussie hier te voeren:

WAAROM BUIZEN PRINCIPIEEL BETER KLINKEN DAN SOLIDSTATE VERSTERKERS.

Waar zou de invloed van de materiaalkeuze belangrijker zijn dan bij de versterkende elementen? Deze elementen zijn immers het meest kritische deel in iedere installatie: ze vergroten het muzieksignaal. Solidstate elementen ofwel halfgeleiders zijn meestal opgebouwd uit het materiaal silicium. Door ingewikkelde processen wordt silicium omgevormd tot de benodigde varianten (bijvoorbeeld P en N), ieder met specifieke elektrische eigenschappen. In een complex chemisch proces worden er uiteindelijk transistoren en FET's van gemaakt, of IC's zoals opamps. Het muzieksignaal zal dus een weg doorlopen van verschillende materialen en materiaalovergangen. Halfgeleider materialen hebben een meervoudig niet lineair gedrag in alle elektrische eigenschappen; dat wil zeggen dat bijvoorbeeld de mate van versterking varieert met de grootte van het muzieksignaal zelf. Niet voor niets heten ze half-geleiders! Buizen daarentegen bestaan slechts uit enkele electroden geplaatst in vacuüm. Deze electroden zijn gemaakt van metaal en hebben dus lineaire elektrische eigenschappen. Vacuüm is een ideaal audiofiel materiaal zoals u zult begrijpen! De versterkerkarakteristiek van een buis is slechts enkelvoudig niet-lineair en onafhankelijk van de sterkte van het muzieksignaal.

Juist om bovenstaande redenen kunnen buizenversterkers die slechts enkele versterkerelementen bevatten, met geen of weing tegenkoppeling al goede resultaten bereiken. Dit komt de levendigheid, articulatie en ruimtelijkheid altijd ten goede. Ook zijn er geen correctie netwerken of complexe schakelingen nodig zoals bij halfgeleider versterkers om hun gedrag te linealiseren. Daarom heeft een buizenversterker zo weinig onderdelen; is de signaalweg zo kort en het geluid zo puur!

Het is een misverstand dat een buizenversterker 'warm' klinkt. Tenminste indien men bedoelt dat de hoge tonen verzwakt zijn...(zoals in de oude tafelradio's, zeker die van Duitse makelij).

Wel moet worden gezegd dat je een strakke laagweergave met buizen bepaald niet 'cadeau' krijgt (zoals bij solidstate versterkers vaak wel het geval is). Dat komt door de uitgangstransformator (die vrijwel altijd nodig is). Deze moet forse afmetingen hebben om een goede controle over de speaker te hebben. Dit is dus een van buiten af zichtbare 'kwaliteitsmaatstaf' voor een buizen versterker. Overigens heeft een echt goed ontworpen en goed gebouwde speaker geen strakke controle nodig; bij een solidstate versterker zou dit immers ook hoorbaar zijn!

Tot slot: voor ieder product geldt dat niet alleen het gebruik van de fijnste onderdelen belangrijk is, maar dat het geheel ook goed ontworpen en goed gebouwd moet zijn.

Er zijn dus ook buizenversterkers op de markt die niet beter klinken dan goede solidstate versterkers!
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Kingpin

De warme klank van een buizen amp heeft te maken met de gevoeligheid voor het menselijk oor voor even en oneven harmonischen.
In een transistor versterker zit de vervorming voornamelijk in de on-even harmonischen, en die ervaren wij als "klinkt slecht".
Een buizenversterker gaat wat beter om met de even harmonischen die wij als prettig ervaren.

Former member 78

Het is lekker rustig op het werk, dus heb ff 2 nieuwe stroomkabels gemaakt.
De stekkers zijn de zelfde als die ik altijd al had.

Straks als ik thuis kom, maar eens testen :)

Lex Groningen

Relaxt als je tijdens je werk kabels in elkaar kunt zetten. Zat al te zoeken op de diverse nieuws sites of er ergens een geslaagde roofoverval was gepleegd
doordat een bewaker druk bezig was met andere dingen. :D
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Former member 78

Citaat van: Alex Groningen op februari 10, 2012, 06:58:28
Relaxt als je tijdens je werk kabels in elkaar kunt zetten. Zat al te zoeken op de diverse nieuws sites of er ergens een geslaagde roofoverval was gepleegd
doordat een bewaker druk bezig was met andere dingen. :D

Hahaha...
Ik werk in de GGZ, dus gelukkig niet in een winkel oid ;)

frank2

Kabels ongeveer 80 uur inspelen dan heb je het meeste wel gehad, omdat er furutech gold aan zit heb je iets meer hoog en een iets ieler midden, maar de kabel die jij hebt verbloemd dat wel iets, dus misschien merk je het niet eens. Je zou er eens een IEC koper van furutech naderhand op moeten zetten dan hoor je meteen wat ik bedoel.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Former member 78

Ik wil er idd eens gewoon koper aan maken.
Wacht eerst wel ff af, welke jij laatst te leen had van die forum member ;)

frank2

Koper en rodium iec stekkers. Koper heb ik er nu aan hangen die is 85% koper wat resulteert in een warme sound, zacht hoog.
Furutech koper of iego zijn 75% koper en zijn dus iets meer helder.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

frank2

Arjan je PM box is vol ik kan niets meer naar je sturen

Former member 78

Moet weer een beetje ruimte zijn nu.

Lord Elrond

Eej Arjan ,

Heb vandaag het hele topic gelezen onder het genot van m'n eigen Ushertjes :P :P en elke keer als er een foto voorbij kwam van de BE-20 en later de BE-10 dacht ik maar 1 ding die wil ik ook  ;D ;D .
Maar helaas dat zit er voorlopig nog niet in voor mij  :crazy: :crazy: ondertussen spaar ik nog ff door .

Je hebt een hele mooie set bij elkaar weten te krijgen  :wub: :wub: :wub: :worship: :worship: en ik geef eerlijk toe ben best wel een beetje jaloers .

Mvg Dennis
Atmos 5.1.4  setup Usher CP6311 > X-616 > 3 paar Usher S520 MkII
Marantz SR7011 en Marantz MM7025 , Sony BDP 800 MkI
Sub Yamaha

Former member 78

Dennis,

Bedankt voor het compliment! :D

De Be20's waren HELE grote speakers hoor, maar o zo mooi qua sound.
Gelukkig heeft de ''downgrade'' naar de Be10 erg goed uitgepakt.

En jaloers hoef/moet je echt niet zijn hoor! Jouw Ushers spelen ook heel erg mooi.
Heb de 6311 wel eens gehoord, en dát maakt echt muziek vind ik! ;D

Former member 78

Omdat ik deze week vrij ben, maar besloten om eindelijk eens die sub te schilderen.

Alabastine mdf grondverf, en daarna met Flexa hoogglans wit.
Ding zit nu voor 80% in de grondverf, dat maak ik vandaag ff af.

Morgen netjes schuren, en aflakken.
Ook komen er wieltjes onder de sub, want met alles er in is het niet te verplaatsen.

Joris1971

Hoe groot is die sub wel niet?

Former member 78

Hij staat nu recht op hé.
Maar hij is 150x50x50

morca

Mooi Arjan ,goed bezig,word een heel mooi kastje zo.
Maareuh wieltje,s eronder,ga je hem goed hard zetten en erop zitten,kijken hoever je komt,of hoe hard  :D maak er even foto,s van  :clapping:

Nee zonder gein leuk dat je hem aan het afwerken bent,ik kom even meelezen hoe mooi je hem gaat maken  :thumbs-up:

Fijne vrije week nog geniet ervan,ik moet nog 3 wkn heb ik ook een weekkie.

Former member 78

Die wieltjes moeten gewoon, met alles er in gaat die over de 130kg, en dat is gewoon niet in
m'n eentje te verplaatsen. Ik hoop trouwens dat die netjes blijft staan :D

Morgen meer foto's.

KlipschHT

Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

Former member 78

Heb gister avond nog een eerste laklaag aangebracht.
Dat is erg netjes geworden, alleen erg veel last van stof. (2 papegaaien)

Zal hem dus gaan afwerken in de hal, waar het stofvrij is.
Morgen als de verf is uitgehard, netjes schuren en 't ding in de hal.

De wieltjes die ik er gisteren onder heb gezet, zijn echt mega handig!

B.

Is de badkamer ook een mogelijkheid voor de volgende laklaag?

Former member 78

Citaat van: B. op februari 29, 2012, 19:58:57
Is de badkamer ook een mogelijkheid voor de volgende laklaag?

Dat zal zeker een goede optie zijn, alleen is 't ding te zwaar om boven te krijgen.