MP3 / Lossless vergelijk

Gestart door Koen K, september 18, 2009, 12:20:49

Vorige topic - Volgende topic

Marvin....

Citaat van: scrutinizer op december 13, 2009, 10:58:32
Geeft nog maar eens de veelzijdigheid van het vinyl aan ................

:sly:

Anton.

of de accuraatheid van een lens....  :sly:

scrutinizer

Citaat van: Marvin.... op december 13, 2009, 11:07:35
of de accuraatheid van een lens....  :sly:
Veelzijdig in de zin van, the possibility of a 'direct' in contact or near-frictionless use.
In dit geval is loss less. ;D

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

jk-123

Net mijn bevindingen in het postvakje van Koen gedeponeerd. Het viel voorwaar niet mee....

Groet, John

HTip

Nog slechts 6 dagen en dan krijgen we te horen welke de lossless tracks zijn. Ben erg benieuwd. Dan kan ik kijken of ik mijn score kan verbeteren in een 2e poging ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

advr

ik vraag uitstel. :xmas:

ik had de cd geript en op de nas gezet maar daarmee verdwijnen ook details heb ik gemerkt. :baaa: :baaa:
voorspelbaar maar het leek me wel makkelijk, kon je sneller elke keer naar een ander nummer switchen. :withstupid:
komende donderdag dan maar via de echte cd proberen. :popcorn:
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

scrutinizer

Citaat van: advr op december 15, 2009, 07:13:07
ik vraag uitstel. :xmas:

ik had de cd geript en op de nas gezet maar daarmee verdwijnen ook details heb ik gemerkt. :baaa: :baaa:
voorspelbaar maar het leek me wel makkelijk, kon je sneller elke keer naar een ander nummer switchen. :withstupid:
komende donderdag dan maar via de echte cd proberen. :popcorn:

Ik draai mijn vinyl wel, than I'm los(s)t with less :D

:-X

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mikekiwi

Heb de cd vandaag opgezet, sennheiser op de kop en papiertje met pen in aanslag  :music:  En dan: luisteren-switchen-luisteren-switchen-plusje hier-minnetje daar-plusje weg-toch maar een minnetje-of.... :crazy: :crazy: :crazy: aaarrgghhh...gek werd ik ervan. Resultaten zijn ingezonden, maar heb het idee dat mijn dochter van nog geen 4 jaar oud het beter had gedaan als ze zonder te luisteren de 4 keuzes had aangegeven.

Heb dus niet het idee dat ik nu een enorm indrukwekkende score heb behaald, maar dat vind ik eigenlijk wel fijn, scheelt weer schijfruimte...

JeKa

Ik heb vorige week met Douma ziten luisteren op mijn set en moet toegeven dat het inderdaad erg moeilijk is! Toch had ik wel het idee verschillen te horen tussen de "beste" en "minste", maar zeker weten doe ik dit absoluut niet.

neverywhere

Citaat van: mikekiwi op december 15, 2009, 22:32:31
Heb de cd vandaag opgezet, sennheiser op de kop en papiertje met pen in aanslag  :music:  En dan: luisteren-switchen-luisteren-switchen-plusje hier-minnetje daar-plusje weg-toch maar een minnetje-of.... :crazy: :crazy: :crazy: aaarrgghhh...gek werd ik ervan. Resultaten zijn ingezonden, maar heb het idee dat mijn dochter van nog geen 4 jaar oud het beter had gedaan als ze zonder te luisteren de 4 keuzes had aangegeven.

Heb dus niet het idee dat ik nu een enorm indrukwekkende score heb behaald, maar dat vind ik eigenlijk wel fijn, scheelt weer schijfruimte...

Het leuke is dat je dochter van 4 het inderdaad ook beter had kunnen horen.....jeugdige oortjes.....
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

jk-123

Maar eigenlijk moeten we ons schamen dat we niet zomaar verschillen kunnen ontdekken tussen lossless en 128 Kbs, terwijl dit volgens bijna eenieder een wereld van verschil zou moeten opleveren.

groet, John

denoontje

Als de resultaten bekend worden, wordt dan ook gepubliceerd op wat voor soort set is geluisterd....

Ben wel benieuwd als je de sets naar bijv (prijs) klasse indeeld er per klasse wel een verschil hoorbaar is.

neverywhere

Citaat van: jk-123 op december 15, 2009, 23:25:38
Maar eigenlijk moeten we ons schamen dat we niet zomaar verschillen kunnen ontdekken tussen lossless en 128 Kbs, terwijl dit volgens bijna eenieder een wereld van verschil zou moeten opleveren.

groet, John

Ik schaam me nergens voor....het is gewoon lastiger dan gedacht.....
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!

Koen K

Dank aan alle heren die hun resultaten al hebben ingestuurd en veel succes gewenst aan degenen die nog bezig zijn!

celerontje

What a hell of a job... :devil:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Marvin....

wat heb ik hier een ontzettend (leed) vermaak, dank daarvoor Koen.
128kbs tov lossless en het verschil eigenlijk niet kunnen aanduiden, niets om je voor te schamen overigens....

ben benieuwd, Koen, hoe je het gaat aanpakken wanneer je kabels gaat testen......
ik wacht geduldig af.....  :D

mikekiwi

Citaat van: neverywhere op december 15, 2009, 23:17:29
Het leuke is dat je dochter van 4 het inderdaad ook beter had kunnen horen.....jeugdige oortjes.....
Ja, maar ik denk dan weer niet dat die het geduld had kunnen opbrengen om 24x hetzelfde stukkie muziek te gaan luisteren...en zeker niet als het Dire Straits is. En dan heb ik niets tegen de Dire Straits, maar mijn dochter heeft iets andere voorkeuren op dit moment  :blink:

neverywhere

16 keer Dire straits vond ik ook al zwaar....

Wat zeg ik.... 16 ??

Waarschijnlijker is 96

JeKa

Citaat van: neverywhere op december 16, 2009, 07:44:20
16 keer Dire straits vond ik ook al zwaar....

Wat zeg ik.... 16 ??

Waarschijnlijker is 96

Dat vind ik als liefhebber zelfs..... ::)

Valkyrie

dan hoor je het s'nachts zeker ook nog :D
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Ejorne

Ik heb de nummers naar de computer geript en de twee nummers bij alkaar in elk een mapje gezet.
Vanuit daar heb ik telkens twee nummers kort na elkaar beluisterd voor slechts enkele seconde.
Veel vanaf het begin maar ook vanaf bijvoorbeeld 1:48 minuut.

Via de speakers vond ik het heel moeilijk.
Via mijn Grado headphone heb ik het idee dat ik de nummers wel goed heb kunnen matchen welke gelijk klonken.
Het is echter wel een gok geweest welke daarvan dan lossless of 320, 256 of 128 kbit waren.

Maar zo kort na elkaar te beluisteren vermoed ik dat ik de twee paren telkens wel redelijk heb kunnen vaststellen.

Ik ben hierdoor van mening dat het verschil tussen mp3 en lossless veel kleiner is dan ik aanvankelijk dacht.
De mp3 encoders zijn dus een stuk beter geworden dan vroeger of ik was altijd bevooroordeeld.

Dat laatste is natuurlijk goed mogelijk met onze onbetrouwbare waarneming...  :o

Ik ben erg benieuwd naar de uitslag, of ik dus inderdaad de nummers aan gelijke paren heb kunnen matchen.
De gok welke dan lossless of mp3 per kb/s zijn zal ik waarschijnlijk minder goed hebben...

ivo1986

Citaat van: jk-123 op december 15, 2009, 23:25:38

groet, John

Dat verschil is toch makkelijk te horen? 320 of lossless is vrij pittig.

spijtebijt

Met stijgende verbazing volg ik dit topic. Het blijkt dus ontzettend moeilijk te zijn om het verschil te horen tussen lossless en 320kb MP3. En ik acht de deelnemers aan deze test toch erg hoog: zij beschikken over uitstekende geluidsinstallaties en getrainde oren. Zelf luister ik mijn muziek via MP3 of FLAC. En van allebei geniet ik... Maar gezien deze test zie ik weinig aanleiding om mijn MP3 verzameling volledig te vervangen door FLAC. Terwijl ik eerst ervan overtuigd was dat dit een hoorbare verbetering zou opleveren.
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

JeKa

Citaat van: spijtebijt op december 16, 2009, 12:07:05
Met stijgende verbazing volg ik dit topic. Het blijkt dus ontzettend moeilijk te zijn om het verschil te horen tussen lossless en 320kb MP3. En ik acht de deelnemers aan deze test toch erg hoog: zij beschikken over uitstekende geluidsinstallaties en getrainde oren. Zelf luister ik mijn muziek via MP3 of FLAC. En van allebei geniet ik... Maar gezien deze test zie ik weinig aanleiding om mijn MP3 verzameling volledig te vervangen door FLAC. Terwijl ik eerst ervan overtuigd was dat dit een hoorbare verbetering zou opleveren.

Ik merk ook dat ik minder spastisch doe over het binnenhalen van 320 kb mp3's sinds deze ervaring....

Ejorne

Wellicht is het raadzaam om ook met andere muziek te testen in plaats van alleen deze nogal 'schone' muziek, voor een definitieve oordeel over mp3 versus lossless te vellen...

Maar ik ben het eens met veel andere deelnemers dat het verschil (althans met deze testmuziek) aanzienlijk kleiner is dan verwacht.

SpaceJS

Citaat van: Ejorne op december 16, 2009, 12:15:38
Wellicht is het raadzaam om ook met andere muziek te testen in plaats van alleen deze nogal 'schone' muziek, voor een definitieve oordeel over mp3 versus lossless te vellen...

Maar ik ben het eens met veel andere deelnemers dat het verschil (althans met deze testmuziek) aanzienlijk kleiner is dan verwacht.

inderdaad,

een symphonie orkest is even wat lastiger om goed te comprimeren.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub