HDI Dune 3.0 (niet 1.0 of 2.0 dus)

Gestart door Kjelt, augustus 27, 2009, 17:28:05

Vorige topic - Volgende topic

riwi

Citaat van: Moony op januari  9, 2010, 12:15:24
- mijn eigen ervaring, ik blijf een probleem houden met het LFE signaal bij de analog-out

Kan je niet een 10dB LFE boost instellen in de Tag?
Het is een feit dat het LFE signaal 10dB zachter is dan de rest van de kanalen. De pre-pro hoort dat te boosten (meestal automatisch zodat je als gebruiker daar niet druk over hoeft te maken). Misschien doet de TAG dat niet?

MaxxMark

Ik wilde nog even een ervaring delen over de geluidsproductie van de Dune en BluRay in het algemeen :)

Gisteren heb ik de 15th Anniversary editie van StarGate gekeken. En deze bluray is packed met allemaal "blu ray" menutjes, dingetjes, prutseltjes en frutseltjes (popup menu is wel erg netjes gedaan, een menu waarin middels PiP  de film wordt getoond, op die manier had ik het iig nog niet gezien).

Het viel mij op dat deze blu ray over het algemeen gezien al meer herrie maakt. Meer dan bij andere blu ray's, maar nog niet dusdanig dat het echt hinderlijk is (maximaal de zelfde geluidsproductie als mn projector, alleen is het niet consequent dus valt het meer op).

Nu zit er door de hele film aardig wat dialoog dat niet engels is. En gezien er wat minder duidelijke spraak was had ik de normale engelse subtitles aan staan. Maar nu is het dus zo dat met deze film er gewisseld wordt tussen subtitle streams.

Tijdens normaal engels heb je de normale subtitles (witte ondertitels) en zodra er niet engels wordt gesproken wordt een andere (ik denk de closed captioned) subtitle stream aangesproken. Het viel mij op dat vlak voordat deze ondertitels worden weergegeven (een seconde of wat) de Dune even gaat zoeken naar die stream. En dat bracht toch een duidelijke hoorbaar 'seek'-geluid.

Verder pak ik deze kans ook meteen om te beschrijven hoe "raar" blu ray soms kan zijn. Aan het eind van de film heb ik door het menu zitten kijken en zag de "Interactive Trivia" en dacht "das grappig!". Dus ik klik er op om te kijken wat het is. Uiteraard moest ik eerst even ruim een minuut wachten voordat de achtergrond was ingeladen, gevolgd door een kleine 30 seconden voordat er tekst op het scherm stond (en dat noemt zich een consumer product ::)). Toen uiteindelijk de interactive trivia het deed, en ik gezien had wat het was en er klaar mee was wilde ik terug gaan naar de film.

En nu komt het! :) Het afsluiten van het spel resulteerde er in dat ik niet in het menu terug kwam, maar direct in de film. In dit geval op de plek waar de Interactive Trivia was, en niet  waar ik stopte met kijken . Nu is dat niet erg (of raar). Maar het bizarste was dat ik in een soort van "limbo" terecht was gekomen. Ik kon alleen nog maar play en pauze gebruiken. Ik kon geen menu meer op vragen, geenpopup menu en ik kon geen chapters wisselen of welke andere knop dan ook gebruiken.

Uiteindelijk moest ik dus op stop drukken (waarna ik "please wait" te zien kreeg en het, zonder dollen, 30 seconden duurde voordat hij besloot daadwerkelijk de blu ray te stoppen en terug te gaan naar het hoofd menu). En vervolgens de BluRay weer starten om terug te gaan naar waar ik in de film was.

Kortom, er zitten nog veel haken en ogen aan het BluRay formaat. Waarbij de meest in het oog springende is dat het bijzonder traag is. HD DVD had hier veel minder (zoniet geen) last van.

Maar ik zie het maar zo, het staat nog half in de kinderschoenen. Het zal uiteindelijk alleen maar beter worden :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

J.A.F._Doorhof

@Riwi,
Hij klinkt GOED, iets losser dan de DTS via SPDIF, ECHTER......
De Oppo speelt hem helemaal zoek.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Moony

Citaat van: riwi op januari  9, 2010, 12:34:18
Kan je niet een 10dB LFE boost instellen in de Tag?
Het is een feit dat het LFE signaal 10dB zachter is dan de rest van de kanalen. De pre-pro hoort dat te boosten (meestal automatisch zodat je als gebruiker daar niet druk over hoeft te maken). Misschien doet de TAG dat niet?

Mijn sig bevat mijn stereoset. ;)
Ik heb geen TAG (meer) voor surround, enkel een simpele wat oudere Sony receiver en daar valt verder niets in te stellen of te boosten.

Traxmore

Begin steeds meer te twijfelen over de Dune.
Het probleem met de drive is dat nu verholpen of niet, heeft de ene speler er meer last van dan de andere en moet je er wat geluk mee hebben?
Is de HDMI niet in orde, beeld en handshake?
En nu weer de slechte/niet zo goede decoder voor audio.
Ben dus ook nog aan het zoeken en overwegen. Zijn er meer spelers voor HD-media of komen er nog spelers om naar uit te kijken?
Wel met volledige blu-ray support ook bv ISO en support voor alle audio formaten

riwi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  9, 2010, 13:43:54
@Riwi,
Hij klinkt GOED, iets losser dan de DTS via SPDIF, ECHTER......
De Oppo speelt hem helemaal zoek.

Ben ik het mee eens.
Met de Oppo (die ook 6x analoog en via spdif is aangesloten bij mij) kies ik duidelijk wel voor de HD codecs met 6x analoge kabels naar mijn Lexicon pre-pro.

@Moony : dan denk ik dat je oude Sony versterker niet juist omgaat met het analoog aangeboden LFE signaal.

J.A.F._Doorhof

Decoder voor audio kun je niet top verwachten van dit soort geprijsde units.
Beste is gewoon HDMI uit te gebruiken en dat in een receiver met DDHD en DTSHD te voeren.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Niet vergelijkbaar met de Oppo dat is 100% zeker.
Heb wel het idee dat de HDMI uitgang een stukje ruimtelijker klink dan de analoge uitgangen.

Maar de Oppo speelt ze beide gewoon helemaal zoek.
Custom installer

kermit

Ik heb de dune nou ongeveer een jaar en ben er tevreden mee .Ik heb gisteren een mkv van 15 gig zien spelen op de Oppo bij Riwi. Tot mijn verbazing is het beeld van de Oppo contrastrijker en iets scherper als de Dune. Daar had ik niet opgerekend. We hebben een paar mkv's vergeleken en het beeld van de Oppo is mooier. Jammer dat dat de Oppo nog geen 24fps kan afspelen met mkv,s. Zo kun je merken dat er veel meer te halen is uit een mkv. Volgens mij had Frank ook ergens gepost dan de Oppo met mkv's beter beeld geeft.  

J.A.F._Doorhof

Ik vind de center iets losser klinken maar heel veel scheelt het inderdaad niet.
Custom installer

MaxxMark

@jowi:
Ik heb vandaag ook even wat mkv's gekeken en op mijn rs10 zag ik inderdaad ook tot mijn verbazing dat hij weergaf dat het om 12bit ging. BR's en DVD's geven gewoon 8bit.

Enig verschil is dus dat ik geen last heb van de ruis zoals jullie die hebben.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

deniax

Citaat van: kermit op januari  9, 2010, 18:49:01
Ik heb de dune nou ongeveer een jaar en ben er tevreden mee .Ik heb gisteren een mkv van 15 gig zien spelen op de Oppo bij Riwi. Tot mijn verbazing is het beeld van de Oppo contrastrijker en iets scherper als de Dune. Daar had ik niet opgerekend. We hebben een paar mkv's vergeleken en het beeld van de Oppo is mooier. Jammer dat dat de Oppo nog geen 24fps kan afspelen met mkv,s. Zo kun je merken dat er veel meer te halen is uit een mkv. Volgens mij had Frank ook ergens gepost dan de Oppo met mkv's beter beeld geeft.  
Hmm, dat maakt me keus of ik een 2de Dune zal aanschaffen er niet makkelijker op, zeker niet nadat er voor de Oppo op 5 januari een beta firmware uit is gekomen waardoor hij via DLNA oa MKV's kan streamen. Alleen dvd folders, iso's en 24p MKV's worden nog niet ondersteund...
Maar ja, hij kan daarentegen wel weer subtitle shift doen voor zowel dvd/bluray en mkv's....

Moeilijk moeilijk :)
D-Box - Velodyne - Screen Research - JVC - Audyssey

felix303

Citaat van: deniax op januari  9, 2010, 19:31:05
Hmm, dat maakt me keus of ik een 2de Dune zal aanschaffen er niet makkelijker op, zeker niet nadat er voor de Oppo op 5 januari een beta firmware uit is gekomen waardoor hij via DLNA oa MKV's kan streamen. Alleen dvd folders, iso's en 24p MKV's worden nog niet ondersteund...
Maar ja, hij kan daarentegen wel weer subtitle shift doen voor zowel dvd/bluray en mkv's....

Moeilijk moeilijk :)

ik heb de Oppo niet zo heel erg goed gevolgd, maar begrijp ik hieruit dat deze ook inmiddels een halve mediastreamer is geworden en daardoor begint te concurreren met andere mediaspelers/NMT's?, alleen dan op een hoger niveau? of is de ondersteuning voor diverse formaten nog heel mondjesmaat in vergelijking tot de Dune?
Pioneer | PDP-4280XA Kuro
Cambridge Audio | Azur 540r V3
Monitor Audio | Silver RX6,
Monitor Audio | Radius 90HD, center 250HD Synology | DS209 Logitech | Squeezebox Duet Dune | Smart D1

deniax

Citaat van: felix303 op januari  9, 2010, 21:25:30
ik heb de Oppo niet zo heel erg goed gevolgd, maar begrijp ik hieruit dat deze ook inmiddels een halve mediastreamer is geworden en daardoor begint te concurreren met andere mediaspelers/NMT's?, alleen dan op een hoger niveau? of is de ondersteuning voor diverse formaten nog heel mondjesmaat in vergelijking tot de Dune?
Concurreren is nog een groot woord, maar ja, it's getting there :) In hoeverre het wordt door ontwikkeld (voor zover ik het weet werken 24p mkv's nog niet of nog niet goed) is natuurlijk de vraag, maar het is goed om te zien dat ze er mee bezig zijn en de Dune het in de toekomst zwaar kan gaan krijgen.

De volgende formaten worden momenteel ondersteund via DNLA:

• jpg
  • mkv
  • mp3
  • mpg
  • png
  • vob
D-Box - Velodyne - Screen Research - JVC - Audyssey

godenzoon

Mannen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Ik kom er niet meer uit   :(

Onlangs heb ik een Prime aangeschaft tezamen met een QNAP nas. De beide apparaten had ik in de woonkamer geplaatst en via homeplugs verbonden. In de meterkast staat mijn router waar het signaal het netwerk op ging. Dit geheel werkte prima; zelfs volledige BR iso's werden strak afgespeeld zonder enige stottering! Alle Devolo homeplugs hadden een verbinding van > 100 mbit.

Ivm het continue geratel van de NAS heb ik (onder druk van de vriendin  ;D )de NAS vandaag in de meterkast geplaatst. Deze heb ik direct verbonden aan mijn router (zonder homeplug). Nu komt het probleem: volledige BR iso's worden nu stotterend afgespeeld! Al het overige loopt probleemloos. Hebben jullie enig idee hoe dit kan komen? De router heeft 100 Mbit lan...

Zelf denk ik (niet geremd door veel 'netwerk kennis') dat de router wel eens de bottleneck kan zijn. Ging bij de oude setup (dus alle apparatuur in de woonkamer) het verkeer tussen de NAS en de Dune ook over de router of ging het direct van mijn NAS naar de Dune? Indien het wel over de router ging ben ik echt radeloos.  :confused: Wat wel interessant is dat bij de nieuwe setup de verbinding van de 'Dune homeplug' zwaar is verbeterd tot zo'n 170 mbit. Hier kan het dus niet aan liggen dacht ik zo!

eduard

Misschien moet je voor je vraag even een eigen topic aanmaken.
Wat gebeurd er als je de nas in de meter kast via een homeplug aan sluit.

godenzoon

Citaat van: eduard op januari 10, 2010, 00:25:25
Wat gebeurd er als je de nas in de meter kast via een homeplug aan sluit.

Precies hetzelfde probleem helaas!

J.A.F._Doorhof

Nee de octava is volledig door het ijs gezakt.
Zie ook de aanvulling op de octava review.

Ik ging er vanuit dat de bypass ook echt bypass was en hoorde daardoor weinig verschil.
Echter bij bepaalde titels vond het te schel klinken en heb toen eens alles direct aangesloten en dat was ENORM schrikken.

Verschil tussen de oppo en de hdcenter is enorm.

Wil zelf ook naar meer hdmi dus heb nu de 4x spdif upgrade besteld voor mhr naar de g68.
Ben benieuwd wat dat gaat worden. 
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Dat doe ik normaal. Heb het daar dan zeker vergeten sorry.
Zit nu op mijn iPhone dus zal er morgen naar kijken.
Custom installer

MaxxMark

Citaat van: jowi op januari 10, 2010, 15:18:37
Je speelt wel af op 1080p60, en je hebt een kabel >2m?

Klopt!  5meter supra hdmi kabel. en 1080p.

Ik liep trouwens vandaag tegen een bugaan: als er een Uncompressed stream op een blu ray staat (Narnia 1) die 5.1 is, dan stuurt de dune blijkbaar een 7.1 signaal uit waarvan de 2 rear kanalen 'leeg' zijn. Op dat moment doet mijn versterker dus geen DPL2xMovie, en worden de rears niet gebruikt.

MaxxMark

Citaat van: jowi op januari 10, 2010, 15:24:18
Gek he, bij mij geeft die combi dus pixelnoise... heb je wel eens de desktop op 1080p60 gezet en een beetje door de menu's gezapt en HEEL kritisch gekeken? Soms komt de storing echt maar een fractie van een seconde in beeld, dus erg goed kijken... Ik zou het heel raar vinden namelijk als jij het niet zou hebben... ruilen? :D

Ik zal nog eens kritisch gaan kijken en hem expliciet in 1080p60 laten staan. Meestal had ik hem op 1080p24 staan samen met auto framerate. Dit omdat het er op leek dat auto framerate niet altijd even goed pakt en 90% van de content die ik kijk toch 24p is.

Als met het ruilen bij mij het blu rays kijken wel goed gaat graag :P Ruis in het menu kijk ik wel om heen! ;)

Ik ben trouwens achter iets gekomen met betrekking tot mijn ruis. Maar daar ben ik nu nog heel even mee aan het testen!

MaxxMark

Ik heb nog even bij mij getest.

Ik ben met mn neus op mn scherm gaan staan, hem op 1080p60 gezet en vrolijk rond gebladerd. MKVtje gestart en gestopt nog wat gebladerd, etc. Ik heb nergens de noise zoals jullie..

Ik ben wel weer achter iets mbt mijn noise/hdmihandshake probleem gekomen.

Ik zat vandaag Narnia 1 te kijken, en omdat ik gister DVDs had gekeken stond de dune nog op 1080p50. En tot mijn verbasing startte  narnia gewoon op zonder problemen met ruis en het niet kunnen vinden van HDMI sync. Uiteraard kon het stom toeval zijn dus ik ben wat meer gaan testen. Resultaat:

@ 1080p23.976 -> ruis
@ 1080p50 -> GEEN RUIS
@ 1080p60 -> GEEN RUIS

Ik begon dus te denken dat er iets in de auto framerate zat. Toen bedacht ik me; misschien gaat de RS10 gewoon niet goed om met 23.976hz. Dit zou verklaren waarom hij "soms" wel sync vind.

Helaas. Ook op fixed 1080p24 had ik ruis.

Dit bevestigt voor mij toch wel weer dat dit probleem toch echt in de dune ligt.

riwi

Ik heb nooit last van de ruis.
Ik had eerst wel dat ik soms geen HDMI sync meer kreeg. Sinds de betere HDMI kabels en het verder uitelkaar aansluiten op de HDMI switch heb ik dat minder vaak, maar het is nog niet compleet opgelost.
Ik heb het gevoel dat het sync probleem meer optreedt als ik 1080p59.94 heb ingesteld dan als ik 1080p23.976 heb ingesteld.

Het is voor mij nu wel werkbaar gelukkig, maar ik hoop wel op verbetering dmv firmware voor de Dune.

MaxxMark

Citaat van: jowi op januari 10, 2010, 16:01:05
Raar dat het probleem bij jou net andersom lijkt te zijn, ruis op 1080p24 en daarboven niet... de ruis die jij noemt, is dat hetzelfde als waar ik plaatjes van heb gepost?

Nee dat van mij is echt een sync issue. Volledig beeld HDMI ruis. Net alsof ie de AACS decryptie niet goed "pakt".

Eerder in het topic staat er een filmpje van (voor het gemak: http://www.youtube.com/watch?v=odRgsZpc28c#t=0m48s).

Het is jammer dat de camera niet snel genoeg was, want de 'flitsen' later zie je helaas niet goed in het filmpje

CineSmurf

Citaat van: jowi op januari 10, 2010, 14:54:25
Feit is... onze 'droom' van de ultieme audiofiele multiplayer is nog steeds een droom...

Dat is mijn gevoel nu precies ook. Ik heb mijn popcornhour vervangen door een Dune, met het idee dat ik nu een video/audiofiel apparaat zou hebben, maar het valt gewoon bitter tegen. Hij converteert de nieuwe geluidsformaten - wat belangrijk voor mij was, maar daar is ook alles mee gezegd. Qua video vind ik 'm aardig, maar bijvoorbeeld bij lange na niet zo snel als de yuixx.

Daarnaast toch weer van die irritaties (ik kan nog steeds geen bestanden benaderen op mijn readynas, terwijl mijn pch daar gewoon bijkomt).

Wellicht komt ie ooit nog...
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.