HD DUNE BDPrime review en aanvulling HD Center

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 30, 2008, 18:38:22

Vorige topic - Volgende topic

celerontje

Citaat van: MaxxMark op juni  4, 2009, 15:44:09

Das trouwens aardig gek, aangezien DD+ gewoon backwards compatible zou moeten zijn.. De vraag is dan, ligt dat aan de receiver of aan de Dune?

Het zou imho beiden kunnen zijn:
1. De dune snapt DD+ niet en 'doet maar wat' en vern**kt daarmee het DD(+) signaal waardoor de receiver er niets meer van snapt
2. De niet nader genoemde 'oude' Denon receiver is dermate oud dat hij het DD(+) signaal niet ziet als DD signaal ziet (wat wel zou moeten) en speelt alleen ruis af

Dat eerste, hij gooit waarschijnlijk het DD+ signaal rechtstreeks op de S/PDIF uitgang, i.p.v. eerst de core te ''extracten''
De receiver heeft hier niks mee te maken eigenlijk, die verwacht gewoon een proper normaal Dolby of DTS signaal, daar moet de bron voor zorgen.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

MaxxMark

Citaat van: celerontje op juni  4, 2009, 15:50:39
Dat eerste, hij gooit waarschijnlijk het DD+ signaal rechtstreeks op de S/PDIF uitgang, i.p.v. eerst de core te ''extracten''
De receiver heeft hier niks mee te maken eigenlijk, die verwacht gewoon een proper normaal Dolby of DTS signaal, daar moet de bron voor zorgen.

Is dat wel zo? Dat lijkt me namelijk nogal onlogisch. Dan moet de bron (bijv dvd speler) een vertaal slag doen en moeten er 2 apparaten aangepast worden om DD+ te supporten. Ik dacht zelf eigenlijk altijd dat dit soort backwards compatibility systemen zo waren gebouwd dat in de bitstream eigenlijk gewoon het DD signaal zit met een aantal extra bits die het DD+ signaal vormen. En dat, aangezien de receiver het eerste deel wel herkent en het 2e deel negeert,  hij gewoon het DD signaal zal weergeven.

Even simpel gezegd; stel dat een pakketje van DD er alsvolgt uit ziet:
[ Header ] [ DD Signaal ] [ CRC ]

Dan zou het DD+ signaal er bijv zo uit zien:
[ Header ] [ DD Signaal ] [ CRC ] [ DD+ ] [ DD+ CRC]

Dit lijkt mij veel logischer, en makkelijker te implementeren. Dan hoef je namelijk alleen nieuwe receivers aan te passen
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

celerontje

Maar een oudere receiver kan HELEMAAL niks met DD+, hij weet dus ook niet hoe-ie de core eruit moet filteren.
DD+ kan officieel alleen via HDMI 1.3 getranspoteerd worden.
Nou gooit de Dune het kennelijk foutief over S/PDIF wat volledig buiten protocol/standaard is, waardoor de boel de zeik ingaat.

Wil je HD audio kunnen bitstreamen naar je receiver, moeten zowel bron als weergever het ondersteunen.
Als jij een Frans boek wilt lezen, moet het boek in het Frans zijn en moet jij Frans kunnen, anders werkt het niet. ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

MaxxMark

Citaat van: celerontje op juni  4, 2009, 16:14:20
Maar een oudere receiver kan HELEMAAL niks met DD+, hij weet dus ook niet hoe-ie de core eruit moet filteren.
DD+ kan officieel alleen via HDMI 1.3 getranspoteerd worden.
Nou gooit de Dune het kennelijk foutief over S/PDIF wat volledig buiten protocol/standaard is, waardoor de boel de zeik ingaat.

Wil je HD audio kunnen bitstreamen naar je receiver, moeten zowel bron als weergever het ondersteunen.
Als jij een Frans boek wilt lezen, moet het boek in het Frans zijn en moet jij Frans kunnen, anders werkt het niet. ;D

Haal je nu niet DD+ een TrueHD door elkaar?

edit: ik suck... Mijn verhaal zou dus eigenlijk slaan op DD-Ex

Ik heb even wikipedia er op nageslagen ( http://en.wikipedia.org/wiki/E-AC-3 ) en die bevestigd het inderdaad. My bad, ik dacht dat DD+ net zo was als DD-Ex. Dat DD-Ex voor 6.1 over spdiff was en DD+ 7.1 over spdiff. Verkeerd aangenomen dus ;)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

celerontje

DD-EX is gewoon een normaal DD 5.1 signaal, maar dan met een back center kanaal d.m.v. Dolby ProLogic gecodeerd in de 2 surroundkanalen.
D.m.v een flagje schakelt de receiver (mits ondersteund) naar de EX stand, maar het is volledig optioneel.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Marc

Het lukt me niet om een netwerkmap te vinden met de Dune.
Toch zien de andere pc's in mijn (wired) netwerk wel de Dune.
Voor de server vul ik het IP adres in, om daar al geen fout te maken.
Hoe moet je de map aangeven: gewoon de letter, de letter met : erachter, etc????
Misschien staat er ergens online een handleiding voor dummies?

Sonic Circle

Precies in dezelfde situatie.

Op mijn pc vind ik wel de interne HDD van de Dune en kan ik er bestanden naartoe / vanaf kopieren.
Op de Dune krijg ik echter geen werkende connectie met mijn pc.

IP-adres invoeren, naam van de (gesharede) map ingevoerd. Niets.

J.A.F._Doorhof

probeer eerst als SMB en dan ALLEEN de map naam (let op hoofd/kleine letters) dus geen drive letters niets alleen de mapnaam.
Bij NFS werkt dit vaak ook maar soms moet je daar ook de slashes gebruiken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Beste is gewoon geen username en password te gebruiken, je zit vaak in een afgesloten omgeving en hoe minder fouten je kunt maken des te beter lijkt me.
Je kan ze later altijd toevoegen.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Vandaar dat je ze eerst als gast moet aanmaken om er zeker van te zijn dat het werkt.
Custom installer

Sonic Circle

Thanks voor de tips! Zal ook eens naar HaneWin en Allegro kijken dan.

Mijn windows profiel dat actief staat op het moment dat ik probeer connectie te maken heeft inderdaad een username/password.
Dat zou de boel tegen kunnen houden, verder lijk ik nl. alles goed te doen.

Vind bij files kopieren naar de Dune wel dat het traag gaat, 9GB duurt zo'n 25-30 minuten.
Dat zou minstens 2x en eigenlijk ruim 2,5x zo snel moeten kunnen op ons 100Mbit netwerk.

J.A.F._Doorhof

9GB over 100mb naar een mediaspeler in 25 minuten is aan de snelle kant.
Naar de Qnap op gigabit lan doet hij er rond de 10 minuten over.
Naar een dedicated server rond de 5 minuten op gigabit.

Vergeet niet dat je praat over mb niet over MB en dat er overhead, package controle etc. mee gerekend moet worden.
Meestal kom je niet veel verder dan 75% van de maximaal haalbare snelheid.

De reden dat ik aanraad eerst met gewone shares te werken is om fouten te voorkomen in configuraties.
MAW begin met het meest simpele om te checken of alles werkt en bouw dan verder.
Custom installer

Sonic Circle

100Mbit = 12,5 Megabyte per seconde (excl. parity controle etc). Met 10 Megabyte per seconde, wat me toch haalbaar lijkt, is het altijd nog veel sneller en zou ik het dubbele moeten halen.

Kan niet zeggen dat ons netwerk van A-kwaliteit is dus daar kan het ook aan liggen. Echter met pc naar andere pc zijn de snelheden vaak wel hoger.

J.A.F._Doorhof

mediaspelers en Qnaps en soortgelijke zijn vaak een stuk trager dan een dedicated server.
Custom installer

Sonic Circle

J.A.F._Doorhof

ligt eraan, voor het afspelen heb je het niet nodig, ik heb dan liever e-sata.
Custom installer

EdSki

Citaat van: Sonic Circle op juni  5, 2009, 14:42:26
OK helder. Tijd voor een GB LAN dus :D

Gigabit is wel sneller dan 100Mbit op de dune maar de dune is niet in staat echt gigabit snelheden te halen. Lees het dune topic op mpc forum maar eens door.

De bottleneck in jouw geval is smb (of eigenlijk het feit dat de dune niet zo snel is met smb). 100mbit is wel mogelijk met nfs.

Kopieren naar de dune toe moet ook met FTP kunnen, dit zou je ook nog kunnen proberen.

dream1

Hi,

Ik heb een vraag als ik van een bluray rip de orignele subs kies gaat het streamen niet goed.
Geliud valt weg beeld wordt traag.
Kies ik geen subs dan gaat het streamen wel goed.
Waar kan dat aan liggen.

Gr Dream1

Marc

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni  5, 2009, 08:01:00
probeer eerst als SMB en dan ALLEEN de map naam (let op hoofd/kleine letters) dus geen drive letters niets alleen de mapnaam.
Bij NFS werkt dit vaak ook maar soms moet je daar ook de slashes gebruiken.

Hartelijk dank voor de hulp, maar het is me nog niet gelukt.
Ik heb wel geen map, maar een complete drive gedeeld.
Deze drive heet: "High Def 1"
Alle logische combinaties heb ik geprobeerd, maar niets lukt.
Jammer dat er kennelijk nergens een handleiding hiervoor is want dit vreet tijd.
Nog beter was het als de Dune zelf op zoek ging naar gedeelde mappen in het netwerk.... :(

J.A.F._Doorhof

Probeer het eerst simpel aub dus hd1 bv niet met spaties etc.
Custom installer

Marc

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juni  6, 2009, 18:08:38
Probeer het eerst simpel aub dus hd1 bv niet met spaties etc.

Ik begrijp dat je moet opletten met spaties (moeten soms underscores worden etc.) dus heb ik de naam van de drive veranderd in hd1
Helaas pindakaas.
Maar HALLELUJA!
Als je een drive of map wil delen (rechtsklikken en dan delen/beveiliging venster) dan moet je een sharenaam opgeven. Deze was (ik denk niet dat ik die zelf gegeven heb) gewoon de letter d (de driveletter was D: !), en toen lukte het ineens!!!!
Hartelijk dank voor de adviezen en het geduld, ik denk dat ik het nu wel weet.... :clapping: :pompom:

Marc

Ik heb gevraagd of er een handleiding voor dummies was.
Ik heb iedereen bedankt voor de adviezen en het geduld.
Je hoeft me toch niet helemaal de grond in te trappen?

J.A.F._Doorhof

Het kan soms zeer verwarrend zijn, niets fout mee.
Custom installer

Miesepies

Nou ben ik niet het type van handleidingen lezen -so don't shoot me als het wel al is beschreven- maar volgens mij had dit wel een leuk hoofdstukje kunnen zijn in de handleiding van de Dune...  Enige nadeel is, is dat met alle versies van Windows de manier van delen telkens anders loopt, en dat op linux variaties het weer anders gaat.

Ik ben systeembeheerder, dus shares zijn gesneden koek voor mij, maar ik kan begrijpen dat dit soort dingen lastig zijn voor de gemiddelde koper.