Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

JCL

Citaat van: HTip op februari 23, 2013, 23:09:46
Thanks! Ik had echt niet verwacht dat ik met dit verslag het sceptisme over deze platen kon wegnemen. Sterker nog, dat was ook niet mijn bedoeling. Het verschil is echt groot, maar hoe beschrijf je dat? Zoals Peerless Monster de muziekbeleving kan beschrijven kan ik (nog) niet. En zelfs dat toont nog niet aan wat de platen doen.

Je hebt trouwens gelijk dat ik niet van plan ben van apparatuur en/of speakers te wisselen. Ik weet namelijk dat deze heel goed matchen. En bijna niemand op het forum kent mijn speaker, dus vergelijkingsmateriaal is er ook bijna niet.

Deze discussie doet me dan weer aan een andere denken, namelijk deze: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=131288.new;topicseen#new

De objectivist in mij zegt dat je voor de pak en beet €5000 van die platen veel beter een nieuwe pre/pro combi kunt kopen omdat dat veel meer invloed heeft op het geluid. Maar dat stadium heb jij al gehad lijkt het wel. Let op! Ik wil dat niet aanvallen, ik vind dat juist een interessante ontwikkeling. Het is mooi om te zien hoe jij meer kijkt naar het perfectioneren van wat je hebt dan naar het opzoeken van "the next level". Soms proef ik hetzelfde een beetje bij Frank2, die ook veel op die manier schrijft over zijn set. Daarbij komt dat jij in een vrij unieke postie zit die bijna niemand hier heeft. Doordat jouw ruimte akoustisch zo goed is, haal je het maximale uit een minimale aanpassing, dat kan bijna niemand hier zeggen.

HTip

Citaat van: Peerless Monster op februari 23, 2013, 19:08:11
Ja inderdaad Philip. Ik blijf hier ook sceptisch over ;D ;D...
Volgende stap. Meten? Dit soort dingen is toch niet meetbaar.
Bewijzen willen we zien ipv dat zweverig geneuzel.
;D ;D

Je overtreft mijn review met 20 sprongen Philip!
Very naais!!

Thanks Rens! Jij grapjas :D Ik heb hardop gelachen om jouw reactie. Ik vind jouw review ook erg goed. Jij kreeg het voor elkaar om de muziek te beschrijven. Dat vind ik erg knap. Misschien leer ik dat nog wel eens. Op dit moment voornamelijk mijn gevoel en wat ik heb ervaren redelijk kunnen beschrijven.

Overigens komen RalphH en denoontje dit jaar ook nog eens langs en dan doen we (weer) een REW-meting. Die kan ik dan leggen naast die van 2011. Moet zeggen dat ik daar erg benieuwd naar ben :unsure:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

lol

mooi verslag maar waar zijn de fotoooooo's?  :headbanging:

HTip

Citaat van: Christiaan S op februari 23, 2013, 19:47:25
En dat vind ik nu eens een leuke review.
Vaak zitten reviews vol met "zweverig geneuzel" (Thanx PM; kon even niet op het woord komen). Dat vind ik in jou verhaal absoluut niet aan de orde.
Helder, vlot genoeg, en leuk omschreven.

Je weet mijn scepticisme niet weg te nemen om eerlijk te zijn, maar jij bent de gene die het gehoord en ervaren heeft. Dus wie ben ik om daaraan te twijfelen ;)
Bedankt voor het compliment Chris! Dat is precies wat ik wilde hoe het overkwam. Het zijn mij waarnemingen en ervaringen van iets bijzonders in mijn set en ruimte. En dat is (voor mij bijna) onmogelijk om te zetten in tekst. En als ik nu al teveel met superlatieven ga strooien dan heb ik niets meer over voor het volgende verslag als de platen hier zijn.

Ik heb nu trouwens 3 leenplaten in het rack liggen. Helemaal zonder zou een te grote achteruitgang zijn geweest ;) Ik mag deze hier houden totdat de platen klaar zijn :worship:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: Christiaan S op februari 23, 2013, 23:44:59
Ik denk ook niet dat de scepsis makkelijk weg te nemen is door te omschrijven wat het doet. Volgens mij (in ieder geval voor mij, maar ik denk dat ik geen uitzondering ben) is het meer dat het zo bijzonder overkomt dat daardoor uit zichzelf al scepsis ontstaat.
Dat het moeilijk te omschrijven is ligt ook een beetje in de aard van audio apparatuur omschrijven. Daarover is al eens een topic geweest waarin dat besproken werd :)
Goeie analyse Chris! Kan ik niets aan toevoegen.
Showcase - Topic

VlisChris

CiteerGoeie analyse Chris!
Ik heb zo af en toe mijn goede momenten :devil:

HTip

Citaat van: rovinggecko op februari 23, 2013, 22:39:39
Heb jouw verslagje ook even gelezen....  staat gelukkig wel bol van de objectieve meetwaarden ;)

Vind het wel interessant om te zien dat jullie beiden niet echt verwacht hadden dat het veel effect zou hebben, ook geen drijfveer hebben om te onderschrijven dat het zoveel beter is (want nog niet gekocht maar eerst rustig gestest), maar wel heel enthousiast zijn!
Ik begin me af te vragen of we alle apparatuur niet in z'n eigen kooi van Faraday moeten zetten voor een optimaal resultaat...

Overigens, misschien goed om de link naar peeRless monster boven even aan te passen, maakt de review iets serieuzer ;)
Goed gezien... Done!

Kooi van Faraday zal denk ik weer teveel demping geven. Dat maakt het allemaal zo moeilijk. Want je moet wel veel weghalen, maar blijkbaar ook weer niet alles.

Dat het effect zo groot zou zijn, had ik inderdaad niet verwacht, maar dat vind ik nu net het leukste van de hele test. Ik vind het juist heel erg goed van Crusade Audio dat je de platen niet eerst hoeft aan te schaffen en gerust thuis mag testen. Als er testexemplaren voorradig zijn natuurlijk. Dan weet je precies wat wel of niet doet en kan je een weloverwogen keuze maken in plaats van een impulsaankoop die mogelijk is getriggerd door de mening van anderen.

Mocht ik niet goed uitgelegd hebben, mijn volledige set komt op platen te staan. De aankoop is dus gedaan. Nu alleen geduld hebben totdat de platen, die overigens volledig met de hand worden gemaakt, klaar zijn.
Showcase - Topic

VlisChris

HTip

Citaat van: morca op februari 23, 2013, 22:50:43
Leuk verslag,maakt me toch nieuwsgierig.
Ik wil ook testen  :)
Bedankt Marco! Precies zo is het bij mij ook gegaan. En de nieuwsgierigheid heeft het gewonnen ;) Volgens mij woon jij redelijk in de buurt van Peerless Monster. Misschien kan je hem een keer uitnodigen...
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: rovinggecko op februari 23, 2013, 23:14:05
Hehe, weet niet of ik dat risico wil lopen:
SBT
G68
Hd621
Htpc
Cinepro
5 scanspeak monitors (en hoe prak ik zo'n plate tussen m' dynaudio stand?)
1scanspeak sub

= 11 plates voor het juiste effect.

Dan eerst maar eens wat acoustiek aanpassingen, schappelijke snoertjes, etc.

Ben wel benieuwd waar dit in het impact rijtje staat, voor of na bekabeling & voeding.

Het intrigreert wel, da's zeker...

Zo zeg, jij hebt ook geen misselijk set :thumbs-up: Je hoeft niet alles in 1 keer op platen te zetten, maar als je het effect hebt gehoord kan het zijn dat je wil uitbreiden, of op zijn minst wil testen...

Let wel dat ik als eerste ben begonnen met de akoestiek. Dat staat bij nog altijd op nummer 1. De platen zijn geen oplossing voor teveel nagalm of staande golven. Echter als je het maximaal haalbare uit de akoestiek hebt gehaald en je nog steeds (kleine) issues hebt, dan kunnen ze wel een oplossing brengen. Ik denk namelijk dat door de bijv. veel strakkere laagweergave minder storende resonanties optreden. Dat was in ieder geval bij mij het geval.
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Christiaan S op februari 23, 2013, 23:46:50
IK las uit je recensie/ervaringomschrijving dat het onder je speakers een groot effect had, maar als je het onder maar 1 set luidsprekers deed je surround uit balans raakte? Dan wordt je daar al bijna "gedwongen" om tot 5 platen in 1 keer te gaan?
Misschien moet ik dat wat nuanceren. Door het verschil in detail, definitie, e.d. tussen de fronts en de center was er in zekere mate een onbalans. Echter ik had misschien dan de instellingen moeten aanpassen. Heb ik omwille van de tijd niet gedaan. Op enig moment hebben we nog een plaat onder de center gelegd en toen was de frontstage erg mooi gedefinieerd. Dialogen waren bijvoorbeeld (veel) beter beter te volgen.

Maar je wordt nergens toe gedwongen, hoor ;) Ik heb de vrije keuze om aan te geven hoeveel platen ik wil en waar, maar mijn (luxe) probleem is dat ik nu heb gehoord wat mogelijk is. En dan begint het virus te kriebelen ;D
Showcase - Topic

morca

Citaat van: HTip op februari 24, 2013, 00:31:07
Bedankt Marco! Precies zo is het bij mij ook gegaan. En de nieuwsgierigheid heeft het gewonnen ;) Volgens mij woon jij redelijk in de buurt van Peerless Monster. Misschien kan je hem een keer uitnodigen...
Oh Peerless heeft ze ook,ik ga nog een teruglezen.
Of hij in de buurt woont weet ik niet zeker.....

Wel leuk om te lezen dat je zoveel verschil hoort,en zo mooi beschreven hebt.
Plate,s zullen wel buiten mijn buget liggen,maar ben wel echt nieuwsgierig  ;)

HTip

Citaat van: JCL op februari 24, 2013, 00:06:49
Deze discussie doet me dan weer aan een andere denken, namelijk deze: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=131288.new;topicseen#new

De objectivist in mij zegt dat je voor de pak en beet €5000 van die platen veel beter een nieuwe pre/pro combi kunt kopen omdat dat veel meer invloed heeft op het geluid. Maar dat stadium heb jij al gehad lijkt het wel. Let op! Ik wil dat niet aanvallen, ik vind dat juist een interessante ontwikkeling. Het is mooi om te zien hoe jij meer kijkt naar het perfectioneren van wat je hebt dan naar het opzoeken van "the next level". Soms proef ik hetzelfde een beetje bij Frank2, die ook veel op die manier schrijft over zijn set. Daarbij komt dat jij in een vrij unieke postie zit die bijna niemand hier heeft. Doordat jouw ruimte akoustisch zo goed is, haal je het maximale uit een minimale aanpassing, dat kan bijna niemand hier zeggen.
Zeker een interessante discussie. Het is nu al laat, maar ik ga dit zeker nog eens lezen. Ik denk dat ik beide ben en dat Garmt dat goed heeft verwoord. Ik vertrouw ook veel op mijn oren, maar weet ook dat bijvoorbeeld akoestische aanpassingen wetenschappelijk verklaard kunnen worden. En dat je dat kunt aantonen met metingen. Ik heb wat de akoestiek ook niets aan het toeval overgelaten. Niet gaan experimenteren, want daar had/heb ik te weinig kennis voor. In dat geval voor de professional gekozen met een gedegen plan onderbouwd door metingen. En inderdaad door mijn redelijk unieke situatie heb ik ook alles kunnen doen aan de akoestiek wat binnen de ruimte haalbaar was.

Ik ben het overigens niet met je eens dat een andere pre/pro een grotere verbetering zou zijn. Mijn SR9600 kan ik eigenlijk alleen maar vervangen door bijv de AV8801/MM8077 en dat vraagt ook een forse investering en die is niet voor de rest van mijn hopelijk nog lange leven ;)

De parallel met frank2 zie ik niet helemaal, want ik tweak ook wel veel, maar ik experimenteer niet met apparatuur en/of speakers. Dat zie ik in mijn situatie gewoon minder zitten.
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: denoontje op februari 24, 2013, 00:18:14
lol

mooi verslag maar waar zijn de fotoooooo's?  :headbanging:
Thanks Thuur! Ik heb geen foto's gemaakt. Was ook een beetje een zooitje met overal platen. Ik had ook de beeldjes, e.d. op 1 plek verzameld. Kortom geen foto's, maar die komen natuurlijk wel als de platen hier zijn. En je kunt het dit jaar zelf komen bekijken en ervaren. Neem dan vooral ook de vogeltje mee, want dat zal denk ik toch wel iets anders klinken ;)
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Christiaan S op februari 24, 2013, 00:30:21
Volledig als in speakers ook Phlip?
Klopt! Dan doe ik het in 1 keer goed en doet het maar 1 keer pijn (in de portemonnee :D)

Ik ben ook nog met tips aan de gang om de platen te laten excelleren. Ik wist dat ik fout bezig was geweest met stroomkabels en ls-kabels bij elkaar in de kabelgoot. Dat ga ik nu van elkaar scheiden. Wordt best een lastig klusje, maar ik wil natuurlijk nu voor het maximale gaan. Ik had tapijt in de kabelgoot liggen. Dat is al weg, maar nu liggen de kabels op het beton. Is ook niet aan te bevelen ;)
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: morca op februari 24, 2013, 00:47:21
Oh Peerless heeft ze ook,ik ga nog een teruglezen.
Of hij in de buurt woont weet ik niet zeker.....

Wel leuk om te lezen dat je zoveel verschil hoort,en zo mooi beschreven hebt.
Plate,s zullen wel buiten mijn buget liggen,maar ben wel echt nieuwsgierig  ;)
Rens heeft ze al jaren en wil niet meer zonder. Hij heeft mij dan ook besmet :P door tijdens een M&G een plaat bij wijze van demo mee te nemen. Die test was snel gedaan, want de rest van de dag is zijn plaat onder de Oppo blijven ligggen. Stuur hem anders even een PM. Dan weet je snel of je in de buurt woont ;)

De platen zijn er in verschillende prijsklassen en je kunt het gewoon altijd een keer proberen.

Zo! Nu ben ik weer bij en wordt het voor mij tijd om te gaan slapen. Tot later! :yawnee:
Showcase - Topic

VlisChris

Citaat van: HTip op februari 24, 2013, 01:08:18
Klopt! Dan doe ik het in 1 keer goed en doet het maar 1 keer pijn (in de portemonnee :D)

IK hoop dat je kwantum korting hebt gekregen :devil: :o

Maar natuurlijk nog gefeliciteerd met de aanschaf! Is toch wel een "flinke' aanschaf 8)

HTip

Citaat van: Christiaan S op februari 24, 2013, 01:14:32
IK hoop dat je kwantum korting hebt gekregen :devil: :o

Maar natuurlijk nog gefeliciteerd met de aanschaf! Is toch wel een "flinke' aanschaf 8)
Bedankt Chris! Kom je gewoon nog een keer foto's maken of gewoon luisteren. Wat je wil :D
Showcase - Topic

VlisChris

Gaan we zeker doen!
Thanks voor de uitnodiging. Zo'n leuke upgrade verdient weer nieuwe foto's ;) :D

Maro

Mooi en leesbaar verslag. Ben zelf ook erg sceptisch aangaande dit soort tweaks maar als ze bij jou goed uitpakken en je hebt hoorbare winst is het altijd een mooie investering.  :pompom:

Zijn er in NL ook dealers waar je zoiets op proef zou kunnen proberen?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

HTip

Citaat van: Maro op februari 24, 2013, 08:41:46
Mooi en leesbaar verslag. Ben zelf ook erg sceptisch aangaande dit soort tweaks maar als ze bij jou goed uitpakken en je hebt hoorbare winst is het altijd een mooie investering.  :pompom:

Zijn er in NL ook dealers waar je zoiets op proef zou kunnen proberen?
Dank je Maro! Je zegt het helemaal goed :pompom:

Sense of Music in Leiden en forumsponsor Hifsupply kunnen de plaat leveren. En Rogier van Crusade Audio zit in Zutphen. Misschien zijn er nog meer, maar dat weet ik niet.
Showcase - Topic

Maro

OK, dank je. Zal er eens in duiken. Ga binnenkort met een nieuw meubel aan de slag en misschien zouden een paar platen een mooie aanvulling kunnen zijn.
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

HTip

Ga je dat meubel zelf bouwen? Dan is het misschien goed om rekening te houden dat je voldoende ruimte hebt voor de platen. Ze variëren van 3,5 tot ca. 6 cm. Standaard zijn ze zwart en meten 40x50 cm, maar op aanvraag kan dit ook aangepast worden, zowel in maat als kleur. Onder mijn center wordt de plaat veel kleiner en onder mijn sub juist weer veel groter.

Ik had in mijn rack te weinig ruimte en dat vergde een extra investering voor de verlengde buizen. Dus als je je die kan besparen scheelt dat ook weer ;)
Showcase - Topic

HTip

Ik heb trouwens een kennis die misschien de technische vragen kan beantwoorden. Ik ga de vragen verzamelen en kijken of hij wil/kan beantwoorden.
Showcase - Topic

Maro

Citaat van: HTip op februari 24, 2013, 10:47:40
Ga je dat meubel zelf bouwen? Dan is het misschien goed om rekening te houden dat je voldoende ruimte hebt voor de platen. Ze variëren van 3,5 tot ca. 6 cm. Standaard zijn ze zwart en meten 40x50 cm, maar op aanvraag kan dit ook aangepast worden, zowel in maat als kleur. Onder mijn center wordt de plaat veel kleiner en onder mijn sub juist weer veel groter.

Ik had in mijn rack te weinig ruimte en dat vergde een extra investering voor de verlengde buizen. Dus als je je die kan besparen scheelt dat ook weer ;)

Ga idd zelf bouwen. Ruimte gaat zeker 60cm diep worden dus dat mag geen probleem zijn. Mocht ik ze kopen dan eerst onder de Meridian en evt een nog aan te schaffen stereo EV.