Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op juli  6, 2013, 11:30:02
Dat zou maar zo eens kunnen, Klout10.  ;)
Yep, eergisteren binnen gekomen. Gisteren opgehaald en speelt als een tierelier met de Penaudio's. :happy:

Het verbaasde me al dat er niet eerder reactie kwamen op 't feit dat ik de ND5xs had omgeruild voor een setje Penaudio Rebel's en een Sonneteer Campion.  ::)

Al jaren vind ik die combinatie, een waardig alternatief voor Naim, en toen ik 2 maanden geleden samen met de Allae's een setje Penaudio Rebels thuis mocht beluisteren wist ik 't... dit wordt 't!  :happy:

Ben benieuwd of de Sonneteer Campion nog verder zal verbeteren als ie eenmaal een paar weken is ingespeeld, maar nu splinternieuw, net 1 dagje on the juice klinkt 't al erg lekkerrr.  8)
Op de Nait XS klonken de Rebels ook al erg fraai, maar Sonneteer en Penaudio is nu eenmaal een match made in heaven.
Penaudio klinkt vrij pittig/helder en i.c.m de Naim is dat soms net iets aan de harde/kille kant.
De Sonneteer klinkt in 't hoog ook sprankelend en gedetailleerd, maar heeft net een vleugje, warme 'klasse-A gloed' zoals ik 't maar noem. Dat maakt de balans precies goed. :)

De Campion heeft ook een erg fraaie interne phonotrap, dus in de nabije toekomst wil ik vinyl waarschijnlijk ook weer een kans geven.

Gefeliciteerd Alco, Het zij u gegund.Nu nog een mooie pic!
Quad vintage.

Mitch--

Citaat van: Fireman op juli  6, 2013, 11:31:58
Heeft iemand wel eens de unitiqute als pure bron gebruikt? En dus op een aparte DAC aangesloten?

Kan je dan wel de verschillende digitale inputs kiezen via de n-Stream app? En het volume dan via de voorversterker waar de DAC op aangesloten staat bedienen?

Is het digitale signaal van dusdanige kwaliteit dat het eigenlijk niet uit zal maken of je een betere digitale bron moet uitzoeken? ( DAC zal uiteindelijk bepalen )

Zie hier de info waar uit dat blijkt:

Output Type
Digital Digital S/PDIF Preamplifier Analogue stereo
Socket
75Ω BNC RCA phono
Note: The digital output is intended for connection to a digital to analogue converter or preamplifier
incorporating digital inputs so that UnitiQute can be used as a digital source device for an existing system.
The output can be switched on and off from a setup menu. See Section 4.7.
External analogue inputs to UnitiQute are not available from the digital output.

Note: The digital output is taken before the UnitiQute volume and balance controls so the output
signal will not reflect UnitiQute volume and balance control or mute function.
The output always reflects the selected digital input signal.

mijn vader gebruikt de unitiqute als stand alone bron, ook ooit aangesloten op mijn voormalige dac, klonk minder door het missen van de typische naim sound
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables

Alco

Dank u zeer, heer Fred. :worship:

Een pic komt t.z.t als m'n light-oak Rebeltjes ook binnen zijn.
En bij voorkeur zou ik eerst ook nog een laag, breed houten meubel hebben, met dan naast de Sonneteer een mooie draaitafel.  :sigh:
(en als finishing touch ook een paar nieuwe stands, aangezien m'n oude Target's nu aan weerskanten van de Rebels uitsteken)

Maar goed... we'll see. Ik zal me voorlopig wat meer op de achtergrond begeven. Het is tenslotte 't Naim forum. :blush: ;D
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Bensz

Citaat van: Alco op juli  6, 2013, 12:33:59

Maar goed... we'll see. Ik zal me voorlopig wat meer op de achtergrond begeven. Het is tenslotte 't Naim forum. :blush: ;D

Hup, weg wezen hier!...Op naar:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=121451.0

Las dat je eigenlijk al heel lang deze combi overweegt...

Prachtige set, speakers vind ik qua look prachtig!

Is er ook ergens online een prijslijstje van Penaudio, en welke modellen heeft AA Edwin staan?

Bensz

fireman

Citaat van: Mitch-- op juli  6, 2013, 12:30:40
mijn vader gebruikt de unitiqute als stand alone bron, ook ooit aangesloten op mijn voormalige dac, klonk minder door het missen van de typische naim sound

OK, maar was jouw voormalige DAC een mindere DAC dan de DAC in de qute? Wat als je 'm juist op een betere DAC zou aansluiten?

Het beoordelen van de typische naimsound is voor meerdere oordelen vastbaar. Anders hoeft niet minder te zijn toch??
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

Vuurman,

Ja wat zal er gebeuren als je de Dac van de Unityqute op een betere DAC gaat aansluiten. Gut moeilijk...ehh..ff denken...jeetje...8 jaar uni...Oeps.Ingewikkeld.........

Ja...Wat denk je nu zelf dan.
Quad vintage.

YamahaRXV

Heb hier een mooie set Chord Signature speakerkabels liggen die straks achter de Supernait gemonteerd gaan worden....
Eens kijken of de NAC A5 overtroffen kan worden  :angel:
Tot op heden heb ik nog niets kunnen vinden wat beter klonk achter Naim.

Aan de looks kan het in ieder geval niet liggen  ;D

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Jumping Jack

Chord heeft mooi spul! Ik ben benieuwd naar de bevindingen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Ben ook benieuwd... Chord is toch een van de weinige merken met enige 'connectie' met Naim.

Dr.Bedlo

De ex van de CEO van naim bestiert chord
Quad vintage.

fireman

Citaat van: fred19633 op juli  6, 2013, 17:22:38
Vuurman,

Ja wat zal er gebeuren als je de Dac van de Unityqute op een betere DAC gaat aansluiten. Gut moeilijk...ehh..ff denken...jeetje...8 jaar uni...Oeps.Ingewikkeld.........

Ja...Wat denk je nu zelf dan.

Ik weet niet hoe het digitale gedeelte zal zijn van de qute. Eigenlijk altijd als een geheel gehoord.

Was/ben benieuwd of het digitale gedeelte (het gedeelte voor de DAC) enige invloed heeft op het geluid. Vandaar mijn vraag.

Heb dus een betere DAC op het oog, maar wil het bedieningsgemak van de n-Stream app eigenlijk niet missen.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

YamahaRXV

Citaat van: Jumping Jack op juli  6, 2013, 19:37:31
Chord heeft mooi spul! Ik ben benieuwd naar de bevindingen...

Heb inmiddels al wel wat ''beeldvorming'' maar ik kom er later op terug  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Dirk

Citaat van: fred19633 op juli  6, 2013, 22:42:07
De ex van de CEO van naim bestiert chord
ik probeer me er wat bij voor te stellen, maar m'n dirty mind is nog niet helemaal wakker  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Martin!!!

Citaat van: YamahaRXV op juli  6, 2013, 23:31:23
Heb inmiddels al wel wat ''beeldvorming'' maar ik kom er later op terug  ;)

We wachten in spanning af..........  :coffee:
mainly British stuff

Dr.Bedlo

Citaat van: Fireman op juli  6, 2013, 23:22:41
Ik weet niet hoe het digitale gedeelte zal zijn van de qute. Eigenlijk altijd als een geheel gehoord.

Was/ben benieuwd of het digitale gedeelte (het gedeelte voor de DAC) enige invloed heeft op het geluid. Vandaar mijn vraag.

Heb dus een betere DAC op het oog, maar wil het bedieningsgemak van de n-Stream app eigenlijk niet missen.

Ok..Kan ik je geen duidelijk antwoord op geven. Is de ND5XS niet iets voor je?
Quad vintage.

garmtz

Vuurman, de beste oplossing voor jou is een Linn, maar je weigert dat uit te proberen blijkbaar...

Dr.Bedlo

Niet geheel onterecht lijkt mij.
Quad vintage.

YamahaRXV

Citaat van: Martin!!! op juli  7, 2013, 09:17:19
We wachten in spanning af..........  :coffee:

Jullie zijn wel erg benieuwd volgens mij..... :P

Laat ik beginnen met het uiterlijk van de Chord Signature: op basis van de looks wens je vooraf al stellig dat deze de Naca 5 voorbij zou streven op alle punten want die Naca 5 blijft m.i. gewoon een foeilelijke stugge kabel (die overigens zoals bekend wel heerlijk klinkt i.c.m. Naim  ;))

Eerder deze week kreeg ik de kans om een set mooie en prijzige Argentum Acoustics kabels in bi-wire versie te testen achter de Supernait en daarbij bleek al snel dat dit niet echt een succes was i.c.m. Naim. Met name op het gebied van een stukje drive/ritme en vooral het mid/midlaag gebied bleef de Argentum ver achter op de Naca 5.
De Argentum heb ik achter vele andere (niet Naim) sets mooie dingen horen doen, maar zoals bijna altijd vormt Naim weer een uitzondering en blijkt het enorm moeilijk om een kabel te vinden die een goede match vormt en niet de bekende Naim eigenschappen weg haalt. Met netkabels is het eigenlijk idem dito; een demo Chord Power Cable (de paarse variant) bleek ook al niet de performance te kunnen geven die de originele netkabel, maar zeker mijn eigen netkabel creatie geeft.
Mede door deze ervaringen stond ik enigzins sceptisch tegenover het verder testen maar doordat een goede kennis van mij de betreffende Chord Signature verruild heeft voor een setje Synergistic Research achter zijn Accuphase set kwam ik in de mogelijkheid om deze te kunnen testen en evt. kopen tegen een interessante prijs.

Het eerste wat mij na het verwisselen gisteren meteen opviel was dat de Chord Signature een meer donkere, rondere en ietwat minder levendige/speelse weergave laat horen en daardoor wat meer beheerst en gecontroleerd klinkt. Ook valt op dat het volume van de Supernait wat verder opengedraaid kan worden met daarbij constant het gevoel te hebben dat alles gewoon lekker gecontroleerd en in balans blijft klinken. Naar mijn belevenis heeft dit gewoon te maken met de verschillen in weerstand en inductie tussen beide kabels.
Op dit moment van schrijven hebben de Chord,s een aantal uren gespeeld en moet ik toegeven dat het stukje beeldvorming wat ik gisteren had gekregen toch weer ietwat bijgeschaafd moet worden; komt het doordat de kabels een tijdje op ''non-actief'' hebben gelegen bij mijn kennis, is het een stukje belevenis wat afhankelijk is van gemoedstoestand, evt. vermoeidheid ??

Duidelijk wordt nu voor mij wel dat de Chord Signature zeker wel voor Naim componenten ingezet kan worden qua match en dat de uiteindelijke keus tussen Chord Signature en Naca 5 bepaald wordt door een stukje persoonlijke smaak en voorkeur.
Wat ik bij de Naca 5 soms mis of juist erg vind opvallen (in minder positieve zin) daar biedt de Chord Signature juist weer verbetering en dat is eigenlijk ook omgekeerd het geval waardoor het voor mij zeer moeilijk wordt om een daadwerkelijke uitspraak te doen wat ik nu echt mooier vind. Beter is in dit geval m.i. dus niet echt aan de orde.
Ook heb ik verschillende bevindingen m.b.t. de afgespeelde muziek waarbij de voorkeur voor de ene of de andere kabel sterk beïnvloed wordt.
Ik las een stukje (zie kopie onderstaand) op het Naim forum waar iemand een beschrijving deed over zijn ervaring met beide kabels en ik kan mij daar grotendeels ook in vinden.

Onderstaand wat klankeigenschappen van beide kabels (op basis van persoonlijke bevindingen !!  ;))

Naca 5:

* Snel (up tempo) en energiek in de weergave.
* Open en transparante weergave, maar soms een beetje een ''hard'' randje in het hoog.
* Detaillering, plaatsing en het weergeven van melodie lijnen zijn gewoon goed te noemen.

Chord Signature:

* Iets minder snel en energiek (puntig) in de weergave dan de Naca 5.
* Wat minder open weergave door de wat meer warmere en rondere klank, maar daardoor keurig binnen de grenzen blijvend zonder scherpe of harde randjes.
* Ondanks de wat warmere en ronde sound is de detaillering goed en vooral het weergeven van melodielijnen doet de Signature erg goed.
* Een lekkere brede en diepe soundstage, waarbij opgemerkt moet worden dat de plaatsing en focus van de Naca 5 net wat beter is.
* Zeer diepe laagweergave, maar minder goed gedefinieerd dan bij de Naca 5.

Kom ik uiteindelijk bij de vraag naar mijzelf toe of de (nieuw) aanschafprijs van de Chord Signature het mij waard is om deze aan te schaffen..... het antwoord is NEE.
Het blijft in de 2x 2m. lengte die ik hier heb toch een kabel van om en nabij de € 1000,00 en in dat opzicht biedt de Naca 5 een hele goede prijs/kwaliteit verhouding en moet je het niet echt spectaculaire uiterlijk en de stugge flex maar voor lief nemen.
Of de Chord Signature aangekocht gaat worden door mij voor de interessante ''vriendenprijs'' weet ik nog niet..... eerst nog maar eens wat uurtjes verder luisteren  ;)

Van het Naim forum gekopieerd:

Haven't posted in many years, but I thought I'd share my recent audio experience. I have CDS2, 250.2 and 252 running through Wilson Benesch Discovery. A little over a year ago I bought some used Chord Signature to replace my Naca5 after hearing such great things about it. Initially I was quite stunned with the impressive difference in sound. The Signature had a much prettier sound, bigger soundstage, bigger sounding instruments with much more separation at the same time. In some ways sounded more like live music in my room since I could almost tell where each musician was standing. I had audio euphoria as I thought I'd hit the jackpot. However, over the past year, I just haven't been listening to much music. Thought it was the kids/busy life, but a few weeks ago I was listening to an old Al Dimeola CD that I used to really love, and started to feel that it just sounded kind of boring. I brought out my old Naca and started going back and forth again. When I replaced the Naca, I found some old magic that I hadn't realized I'd lost. The guitares sounded pluckier, the drums snappier, the piano poundier (for lack of a real word.)  The old foot tapping was back. Wes Montgomery, Monk, etc sounded much more exciting. But of course gaining the pluck, I lost the big fancy sounding imaging.  Over the past few weeks I drove myself nuts going back and forth between the two cables.  I really wanted it all, but clearly had to make a decision. Then last week I was listening to some live latin music, and noticed how much punch and pluck the instruments had, and how little imaging I was hearing.  I then went back and did one more go around between the wire. Clear winner is now the Naca5. It's just more fun to listen to, and ultimately brings what I love about live music to my room.  It is a bit bitter sweet, since there are some really great things about the Signature that I've lost, but ultimately I'm getting what I think is really important out of the music. Wife and friends don't really care about any of this (lonely life of the audiophile), so thanks for reading!

Steve

En nog even een fotootje van de Chord Signature,s achter de Naim  :inlove:

Klout10

Mooi verhaal. Ik heb jaren geleden ook de vergelijking gemaakt tussen de NACA5 en andere kabels. In mijn beleving vond ik de Ocos een mooi alternatief, maar aan de NACA5 klopte gewoon alles. Heb ook nooit meer een alternatief overwogen...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables

Martin!!!

Uitgebreid en duidelijk verhaal Jan, bij de ene vind je wat en bij de andere laat je wat en vise versa.

Mooi dat je Signature luidsprekerkabels nog even uit kunt proberen. Ik zou is een paar dagen spelen met de Signatures en vervolgens terug naar de NAC A5 en dan zien of je echt 'iets' mist. Qua looks wint de Signature op alle fronten maar dat wisten we natuurlijk al  :D
mainly British stuff

YamahaRXV

Citaat van: Martin!!! op juli  7, 2013, 16:30:19
Uitgebreid en duidelijk verhaal Jan, bij de ene vind je wat en bij de andere laat je wat en vise versa.

Mooi dat je Signature luidsprekerkabels nog even uit kunt proberen. Ik zou is een paar dagen spelen met de Signatures en vervolgens terug naar de NAC A5 en dan zien of je echt 'iets' mist. Qua looks wint de Signature op alle fronten maar dat wisten we natuurlijk al  :D

Martin, het is inderdaad meer een kwestie van ''geven en nemen'' in het geval van de Chord Signature en de Naca 5 en ik ga zeker nog wel de nodige uurtjes luisteren naar de Signature want eerlijk gezegd begint deze mij steeds beter te bevallen na langer luisteren, en ja dat uiterlijk van die kabel hé  :inlove: 
De set heeft nu al aardig wat uurtjes staan te draaien met de Chord en op de Teradak voeding van de MM kan ik nu bijna een eitje bakken  :o

Dr.Bedlo

Shit klinkt vandaag helemaal nergens naar.
Quad vintage.

ZeRoo

Ik heb ook een set nac a5 op de kop kunnen tikken voor een mooi prijsje maar deze zijn nog niet afgemonteerd. Wat is de beste keus om erop te zetten, de naim plugs ga ik vanuit maar aan de andere kant?