Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Klout10

Wel leuk om te zien dat Naim door blijft gaan met ontwikkelingen voor de HDX. Op het Engelse Naim Forum staan inmiddels een aantal screenshots van de nieuwe iPad app voor de HDX. Ik geloof dat ik toch ook aan de iPad ga!

Ook wordt de mogelijkheid voor internetradio voor de HDX weer genoemd. Het zou mooi zijn als deze (eindelijk) geimplementeerd zou worden.

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Nu nog een waterdicht systeempje voor op de WC en dan is ons geliefde merk helemaal "Down the Drain".
Quad vintage.

Klout10

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

CiteerNu nog een waterdicht systeempje voor op de WC en dan is ons geliefde merk helemaal "Down the Drain".

Hoezo dan, Fred ?  :unsure:
Ik neem aan dat Michel met Ipad app bedoeld dat je de Ipad (of Ipod/Iphone Touch) als afstandsbediening kan gebruiken voor een Naim HDX. (zondermeer een aanwinst, t.o.v. de bijgeleverde Naim AB)

Het is dus niet zo dat Naim opeens met allerlei gadgets op de markt komt. Ik zou pas echt teleurgesteld zijn in Naim als ze met allerlei design-gadgets op de markt zouden komen.
(zoals bijvoorbeeld Meridian met deze alles-in-één, draagbare set, in Ferrari rood, in de vorm van een handtas)  :crazy:

Internetradio klinkt voor 'n groot deel inderdaad nog onder de maat, t.o.v. good old FM, maar er zijn ook zenders die wel erg goed klinken. (o.a. LINN Jazz, Classical, AVRO licht klassiek)  Het aanbod van internet-stations die met een vergelijkbare hoge bitrate uitzenden is gering, maar zal t.z.t vast wel toenemen
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Klout10

Hi Alco,

Bedankt voor je reactie. Inderdaad, momenteel gebruik ik de iPod Touch als afstandsbediening voor de HDX. Doordat de iPad een groter scherm heeft biedt dit meer mogelijkheden. Ik heb nog nooit zoveel plezier aan mijn muziek collectie beleefd. Ik heb geen idee wat hier mis mee is?

Internetradio klinkt momenteel nog niet zo best, maar voor mij is dat geen probleem. De NAT05 wordt hier enkel gebruikt voor achtergrondmuziek. Ik denk er over om hem in te ruilen voor een Hi-Cap om m'n SuperNait te upgraden op het moment dat Internetradio via de HDX een feit is.

Groeten,
Michel

Dr.Bedlo

Ja..Ik vind de magie van Maim en de oorspronkelijke filosofie van Naim zo langzamerhand verdwijnen en dat vind ik jammer. Naim is altijd al een merk geweest welke zich van traditionele filosofieen in de audio wereld niets aantrok.
Dat is aan het verdwijnen met allerlei Ipad gadgets, Dab, Streaming. multiroom(de WC dus)  en meer van dat soort zaken. Kan ook zijn dat ik nog steeds er vanuit ga dat geluid via de Ether niks is, en Naim staat toch voor de Soumd. Kan mij het vanuit commercieel oogpunt wel voorstellen maar toch...Eeuwig zonde en meestijds voorspelt dit niet veel goeds.

Zie ook de niet meer geproduceerde  DVD apparaten van Naim, vind dit toch een mislukte stap en die had ik gezien de reputatie van Naim niet verwacht.
Quad vintage.

Alco

CiteerBedankt voor je reactie. Inderdaad, momenteel gebruik ik de iPod Touch als afstandsbediening voor de HDX. Doordat de iPad een groter scherm heeft biedt dit meer mogelijkheden. Ik heb nog nooit zoveel plezier aan mijn muziek collectie beleefd. Ik heb geen idee wat hier mis mee is?

Om diezelfde reden zou ik ook graag een Ipod Touch als afstandsbediening voor m'n Squeezebox gebruiken.
Dat bediend ongetwijfeld een stuk prettiger.

CiteerDat is aan het verdwijnen met allerlei Ipad gadgets, Dab, Streaming. multiroom(de WC dus)  en meer van dat soort zaken.
Wat betreft Dab (wist niet dat Naim daar ook iets mee deed btw) en multiroom ben ik 't wel met je eens.
Ik hoef ook niet zo nodig in elke kamer van m'n huis muziek.

Maar een streaming bron (zoals de nieuwe NDX) of een bron die muziek afspeelt middels een intene harde-schijf, zoals een HDX, is net zo'n serieuze bron als elke Naim CD-speler.
Ik kan me je gedachten wel een beetje voorstellen, want toen ik een paar jaar geleden ook nog alleen een CD-speler als bron had, zette ik ook m'n hakken in 't zand, m.b.t. streamen e.d. (ook omdat 't toen vaak in 1 adem genoemd werd met mp3/internetradio/gadgets)

CiteerZie ook de niet meer geproduceerde  DVD apparaten van Naim, vind dit toch een mislukte stap en die had ik gezien de reputatie van Naim niet verwacht.
Dat ben ik met je eens. Dat had van mij ook niet gehoeven, maar je ziet ook dat Naim daar vrijwel geen aandacht meer aan schenkt, aan DVD, home-theater e.d.  Lijkt me een goede ontwikkeling, toch...  :sigh:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Klout10

Ik begrijp je reactie Fred, een jaar of tien geleden zag ik hetzelfde gebeuren bij Linn. Ik vond het eeuwig zonde dat ze van die mooie LK boxjes waren afgestapt. Destijds was dit een van de redenen om voor Naim te kiezen. Uiteraard spelen allerlei commerciele overwegen hier mee. Ik heb geen idee hoeveel mensen er bij Naim werkzaam zijn, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat die allemaal betaald kunnen worden aan het einde van de maand...

Alleen een bedrijf als Naim heeft inzicht in de verkoopcijfers. Ik denk dat we er allebei van op kijken als we horen hoeveel Unity producten er verkocht worden...

Ik heb absoluut niets met computers, maar m'n dealer heeft mij de HDX een week op proef meegegeven. En toen was ik verkocht! Het feit dat je je complete muziekverzameling onder je vinger beschikbaar hebt is gewoonweg geweldig! Zo gebruiksvriendelijk, dat zou eigenlijk niet moeten kunnen ...

Groeten,
Michel

Klout10

Ik ben overigens ook nooit zo gecharmeerd geweest van het hele Home Cinema en Multi-Room gebeuren ...

Groeten,
Michel

mahansz

Citaat van: Alco op maart 12, 2011, 11:14:45
(zoals bijvoorbeeld Meridian met deze alles-in-één, draagbare set, in Ferrari rood, in de vorm van een handtas)  :crazy:

deze handtas heeft Meridian overigens wel op de markt gehouden, was het niet voor de F80, dan was Meridian wellicht failliet gegaan... maar dit terzijde  ;D

garmtz

F80 is nu M80 en er staat geen Ferrari logo meer op... ;)

Dr.Bedlo

Kan iemand mij eens uitleggen wat ik met een DAC kan? En dan uiteraard de naim dac.? Zoals ik het nu bezie is het vor mijn cd speler niet nodig daar deze nog redelijk up to date is. Het eventuele digitale signaal van de DAC is volgens mij onbruikbaar daar de NAIT geen digitale ingangen kent en alleen maar Analoge. Kortom "He...Ja  ik ben dan wel geen blondje maar een Groninger dan wel weer". ;)
Quad vintage.

musfed

Wat de dac "doet" is een digitaal signaal analoog maken. Als je een nDac zou kopen dan kun je die gewoon aansluiten op je versterker met de standaard Din kabel die je nu ook tussen je cd-speler en versterker hebt.
In je huidige set kan je weinig met de nDac omdat je cd-speler heeft geen digitale uitgang heeft waar je de nDac op aan kan sluiten.
In mijn set heeft de nDac een Naim CD2 vervangen. Wij hebben alle cd's die we hebben op een server gezet (1:1, lossless) en we kunnen die muziek afspelen via een Squeezebox Touch. Die is met de digitale uitgang aangesloten op de nDac (coax kabeltje) en de nDac geeft het signaal analoog door aan de voorversterker (Nac82). Klinkt geweldig kan ik je zeggen.
Bijkomend voordeel is dat we internetradio kunnen afspelen, ook al in je radio onderwerp aan de orde gekomen. Een geweldig grote keus aan stations, niet allemaal van even goede kwaliteit (lage bitrate) maar de nDac laat ze wel verassend goed klinken. Ik zit nu te luisteren naar BBC radio 3. Lekker klassiek.

Dutch & Dutch 8c's

fireman

En je digitale mediabox, TV, playstation, etc... alle apparaten waar een digitale uitgang op zit.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

musfed

Dat is ook ze Fireman, maar die heb ik allemaal niet en duss vergeten...... ;)
Dutch & Dutch 8c's

Klout10

Ben eigenlijk wel benieuwd wat de nDAC op de HDX doet, maar durf hem niet thuis te proberen omdat ik bang ben verkocht te zijn  ;D

Alco

CiteerIn mijn set heeft de nDac een Naim CD2 vervangen. Wij hebben alle cd's die we hebben op een server gezet (1:1, lossless) en we kunnen die muziek afspelen via een Squeezebox Touch. Die is met de digitale uitgang aangesloten op de nDac (coax kabeltje) en de nDac geeft het signaal analoog door aan de voorversterker (Nac82). Klinkt geweldig kan ik je zeggen.

Ik heb ook mijn dac (Metrum) aangesloten op een Squeezebox Touch. Klinkt ook erg goed vind ik, vooral als je nagaat hoe relatief weinig deze combinatie heeft gekost. (€ 300,- + € 298,- + digitale kabel € 47,- = € 645,- ) :)

Bij mij heeft m'n vorige Squeezebox (Classic) + Cambridge DACmagic een Naim CD5i vervangen.

CiteerBen eigenlijk wel benieuwd wat de nDAC op de HDX doet, maar durf hem niet thuis te proberen omdat ik bang ben verkocht te zijn

Daar was ik ook bang voor, toen ik vorig jaar een paar weken een nDac op proef in huis had. M'n Naim dealer waarschuwde me al dat ik 'm waarschijnlijk niet meer terug wou geven. Gelukkig/helaas viel dat nogal 'tegen'.
('tegen' gezien mijn hooggespannen verwachtingen, n.a.v de vele lovende testverslagen en uitspraken van nDac eigenaren op 't UK forum, en 't viel 'mee' voor m'n portemonnee!)  :D

Wellicht dat ik 'm achteraf toch nog wat meer inspeeltijd had moeten geven, want hij was splinternieuw en m'n huidige Metrum dac begon ook pas na een paar weken echt goed/beter te klinken! (stond al op 't punt om 'm in de verkoop te doen, toen de dac opeens beter ging klinken, terwijl ik niet zo geloofde in inspelen)

Maar aangezien je een CD5i als bron hebt Fred, is de Naim dac voor jou niet echt interessant.

Klout10

Nu ik er zo over aan het denken ben, wat zou eigenlijk een betere upgrade zijn: een Hi-Cap op de SuperNait of een nDAC op de HDX?

En nu niet afkomen met "beide"  ;)

bmateijsen

Citaat van: Klout10 op maart 13, 2011, 14:31:33
Nu ik er zo over aan het denken ben, wat zou eigenlijk een betere upgrade zijn: een Hi-Cap op de SuperNait of een nDAC op de HDX?

En nu niet afkomen met "beide"  ;)

Beluisteren ;).

De Hi-Cap op de supernait vind ik zeer waardevol en een goedkopere upgrade. De DAC moet je gewoon zelf beluisteren, ik zou eraan toevoegen, XPS op de HDX ;)

Groet,

Bjorn

Alco

Hmm,...het is een gok, maar ik verwacht dat een Hi-Cap op de SuperNait meer doet, dan de nDAC op een HDX.  
Ik geef toe dat ik 't dus niet kan onderbouwen, maar ik lees regelmatig dat een HiCap op de SuperNait een erg groot verschil maakt (z.n. 'no-brainer' upgrade :sigh:)

Zoals Bjorn al aangaf is er eigenlijk maar één manier om er achter te komen. ;D
(toch maar wel eerst ff banksaldo checken, just in case... ;) )

Klout10

Citaat van: Alco op maart 13, 2011, 14:49:49
Zoals Bjorn al aangaf is er eigenlijk maar één manier om er achter te komen. ;D
(toch maar wel eerst ff banksaldo checken, just in case... ;) )

Bedankt, maar daar wacht ik toch nog maar even mee. Precies vanwege dat banksaldo!

musfed

Een hi-cap is in ieder geval goedkoper dan een nDac  ;)
Trouwens, een hi-cap kom je tweede hands ook nog wel eens tegen en als je geen probleem met een oudere serie (olive of CB) dan betaal je ook nog eens niet de hoofdprijs.
Dutch & Dutch 8c's

Dr.Bedlo

Ff checken of ik dit wel allemaal goed heb begrepen"

Men neme een Ndac (waarbij ik uitga dat deze N voor Naim staat?) Eb vervolgens neem ik mijn Ipod je terhand en sluit die aan op de Dac. Nu  staan er op de Ipod digitale bestanden die door de Dac van de Ipod analoog worden gemaakt. Deze gaan dan via een analoge kabel de Dac in. Vervogens worden deze analoge signalen van de Ipod weer omgezet naar Digitale signalen in de Dac om dan wederom analoog gemaakt te wprden en dan wederom analoog via een analoge kabel naar de versterker te gaan?

Tenminste zo denk ik dat het is, maar ik zie de logica van dit dubbel dubbel spel niet helemaal moet ik zeggen?

Quad vintage.

Alco

CiteerTenminste zo denk ik dat het is, maar ik zie de logica van dit dubbel dubbel spel niet helemaal moet ik zeggen?
Nee, zo gaat 't niet Fred.

Het is eigenlijk heel simpel.  Een dac (Naim dac of om 't even welke dac) doet hetzelfde als de interne dac van je Ipod of CD-speler, maar dan op een (veel) hoger kwaliteits niveau. (ligt uiteraard wel aan welke dac vs welke CD-speler)
Je kunt niet een Ipod op de dac aansluiten.

Je moet 't zo zien:  Elke digitale bron (CD-speler, Squeezebox, etc) met een digitale uitgang kun je aansluiten op een (Naim of andere) dac.  De interne dac van die bron word dan niet meer gebruik, en 't digitale signaal gaat dan naar de extern aangesloten dac. Er vanuit gaande dat de externe dac van een (veel) betere kwaliteit is, kun je op die manier een CD-speler (of andere bron dus met digitale uitgang) klankmatig opwaarderen.

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op maart 13, 2011, 16:54:02
Nee, zo gaat 't niet Fred.

Het is eigenlijk heel simpel.  Een dac (Naim dac of om 't even welke dac) doet hetzelfde als de interne dac van je Ipod, maar dan op een veeel hoger kwaliteits niveau. je kunt niet een Ipod op de dac aansluiten.

Met alle respect maar dat is toch wat ik zeg of niet---Ipod digitaal naar analoog uitgang naar ingang Dac waar het weer digitaal word gemaakt en vervolgens weer analloog de versterker in?

Oeps laatste gedeelte niet gezien tword een klein beetje duidelijk
Quad vintage.