Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Bensz

Nu de kenner toch aan het woord is,
waarom bestaat de Nait4 niet?

fireman

goeie vraag, nooit over nagedacht en ik heb 'm nooit gehad ook ( heb zowat alles in huis gehad  :headbanging: ;) )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

Citaat van: Fireman op februari 11, 2011, 16:33:25
goeie vraag, nooit over nagedacht en ik heb 'm nooit gehad ook ( heb zowat alles in huis gehad  :headbanging: ;) )

4 is een ongeluks getal in Japan. En aangezien dat een grote afzet markt is voor Naim.

Quad vintage.

Alco

Precies, daarom heeft bijvoorbeeld ook Cyrus geen versterker met 4 achter de naam of Rega geen P4 draaitafel.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

ZeRoo

Heb de laatste tijd last van een brom uit mijn 200/202 combi.. Erg storend.. Zat ook te denken om de ndx erbij te nemem maar heb nu wel een lichte twijfel.. Is er iemand die de brom ook heeft of herkend?

fireman

Echt uit je 202/200 of via je speakers? heb je sinds kort iets anders op jou (stroom) groep ingeschakeld. iets van een adapter/trafo? Ik had dat eens met de adapter van een telefoon en een keer met een trafo van een halogeen spot.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

ZeRoo

Niet uit de speakers maar echt uit de nap 200. Het is ook niet constant.. Ben ook al op zoek geweest naar wat het kan zijn door andere dingen uit de groep te halen.. Wel tv en sinds kort ook boxee box op aan gesloten.. Zal nog eens verder op zoek moeten dan..

Bensz

Aardlusje? Tv op je set aangesloten? Trek de CAI es uit je TV.

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op februari 11, 2011, 13:43:33
Ziet er goed uit Fred!  :happy:

Maar,...je had toch andere stands erbij besteld ?
Trouwens,... als ik de foto zo bekijk lijkt 't als of de kast van de speaker net ietsie dieper is dan de LS3/5a, waar de Harbeth min of meer van afgeleid is.  (zou je me kunnen vertellen hoe diep 't kastje is ?) de LS3/5a is 16cm.

Waarom me dat iets uitmaakt ?  Nou,... ik had ooit een LS3/5a op m'n huidige stands geplaatst, en ondanks dat mijn (Target HR60) stands al jaren prima bevallen, vond ik 't eigenlijk geen kijk. Omdat het bovenplateau van mijn stands dieper is dan de LS3/5a speakers. Als je dan 'n beetje van de zijkanten naar de speakers keek, zag je steeds zo'n stuk metaal er onderuit steken

Alco,
Ja dat is correct maar die stands waren nog niet binnen vandaar deze maar even als tussenoplossing. De harbethjes zijn 18,7 cm diep en ook deze stands zijn dus te diep en steken aan de achterkant uit. De breedte is geen probleem. Maar aangezien het toch om een tiujdelijke oplossing gaat. Die custommades schijnen precies te passen.

Ik geniet maar het is wel wennen. Het klinkt veel meer laidback. En de dynamiek is veel indirecter echter wel preciezer. Ze laten precies horen hoe de opname is gemaakt. En sommige cds excelereren. Sommige opnamens kun je meteen in de prullebak gooien. Ben nu constant aan het spelen en geen enkele vorm van luistermoeheid en dat is voor de eerste keer in 47 jaar.
Quad vintage.

Alco

CiteerBen nu constant aan het spelen en geen enkele vorm van luistermoeheid en dat is voor de eerste keer in 47 jaar.

Wow, da's een hele prestatie dan! :thumbs-up:
Ik heb nog wel wat last van luistermoeheid, maar twijfel of dat aan m'n set als geheel ligt, of aan de bron.
(met vinyl had ik daar vaak minder/geen last van)

De Nait XS schijnt wel iets smoother te klinken dan de 5i, maar op zich ben ik nog erg tevreden over de Nait 5i.
(wat me wel opvalt aan de 5i is dat je de motor van de volumeknop zo duidelijk hoort via de RC)

CiteerDe Harbethjes zijn 18,7 cm diep

De bovenplateau van mijn Target stands zijn 19cm diep, dus zouden de Harbeth's prima passen. :smile:

CiteerIk geniet maar het is wel wennen. Het klinkt veel meer laidback.

Hmm... Ik ben vaak geneigd om af te haken als ik de term 'laidback' lees/hoor, m.b.t speakers.
(ben 'n beetje allergisch voor 't woord 'laidback' als 't op HiFi aankomt geloof ik ;) )
Ik associeer dat dan vaak met saai/soft, terughoudend, niet open/helder, sprankelend genoeg, maar aangezien je aangeeft dat ze erg goed in staat zijn om de opname kwaliteit te onthullen, zal dat dus wel meevallen.
(het is natuurlijk ook in vergelijking met je vorige MB Quart speakers)

M'n Diapason's klinken niet laid-back, maar 't enige minpuntje vind ik, dat stemmen net wat aan body missen.
Dit komt ongetwijfeld door 't kleine 11cm woofertje.
Naim klinkt vrij helder/pittig dus dan is een speaker die tevens meer analytisch dan laid-back klinkt, misschien iets teveel van 't goede... :unsure: (of... ik moet tzt toch maar aan de naca5 kabel. ondanks de extreme stugheid)  :huh2:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Alco,

Denk dat veel aan de opname ligt. Heb net even Dire Straits gepuckt maar het is net alsof Mark Knopler ergens achter in de opname studio staat te zingen terwijl die op die MB Quart overigens veel meer naar voren stond.
Maar toen ik Vreeswijck puckte was dat weer net alsof hij zo in de kamer stond te zingen. Norah Jones en Laura Jansen exceleren overigens daar word je ff helemaal kippetje van. overigens staat mijn voorstel om ze eens in mijn eendje te donderen nog steeds. Maar wil uiteraard eerst zelf genieten...tsja
Quad vintage.

Alco

Citeeroverigens staat mijn voorstel om ze eens in mijn eendje te donderen nog steeds.
Da's een voorstel waar ik graag een keer gebruik van maak Fred. :worship: Je bent van harte welkom.

CiteerMaar wil uiteraard eerst zelf genieten...tsja
Uiteraard, take your time! Je moet er eerst zelf aan wennen en van genieten. :smile:
(kunnen ze ondertussen ook inspelen)

Klout10

Deze kwam ik bij toeval tegen:

http://www.oorstreling.nl/

Op het Engelse Naim Forum wordt regelmatig gesproken over de geweldige match die Kudos luidsprekers met Naim zouden zijn. Goed om te zien dat dit merk ook hier in Nederland verkrijgbaar wordt!

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

fireman

Citaat van: Klout10 op februari 13, 2011, 20:43:43
Deze kwam ik bij toeval tegen:

http://www.oorstreling.nl/

Op het Engelse Naim Forum wordt regelmatig gesproken over de geweldige match die Kudos luidsprekers met Naim zouden zijn. Goed om te zien dat dit merk ook hier in Nederland verkrijgbaar wordt!

Groeten,
Michel

Zou dit merk te vergelijken zijn met Totem?
Heeft iemand een (recente) prijslijst?

Ik denk er over om mijn huidige speakers "in te ruilen" voor een set

Totem Forest

garmtz

Citaat van: ZeRoo op februari 11, 2011, 21:48:05
Niet uit de speakers maar echt uit de nap 200. Het is ook niet constant.. Ben ook al op zoek geweest naar wat het kan zijn door andere dingen uit de groep te halen.. Wel tv en sinds kort ook boxee box op aan gesloten.. Zal nog eens verder op zoek moeten dan..

Je hebt last van DC op je lichtnet. Heel moeilijk weg te krijgen, hoewel de Isotek Synchro er goed tegen schijnt te kunnen helpen (niet uitgeprobeerd nog). Gewoon versterker eens op een totaal andere groep zetten en kijken of het dan ook optreedt.

Alco

CiteerOp het Engelse Naim Forum wordt regelmatig gesproken over de geweldige match die Kudos luidsprekers met Naim zouden zijn. Goed om te zien dat dit merk ook hier in Nederland verkrijgbaar wordt!

Inderdaad, met name de Kudos X2 word vaak genoemd en vergeleken met de Neat Motive 2.
Mooie speakers om te zien, die gelukkig ook in meerdere houtfineer versies leverbaar zijn.
(jammer dat Naim hun speakers alleen in de geijkte maple, cherry en zwart leveren)

En bloodyhell... wat ziet die geïntegreerde Gato AMP-150 er superrrrr uit!  :happy: :wub:
Mooi sober en schitterend afgewerkt, met zo'n houten bovenplaat.

Geen idee hoe 't klinkt, t.o.v. Naim, maar alleen voor de looks/uitstraling zou ik 'm wel willen hebben. :worship:

Alco

CiteerZou dit merk te vergelijken zijn met Totem?
Heeft iemand een (recente) prijslijst?

Ik weet niet of de lijst up-to-date is, maar deze dealer heeft de prijzen van Totem op z'n site staan:

http://www.hifihuis.nl/?page=_viewsubcategory&subcategoryid=f159cb9b&visible=fa578509

edit: oeps... ik zie net dat de Forest er niet bij staat. :blush:

fireman

Citaat van: Alco op februari 13, 2011, 21:51:14
Ik weet niet of de lijst up-to-date is, maar deze dealer heeft de prijzen van Totem op z'n site staan:

http://www.hifihuis.nl/?page=_viewsubcategory&subcategoryid=f159cb9b&visible=fa578509

edit: oeps... ik zie net dat de Forest er niet bij staat. :blush:

Gaat eigenlijk om de prijslijst van Kudos..

ZeRoo

Citaat van: garmtz op februari 13, 2011, 21:34:07
Je hebt last van DC op je lichtnet. Heel moeilijk weg te krijgen, hoewel de Isotek Synchro er goed tegen schijnt te kunnen helpen (niet uitgeprobeerd nog). Gewoon versterker eens op een totaal andere groep zetten en kijken of het dan ook optreedt.
Dat zal ik ook eens proberen ben nu nog wat aan het testen met ontkoppelen van apparaten die erop aangesloten zijn en mss eens een rca filter of aardlus isolator ertussen.. Die isotek kabel is wel erg prijzig, dus voor dat ikdie test eerst de rest maar eens goed uitproberen.

solitaire

Er bestaan wel DC blokkers (bv. http://www.ae-europe.nl/toebehoren.htm , maar deze is maar 3A), maar 'k heb geen ervaring/geen idee wat die met je geluid doen.

succes

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op februari 13, 2011, 16:12:55
Da's een voorstel waar ik graag een keer gebruik van maak Fred. :worship: Je bent van harte welkom.
Uiteraard, take your time! Je moet er eerst zelf aan wennen en van genieten. :smile:
(kunnen ze ondertussen ook inspelen)

Alco,

Moet er inderdaad aan wennen. Ben ook vrij slecht in het omschrijvien  van wat je nu precies hoort. Maar zal een poging wagen.

Open. Neutraal-Levendig-Transparant .en zeer detailrijk. Maar het had van mij wel een beetje meer upfront kunnen zijn en soms klinken ze een beetje droog. Heeft overigems wel veel met de opname te maken. Zal ook eens naar mijn akoestiek moeten kijken.

De Lage tonen zijn overigens wel zeer fraai. Ik mis een subje dus geen moment. Je voelt ze soms best wel in je maag. Mooi droog ook, en dat bij de lage tonen dan wel weer een pluspunt.
Quad vintage.

bwolke

Citaat van: ZeRoo op februari 11, 2011, 21:20:45
Heb de laatste tijd last van een brom uit mijn 200/202 combi.. Erg storend.. Zat ook te denken om de ndx erbij te nemem maar heb nu wel een lichte twijfel.. Is er iemand die de brom ook heeft of herkend?

In de handleiding staat:

2.4 Mains Circuits and Cables
A hi-fi system usually shares a mains circuit with other household equipment some of which can cause distortion of the mains waveform. This distortion can in turn lead to mechanical hum from mains transformers. Some Naim transformers are large in size, making them relatively sensitive to such distortion, and it may be necessary to take account of transformer hum when siting your equipment.

Transformer hum is not transmitted through the speakers and has no effect on the performance of the system; however, a separate mains circuit may reduce it. Such a circuit (ideally with a 30 or 45 Amp rating) will also generally improve system performance. Advice on the installation of a separate mains circuit should be sought from a qualified electrician.

Do not substitute alternative mains leads and plugs to those supplied. They are selected to offer the best possible performance.
bron:http://www.naimaudio.com/support/manuals -> POWER AMPLIFIER -> Amplifier Manual - English (pagina 3)

Dr.Bedlo

Z0..Na een week intensief luisteren en chillen ben ik nu veel beter in staat om een oordeel te geven hoe het nu eindelijk staat met de Harbeth en Naim combi.

Kwas er in eerste instantie niet zo weg van en het viel mij eigenlijk een beetje tegen, maar dat toegeven als je een redelijk vermogen hebt uitgegeven aan die speakers en de recensies laaiend enthousiast zijn is best wel ingewikkeld.
Ik mist het upfronte en directe van die Duitse vloerstaanders maar gaandeweg is mijn mening veranderd. Dat had vooral temaken met de akoestiek die beroerd was maar met een gordijn en wat kussens)meer had dat niet nodig) is er veel verbeterd. De balans en de plaatsing is nu veel beter, en je kunt gerust complexe muziek draaien zonder dat het een mengelmoes en een geluidsbrij wordt. Iets wat mij negatief opviel aan die Duitse speakers. Ook heb ik de speakers 2 meter uitelkaar gezet in plaats van 1.50 meter en het stereo beeld is nu vele malen beter. De Harbeth is nu veel, beter, opener. Sprankelend, eerlijk vooral. Het geeft precies weer wat er op de cd staat, niets meer en niets minder. Klankneutraal en geen enkele kleuring. Ik geniet van die kleintjes. De presence is nu ook in die mate aanwezig dat het precies juist is.
De droogheid is er wel(maar lang niet meer in die mate dat het richting Epos ging) maar dat past op de een of andere manier in het plaatje en werkt niet storend. Het grote plus punt is de gehele afwezigheid van Luistermoeiheid. Daar hadden die Duitsers met namen veel last van maar dat hebben die Harbeth is generlei wijze. Dar kun je lang en intensief naar luisteren.
Kortom je moet wennen als je iets harders en directer gewend bent met meer kleuring , heb je dat gedaan dan past het plaatje en geniet je. Vooral stemmen zijn heel mooi en levensecht dat je er soms van schrikt. Tis alleen jammer dat sommige opname technici er met de pet naar gooien en cd's die op een middelmatige combi redelijk klinken op deze combi het gewoon iet gaan doen, gooi die cd dus maar in de prullenbak,

Ik heb evenwel de frontjes verwijderd en dat lichte gordijntje en dat geknepene is nu geheel verdwenen.

Ik ben dus happy en heb geen last meer van spijt, en ja HARBETH hoe passen we dat nu in een NAIM forum

Naim en Harbeth "Just Right".
Quad vintage.

Alco

Hey Fred,

Goed om te lezen dat de in 1e instantie lichte teleurstelling is veranderd in volle tevredenheid! :smile:

1.50 meter uit elkaar was inderdaad wel erg weinig. (ik zie weleens peperdure Naim sets op 't UK Naim forum waarbij de speakers amper meer dan een meter uit elkaar staan en dan kan ik me niet voorstellen dat dat nog enigszins goed klinkt) Mijn speakers staan nu zo'n 1.85m uit elkaar en iets naar binnen gericht.

CiteerVooral stemmen zijn heel mooi en levensecht dat je er soms van schrikt.
Dat is precies waarom ik een zwak heb voor LS3/5a-achtige speakers, de weergave van stemmen.
Ik heb zelden een mooiere, meer levensechte stemmenweergave gehoord als bij een setje Rogers LS3/5a. :wub:

Dr.Bedlo

Overigens heb ik ook nog een vintage NAIM 3,5 gekocht (Nait and cd) en zoek daar een paartje speakers formaat boekenplank bij! Heeft iemand een idee welke speakers hiierbij goed zullen matchen.?

Quad vintage.