Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

fireman

Citaat van: Jeriko op maart 19, 2011, 12:03:01
Welke luidsprekers zouden goed bij de Naim Supernait passen? Ik heb zelf de Mordaunt-short 902i (budget luidspreker) en ik denk dat ik daarmee de supernait tekort doe, ik heb voor nieuwe, 2e hands of zelfbouw een budget van ongeveer 600 euro (ga later voor betere luidsprekers). Ik heb de Naim supernait nog niet aangeschaft maar heb hier wel oren naar omdat dit naar mijn inziens een goede combi is (amp & Dac).

Gr. Jeroen

Wat dacht je van de totem model one die hier op het forum te koop staan. ietsje meer dan € 600,- maar een puike speaker. Anders een scan speak A4. heeeeel mooi
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

Citaat van: Jeriko op maart 19, 2011, 12:03:01
Welke luidsprekers zouden goed bij de Naim Supernait passen? Ik heb zelf de Mordaunt-short 902i (budget luidspreker) en ik denk dat ik daarmee de supernait tekort doe, ik heb voor nieuwe, 2e hands of zelfbouw een budget van ongeveer 600 euro (ga later voor betere luidsprekers). Ik heb de Naim supernait nog niet aangeschaft maar heb hier wel oren naar omdat dit naar mijn inziens een goede combi is (amp & Dac).

Gr. Jeroen

Met alle respect maar vind de verhoudingen niet echt jofel. Volgens mijn zeer bescheiden mening kun je dan beter voor de Naim sX gaan dan kun je de Harbeth Speakers overwegen. Welke bron denk je overigens aan?
Quad vintage.

Jeriko

Citaat van: fred19633 op maart 19, 2011, 13:10:44
Met alle respect maar vind de verhoudingen niet echt jofel. Volgens mijn zeer bescheiden mening kun je dan beter voor de Naim sX gaan dan kun je de Harbeth Speakers overwegen. Welke bron denk je overigens aan?

Daarom mijn vraag om andere luidsprekers, en wat betreft de Naim XS die heeft geen Dac en dat is juist wat ik wil gaan gebruiken. De Harbeth Luidsprekers vind ik ontzettend lelijk (sorry) dus die komen er niet al zullen geweldig klinken.
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Dr.Bedlo

Ok..Niet begrepen. Ik bedeolde dat je dan ongeveer een 900 euro aan je LSjes kunt uitgeven lijkt mij een betere mix dan een supernait met misschien wel goede maar volgens ikke te laag geschaalde luidsprekers. Welke bron wil je gebruiken?
Quad vintage.

Jeriko

Ik heb al een squeezebox classic, mijn iPod, een cd 4000 met tentlabs clock en ik heb een cec bd1000 platenspeler via een Lehmann black cube phono versterker o ja ik vergeet mij PS3 die ik ook nog steeds gebruik maar zal ik alleen bij muziek bluray's gaan gebruiken alleen met een PCM track natuurlijk. De Marantz cd speler is geen blijvertje en zal in de toekomst vervangen worden.

Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Alco

CiteerIk heb al een squeezebox classic
De Squeezebox is een mooie combinatie met de Naim SuperNait. Heb zelf naast de Touch ook nog een Classic.
(staat inmiddels alweer geruime tijd in z'n doos, werkloos in 'n kast)

Mocht je de SuperNait aanschaffen, dan zou je een heel betaalbare upgrade kunnen maken, door de Classic te vervangen door de Squeezebox Touch.  Ik heb de Touch nu sinds een maand of 8 en heb vorige week ontdekt dat de Touch inderdaad (zoals ik in menig testverslag al had gelezen) een betere digitale uitgang heeft. (wist niet dat daar ook nog verschil in zat)

Met mijn SB Touch op dezelfde dac als de SB Classic, klinkt de Touch duidelijk beter.
(de Classic klinkt wat minder open, minder gedetailleerd en wat terughoudender)

Als 't kleine speakers mogen zijn, dan zijn de Naim n-Sats een prima match met de SuperNait.

(die staan nu, in hoogglans zwart / metallic grijs, te koop voor € 650,- op HiFi.nl)

Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

musfed

Of via MP een paartje PMC TB2+. Met de originele versie (tb2) heb ik ruim 4 jaar met veel plezier naar muziek geluisterd op mijn toenmalige 72/hi/140. Mp ad# 430411824
Ik denk dat het een mooie match vormt met een Supernait.
Dutch & Dutch 8c's

Klout10

Hi Alco,

Jammer dat je de SuperNait hebt wegegdaan, je zal er ongetwijfeld een goede reden voor hebben gehad ...

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Valt mij op dat Alco wel meer mooi spul heeft gehad, maar dat nu niet meer heeft. Komt mij dat bekend voor? Ja hoor....
Quad vintage.

Klout10

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

CiteerHi Alco,

Jammer dat je de SuperNait hebt wegegdaan, je zal er ongetwijfeld een goede reden voor hebben gehad ...

In eerste instantie was ik zeer onder de indruk van de SuperNait. (en de ingebouwde dac sprak me ook aan)
Zoals op de foto te zien is had ik toen nog de Naim n-Sats speakers. Die vond ik prima klinken, op één puntje na... ze zijn wat dunnetjes in 't middengebied en bescheiden in 't laag.

De SN gaf de n-Sats aanzienlijk meer power en body. Stemmen klonken daardoor natuurlijker/echter en 't laag had meer fundament. Na een paar dagen kreeg ik echter m'n twijfels...  
De positieve eigenschappen gingen ten koste van andere dingen, waar de Nait 5i uiteindelijk beter ik bleek te zijn.
Ik miste bij de SN namelijk het sprankelende, meer heldere hoog van z'n kleine broertje, en ik vond de 5i zelfs iets opener klinken. De SN klonk me niet 'Naim' genoeg, zoals ik Naim kende. Ik vond 't net iets te smoooth.

Aangezien 't om een demo-model ging van circa 6 maanden oud, kon inspelen niet echt te reden zijn.
Gelukkig kon ik 'm nog weer terugdoen.

De SN zag er wel stoer uit, dat zeker! :wub:  
Ik las vaak dat een HiCap een boel verschil maakt op een SuperNait, maar om nou nog weer zoveel uit te geven aan alleen een andere voeding, voordat 't echt naar m'n zin was, ging me te ver.
Dus,... back to the little 5i en dat bevalt me eigenlijk prima! :)

De n-Sats heb ik uiteindelijk voornamelijk vanwege de looks weg gedaan. Ik vond/vind de speakers zelf best mooi om te zien, maar die stands...yuk. Het geheel deed me echt aan zo'n surround-rear speaker denken.
(maar op gewone stands klonken ze echt minder goed)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Alco

ps. wat me ook stoorde aan de SuperNait was de erg geringe speling m.b.t. de volumeknop.

Met de volumeknop helemaal naar links, op 0 zeg maar hoorde je uiteraard niks, maar... zodra je 'm maar een paar mm opendraaide naar de 7 uur stand was 't volume al behoorlijk en op 8 uur stond ie al bijna op burenruzie-niveau.
Dit maakte 'm erg onprettig om te bedienen. De Nait 5i heeft meer regelbereik qua volume.

Wel vind ik 't, vanwege de visuele match, jammer dat ik geen Naim CD-speler meer heb.
Anders was 't wel verleidelijk geweest om de nieuwe Fraim-Lite aan te schaffen. :wub:

Op dit moment heb ik alleen de Nait 5i, een Squeezebox Touch en een kleine Metrum dac.
3 verschillende componenten van verschillende merken, formaten en kleur. Dat lijkt nix op zo'n mooi rack.  :-\

Dr.Bedlo

Ja.En zo blijf je bezig, Heb gelukkig geen jeukerijen om buiten de Combi Naim/Harbeth te shoppen dat heb ik in het verleden al genoeg gedaan. Ben met de tijd misschien wel toe aan de Naim cdX met daarbij de Harbeth Compact maar met 3 exxen die ook van alles willen zal dat nog wel ff op zich moeten wachten.
Quad vintage.

Jeriko

Citaat van: Alco op maart 20, 2011, 13:54:07

De SN gaf de n-Sats aanzienlijk meer power en body. Stemmen klonken daardoor natuurlijker/echter en 't laag had meer fundament. Na een paar dagen kreeg ik echter m'n twijfels...  
De positieve eigenschappen gingen ten koste van andere dingen, waar de Nait 5i uiteindelijk beter ik bleek te zijn.
Ik miste bij de SN namelijk het sprankelende, meer heldere hoog van z'n kleine broertje, en ik vond de 5i zelfs iets opener klinken. De SN klonk me niet 'Naim' genoeg, zoals ik Naim kende. Ik vond 't net iets te smoooth.

Dat is net wat ik zoek, het mag bij mij niet te helder klinken dus als het juist net wat smooth klinkt is dit voor mij alleen maar mooier. Wat betreft die volumeknop dit vind ik ook een minpunt daar zouden bij naim een oplossing voor moeten vinden want volgens mij heeft alleen de supernait dit.

Robiwan

Heb je de Naim nait XS wel eens beluisterd? Zou dat een mooie middenweg zijn tussen de 5i en supernait???

Robin
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Alco

Ik zie trouwens dat er op MP weer een Naim advertentie staat, die overkomt als 'too good to be true'.  :unsure: :sarcasm:

Iemand biedt een NAC282 + NAP180 aan.
Een beetje ongebruikelijke combi, maar deze combi wordt nu aangeboden voor maar € 1000,-
(alleen de 282 kost al ruim € 4800,- )

Dirk

Citaat van: Alco op maart 20, 2011, 18:37:52
Ik zie trouwens dat er op MP weer een Naim advertentie staat, die overkomt als 'too good to be true'.  :unsure: :sarcasm:

Iemand biedt een NAC282 + NAP180 aan.
Een beetje ongebruikelijke combi, maar deze combi wordt nu aangeboden voor maar € 1000,-
(alleen de 282 kost al ruim € 4800,- )
ik ben geneigd je wantrouwen te volgen, maar anderzijds zetten oplichters zelden spullen te koop die "af te halen" zijn en een 06-nummer om ze erover te bellen.
als je echt interesse hebt zou ik minstens dat belletje eraan wagen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Alco

Daar zit wat in, Dynky!

Ik heb op zich geen interesse, tenzij de eigenaar echt een 282 "weggeeft" voor dit lage bedrag.
(jammer, dat 't zoals altijd weer zo'n eind weg is)

Ik bedenk me net, dat 't misschien ook een vergissing is, en dat het een 82/180 moet zijn, i.p.v. 282/180
Dan zou 't nog spotgoedkoop zijn, maar klinkt iets aannemelijker en zijn allebei dan uit de olive-serie.

Fred Mulder

Citaat van: Jeriko op maart 20, 2011, 17:18:25
Dat is net wat ik zoek, het mag bij mij niet te helder klinken dus als het juist net wat smooth klinkt is dit voor mij alleen maar mooier. Wat betreft die volumeknop dit vind ik ook een minpunt daar zouden bij naim een oplossing voor moeten vinden want volgens mij heeft alleen de supernait dit.

Hi Jeriko,

De volumeknop van SN kan ook in 'slowmotion' worden gezet, hierdoor is het volume erg goed te regelen.
gelukkig is er weer een zoekfunctie, voor meer info: http://forums.naimaudio.com/displayForumTopic/content/1566878606181299?reply=1566878606181653#1566878606181653

succes, Fred

Jeriko

Hi Jeriko,

De volumeknop van SN kan ook in 'slowmotion' worden gezet, hierdoor is het volume erg goed te regelen.
gelukkig is er weer een zoekfunctie, voor meer info: http://forums.naimaudio.com/displayForumTopic/content/1566878606181299?reply=1566878606181653#1566878606181653

succes, Fred
[/quote]

Oh oké dat is goed nieuws, het kan ook de Naim xs worden alleen dan moet ik ook nog een dac gaan zoeken die de kwaliteit heeft van de dac in de supernait.  Welke zou dat zijn ja de Naim dac maar die kost 2650euro en dat is een hoop geld, ik dacht misschien aan de nieuwe tentlabs b-dac die kost ongeveer 980euro maar zou die bij Naim passen dat is natuurlijk de vraag.

Alco

Citeerhet kan ook de Naim xs worden alleen dan moet ik ook nog een dac gaan zoeken die de kwaliteit heeft van de dac in de supernait.

De interne dac van de SuperNait is goed, maar niet heel bijzonder. De nieuwe Rega dac zou misschien een optie kunnen zijn. Ik heb 'm nog niet gehoord, maar Rega en Naim combineert normaliter erg goed met elkaar.

Lijkt me een interessante vergelijking: Nait XS + losse dac vs SuperNait via interne dac :sigh:

Alco

Ik zie dat mijn vermoeden is bevestigd, m.b.t. de Naim advertentie op MP.

Het blijkt om een vergissing te gaan, want 't was niet een 282/180 voor €1000,- maar de 82/180.
(nog een koopje) :)

mahansz

Citeer
Oh oké dat is goed nieuws, het kan ook de Naim xs worden alleen dan moet ik ook nog een dac gaan zoeken die de kwaliteit heeft van de dac in de supernait.  Welke zou dat zijn ja de Naim dac maar die kost 2650euro en dat is een hoop geld, ik dacht misschien aan de nieuwe tentlabs b-dac die kost ongeveer 980euro maar zou die bij Naim passen dat is natuurlijk de vraag.

klinkt interessant, hier ben ik ook naar op zoek. Heb nu een 112x/150x combi en zoek hier een DAC bij (niet die van naim, aangezien ik deze te duur vind). Zou dan voor een upgrade naar supernait kunnen doen, of een aparte dac. De vraag is welke dac dan?

@ alco, zou de rega dac echt beter zijn dan de dac van de Supernait?

Alco

Citeer@ alco, zou de rega dac echt beter zijn dan de dac van de Supernait?
Geen idee Mahansz. Ik heb 'm nog niet beluisterd. Maar ik sluit 't niet uit.

Het mooiste zou zijn als je bij een dealer zowel een Supernait als de Rega zag zou kunnen uitproberen/vergelijken.

Dr.Bedlo

And now for something completly different

Zucht....

http://www.youtube.com/watch?v=bK3mEy3XCZs
Quad vintage.