Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Nadat vanochtend douwe was geweest met zijn wiim ultra kon ik concluderen dat de ultra als hub gebruikend, dus de dac vd auralic maakt het geluid, dit zeer succesvol is.  Gewoon zeer goed tv geluid. De ultra optical in, en usb uit naar de auralic voor geluid en volume en dan naar de eindversterker.  Net bij coolblue zo'n ultra gehaald. (Wat een waardeloze winkel 2 verkopers wiim ultra wat is dat letterlijk ongelofelijk slecht) maar ze hadden deze op voorraad en de prijs was ongeveer gelijk aan andere winkels.20260401_133041.jpg
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

frank2

Binnenkort maar eens beginnen met de verkoop van de yamaha A4A reciever, usher center en usher 708 speakers ruimt lekker op
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

brt

Top Frank! Zoals ik al schreef verwachtte ik dit al. Prima oplossing zo 👍

Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen als je ook met de Wiim zou streamen, gewoon als interessant testje. Heb je dat al geprobeerd toevallig?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

frank2

Citaat van: brt op april  1, 2026, 13:45:22Top Frank! Zoals ik al schreef verwachtte ik dit al. Prima oplossing zo 👍

Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen als je ook met de Wiim zou streamen, gewoon als interessant testje. Heb je dat al geprobeerd toevallig?
Nee nog niet maar dan bedoel je waarschijnlijk streamen met de dac vd ultra. En dat is echt wel slechter dan de dac vd auralic wat ook mag gezien het verschil in prijs. Maar nog niet getest

chansig

Nog niet getest maar het is wel slechter omdat de Wiim goedkoper is. Prima hoor.

Maar logisch klinkt het niet vanuit audiofiel oogpunt bekeken. Eerst zelf testen en dan oordelen.

Wie weet...😂😂😂

Gr. Hans

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

brt

Citaat van: frank2 op april  1, 2026, 14:00:16Nee nog niet maar dan bedoel je waarschijnlijk streamen met de dac vd ultra. En dat is echt wel slechter dan de dac vd auralic wat ook mag gezien het verschil in prijs. Maar nog niet getest

Ik bedoel streamen via de ultra en de auralic als DAC gebruiken
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

frank2

Net even met de radio getest, radio 2. Dus via dac vd auralic. Ja er zit verschil in de apparaten. Maar dit verschil is klein. De auralic is iets uitgewogener de ultra is iets pittiger iets meer treble iets vetter. Maar als ik zo luister via de radio klinkt de ultra lekkerder dan de auralic. Maw koop een ultra en zet er een goede dac achter en je hebt echt goede sound.

Eerlijk gezegd vraag ik mij af of het prijsverschil het verschil in kwaliteit rechtvaardigd, ik denk van niet. Ik kan door verschil van gebruikte kabels geen eerlijk vergelijk maken tussen de ultra in z'n geheel of de auralic in z'n geheel
Verwachting is dat het dan wel minder zal zijn maar voor de prijs van 350 euro is de ultra een topper. Makkelijke app gast automatisch aan.. allerlei mogelijkheden om het geluid te beïnvloeden..

brt

Ik weet niet of een radiostation met die dikke compressie erop een goede referentie is om een streamer te testen, ik vermoed dat de verschillen groter zijn wanneer je flac streamt...

Pjotr27

Citaat van: brt op april  1, 2026, 16:12:01Ik weet niet of een radiostation met die dikke compressie erop een goede referentie is om een streamer te testen, ik vermoed dat de verschillen groter zijn wanneer je flac streamt...

Helemaal mee eens... Zo kan je nauwelijks eerlijk vergelijken. En flac is leuk maar 1:1 copy is echt nog wel beetje beter...
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

frank2

Citaat van: brt op april  1, 2026, 16:12:01Ik weet niet of een radiostation met die dikke compressie erop een goede referentie is om een streamer te testen, ik vermoed dat de verschillen groter zijn wanneer je flac streamt...
Dat denk ik ook, maar bij radio hoor je al verschil.
Zal ook met flac nog gaan testen

frank2

Zo vandaag eens begonnen met het vergelijken van de Wiim en de Altair. Eerst het probleem oplossen van hoe krijg
ik mijn muziek op beide apparaten. Ik heb een usb stick met mijn gehele collectie muziek erop in wav en flac. Dit aansluitend op de pc kreeg ik nooit de usb stick te zien op de apps voor de bediening van de altair of nu ook wiim. Na wat zoeken op internet blijkt er een gratis programma te zijn zodat de muziekcollectie wel te zien is. Programma heet serviio. Nu dit getackeld te hebben kon ik op beide apps van de apparaten mijn muziek afspelen.

Ook moet ik vertellen dat het bijgeleverde netsnoertje wat met de wiim geleverd wordt niet gebruikt wordt. Ik heb een adapter die in de Wiim stroomuitgang past en die toelaat dat ik gewone iec connectoren kan gebruiken. Toen ik de Wiim kocht heb ik het eerste de beste stroomsnoer gepakt wat ik kon vinden en die gebruikt. Dit was een ollflex. Aan mijn Auralic gebruik ik een ander stroomsnoer, eentje van tita tovenaar daar heb ik er twee van helaas met verschillende merken rodium stekkers.

Ik heb dus de Wiim aangesloten via een high end usb kabel (ms audio) aan de Altair en gebruik dus de dac van de Auralic Altair.

Na wat testjes vond ik dat de Wiim het hoge tonen gebied minder expressief bracht met minder detaillering dan de altair. Dus dat tweede stroomsnoer eraan gezet, en ja hoewel ik weet dat de stekkers tov het stroomsnoer van de altair wat warmer klinkt, merkte ik meteen wel dat het hoge tonen gebied verbeterd was.

Daarna nog enkele nummers gespeeld die ik kan dromen waaronder Chris rea daytona, en de volgende voorzichtige conclusie heb ik er aan overgehouden:
Er is nauwelijks verschil tussen beide streamers wel zijn er kleine accenten die opvallen tikjes op hout valt bij de ene op als een tik bij de ander meer in de ruimte. Dus dat soort kleine verschillen ook de brilliantie in het hoog is bij de Wiim iets minder dan bij de altair. Maar bij een vergelijk hoor je dat. Als je zonder switchen gewoon naar de Wiim luistert en niet heen en weer schakelt heb je aan de Wim puur als streamer dus zonder dac een goede streamer, koop een goede dac apart en je het het meteen goed voor elkaar.
Om even in perspectief alles te zetten: de wiim is 10x goedkoper dan de Altair 350 euro tov 3500 euro. Ik denk dat je met een dac van 1500 euro of zoiets je zelfs nog een beter geluid krijgt dan met de dac van de Altair. Wel handig omdat Auralic niet meer bestaat en als de app niet meer ge-update wordt en daardoor na verloop van tijd slecht kan gaan werken zou dat een mooie vervanging zijn. Een goede dac met de Wiim als streamer.

addesmo

Volgens was de insteek van Auralic dat de Altair primair een dac is met als bonus een streamer ingebouwd. Dus je vergelijk met de prijzen gaat niet op vind ik.
Voor alleen streamen hebben ze de Aries!

Xander32

Onjuist, jij omschrijft een Auralic Vega.

Citaat van: addesmo op april  3, 2026, 17:44:12Volgens was de insteek van Auralic dat de Altair primair een dac is met als bonus een streamer ingebouwd. Dus je vergelijk met de prijzen gaat niet op vind ik.
Voor alleen streamen hebben ze de Aries!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

addesmo

Als het streamings gedeelte in de Altair niveau Aries is, is het zeer opmerkelijk dat er geen verschil is met een goedkoop streamertje! Zeker voor iemand die verschil hoort tussen stekkers van verschillend materiaal!
Mijn ervaring is zelfs met alleen radio al anders.

sschot

Met de WiiM Pro, de ultra heb ik niet, is het verschil ook super simpel tussen de WiiM en de Rivo+

Kan me ook niet voorstellen dat de Ultra ineens zo ontzettend veel beter is, maar ik heb het niet getest
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

frank2

Ik zeg ook niet dat er geen verschil is maar dat het klein is en hoorbaar is op accenten, nuances en plaatsing is soms anders.

RCD

Verschillen tussen kabels zijn ook niet groot en daar doe je behoorlijk gewichtig over.

Rob

morca

Citaat van: RCD op april  4, 2026, 11:24:28Verschillen tussen kabels zijn ook niet groot en daar doe je behoorlijk gewichtig over.

Rob
Ik vind die verschillen wel weer groot tussen kabels.
Misschien heb je de verkeerde kabels getest .

RCD

Denk dat het meer met interpretatie te maken heeft.
Wat is veel en wat is weinig.

Rob

morca

Met die Supra hoor ik een studio cd
Met die atlas heb ik het gevoel of ik ernaast zit in de Studio.
Zoveel echter die stem .

En instrumenten ook .
Vind het niet weinig iig

frank2

Ik heb vandaag ook de stekker vervangen van het stroomsnoer vd wiim. Deze is nu gelijk aan het snoer vd auralic.  De wiim wordt er tov de auralic wat helderder van maar in de hoge tonen zit nu weinig verschil meer.
AANVULLING:
De auralic als streamer plaatst de muziek meer dichterbij ( als close microfoon) de wiim verder af en is minder natuurgetrouw met bepaalde instrumenten. Qua fun,  qua sound klinkt hij echter lekkerder,  de auralic is pietje precies en klinkt zeker goed maar is met bepaalde muziek soms ook ietswat saai.
Neem my silver lining van first aid kit. Dat nummer geen referentie kwaliteit,  klinkt  op de auralic hard fel op de wiim klinkt het heerlijk.  Fleetwood mac met gold dust women klinkt op beide goed maar met verschil op auralic precies closeby en op de wiim verder af, maar ook heerlijk.

AudioLaan

Ik heb weleens gelezen dat de kwaliteit van de usb ingang van het ontvangende apparaat, de dac dus, erg bepalend is. Theoretisch kan de (i2s) verbinding in de Auralic tussen diens streamer en dac hoogwaardiger zijn dan de usb ingang mogelijk maakt. Een usb ingang op een streamer/dac is vaak bedoeld om even snel een externe bron aan te sluiten en niet als optie om te upgraden met een betere externe streamer. Om iets zinnigs te kunnen zeggen over het verschil tussen de streamer van de Auralic en de wiim, zou ik ze beide via usb als streamer aansluiten op een dac met twee usb ingangen en dan eens heen en weer schakelen.
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

frank2

Helaas kan dat niet de altair heeft geen digitale uitgangen. Overigens zit er geen standaard usb snoertje aan maar een zeer goede.

AudioLaan

Ah, das jammer. Maar leuk dat de Wiim zo dicht in de buurt komt! Geeft weer aan dat het echt hele knappe apparaatjes zijn voor het geld. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

frank2

AANVULLING 2:
omdat het kan en omdat het toch werkeloos lag te liggen op de zolderkamer, heb ik een furutech 032 met gold connectoren aan de wiim aangesloten. Wel grappig netkabel is net zo duur als de ultra...
Hierboven schreef ik dat de auralic de muziek meer info ypur face presenteerde en de hoge tonen wel iets beter waren dan bij ultra met hetzelfde netsnoer. De furutech aan de auralic is niet lekker dat had ik al ooit gedaan.  Maar aan de wiim ultra is dat een ander verhaal. De furutech aan de ultra geeft een dusdanig goede sound dat het vergelijk met de de auralic eigenlijk verwaarloosbaar is, ja de ultra geeft een iets breder beeld en de auralic is heel precies maar het verschil is nu moeilijk te horen. Bizar dat wel.

Maw test eens een paar verschillende netkabel aan je ultra ipv bijgevoegd snoertje