HT by mr._Anderson

Gestart door mr._Anderson, september 17, 2005, 17:49:58

Vorige topic - Volgende topic

mr._Anderson

De afgelopen paar maanden ben ik bezig geweest om mijn home theater systeem te upgraden naar een nieuw niveau. Dit was o.a. mogelijk doordat mijn slaapkamer twee keer zo groot is geworden waardoor ik meer apparatuur kwijt kon, hier ben ik dan ook maar gebruik van gaan maken :)

De zoektocht en orientatie heeft enorm veel tijd in beslag genomen, en dit vond ik ook zeer leuk om te doen :) Hieronder twee links naar de eerste threads waarbinnen mijn belangrijkste keuzes zijn gemaakt op het gebied van beeldweergevers :) :
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32726.0
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32900.0

Hoewel nog mijn kamer, nog mijn HT compleet af zijn staan alle spullen op dit moment wel opgesteld en heb ik enkele foto's gemaakt van opbouw en apparatuur. Om leden van dit forum te bedanken voor al hun hulp die is gegeven en die gaat komen zal ik mijn best doen hier wat kiekjes neer te zetten zodat de rest ook kan meegenieten van mijn projectje :)

Om te beginnen zullen we maar eens beginnen met een lijstje van mijn apparatuur. Met deze apparatuur ben ik trouwens al veel langer bezig, deze is dus niet ineens aangeschaft. Tijdens het aanschaffen heb ik in de loop der tijd steeds uitbreidingen gedaan waarbij ik zoveel mogelijk tweedehands heb proberen aan te komen. Dit om de prijs te kunnen drukken en toch kwalitatief hoogstaand spul te kunnen krijgen. **=tweedehands

• Akai AP-X1 platenspeler **
  • JVC XV-S300, DVD speler (wordt wellicht binnenkort vervangen) **
  • JVC FX-572R Tuner, RDS **
  • Sony TC-FX510R cassette deck **
  • Technics SL-PG100A CD speler **
  • Pioneer A-204R ampliefer
  • Philips standaard vcr **

Verder wordt de lucht in beweging gebracht door:

• Jamo E-350 zuilen (fronts) **
  • Jamo SL-100 speakers (back) **
  • Yamaha YST-SW105 actieve subwoofer (front left) **
*de luidspreker staan stereo opgesteld

En dan zou ik bijna nog het belangrijkste vergeten:

• Epson TW10-H projector
  • Projecta Procinema High Contrast scherm 180

Kabel materiaal:

• Interlinks: standaard (zullen met de tijd upgrades gaan ontvangen)
  • Luidspreker kabel front: specificaties nader te komen
  • Luidspreker kabel back: specificaties nader te komen
  • Luidspreker kabel sub: specificaties nader te komen
  • RGB coax kabel: kabel made by VLS Audio (vergulde stekkers) (vergelijkbaar met oehlbach kwaliteit kabel)
  • Video (sync) coax kabel: kabe made by VLS Audio (vergulde stekkers)
  • Scart adapter: Oehlbach scart adapter -> RGB+sync / YUV (XXL series, 4515)

Uiteraard is het HT project nooit af (dat maakt het ook zo leuk :P ) dan daarom hieronder mijn globale wish list / todo list:

• scherm lager hangen
  • kabels wegwerken
  • stof kappen van Jamo SL-100's vervangen
  • Speaker standaards (zelfmaak) voor speakers back, weet nog niet hoe ik dit met spikes ga combineren
  • Interlinks vervangen
  • Spikes onder speakers, sub - fronts - backs, en natuursteen om de speaker op te zetten.
  • Nieuwe amplifier
  • HTPC notebook gaan aansluiten

Ik ben momenteel bezig de foto's online te plaatsen, dus het kan zijn dat wanneer u kijkt nog niet alles beschikbaar is, maar in de loop der tijd zal het uitgebreider worden :)

mr._Anderson

Letop: foto's zijn verkleind. Wanneer er grotere foto's gewenst zijn kunnen deze alsnog online komen al dan niet extra gemaakt worden. De kamer dient net als de HT zelf nog veel werk te krijgen dus let niet op de rotzooi/viezigheid :)

Dan gaan we nu maar eens met wat foto's beginnen. Na weken mezelf te hebben verdiept is mijn keuze gevallen op de Epson TW10-H projector. Om te projecteren is het uiteraard verstandig te zorgen voor een goed doek, omdat het boeltje al genoeg kost heb ik in dit geval gekozen voor een doek wat een goede prijs kwaliteits verhouding heeft (hoop ik ;) ), een Projecta Procinema doek van 180 breed.

Na dat alles besteld was, was het uiteraard wachten tot de materialen afgeleverd zouden worden. De projector kwam als eerste, en een weekje later kwam ook het doek met de wind mee:

Nog voordat het scherm binnen was ben ik reeds begonnen om de projector op te gaan hangen. Voor dit karwei heb ik gekozen om de project aan de muur te gaan hangen waarbij ik gebruik heb gemaakt van een oude televisie steun. Door de steun om te draaien en het enige zaag/boor en aanpas werk erop los te laten is er een volwaarde projector steun uit gekomen :)

[Foto's van de projector beugel in maak zijn helaas niet aanwezig.]

Nog voordat de projector ook echt opgehangen werd zijn we aan de slag gegaan met het scherm. Het scherm heeft mogelijkheden om gemonteerd te worden aan plafond of muur, hoewel het aan de muur opgehangen diende te worden waren er extra beugels voor nodig om het scherm op een grotere afstand van de muur te krijgen.
Voor deze beugels heb ik standaard boekendragers gekocht, een extra gaatje erbij en ze waren al geschikt om te gebruiken.
Door de ophangen welke op dit moment gebruikt wordt kan ik het scherm op alle mogelijke manieren fijnstellen om er zo zeker van te zijn dat hij echt waterpas hangt.

foto's van ophanging in detail onderweg

Nadat het scherm opgehangen was aan de muur werd het hoog tijd de projector te monteren. Zoals hierboven te lezen (en zien) is waren de voorbereidingen hiervoor al getroffen.
Bij het ophangen van de projector is het van groot belang dat het zaakje recht opgehangen wordt, waterpas zodat het overeenkomt met het scherm. Tevens is het erg belangrijk dat de projector ook in het midden van het scherm komt te hangen (lees, het midden van de lens moet in het midden van het scherm komen, horizontaal gezien). Verticaal gezien moet de projector gelijk hangen met de bovenkant van het scherm.

Zoals gezegd is het belangrijk dat de projector op de juist plek opgehangen wordt. Voordat er werd begonnen aan het ophangen van de projector is er dan ook al het enige gebeurd om te bekijken waar deze zou moeten komen:

Voorbereidingen worden getroffen om de projector op te gaan hangen, mensen met goede ogen zien de lijnen nog op de muur staan, daar komt de projector :) :

De projector is niet direct opgehangen, maar met het geheel in de hand is zo goed als mogelijk proberen te kijken of de aantekeningen op de muur klopte. Waar mogelijk zijn aanpassingen gemaakt en daarna is het definitieve doel afgetekend op de muur:

Deze paratrooper heeft flink geholpen bij het goed opbouwen van alle HT apparaten. Nee, ik ben het niet zelf, het is mijn vader!
Getting ready to drilllllll :P

Samen zijn we aan het boren gegaan en zie daar, het eerste onderdeel van de projector beugel hangt keurig op zijn plek:

En ook de rest met de projector kon opgehangen worden:

De tweede ijzeren balk is ingekort om ervoor te zorgen dat de projector niet te ver van de muur hangt:

De plaat is ook zo aangepast de het luchtfilter/ventilatie gat vrije toegang heeft:

Onduidelijk bovenaanzicht:

Moeilijk om van deze positie een foto te maken maar hier is te zien dat de projector voor het scherm hangt :) :

Tijdelijke aansluiting van de projector:

En zie hier het eerste waardige beeld van mij HT:

Durk

reserved voor een reactie op de fotos!!!  ;D
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

B.J.

Hoi,

Ziet er harstikke super uit. Handige hulp van je pa!

mr._Anderson

Citaat van: Durk! op september 17, 2005, 17:52:15
reserved voor een reactie op de fotos!!!  ;D

Nou.. ik wacht ;)

Citaat van: Bas Janssen op september 17, 2005, 20:17:10
Hoi,

Ziet er harstikke super uit. Handige hulp van je pa!

Dankje! Enja, m'n pa heeft zeer goed geholpen :)

EdSki

Koel :-)

Je hebt exact dezelfde oplossing als ik in eerste instantie had om mijn tw10 op te hangen. Ik had alleen vleugel moertjes gebruikt om de projector te kunnen afstellen. Aan de andere kant zaten borgmoertjes. Het geheel was een idee van....mijn vader! die ook heeft geholpen om de boel op te hangen :-)

Werkte echt heel goed.

Ook de tekeningen op de muur geven me een soort van deja-vu gevoel :-)

Ben daarna verhuist en de nieuwe woonkamer is wat groter waardoor ik hem aan het plafond heb moeten hangen anders werd het beeld te groot.

Veel kijk plezier,
Ed

robbiedobbie

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

mr._Anderson

Citaat van: EdSki op september 17, 2005, 23:22:53
Koel :-)

Je hebt exact dezelfde oplossing als ik in eerste instantie had om mijn tw10 op te hangen. Ik had alleen vleugel moertjes gebruikt om de projector te kunnen afstellen. Aan de andere kant zaten borgmoertjes. Het geheel was een idee van....mijn vader! die ook heeft geholpen om de boel op te hangen :-)

Werkte echt heel goed.

Ook de tekeningen op de muur geven me een soort van deja-vu gevoel :-)

Ben daarna verhuist en de nieuwe woonkamer is wat groter waardoor ik hem aan het plafond heb moeten hangen anders werd het beeld te groot.

Veel kijk plezier,
Ed

De oplossing de projector op te hangen die we beiden hebben gekozen lijkt inderdaad reuze op elkaar :). Ik heb er nu gewoon schroefjes voor gebruikt en stel de rest meer af met de steun zelf, maar misschien wil ik later de schroefjes vervangen door lange schroefdraad waarbij ik ook vleugelmoeren en borgmoeren zal gaan gebruiken. Maar dat zal voorlopig nog even niet nodig zijn.

Ik kan trouwens wel trots zeggen dat die idee van EN mijn vader is gekomen :P je zou eens moeten weten welke ideeen de revue zijn gepasseerd ;)

Citaat van: robbiedobbie op september 18, 2005, 01:01:31
leuke ht!

Thx!

supermuis

veel succes en kijkplezier met je mooie set O0

blackball147

hey,

een mede tw10h-er  :D

ziet er inderdaad heel mooi uit! heeft je dvdspeler progressive scan? is ook een vooruitgang op het beeld hoor!

en klopte je callibratie van de eerste keer ivm ophanging van je projector? zelf had ik ook alles nagenoeg perfect uitgetekend, en toch zat ik met vrij grote verschillen ( zie mijn HTtopic voor verdere uitleg ).

hoe krijg je trouwens zo een mooie foto van de projector in actie? bij mij lukt het nagenoeg niet om het geprojecteerde beeld zo mooi te fotograferen ( met een sony dsc30 of zoiets ).

kippekop

Citaat van: blackball147 op september 18, 2005, 13:42:43
hey,

ziet er inderdaad heel mooi uit! heeft je dvdspeler progressive scan? is ook een vooruitgang op het beeld hoor!

en klopte je callibratie van de eerste keer ivm ophanging van je projector? zelf had ik ook alles nagenoeg perfect uitgetekend, en toch zat ik met vrij grote verschillen ( zie mijn HTtopic voor verdere uitleg ).

hoe krijg je trouwens zo een mooie foto van de projector in actie? bij mij lukt het nagenoeg niet om het geprojecteerde beeld zo mooi te fotograferen ( met een sony dsc30 of zoiets ).

Het ziet er bij tekenfilms al snel een stuk beter uit...als je geen goede camera hebt of een nogal trillerige hand hebt lukt dit maar moeilijk.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

mr._Anderson

Citaat van: blackball147 op september 18, 2005, 13:42:43
hey,

Mijn dvd speler heeft geen progressive scan maar deze gaat ook als eerste vervangen worden, zeker omdat ik dvd-rw en dvd+rw wil gaan kunnen afspelen. De DVD speler die ik hierna ga aanschaffen zal in ieder geval progressive scan hebben, en ik hoop te kunnen gaan beschikken over een faroudja chip die hiervoor gaat zorgen maar of dat gaat lukken weet ik nog niet. Denon verkoopt vooral dvd spelers met deze chip en de zaak waar ik veel heen ga is iets minder te spreken over service van Denon, laat dat niet beteken dat Denon zeer goede apparatuur maakt! (maar ik vind service zeker zo belangrijk).

De calibratie klopt niet helemaal. Ik had eerst puur alles theoretisch en met meetwerk afgetekend, tijdens de praktijk test bleek dat de monitor wat meer naar onderen moest komen. Dit hebben we bijgesteld en de projector is toen opgehangen. Toen alles hing bleek echter dat de eerste aftekeningen toch beter waren, maar de ophanging laat het toe om dit soort verschillen te corrigeren dus het was niet erg.
Ik ga het scherm zoiezo nog lager hangen zodat de ophangins callibratie wel weer 100% gaat kloppen. Daarnaast is er helaas wat misgegaan bij het ophangen van het scherm. De beugels waren teveel naar binnen gaan staan waardoor het niet meer lukte de schroeven erdoor heen te krijgen. Dit is opgelost door de gaten in het projector scherm zelf aan te passen en het geheel op te hangen. Hier baalde ik overigens heel erg van, maar je kan geen correcties meer maken wanneer er in de muren geboord is helaas.

Tjah, zo'n foto. Je moet inderdaad een stabiele hand hebben maar zorg er in ieder geval voor dat je flitser uit staat. Je kamer moet daarna volledig verduisterd zijn en laat je camera focussen midden op het scherm. Zorg uiteraard voor een film waarin kleuren van het scherm afspatten, dit zijn tekenfilms maar ook films zoals bijv. lord of the rings waarin ik de natuur in het begin van de film zeer mooi tot zijn recht vind komen.

Sjors

Netjes hoor :) en dat ophangsysteem.... prachtig!  8)  goed altanatief voor die vééls te dure originele beugels  :(
Zag in eerste instantie geen eens dat het een tv-beugel betrof :D

Ga zo door  ;)

Groet, Sjors

mr._Anderson

Citaat van: Sjors op september 19, 2005, 00:20:29
Netjes hoor :) en dat ophangsysteem.... prachtig!  8)  goed altanatief voor die vééls te dure originele beugels  :(
Zag in eerste instantie geen eens dat het een tv-beugel betrof :D

Ga zo door  ;)

Groet, Sjors

Thx!! haha, jah die originele beugels zijn echt rete duur.. deze beugel was toen d'r tijd nog een paar tientjes.. en dan hebben we het over guldens :P

ik zal m'n best trouwens doen om zow door te gaan.. na het afwerken van de kamer en de HT zelf komen er uiteraard meer foto's :P

Durk

Vond je pa het niet erg dat hij het vliegtuig niet meer uit mag springen bij de herdenking van de slag bij arnhem?  >:D ;)
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

mr._Anderson

Citaat van: Durk! op september 19, 2005, 21:59:48
Vond je pa het niet erg dat hij het vliegtuig niet meer uit mag springen bij de herdenking van de slag bij arnhem?  >:D ;)

Bij zulke grapjes begon hij altijd wat losser met de projector om te gaan ;) dus ik doe net of ik het niet snap ;)