Epson tw10-h projectie afstand 2,60m voor een beeld van 1,90m breed..goed beeld?

Gestart door mr._Anderson, augustus 7, 2005, 15:57:26

Vorige topic - Volgende topic

mr._Anderson

Ik heb binnenkort een Epson tw10-h :P en daarna krijg ik een scherm binnen.
Nu is het zo dat ik de projector maximaal zo'n 2,60 meter van het beeld af kan hangen.

Ik had in eerste instantie een scherm besteld van 95x168, maar dit probeer ik zelfs nog te vervangen door een scherm van 107x190.

Op projectorcentral.com heb ik met die calculator berekend dat het beeld wel zo groot geprojecteerd zou moeten kunnen worden vanaf de afstand maar ik vraag me af wat de kwaliteit van het beeld is wanneer ik zover wordt uitvergroot...

oftewel een beeld projecteren van 1,90m breed op een afstand van ongeveer 2,60 meter.

Ik hoop dat iemand hier nuttige ervaringen over kan delen. Bedankt.

J.A.F._Doorhof

2.00 meter kan met de TW10h als je ongeveer op 3.5 mtr afstand zit, dichterbij en het word wat blokkerig.
De projector moet je zo ver mogelijk weg hangen en dan zo klein mogelijk op de lens houden je gebruikt dan alleen het middelste gedeelte van de lens en dus het beste.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mr._Anderson

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus  7, 2005, 16:41:00
2.00 meter kan met de TW10h als je ongeveer op 3.5 mtr afstand zit, dichterbij en het word wat blokkerig.
De projector moet je zo ver mogelijk weg hangen en dan zo klein mogelijk op de lens houden je gebruikt dan alleen het middelste gedeelte van de lens en dus het beste.

Bedankt voor uw antwoord, heb ik nog 1 vraagje. Hoe groter je het beeld op de lens houdt, hoe slechter dit voor de kwaliteit is. Wat zou u relatief gezien nog respectabel vinden, ik heb de volgende dingen even uitgerekend via projectorcentral.nl:

zoom specificatie van Epson TW10-H (powerlite home 10+) 1:154

afstand 2.8
zoom 1.00 - 155 (standaard)
zoom 1.08 - 168 (180 scherm)
zoom 1.22 - 190 (200 scherm)
zoom 1.54 - 238 (max zoom)
afstand 3.4
zoom 1.00 - 194 standaard

Ik lig/zit zelf altijd vrij direct onder de projector, de projectie afstand is dus gelijk aan de kijk afstand.

De afstand van 3.4 is in theorie mogelijk, alleen dan moet ik mijn meubels op mijn kamer gaan draaien, en daar zal niet iedereen het mee eens zijn helaas :)

Bij de afstand van 2.8 zou ik bij een beeld van 190 breed het beeld met 1.22x moet vergroten via de lens, ik gebruik dan dus niet de volledige zoom capaciteit, misschien dat dit nog te doen is met de lens? Of zou u dan persoonlijk aanraden om voor een 168cm breed beeld te gaan waarbij slecht 1.08x zoom gebruikt hoeft te worden?

J.A.F._Doorhof

Hi,
Je kunt rustig de zoom gebruiken maar als je ideaal wilt dan moet je alleen het midden gebruiken, maar veel mensen zien het verschil niet eens.
Feit is wel hoe kleiner het beeld des te scherper en des te helderder :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mr._Anderson

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus  7, 2005, 19:28:47
Hi,
Je kunt rustig de zoom gebruiken maar als je ideaal wilt dan moet je alleen het midden gebruiken, maar veel mensen zien het verschil niet eens.
Feit is wel hoe kleiner het beeld des te scherper en des te helderder :D.

Dat snap ik :) is natuurlijk ook wel lastig, je wilt zo scherp mogelijk, en zo groot mogelijk, maar zoals alles in het leven kan je niet alles hebben :)

Waar het mij nu een beetje om gaat is dat ik bij het scherm van 190cm breed geen tennis-net aan pixels zal krijgen :) wanneer ik op pak-hem-beed 2.5 meter lig te kijken. (en ook van die afstand projecteer)
Wanneer dat het geval zou zijn is het misschien verstandiger om een iets kleiner scherm te bestellen, en dat zou ik dan graag willen veranderen voordat het te laat is :)

ps ik heb al zoveel mogelijk beeldmateriaal gezocht als ik kon.. maar misschien heeft er iemand nog een linkje/foto hoe het er uiteindlijk een beetje zou uitzien.

blackball147

hoi,

bij mij staat de projector op ongeveer 3 meter van het scherm met een beeld van 1.80*1.01 m. kijkafstand is ook ongeveer 3 meter, en voor mij is het beeld meer dan groot genoeg. groter zou niet meer aangenaam kijken zijn ( te veel screendoor en tennisbaleffect ). ik zoom een heel klein beetje om schermvullend te zijn en boet niks van kwaliteit in. ik heb hier ergens van epson zelf een progje om je projectieafstand uit te rekenen en te weten hoe ver de proj. exact moet staan om een bepaalde beeldgrootte te hebben. uitgaande van 180cm breed kwam ik op een theoretische afstand van 3.10 meter. omdat het niet haalbaar is om de projector zo exact te hangen ( althans, ik kon het toch niet ), heb ik hem 10 cm dichter gehangen om zeker te zijn dat mijn beeldgrootte kleiner dan 1.80 zou zijn ( op 3 meter heb ik ongeveer 1.75m breed, dus hoefde ik maar een paar cm uit te zoomen ).

zie mijn site voor eventuele foto's en verdere uitleg.

mr._Anderson

Citaat van: blackball147 op augustus  7, 2005, 20:35:52
hoi,

bij mij staat de projector op ongeveer 3 meter van het scherm met een beeld van 1.80*1.01 m. kijkafstand is ook ongeveer 3 meter, en voor mij is het beeld meer dan groot genoeg. groter zou niet meer aangenaam kijken zijn ( te veel screendoor en tennisbaleffect ). ik zoom een heel klein beetje om schermvullend te zijn en boet niks van kwaliteit in. ik heb hier ergens van epson zelf een progje om je projectieafstand uit te rekenen en te weten hoe ver de proj. exact moet staan om een bepaalde beeldgrootte te hebben. uitgaande van 180cm breed kwam ik op een theoretische afstand van 3.10 meter. omdat het niet haalbaar is om de projector zo exact te hangen ( althans, ik kon het toch niet ), heb ik hem 10 cm dichter gehangen om zeker te zijn dat mijn beeldgrootte kleiner dan 1.80 zou zijn ( op 3 meter heb ik ongeveer 1.75m breed, dus hoefde ik maar een paar cm uit te zoomen ).

zie mijn site voor eventuele foto's en verdere uitleg.

Bedankt voor je uitleg, ik ga maar voor het kleinste scherm in dit geval, van 1.68 breed, dan heb ik wat meer zekerheid dat het beeld scherp genoeg zal zijn.

Ik heb ergens gelezen dat bij een projectie afstand van 2.5 je bij een tw10h niet breeder moet gaan dan 1.5
Als ik met die verhouding reken kan ik met mijn 2.8 net 1.7 breed gaan. Des noods zet ik het beeld gewoon iets kleiner.

Bedankt allemaal voor de reacties en hulp !!!!

blackball147

you're welcome  :D

wat is trouwens de rest van de setup? hoe stuur je de projector aan? geluid?

mr._Anderson

Citaat van: blackball147 op augustus  8, 2005, 10:02:37
you're welcome  :D

wat is trouwens de rest van de setup? hoe stuur je de projector aan? geluid?

De rest van mijn setup :P ik houd het nog even een klein beetje spannend :P
Ik heb wat oude (naja, historische) foto's: http://www.xs4all.nl/~albersr/stereo/

Ik heb inmiddels een grotere kamer, en m'n geluidsapparatuur is wat uitgebreid.
Deze week komt de projector er dus bij :) en het scherm komt deze of volgende week waarschijnlijk.

Eerste foto's van de nieuwe setup zullen dus waarschijnlijk aankomend weekend komen.

Mijn setup:
-JVC FX-572R tuner (rds + eon + 40 presets)
-JVC DVD speler XV-S300
-Technics SL-PG100A cd-speler
-Sony TC-FX510R tape deck
-Philips VCR
-Pioneer Amplifier A-204R (gewoon stereo, geen surround/dolby digital en hoempapa, dat komt nog :)  , speakers heb ik d'r al voor :D  )
-Jamo SL-100 (2*)
-Jamo E350 (2*)
-Yamaha YST-SW105 subwoofer (1*)

Ik zie de vraag al "waar zijn foto's", die komen dus nadat m'n projector is geinstalleerd :)

Hoe ik de projector ga aansturen, daar ben ik nog niet volkomen uit. Mijn DVD speler is niet progressive, en voor zover ik uit de manual op kan maken ondersteund hij de volgende connecties, en ik hoop dat ik ze goed uit elkaar houd:
-composite (coaxiaal, minste)
-Y/C (composite signaal maar gescheiden Y/C, kan via SVHS of Scart)
-RGB via scart.

Component (het beste) ondersteund hij dus niet voor zover ik weet, dat is RGB + een sync kanaal?

Als eerste wil ik mijn DVD speler aan gaan sluiten, deze ik waarschijnlijk aan gaan sluiten via de SCART > RGB.
Mijn videorecorder zet ik op de video (composite) of SVHS aansluiting.
Mijn notebook zal ik uiteindleijk op de SVHS of DSUB (monitor aansluiting) pluggen.

Voor mensen die het niet meer helemaal weten, dit zijn de aansluitingen van de TW10-H: http://www.asahi-net.or.jp/~eb5s-kkng/theater_room/emp-tw10h/040812_0004l.jpg

Waar de       Y   -    Cb/Pb    -    Cr/Pr      weet ik zelf niet helemaal, heeft dat met component te maken? of Y/C ??

Edit:
via de tw10-h handleiding en met hulp van Antoine hieronder ben ik er inderdaad achter gekomen dat Y Cb/Pb Cr/Pr component is. Verschillen zijn HDTV en NTSC standaard schijnbaar (volgens de tw10h handleiding :)  )

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er ook een aansluiting mogelijkheid is waarbij je 3 stekkers aansluit voor kleuren en een extra stekker voor de sync... heb ik dit mis?

Deleted member