Diverse kabels voor HT nodig, prijs/kwaliteit

Gestart door jazzy, maart 9, 2026, 12:10:31

Vorige topic - Volgende topic

jazzy

Voor mijn HT (Jazzy's bescheiden home theater) moet ik nog een aantal kabels aanschaffen. De ruimte is niet zo groot, het hele project is op dit moment vooral een experiment en dus ook voor kabels probeer ik de juiste prijs/kwaliteit verhouding te vinden.

HDMI
Heb sowieso een 9 meter HDMI-kabel nodig die 4k, HDR en dergelijke ondersteunt. Lijkt er op dat HDMI 2.1 kabels langer dan 5m doorgaans optisch worden uitgevoerd.

Zit nu naar deze te kijken: https://www.allekabels.nl/hdmikabels/1779/3956565/8k-hdmi-kabel.html

Met 173 euro veel geld voor een kabel, maar dit lijkt zo'n beetje de prijs te zijn.

Luidspreker Front en Center
Speel met een niet al te zware versterker (Arcam AVR390) en gezien de bescheiden ruimte zal ik sowieso niet het onderste uit de kan hoeven te halen qua vermogen. Qua lengtes heb ik ongeveer 2, 3 en 4 meter nodig. In de huiskamer kon ik indertijd een paar mooie stukken premium-kabel overnemen, zie op dit moment geen aanbod op het forum dus overweeg generieke koperkabel van 2,5 mm2.

Bijvoorbeeld: https://www.allekabels.nl/luidspreker-kabel/4479/1281642/luidspreker-kabel-op-rol.html

Zou nog naar 4 mm2 kunnen maar die heeft deze leverancier alleen in CCA. Los van dat het beter 'voelt' vraag ik me af of een eventueel verschil in soortelijke weerstand op deze korte stukjes echt het verschil gaat maken.

Mocht iemand nog mooie premium-kabels ter overname hebben dan zou ik hier wel wat meer in willen investeren.

Luidspreker side en rear
Deze luidsprekers hoeven een stuk minder hard mee te doen, dus hier lijkt dezelfde standaard 2,5 mm2 kabel me helemaal prima. Deze moeten straks in kabelgoten komen dus om het allemaal een beetje te kunnen managen is een kabel zonder extra buitenmantel wel zo handig.

Zou het een optie zijn om naar 1,5 mm2 te gaan? Als er straks ook nog Atmos bij komt wordt het al een hele bos kabels om weg te werken.

https://www.allekabels.nl/luidspreker-kabel/4479/1281642/luidspreker-kabel-op-rol.html

Alle advies is welkom. Zit niet aan één leverancier vast en hoeft niet nieuw te zijn.
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

Thesqualer

Voor 10m HDMI heb ik deze: https://iear.nl/product/inakustik-profi-hdmi-2-1-lwl-100-m/
Erg fijne dunne kabel makkelijk weg te werken en prestaties gewoon goed
Lumen Vault (Cinema in Aanbouw):
Marantz Cinema 40 (Dirac ART) | Quadral Platinum M5, M1 Base | Infinity Surrouds | Velodyne SPL1500r | Audioquest Rocket 44/22, Cinnamon 48 HDMI, Pearl 48 HDMI | LG OLED77G45LW | R_Volution Playermini | Apple TV 4k

Lounge:
Arcam SA45 | Audioquest Rocket 44, Monsoon | Rega Planar 3RS Edition |

Gabor

Ik vind de RUIPRO optische hdmi kabels wel fijn, zeer goed betaalbaar en in deze variant (volledig optisch) zijn de pluggen afneembaar voor het geval je nog eens de andere kant op wilt (of wilt vervangen bij defect).
https://www.amazon.nl/RUIPRO-afneembare-Gepantserde-ondersteuning-Dynamische/dp/B0F8VSBN54?th=1

De lengte aanduiding op amazon is een zooitje, 12 maanden = 12 meter, en de varianten in "feet" staan er ook tussen.

De hybrid optische kabels (zoals vrijwel de meeste zijn) zijn nog iets goedkoper:
https://www.amazon.nl/RUIPRO-Glasvezel-Dynamische-Flexibel-Projector/dp/B081SQXPWB?th=1

Qua speakerkabels is er wat mij betreft geen enkele reden om CCA te kopen. Degelijke 2,5-4mm2 koperkabels hoeven niet zo duur te zijn als je niet gevoelig bent voor de verhalen er omheen. Maar ik haal dat dan liever bij Thomann ipv allekabels. Varianten met extra (ronde) buitenmantel zijn inderdaad wat dikker, maar krullen ook wat minder naar mijn ervaring en zijn daardoor wat makkelijker te verwerken, misschien iets om mee te nemen.

Xander32

RU Connected heeft ook prima kabels voor een m.i. nette prijs
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

joostb

jazzy

HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

joostb

jazzy

Citaat van: Gabor op maart  9, 2026, 13:19:36De hybrid optische kabels (zoals vrijwel de meeste zijn) zijn nog iets goedkoper:
https://www.amazon.nl/RUIPRO-Glasvezel-Dynamische-Flexibel-Projector/dp/B081SQXPWB?th=1
Die toch maar gekocht. Lijkt me een gevalletje van werkt wel of werkt niet, in geval van dat laatste kan hij terug.

jazzy

Citaat van: Gabor op maart  9, 2026, 13:19:36Qua speakerkabels is er wat mij betreft geen enkele reden om CCA te kopen. Degelijke 2,5-4mm2 koperkabels hoeven niet zo duur te zijn als je niet gevoelig bent voor de verhalen er omheen. Maar ik haal dat dan liever bij Thomann ipv allekabels. Varianten met extra (ronde) buitenmantel zijn inderdaad wat dikker, maar krullen ook wat minder naar mijn ervaring en zijn daardoor wat makkelijker te verwerken, misschien iets om mee te nemen.
Moet eerlijk zeggen dat ik liever ook niet bij Allekabels bestel vanwege de manier waarop ze een paar jaar geleden met een datalek omgingen. Even bij Thomann gekeken en die heeft maar één speakerkabel die voor mijn doel net wat aan de prijs is. Je opmerking over een buitenmantel neem ik mee.

reza

Hornbach  ;)
Mag natuurijk niet  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

morca

Citaat van: jazzy op maart  9, 2026, 12:10:31Voor mijn HT (Jazzy's bescheiden home theater) moet ik nog een aantal kabels aanschaffen. De ruimte is niet zo groot, het hele project is op dit moment vooral een experiment en dus ook voor kabels probeer ik de juiste prijs/kwaliteit verhouding te vinden.

HDMI
Heb sowieso een 9 meter HDMI-kabel nodig die 4k, HDR en dergelijke ondersteunt. Lijkt er op dat HDMI 2.1 kabels langer dan 5m doorgaans optisch worden uitgevoerd.

Zit nu naar deze te kijken: https://www.allekabels.nl/hdmikabels/1779/3956565/8k-hdmi-kabel.html

Met 173 euro veel geld voor een kabel, maar dit lijkt zo'n beetje de prijs te zijn.

Luidspreker Front en Center
Speel met een niet al te zware versterker (Arcam AVR390) en gezien de bescheiden ruimte zal ik sowieso niet het onderste uit de kan hoeven te halen qua vermogen. Qua lengtes heb ik ongeveer 2, 3 en 4 meter nodig. In de huiskamer kon ik indertijd een paar mooie stukken premium-kabel overnemen, zie op dit moment geen aanbod op het forum dus overweeg generieke koperkabel van 2,5 mm2.

Bijvoorbeeld: https://www.allekabels.nl/luidspreker-kabel/4479/1281642/luidspreker-kabel-op-rol.html

Zou nog naar 4 mm2 kunnen maar die heeft deze leverancier alleen in CCA. Los van dat het beter 'voelt' vraag ik me af of een eventueel verschil in soortelijke weerstand op deze korte stukjes echt het verschil gaat maken.

Mocht iemand nog mooie premium-kabels ter overname hebben dan zou ik hier wel wat meer in willen investeren.

Luidspreker side en rear
Deze luidsprekers hoeven een stuk minder hard mee te doen, dus hier lijkt dezelfde standaard 2,5 mm2 kabel me helemaal prima. Deze moeten straks in kabelgoten komen dus om het allemaal een beetje te kunnen managen is een kabel zonder extra buitenmantel wel zo handig.

Zou het een optie zijn om naar 1,5 mm2 te gaan? Als er straks ook nog Atmos bij komt wordt het al een hele bos kabels om weg te werken.

https://www.allekabels.nl/luidspreker-kabel/4479/1281642/luidspreker-kabel-op-rol.html

Alle advies is welkom. Zit niet aan één leverancier vast en hoeft niet nieuw te zijn.
Het vermogen dat erdoor moet is niet zo spannend.

Je hebt wel een Arcam
Dat is wel belangrijk.
Arcam was de eerste receiver waar ik verschil in kabels waarnam.
Vanaf het moment dat ik hem aandeed hoorde ik al
Hier komt meer echt muziek uit dat elke receiver die ik hiervoor gehad heb, of gehoord heb bij vrienden.

Ik zou aan de front en Center wat goeds hangen iig.
OCC koper pakt hier erg goed uit.
Ben je alleen wel paar euro meer kwijt.
Je had nog budget zat over  :angel:   :clapping:

jazzy

Citaat van: morca op maart 10, 2026, 15:38:30Je had nog budget zat over  :angel:   :clapping:
Als je even meetelt dan zie je ook dat er nog een aantal dure luidsprekers missen.  ;D

Dank voor je advies. Heb nog een paar stukken mooie Canare kabel over van de huiskamer maar allemaal net te kort. :( Ga toch gewoon een rol standaard 1,5 of 2,5 mm2 kabel halen en het daar maar eens proberen. Op dit punt geen zin om een paar honderd euro van het budget naar die kabels te schuiven, dat kan altijd nog.

CinéHome

Citaat van: jazzy op maart 10, 2026, 16:06:00Als je even meetelt dan zie je ook dat er nog een aantal dure luidsprekers missen.  ;D
🤔
Welke dan?
En duurder dan de huidige 5 (aan €100/stuk)?
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

jazzy

Citaat van: CinéHome op maart 10, 2026, 16:54:05🤔
Welke dan?
Duurder dan de huidige 5?
Dat is meer iets voor mijn eigen topic, maar ik wil naar 7 kanaals en weet nog niet of ik de dipolen die ik bij de fronts en center gekregen heb daar voor wil en kan gebruiken.

denoontje

Jammer ik had nog een optische kabel
Liggen die tussen jvc en arcam heeft gehangen en die nu over is,

Dit was ook een goedkope optische van ca 60 euro van amazon. Voor 12 m. Atzebee is het merk.

Ik heb mijn account bij allekabsls  toen direct opgezegd 🙃

jazzy

Citaat van: denoontje op maart 10, 2026, 19:18:13Jammer ik had nog een optische kabel
Liggen die tussen jvc en arcam heeft gehangen en die nu over is,

Dit was ook een goedkope optische van ca 60 euro van amazon. Voor 12 m. Atzebee is het merk.

Ik heb mijn account bij allekabsls  toen direct opgezegd 🙃
Dit is inderdaad jammer, was mooi geweest! Ding wat ik nu gekocht heb was ook niet heel duur, dat scheelt.