Voetjes / dempers / ontkoppeling / audioracks / spikes etc

Gestart door Spijkie, februari 9, 2026, 06:40:08

Vorige topic - Volgende topic

Spijkie

Uiteraard heb ik de zoekfunctie gebruikt maar niet een apart topic gevonden wat over het onderwerp gaat.

Wellicht een idee voor een apart topic waar iedereen zijn of haar keuze voor spikes / onderzetters voor zowel apparatuur als speakers kan aangeven? Ook racks of een baseplate kan natuurlijk hier neergezet worden.

Zelf ben ik nu bezig met verschillende " voetjes " voor onder mijn versterker , die weegt niet zo heel veel maar pakt toch trillingen op / resoneert bij wat luider spelen. Mijn speakers staan al wel op isoaccoustics gaias. Mijn " probleem" zit in de brakke plaats in onze spectral kast. Ik heb 2 glazen plankjes waar de apparatuur op kan staan wat meer geschikt is voor sonos spul ( er zit zelfs een gestoffeerd gat voor een subwoofer IN de kast)

Ik heb nu een bamboe snijplank van Ikea OP de glazen plaat liggen met voetjes die ik al had onder de versterker. Later deze week zal ik eens goed testen.

Ben benieuwd welke keuze jullie gemaakt hebben en foto's zijn altijd leuk!
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Richi

Hier zitten er Gaias onder de luidsprekers en Norstone DAMP dempers onder de voorversterker. Die laatste bevallen zo goed dat ik ze ook voor de surround voorversterker en de eindversterkers besteld heb. Mede ook omdat de meeste dempers maar tot 30kg gaan of zo, en de Norstones gaan tot 80kg, wat voor de eindversterkers wel fijn is.

Ik heb ook nog vibrapods liggen, maar die zijn momenteel niet in gebruik.

Oh ja, en ALI spikes onder de subs. Klinkt goed, dus laat ik daar fijn onder zitten.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • JPLAY • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Xander32

De Gaia's onder mijn ls brengen veel goeds, verder pucks tussen dac en streamer, 'dat staat zo mooi' en het komt wellicht de ventilatie ten goede. De nas staat op Vibrapods, die had ik er nog liggen. Of ze een (positieve) bijdrage aan de sq leveren? Ik heb werkelijk geen idee 🙄
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

ruud2

Als iets , je rack, apparatuur of wat dan ook , qua constructie (te) licht is uitgevoerd dan zal het sneller gevoeliger zijn om trillingen op te nemen en/of door te geven.
iets wat zwaar is heeft er minder last van , daarvoor is veel meer energie voor nodig om dit te laten trillen.
Voor mij in ieder geval een uitgangspunt bij te maken keuzes.

Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

Spijkie

Citaat van: Richi op februari  9, 2026, 10:09:02Hier zitten er Gaias onder de luidsprekers en Norstone DAMP dempers onder de voorversterker. Die laatste bevallen zo goed dat ik ze ook voor de surround voorversterker en de eindversterkers besteld heb. Mede ook omdat de meeste dempers maar tot 30kg gaan of zo, en de Norstones gaan tot 80kg, wat voor de eindversterkers wel fijn is.

Ik heb ook nog vibrapods liggen, maar die zijn momenteel niet in gebruik.

Oh ja, en ALI spikes onder de subs. Klinkt goed, dus laat ik daar fijn onder zitten.

Die norstone damp heb je via audiolaan toch ? Wat mooi dat ze zo goed bevallen
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Citaat van: ruud2 op februari  9, 2026, 13:12:57Als iets , je rack, apparatuur of wat dan ook , qua constructie (te) licht is uitgevoerd dan zal het sneller gevoeliger zijn om trillingen op te nemen en/of door te geven.
iets wat zwaar is heeft er minder last van , daarvoor is veel meer energie voor nodig om dit te laten trillen.
Voor mij in ieder geval een uitgangspunt bij te maken keuzes.

Absoluut maar de apparatuur kan dus ook trillen ondanks dat t op een betonnen plaat staat. Dat is het lastige om dat goed te krijgen indien mogelijk. Trillingen af laten voeren zodat het niet in de apparatuur komt.

Spijkie

Citaat van: Xander32 op februari  9, 2026, 10:51:26De Gaia's onder mijn ls brengen veel goeds, verder pucks tussen dac en streamer, 'dat staat zo mooi' en het komt wellicht de ventilatie ten goede. De nas staat op Vibrapods, die had ik er nog liggen. Of ze een (positieve) bijdrage aan de sq leveren? Ik heb werkelijk geen idee 🙄

Dat iets omhoog zetten van de apparatuur vanwege de koeling herken ik wel

Richi

Citaat van: Spijkie op februari  9, 2026, 13:32:08Die norstone damp heb je via audiolaan toch ? Wat mooi dat ze zo goed bevallen
Klopt ja. Was een duidelijk verschil in ruimtelijkheid onder de voorversterker. De overige 3 sets haal ik door omstandigheden pas volgende week op bij @AudioLaan
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • JPLAY • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

ruud2

Citaat van: Spijkie op februari  9, 2026, 13:33:47Absoluut maar de apparatuur kan dus ook trillen ondanks dat t op een betonnen plaat staat. Dat is het lastige om dat goed te krijgen indien mogelijk. Trillingen af laten voeren zodat het niet in de apparatuur komt.

waarom denk je dat alle high end zo zwaar is ?

Spijkie

Citaat van: ruud2 op februari  9, 2026, 15:37:14waarom denk je dat alle high end zo zwaar is ?

Ik snap t , maar als je geen high end centjes hebt lijkt t me nog steeds zinvol om er iets aan te doen. Mijn IKEA snijplank doet t voorbeeldig onder m'n versterker  :colgate:

Spijkie

Citaat van: morca op februari  9, 2026, 14:28:18Bijzonder dat zoiets werkt.
Nou word ik ook nieuwsgierig

Eindeloze hobby dit  :tounge2:

ruud2

Citaat van: Spijkie op februari  9, 2026, 15:59:53Ik snap t , maar als je geen high end centjes hebt lijkt t me nog steeds zinvol om er iets aan te doen. Mijn IKEA snijplank doet t voorbeeldig onder m'n versterker  :colgate:

je zal toch wel centjes hebben voor een blok steen / staal of een ander zwaar voorwerp om bijv. boven op de kast te leggen?
Heb bij iemand wel eens trein remklauwen boven op de kastjes gezien.

blue-eyes

Citaat van: Xander32 op februari  9, 2026, 10:51:26De Gaia's onder mijn ls brengen veel goeds, verder pucks tussen dac en streamer, 'dat staat zo mooi' en het komt wellicht de ventilatie ten goede. De nas staat op Vibrapods, die had ik er nog liggen. Of ze een (positieve) bijdrage aan de sq leveren? Ik heb werkelijk geen idee 🙄

Zoek ook nog steeds die Gaia's voor een dubbeltje. Oogt zo mooi :D Idd ;)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Spijkie

Citaat van: ruud2 op februari  9, 2026, 16:53:40je zal toch wel centjes hebben voor een blok steen / staal of een ander zwaar voorwerp om bijv. boven op de kast te leggen?
Heb bij iemand wel eens trein remklauwen boven op de kastjes gezien.

De kast zelf is het probleem niet zo , de glazen plank erin wel. Ik wil liever niet iets zwaars op de kast van m'n versterker leggen.

N1v3K

Citaat van: ruud2 op februari  9, 2026, 15:37:14waarom denk je dat alle high end zo zwaar is ?

Omdat het vol zit met spoelen koper.

ruud2

Citaat van: N1v3K op februari  9, 2026, 18:26:02Omdat het vol zit met spoelen koper.

wat dacht je van die uit billet gefreesde behuizingen ?
lekker zwaar , niet al dat uit dun plaatwerk gezette behuizing. ( waar soms een bitumen aan de binnenzijde geplakt zit , om..... juist ja.)
en dat het vol zit met lekker zware spoelen geeft al de bouwkwaliteit aan, dubbel op dus!

ruud2

Citaat van: Spijkie op februari  9, 2026, 18:17:22De kast zelf is het probleem niet zo , de glazen plank erin wel. Ik wil liever niet iets zwaars op de kast van m'n versterker leggen.

als het gewicht mooi over het glas verdeeld wordt kan een glasplaat heel wat hebben, zal toch snel 5 -6 mm zijn?
heb je een personenweegschaal ? meestal ook glas en daar ga je ook gewoon opstaan. bedoel maar...

FS249

De Elac's staan op de bijgeleverde rubber voetjes. De Hepta's op eronder geplakt vilt en de versterker staat op zijn eigen voeten op een Ikea kast vol met LP's en andere audio spullen in de laden.

Het zal vast wel goed zijn, zo. :)
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

N1v3K

Citaat van: ruud2 op februari  9, 2026, 19:00:09wat dacht je van die uit billet gefreesde behuizingen ?
lekker zwaar , niet al dat uit dun plaatwerk gezette behuizing. ( waar soms een bitumen aan de binnenzijde geplakt zit , om..... juist ja.)
en dat het vol zit met lekker zware spoelen geeft al de bouwkwaliteit aan, dubbel op dus!

Ja, dun plaatwerk gaat al dat koper niet kunnen dragen. Dûh.

Je denkt toch niet echt dat een zware amp zwaar is om trillingen te reduceren, toch?

ruud2

Citaat van: N1v3K op februari  9, 2026, 19:17:34Ja, dun plaatwerk gaat al dat koper niet kunnen dragen. Dûh.

Je denkt toch niet echt dat een zware amp zwaar is om trillingen te reduceren, toch?

de behuizing, maar waar anders voor?
enne , dun plaatwerk kan je vervormen en daardoor sterker maken... bijv. vlakke plaat of golfplaat
en als je dun plaatwerk echt slim plooit kan je er zelfs een auto van maken....

Porsche4Life

Wat denk je wat koelribben wegen? haal deze er eens af en je hebt een koekblikje over, verder zijn onderzetters alleen maar pompeuze kraaltjes en spiegeltjes. 

AudioLaan

Citaat van: Porsche4Life op februari 10, 2026, 09:14:38Wat denk je wat koelribben wegen? haal deze er eens af en je hebt een koekblikje over, verder zijn onderzetters alleen maar pompeuze kraaltjes en spiegeltjes. 

Een soort Porsche zonder motorblok dus. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

Porsche4Life