Voetjes / dempers / ontkoppeling / audioracks / spikes etc

Gestart door Spijkie, februari 9, 2026, 06:40:08

Vorige topic - Volgende topic

AudioLaan

Citaat van: Spijkie op februari  9, 2026, 06:40:08Uiteraard heb ik de zoekfunctie gebruikt maar niet een apart topic gevonden wat over het onderwerp gaat.

Wellicht een idee voor een apart topic waar iedereen zijn of haar keuze voor spikes / onderzetters voor zowel apparatuur als speakers kan aangeven? Ook racks of een baseplate kan natuurlijk hier neergezet worden.

Zelf ben ik nu bezig met verschillende " voetjes " voor onder mijn versterker , die weegt niet zo heel veel maar pakt toch trillingen op / resoneert bij wat luider spelen. Mijn speakers staan al wel op isoaccoustics gaias. Mijn " probleem" zit in de brakke plaats in onze spectral kast. Ik heb 2 glazen plankjes waar de apparatuur op kan staan wat meer geschikt is voor sonos spul ( er zit zelfs een gestoffeerd gat voor een subwoofer IN de kast)

Ik heb nu een bamboe snijplank van Ikea OP de glazen plaat liggen met voetjes die ik al had onder de versterker. Later deze week zal ik eens goed testen.

Ben benieuwd welke keuze jullie gemaakt hebben en foto's zijn altijd leuk!

Het zal niet verbazen, maar hier norstone damp100 onder de bron apparaten. Effect is direct en duidelijk waarneembaar. Of het mooi of truttig staat mag men zelf invullen. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Spijkie

Ieder z'n smaak maar ik vind t mooi staan. Weet jij wat bij deze aanbevolen is? Onder de apparatuur voetjes zelf of juist direct onder de kast ?
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

En btw , dat YBA ziet er heel netjes uit !
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

AudioLaan

Citaat van: Spijkie op februari 10, 2026, 15:27:03Ieder z'n smaak maar ik vind t mooi staan. Weet jij wat bij deze aanbevolen is? Onder de apparatuur voetjes zelf of juist direct onder de kast ?

Ze kunnen het best onder de bestaande voetjes geplaatst worden. Ook nog onder de plank kan ook. Overdosering is onmogelijk. :)

Ik heb de kast even opnieuw gevuld en er kwam een vervelend bonkje in het laag uit de Elipsons 3230. Schuiven hielp onvoldoende. Toen zag ik dat de Eversolo T8 met blote voeten op de plank stond. Damp 100 eronder, weg bonkje. Echt waar. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Spijkie

Citaat van: AudioLaan op februari 10, 2026, 15:46:23Ze kunnen het best onder de bestaande voetjes geplaatst worden. Ook nog onder de plank kan ook. Overdosering is onmogelijk. :)

Ik heb de kast even opnieuw gevuld en er kwam een vervelend bonkje in het laag uit de Elipsons 3230. Schuiven hielp onvoldoende. Toen zag ik dat de Eversolo T8 met blote voeten op de plank stond. Damp 100 eronder, weg bonkje. Echt waar. :)

Grappig is dat hè en tegelijk ook een beetje bizar.

Peerless Monster

Citaat van: Spijkie op februari 10, 2026, 20:40:24Grappig is dat hè en tegelijk ook een beetje bizar.

Moet je nagaan als je fatsoenlijk rack koopt, wat dat doet.

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

ruud2

Je moet je eerst afvragen : waar komen die trillingen vandaan, de oorzaak zoeken.
is dit van een heipaal naast je huis, nou meestal niet
parket wat losligt en wobbelt als je erover loopt , nee meestal ook niet
zijn het je speakers die via de behuizing trillingen overbrengen naar een houten vloer en deze doorgeven naar de installatie via een rek , zeer waarschijnlijk
zijn het je speakers die via de lucht trillingen doorgeven ? zeer waarschijnlijk
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

Porsche4Life

Maar ook, til je versterker eens op en ga ff schudden terwijl je speelt, hoor je verschil? Zelfs je iphone via BT geeft geen krimp qua geluid met hardlopen.

ruud2

Citaat van: Porsche4Life op februari 13, 2026, 10:35:42Maar ook, til je versterker eens op en ga ff schudden terwijl je speelt, hoor je verschil? Zelfs je iphone via BT geeft geen krimp qua geluid met hardlopen.

oef... heb me al vertilt aan 1 , en schudden lukt al helemaal niet met 2 stuks.

CinéHome

Optillen en schudden? Ik denk niet dat het dat soort 'trillingen' zijn die een probleem vormen. :D
Je kan je versterker of bron in de hand houden, lijkt me prima. Maar het luistert wat lastiger.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

ruud2

Citaat van: CinéHome op februari 13, 2026, 11:16:50Optillen en schudden? Ik denk niet dat het dat soort 'trillingen' zijn die een probleem vormen. :D
Je kan je versterker of bron in de hand houden, lijkt me prima. Maar het luistert wat lastiger.

de pre van >10 kg of een eind van > 40 kg.
nee is geen reeel uitgangspunt als het gaat om een oorzaak te achterhalen.

Spijkie

Citaat van: CinéHome op februari 13, 2026, 11:16:50Optillen en schudden? Ik denk niet dat het dat soort 'trillingen' zijn die een probleem vormen. :D

Nou snap ik pas waarom er van die handvaten aan een bryston zitten  :tounge:

Spijkie

Citaat van: ruud2 op februari 13, 2026, 10:16:34Je moet je eerst afvragen : waar komen die trillingen vandaan, de oorzaak zoeken.
is dit van een heipaal naast je huis, nou meestal niet
parket wat losligt en wobbelt als je erover loopt , nee meestal ook niet
zijn het je speakers die via de behuizing trillingen overbrengen naar een houten vloer en deze doorgeven naar de installatie via een rek , zeer waarschijnlijk
zijn het je speakers die via de lucht trillingen doorgeven ? zeer waarschijnlijk

Het is waarschijnlijk de laatste maar ik zit nog in de onderzoeksfase. Hoe het nu ingedeeld is: glasplaat op spikes, 4 dempende voetjes op de glasplaat , daarbovenop de IKEA snijplank en daarop de versterker met zijn eigen voetjes.

ruud2

Citaat van: Spijkie op februari 13, 2026, 12:13:12Het is waarschijnlijk de laatste maar ik zit nog in de onderzoeksfase. Hoe het nu ingedeeld is: glasplaat op spikes, 4 dempende voetjes op de glasplaat , daarbovenop de IKEA snijplank en daarop de versterker met zijn eigen voetjes.

als dat het geval is moet je nadenken over wat het geluid laat trillen, als je tenminste fors de knop opendraait en goed laag hebt, afhankelijk in welk frequentie gebied en aan hoe groot het oppervlak is waaraan de trillingen worden doorgegeven.
Dan trilt dus alles mee, vloer, rack, glasplaat , Ikea en alle rommeltjes in de huiskamer.                          Maar ook je bron. en dan kan je alles op voetjes zetten maar de ( lucht) trillingen slaan je versterker etc. echt niet over.

Voetjes oid. kunnen dus wel de trillingen van ondergrond verminderen of veranderen , echter er wordt toch een gedeelte naar je bron en versterker doorgegeven. en hoe lichter deze is des te meer gevoelig voor deze trillingen.