Set van MarkD

Gestart door MarkD, januari 17, 2026, 14:00:59

Vorige topic - Volgende topic

MarkD

Dank je! Mijn verstand zegt hetzelfde. Daardoor verleidelijk, maar twijfelachtig...

Citaat van: Richi op februari 21, 2026, 16:53:37Leuk verslag! Die kleuring, daar zou ik mij op termijn aan gaan storen. Maar jij weet zelf het beste wat jou raakt op de lange termijn. Mooie zoektocht. :thumbs-up:
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre K-5xe MP|Nuprime AMG STA SE|VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs met MiniDSP

chansig

AN speakers ooit 1 keer zo gruwelijk slecht horen spelen op een beurs dat ik me er daarna niet meer toe heb kunnen zetten om het nog een keer te proberen.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

MarkD

Begrijpelijk. Kan kwestie van smaak zijn of belabberde akoestiek of verkeerde luisterplek of... zeg het maar. Ik heb ook tal van gerenommeerde merken wanprestaties horen leveren op beurzen. Blijft dan toch hangen, ook al is dat misschien niet altijd terecht. AN is in ieder geval wel lekker uitgesproken. En daarmee dus niet voor iedereen. De dealermannen hadden zelf wel AN speakers thuis staan. ;)

Citaat van: chansig op februari 21, 2026, 17:04:03AN speakers ooit 1 keer zo gruwelijk slecht horen spelen op een beurs dat ik me er daarna niet meer toe heb kunnen zetten om het nog een keer te proberen.

Gr. Hans
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre K-5xe MP|Nuprime AMG STA SE|VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs met MiniDSP

Xander32

Een mooi verslag van jouw bevindingen en fijn dat er iets gaat aftekenen. Nog veel plezier met het vervolg 👍🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

MarkD

Dank je! Weer leuke ervaringen zo.

Citaat van: Xander32 op februari 21, 2026, 17:13:41Een mooi verslag van jouw bevindingen en fijn dat er iets gaat aftekenen. Nog veel plezier met het vervolg 👍🏻

Bel Canto

Mooie beschrijving van je ervaringen
Welk model an/j heb je beluisterd?
Linn Akurate DSM3 - Audio Note Isis xlr - Bel Canto Rf 600M - Duelund 12GA - Audio Note AN/E HE SPE

MarkD

Volgens mij de LX Hemp als ik het goed heb.

Citaat van: Bel Canto op februari 21, 2026, 19:27:11Mooie beschrijving van je ervaringen
Welk model an/j heb je beluisterd?

Spijkie

Zeker een leuk verslag ! Er staat ook een verslag op hifi punt nl van een iets groter model van de devore waarin staat dat t nogal precies komt met de aansturing.

Komt de gebruikte apparatuur wat overeen met wat je thuis hebt ? Wel heel mooi dat je zo tot een shortlist komt van " thuis te beluisteren" wat bij zulke speakers een niet meer dan normale vraag is om te doen.  Anders sowieso geen deal zou ik zeggen.

T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

MarkD

En bij de O/baby review staat dan weer dat het uitstekend combineert met een brede range aan apparatuur. Het onvoldoende ingespeeld zijn zal de grootste spelbreker zijn geweest. Maar de verkoper gaf aan dat het ook bij wel ingespeeld zijn waarschijnlijk niet mijn speaker zal worden.

De gebruikte apparatuur ligt enigszins in lijn met wat ik thuis heb, al verwacht ik dat de Bryston in vergelijking met Ayre/Nuprime combi nog wat neutraler zal klinken en de Ayre iets organischer. Maar dat is zonder direct vergelijk moeilijk te zeggen. Er is in ieder geval bewust geen buizenversterker ingezet tijdens de demo omdat ik die kant niet op wil.

Spijkie

Citaat van: MarkD op februari 22, 2026, 09:45:55En bij de O/baby review staat dan weer dat het uitstekend combineert met een brede range aan apparatuur. Het onvoldoende ingespeeld zijn zal de grootste spelbreker zijn geweest. Maar de verkoper gaf aan dat het ook bij wel ingespeeld zijn waarschijnlijk niet mijn speaker zal worden.

De gebruikte apparatuur ligt enigszins in lijn met wat ik thuis heb, al verwacht ik dat de Bryston in vergelijking met Ayre/Nuprime combi nog wat neutraler zal klinken en de Ayre iets organischer. Maar dat is zonder direct vergelijk moeilijk te zeggen. Er is in ieder geval bewust geen buizenversterker ingezet tijdens de demo omdat ik die kant niet op wil.

Dan lijkt t me toch alsof je een zo goed als mogelijke indruk hebt kunnen krijgen , helemaal top!
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

MarkD

Zo goed en zo kwaad als dat kan inderdaad.

Na scheiden van kaf en koren zijn dit de speakers die mij het meest bekoren:
1. Dynaudio Contour 20 Black Edition: voor mij de meest complete speaker, met de beste balans tussen emotie en controle, dynamiek en inzicht, slam en finesse, natuurlijkheid en volheid. Aan de prijs, maar de weergave is er dan ook naar.
2. Revelation Audio 5: rijke midrange, ruimte en schaal, organisch maar net iets minder verfijnd misschien. Het formaat is ook een dingetje. Zeer goede prijs-prestatie verhouding!
3. Driade Premium Model 9: doen iets magisch in het mid tot hoog, maar voor mij te weinig fundament/ballen/volheid.
4. Audio Note AN-J: zeer fraai, maar gekleurd wat me op langere termijn waarschijnlijk gaat tegenstaan.
5. Harbeth C7ES3XD2: prima speaker, maar niet een echt grote stap voorwaarts tov wat ik nu heb. Wel echt een fijne coherente speaker met het voor Harbeth kenmerkende middengebied met realistische stemweergave.

addesmo

Het woordje magisch bij de Driade's zou mij toch triggeren om ze thuis te horen. Met name de bas is erg afhankelijk van de plaatsing etc.

AudioLaan

Leuk proces wat je doormaakt! Het blijft natuurlijk een dingetje, al die variabelen op verschillende momenten, die leiden tot een bestenliste. :) Als ik zie, of beter gezegd, hoor hoe anders de Revival audio Atalante 5 nu klinkt op een andere plek en met andere aansturing, dan blijft de kans op overschatting of onderschatting best groot.

Best jammer dat ik tijdens je bezoek de Triangle Magellan Duetto nog niet had. Afgezien van de opmerkelijke voet en de Zebrano afwerking (ik krijg ze binnenkort ook in zwart) zou het me niet verbazen als je die zou omschrijven als je de Black ed. nu doet. En binnen het budget dat je voor ogen had. Maar ja, je moet ergens een streep trekken. Hoewel uitzonderingen op de regel soms verrassend kunnen uitpakken ;-)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

MarkD

Wie weet gebeurt dat ook nog!

Citaat van: addesmo op februari 22, 2026, 12:14:49Het woordje magisch bij de Driade's zou mij toch triggeren om ze thuis te horen. Met name de bas is erg afhankelijk van de plaatsing etc.

MarkD

Ben ik me van bewust, maar is niet anders. Kost sowieso veel tijd om überhaupt tot een bestenliste te komen. Liefst zou ik alles een week thuis luisteren.😉 Alhoewel ook dan best een eerste schifting mogelijk is, want een bepaald potentieel zou zich toch ook al bij een dealerdemo moeten openbaren.

Die Triangle ken ik niet, maar de Zebrano uitvoering en voet doen ze alleen qua uiterlijk al afvallen voor mij. In zwart en met andere stands wordt het een ander verhaal als ze me qua weergave pakken. Ik houd het in gedachten!

Citaat van: AudioLaan op februari 22, 2026, 12:24:52Leuk proces wat je doormaakt! Het blijft natuurlijk een dingetje, al die variabelen op verschillende momenten, die leiden tot een bestenliste. :) Als ik zie, of beter gezegd, hoor hoe anders de Revival audio Atalante 5 nu klinkt op een andere plek en met andere aansturing, dan blijft de kans op overschatting of onderschatting best groot.

Best jammer dat ik tijdens je bezoek de Triangle Magellan Duetto nog niet had. Afgezien van de opmerkelijke voet en de Zebrano afwerking (ik krijg ze binnenkort ook in zwart) zou het me niet verbazen als je die zou omschrijven als je de Black ed. nu doet. En binnen het budget dat je voor ogen had. Maar ja, je moet ergens een streep trekken. Hoewel uitzonderingen op de regel soms verrassend kunnen uitpakken ;-)

AudioLaan

Ach, als ik je verslagen lees komt de gedachte boven dat de Triangle weleens in je straatje zou kunnen passen. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand ze gewoon in zwart kiest en de voet er niet bijneemt, maar bijvoorbeeld iets van Liedtke neemt. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

MarkD

Nou, als ik nog een keer welkom ben... :angel: ;)

Citaat van: AudioLaan op februari 22, 2026, 12:56:32Ach, als ik je verslagen lees komt de gedachte boven dat de Triangle weleens in je straatje zou kunnen passen. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand ze gewoon in zwart kiest en de voet er niet bijneemt, maar bijvoorbeeld iets van Liedtke neemt. :)

AudioLaan

Zeker! Ik hoop en denk ook een beetje dat het de moeite waard is. En anders alvast mijn excuses. :)

MarkD

Haha, dank u! Ik neem binnenkort wel even contact met je op om iets in te plannen.

Citaat van: AudioLaan op februari 22, 2026, 18:32:27Zeker! Ik hoop en denk ook een beetje dat het de moeite waard is. En anders alvast mijn excuses. :)

Spijkie

T mooie is dat je ook zeker weet dat je ze thuis mag proberen

MarkD

Zeker mooi! Al is dat tot nu toe nergens een probleem.

Citaat van: Spijkie op februari 22, 2026, 18:55:09T mooie is dat je ook zeker weet dat je ze thuis mag proberen

MarkD

Ontnuchterende ervaring... de Dynaudio Contour 20 Black Edition waren in mijn hoofd zo ongeveer de heilige graal in speakerland geworden. Daarom ondanks een nieuwe luistersessie bij Audiolaan volgende week zaterdag bij Hobo Hifi een setje BE opgehaald om ze een weekend thuis te testen.

Allereerst zijn het mooie speakers om te zien. De afwerking is subliem. De bijpassende stands zijn qua spikes handig in hoogte verstelbaar met een draaiknop aan de bovenkant van het bodemplateau. Direct na aansluiten vielen de grotere dynamiek en het stevigere laag direct op. Na heel wat geschuif zijn ze uiteindelijk op een plek beland waar het laag het beste uit de verf kwam.

Daarna de vaker gebruikte testplaylist aangezet om mij te vergapen aan het prachtige geluid... dat me eigenlijk direct al tegenviel. In hifitermen doen ze veel dingen goed, maar ik miste totaal de beleving. Die was er wel wat meer toen ik op flink volume ging draaien, maar ook dan miste er iets. Bij terugdraaien van het volume stortte het complete  geluidsbeeld in. Iets wat ik met mijn Harbeths niet gewend ben. Die klinken ook op lager volume nog prima.

De Dynaudio's pakken me ook na langer en minder kritisch luisteren niet. Ze nemen me niet mee in de muziek zoals de Harbeths dat nu juist wel zo goed doen. Het klinkt allemaal wat klinisch en afstandelijk, terwijl het geluid wel vol en gedetailleerd is. Het laag is strakker en dieper dan bij de Harbeths, maar het klinkt in mijn oren wat mechanisch en onnatuurlijk. Ook stemmen en instrumenten als piano, cello en viool komen er niet zo mooi uit vind ik. Sfeer en emotie mogen dan volgens sommigen puurin de muziek zitten, de Harbeths communiceren dit als geen ander, de Dyns weten dit echter veel minder over te brengen. Het is niet dat het zielloos klinkt, maar ik word er ook niet warm of koud van.

Verder heb ik bij het luisteren naar de Dyns al vrij snel last van luistermoeheid en onrust. De Harbeths brengen juist rust en ontspanning en weten daarnaast veel meer te boeien. Het klinkt gewoon veel lekkerder, natuurlijker en echter. Het laag is bij de Harbeths weliswaar wat rommeliger, maar het is wel één geheel met mid en hoog. De fijne flow ontbreekt voor mij bij de Dyns.

Tijdens de winkeldemo was ik er wel enthousiast over, maar toen hebben we eigenlijk alleen op vrij luid volume geluisterd. Er stond toen een dikke McIntosh versterker van €12.000 achter, dus dat zal ook nog wel verschil maken... Bij mij thuis kwam het in ieder geval niet uit de verf.

Kortom: de Dyns gaan weer in de doos. Ik breng ze dinsdag weer terug, maar ik heb al helemaal geen zin meer om er verder naar te luisteren. Grote opluchting na het aansluiten van de Harbeths: dit klinkt weer zoals ik het prettig vind. Luisteren naar muziek ipv techniek. De Harbeths laten op bepaalde vlakken ook wel steekjes vallen, maar ze doen voor mij iets fundamenteels goed: stemmen en instrumenten kloppen, het middengebied voelt echt en natuurlijk, ze betrekken me emotioneel in de muziek en het blijft overeind op lager volume.

Volgende week dus naar Audiolaan, kijken wat dat brengt. Ik zou ook nog graag de Audio Notes thuis willen proberen, want die blijven toch wel door mijn hoofd spoken. Het zou echter goed kunnen dat de zoektocht uiteindelijk via vele omwegen uitkomt bij ik de nieuwere Harbeth-modellen. De meest geëigende kandidaat lijkt dan de C7ES3XD2 te zijn, maar ik sluit de SHL5 Plus XD2 ook nog niet. Al verwacht ik dat die laatste qua plaatsing lastiger gaat worden. Schijnen toch wel veel ruimte rondom te moeten hebben.A81499DB-3F8D-4CE0-9C98-3EE72F0BB575.jpegIMG_2187.jpeg 

Bel Canto

Mooie beschrijving van je luisterervaring. Soms wil je graag dat iets goed klinkt. (Sooms ook beïnvloedt door geweldige reviews). Zo heb ik 4 x geprobeerd ATC mooi te vinden. Tevergeefs. Wellicht dat de triangels je meer bekoren. Anders is graham audio misschien nog een optie. Iets dynamischer dan Harbeth, ook door het het wat hogere rendement.
Verder vond ik Rosso Fiorentino: fiesole en Arno 20 ook wel fraai.
Opties blijven eindeloos.
Linn Akurate DSM3 - Audio Note Isis xlr - Bel Canto Rf 600M - Duelund 12GA - Audio Note AN/E HE SPE

MarkD

Zoveel opties inderdaad. Graham LS6 gehoord, die mij tegenvielen (waren echter niet volledig ingespeeld). Bevallen jou de Audio Notes nog altijd goed?

Citaat van: Bel Canto op februari 28, 2026, 17:01:32Mooie beschrijving van je luisterervaring. Soms wil je graag dat iets goed klinkt. (Sooms ook beïnvloedt door geweldige reviews). Zo heb ik 4 x geprobeerd ATC mooi te vinden. Tevergeefs. Wellicht dat de triangels je meer bekoren. Anders is graham audio misschien nog een optie. Iets dynamischer dan Harbeth, ook door het het wat hogere rendement.
Verder vond ik Rosso Fiorentino: fiesole en Arno 20 ook wel fraai.
Opties blijven eindeloos.

Bel Canto

De audio notes bevallen super.
Heel blij met de investering.
Helderder, meer detail, dynamischer, zonder dat het vermoeiend wordt. Grote betrokkenheid bij de muziek.
De kleuring die jij noemde, ervaar ik niet. Daar zijn mijn oren blijkbaar niet gevoelig genoeg voor. ( hoewel, ik heb ook klipsch forte en Cornwall geprobeerd, maar die kleurden voor mij wel teveel). ik ben juist heel allergisch voor alles wat naar enige scherpte neigt.