Set van MarkD

Gestart door MarkD, januari 17, 2026, 14:00:59

Vorige topic - Volgende topic

brt

Citaat van: MarkD op april 27, 2026, 19:28:00Ergens kriebelde het om een andere eindversterker uit te proberen. De Nuprime is nu eenmaal leuk, maar lang geen high end. Zo was mijn gedachte. Toen kwam er een Pass Labs INT60 voorbij voor redelijk geld. Weliswaar een geïntegreerde versterker, maar toch. Altijd al eens willen proberen zo'n dikke klasse A bak en zeker Pass Labs, omdat ik daar zulke goede verhalen over heb gehoord. Zo gezegd, zo gedaan. Na een ritje naar het hoge noorden de Pass achterin de auto getild (42 kg!) en daarna thuis op de kast gezet.

Na een redelijke opwarmperiode waren de eerste indrukken positief: mooie klankkleur, rust, nooit scherp, muzikaal, vol en vloeiend. Na een tijdje miste ik echter PRaT (drive / timing), "snap"/attack, lucht en openheid, microdynamiek en energie bovenin. Ook voorheen mooi waarneembare basloopjes waren minder goed te volgen. Dus het klinkt op zich mooi, maar mist leven. De Ayre en Nuprime bieden dat juist wel, dus blij dat ik die nog heb.

De Pass klinkt voor mij te rustig en omfloerst omdat hij sterk inzet op warmte, vloeiendheid en ontspanning ten koste van timing, attack en lucht, terwijl ik juist een balans zoek waarin die levendigheid behouden blijft zonder scherp te worden. In ieder geval weer een ervaring rijker.

De vorige eigenaar stuurt mij nog een audiofiele zekering toe waarmee volgens hem het 'probleem' grotendeels wordt opgelost, maar dat waag ik te betwijfelen. Ook wel echt een lomp groot apparaat trouwens, maar dat terzijde.

Mooie, eerlijke review  :thumbs-up:

Maar eh, zit je nu vast aan deze, of heb je em op proef?

Pass Labs is ook zo'n merk waar je weinig negatiefs over hoort, alles altijd halelujah. Het gaat idd om de match, en de match is je smaak. Mooi dat je dit zo eerlijk verwoordt.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

MarkD

De match met de rest van de set en mijn oren idd. Muziekkeuze speelt ook mee. Speel je alleen rustige jazz of zoiets, dan is dit erg mooi. Met rock vind ik het te soft worden.

Ik heb hem enigszins op de gok gekocht. Wel eerst beluisterd bij de verkoper, maar daar kon ik in een andere ruimte en met voor mij onbekende speakers niet zoveel mee. Dus deze gaat  na testen met de audiofiele verzekering weer in de verkoop. De aanschafprijs was zodanig dat de financiële risico's mee zullen vallen, al kan een apparaat in deze prijsklasse qua verkoop wat langer duren.
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre AX-5 Twenty||VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs

MarkD

De afgelopen week via een dealer een Soulnote A2 thuis kunnen testen... en gisteren weer teruggebracht. Spoiler alert: dit gaat hem niet worden.

Wat me direct opviel toen de Soulnote in de set kwam, was de enorme directheid en snelheid. Muziek komt echt onmiddellijk los van de luidsprekers, met een soort energie die je meteen wakker schudt. Details liggen volledig open; alles wordt zonder terughoudendheid gepresenteerd. In eerste instantie is dat behoorlijk indrukwekkend en zelfs verslavend, omdat je het gevoel hebt dichter bij de opname te zitten.

Na wat langer luisteren begon ik echter te merken dat diezelfde eigenschappen ook een keerzijde hebben. De presentatie blijft continu aan de "voorkant" van de muziek zitten. In het bovenste midden en hoog zit een lichte nadrukkelijkheid die voor mij een scherp randje meegeeft aan de muziek. Vooral bij minder perfecte opnames wordt dat hoorbaar en kan het net wat te veel worden.

Wat me uiteindelijk het meest opviel, is dat de muziek iets minder als geheel binnenkomt. Alles is er wel — misschien zelfs méér dan bij andere versterkers — maar het voelt minder alsof het vanzelf samenvalt tot een organisch geheel. Ik betrapte mezelf erop dat ik meer naar afzonderlijke elementen zat te luisteren dan naar de muziek als geheel. Dat maakt het op korte termijn indrukwekkend, maar op langere termijn ook vermoeiend. Het zorgt ervoor dat ik in de analysestand blijft staan ipv me te laten meeslepen door de muziek. Een deel van de typische Harbeth-magie — die vanzelfsprekende, ontspannen muzikaliteit — verschuift hierbij wat naar de achtergrond.

Dat betekent zeker niet dat de A2 geen goede versterker is, integendeel. Technisch is hij bijzonder knap: snel, transparant en uiterst informatief. Maar in mijn set en voor mijn persoonlijke voorkeur — waar ik juist veel waarde hecht aan flow, timing en emotionele betrokkenheid zonder nadruk op scherpte — bleek hij uiteindelijk te nadrukkelijk in zijn presentatie.

Ik heb de Soulnote ook nog even als eindversterker achter mijn Ayre geprobeerd, maar dat was geen synergie. De Nuprime doet het daarop veel lekkerder, met iets van een gloedvolle vanzelfsprekendheid, maar toch voldoende pit in zijn donder. Ik ben er wel achter dat de prijs-kwaliteitverhouding van de Nuprime ongekend is en dat het minder als klasse D klinkt dan de Soulnote, die klasse A/B is... Die laatste klinkt 'digitaleriger' met minder warmte en flow.

Voor nu vind ik het wel even goed zo. Mischien eens een keer een mooie Luxman op de kop zien te tikken, maar eerst de Pass Labs zien te verkopen.
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre AX-5 Twenty||VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs

MarkD

Er biedt ook iemand uit Zwitserland een set Exposure 5010 monoblocks aan voor €2500 inclusief verzendkosten, wat mij een scherpe deal lijkt voor deze versterkers, die goed in mijn smaakprofiel lijken te passen. Maar ik vind het toch een iets te grote gok voor een merk waar ik geen ervaring mee heb. Plus dat er aanvullende kosten bijkomen vanwege import uit een niet EU-land.

brt

Op mp staat een prachtige Luxman 509x voor een nette prijs. Die zou zomaar aan jouw wensen kunnen voldoen...

Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

MarkD

Vraag me dan alleen af of die voldoende kick en drive heeft. Nou ja, kan toch pas echt toeslaan na verkoop van de Pass.

Spijkie

Misschien meenemen in de overweging dat er versterkers bijzonder goed matchen in het algemeen met harbeth ? Ik heb zelf geen idee hoor maar soms komen er verassende matches naar boven.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

MarkD

Luxman is wel een merk dat vaak in combinatie met Harbeth wordt genoemd/geroemd. Ik was al met een schuin oog aan het kijken naar een Luxman 507Z op Marktplaats, maar die komt voor mij net te vroeg. De 507Z schijnt wat ik zo lees een goede kandidaat te zijn voor mij. Maar wat ik nu heb staan klinkt ook al erg goed, dus het kan nog even wachten.

Xander32

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat er spoedig een Accuphase E-650 te koop komt, die zou het wel eens heel lekker op jouw ls kunnen doen 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

MarkD

Dat zag ik ook, maar het is een volledige klasse A versterker en dan vrees ik weer voor onvoldoende PRaT en drive. Ik heb ook jarenlang Naim gehad en wel juist daarom. Klonk gewoon altijd lekker, zij het met minder volheid en finesse dan ik nu wens. Met de Nuprime klinkt het ook lekker snel, dus op dat punt wil ik er niet te veel op achteruit gaan, ook als ik er op andere punten wel flink op vooruit ga. De Pass Labs ervaring heeft me wat huiverig gemaakt op dat vlak.

Xander32

Begrijp ik, dan kan je het maar beter zoeken in een klasse a/b.

Denk dan ook eens aan een potente MF. Een mede-forumlid met een 'leuke hobby' in Amersfoort, heeft dat merk ook in z'n assortiment.

Citaat van: MarkD op mei  2, 2026, 17:37:12Dat zag ik ook, maar het is een volledige klasse A versterker en dan vrees ik weer voor onvoldoende PRaT en drive. Ik heb ook jarenlang Naim gehad en wel juist daarom. Klonk gewoon altijd lekker, zij het met minder volheid en finesse dan ik nu wens. Met de Nuprime klinkt het ook lekker snel, dus op dat punt wil ik er niet te veel op achteruit gaan, ook als ik er op andere punten wel flink op vooruit ga. De Pass Labs ervaring heeft me wat huiverig gemaakt op dat vlak.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

MarkD

Amersfoort of Apeldoorn? ;) Heb MF in het verleden meermaals gehoord, maar wist me nooit echt te pakken.

Citaat van: Xander32 op mei  2, 2026, 17:45:11Begrijp ik, dan kan je het maar beter zoeken in een klasse a/b.

Denk dan ook eens aan een potente MF. Een mede-forumlid met een 'leuke hobby' in Amersfoort, heeft dat merk ook in z'n assortiment.

Xander32

Apeldoorn ja 👍🏻, ben niet helemaal scherp na een paar weizen vroeger deze middag  🫣

Citaat van: MarkD op mei  2, 2026, 17:47:11Amersfoort of Apeldoorn? ;) Heb MF in het verleden meermaals gehoord, maar wist me nooit echt te pakken.

AudioLaan

Citaat van: MarkD op mei  2, 2026, 17:47:11Amersfoort of Apeldoorn? ;) Heb MF in het verleden meermaals gehoord, maar wist me nooit echt te pakken.

Ohh, it's me?

Het kan verhelderend en uiteindelijk voordeliger zijn eerst wat te proberen in plaats van items van mp te kopen en hopen dat het je pakt. Zacht prijsje is leuk bij pre-loved en recensies zijn meestal uitwisselbaar imo.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Spijkie

Voor hetzelfde geld klinkt Gato helemaal geweldig , een merk waar je wellicht niet gelijk aan denkt of over leest met harbeth.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Kurt

Citaat van: AudioLaan op mei  2, 2026, 18:12:18Ohh, it's me?

Het kan verhelderend en uiteindelijk voordeliger zijn eerst wat te proberen in plaats van items van mp te kopen en hopen dat het je pakt. Zacht prijsje is leuk bij pre-loved en recensies zijn meestal uitwisselbaar imo.
"We lezen reviews/fora en kopen vervolgens iets 2de hands op basis hiervan, en zien wel", lijkt me eerder een vrij Nederlandse "hobby" (net als subs en DSPs trouwens).
Ik zou denken dat je je idd eerst informeert via de internet kanalen, vervolgens een dealer opzoekt en dit bespreekt, teneinde tot een oplossing te komen. Past die in je budget, dan koop je die, indien niet, dan probeer je die te scoren via 2de hands.

MarkD

Ik ben vrij Nederlands ;D

AudioLaan

Citaat van: Spijkie op mei  2, 2026, 18:44:25Voor hetzelfde geld klinkt Gato helemaal geweldig , een merk waar je wellicht niet gelijk aan denkt of over leest met harbeth.

Of Ultrafide u500dc 😃
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

MarkD

Nieuw in het assortiment?

Citaat van: AudioLaan op mei  2, 2026, 20:08:10Of Ultrafide u500dc 😃

AudioLaan

Citaat van: MarkD op mei  2, 2026, 20:48:23Nieuw in het assortiment?

Nee hoor. Hoewel bijna alles nieuw is in het assortiment. (< 1 jaar) Je hebt hem zelf al horen spelen. Bij je eerste bezoek via de Revival Atalante 5. :) Zegt verder niks natuurlijk.

MarkD

Aha! Het klonk in ieder geval lekker toen. :)

Citaat van: AudioLaan op mei  2, 2026, 21:07:27Nee hoor. Hoewel bijna alles nieuw is in het assortiment. (< 1 jaar) Je hebt hem zelf al horen spelen. Bij je eerste bezoek via de Revival Atalante 5. :) Zegt verder niks natuurlijk.

MarkD

Mede vanwege vakantie naar Griekenland even geen tijd gehad om te posten, maar er zijn ontwikkelingen geweest!

De eerste is dat ik mijn nieuwsgierigheid naar de Exposure 5010 mono niet heb weten te bedwingen... Na een paar weken luisteren ben ik tot de conclusie gekomen dat deze mono's voor mij uiteindelijk niet de juiste match zijn. Eerst het positieve. Ze geven in mijn set en in mijn oren een natuurlijke klank, veel harmonische rijkdom, een volle presentatie en een overtuigend fundament. Vooral bij stevigere muziek geven ze veel gewicht en autoriteit, zonder ooit opdringerig te worden. Daar staat tegenover dat ik finesse, lucht, openheid, gelaagdheid en vooral PRaT en swing miste. De presentatie is vloeiend en ontspannen, maar mist voor mijn smaak wat lichtvoetigheid en de vanzelfsprekende muzikaliteit die mij echt meesleept. Ik heb uitgebreid geëxperimenteerd met verschillende stroomkabels en andere interlinks, maar de basisindruk bleef hetzelfde. Het zijn absoluut capabele versterkers met een volwassen en natuurlijke klank, maar in mijn systeem bleef ik verlangen naar meer verfijning, snelheid, transparantie en betrokkenheid. Het klonk goed, maar bleef iets te veel op de vlakte. Uiteindelijk miste ik de 'x-factor' waardoor ik volledig in de muziek word getrokken. Bijkomend nadeel was dat ze zo warm worden dat plaatsing in de kast niet echt een optie is.

Dus exit Exposure...

MarkD

Ondertussen kreeg ik een aanbod van een forumgenoot om zijn Ayre AX-5 Twenty te proberen. Die leek hem geknipt voor mij. Na mijn vakantie contact opgenomen en de versterker opgehaald.

Na een paar dagen luisteren durf ik wel te zeggen dat de Ayre AX-5 Twenty voor mij een schot in de roos is. Waar ik bij de Exposure 5010 mono's uiteindelijk finesse, lucht, openheid, gelaagdheid en vooral swing miste, lijkt de Ayre al die eigenschappen juist moeiteloos te combineren. De eerste indruk is een versterker die natuurlijk en coherent klinkt, zonder ook maar een moment saai of ingehouden te worden. Hij heeft veel detail en transparantie, maar legt dat niet op een onnatuurlijke manier onder een vergrootglas. De muziek klinkt vloeiend en vanzelfsprekend, met veel lucht, verfijning en een prachtig gelaagd stereobeeld. Tegelijkertijd is er voldoende autoriteit en dynamiek, waardoor ook stevigere muziek overtuigend overeind blijft. Wat mij vooral aanspreekt is dat hij snelheid en swing combineert met rust en natuurlijkheid. Vergeleken met mijn Nuprime en Ayre pre hoor ik veel overeenkomsten in openheid, timing en beleving, maar zonder het soms wat gekunstelde of "hoog-contrast" karakter dat ik daarbij af en toe ervoer. De Ayre presenteert alles net iets organischer, coherenter en geloofwaardiger, waardoor ik minder met de installatie bezig ben en meer met de muziek. Voor mij is dit tot nu toe de meest complete versterker die ik in mijn systeem heb gehad. Dus ik heb hem gekocht!

chansig

Geen idee meer...maar ben ik ooit bij je wezen luisteren ? B&W speakers, wonend langs een kanaal ? Jaartje of tig geleden.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

MarkD

Citaat van: chansig op juni 28, 2026, 15:31:00Geen idee meer...maar ben ik ooit bij je wezen luisteren ? B&W speakers, wonend langs een kanaal ? Jaartje of tig geleden.

Gr. Hans

Nee, dat was ik niet. Geen B&W speakers gehad ooit (behalve kortstondig een setje 302's in een tweede set) en ook nooit langs een kanaal gewoond.