Gids voor het instellen van de subwoofer in je Home Theater

Gestart door garmtz, juli 9, 2004, 11:08:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bart_M

De Zyklops staan prima in fase met de fronts, dat is het probleem niet.
Ik wil nu de Zyklops in fase brengen met mijn LFE subwoofer (een aparte subwoofer dus).

Hoe stuur je een test signaal naar je fronts en gelijktijdig ook over het LFE kanaal uit?

morca

Gewoon via je receiver.....toch?
Of mis ik iets,ik meet gewoon via de aux in aan de voorkant van de receiver,de fronts en het LFE kanaal tesamen.
Dan is het even de vraag hoe jij die Zyklop,s aangesloten hebt?

Bart_M

Ik heb het front kanaal via de pre-outs naar een Behringer DCX2496 geleid, deze split het signaal op naar de subwoofers en front speakers.
Op die manier heb ik dus stereo subs en voor de receiver lijken het dus ook full range front speakers.

Een simpel test signaal van de receiver gaat dus niet helpen om het LFE in fase te krijgen, er moet iets zijn dat LFE + Full range front kan uitsturen.

morca

Is het op een meting terug te zien dat je LFE uit fase staat met de rest.
Heb je een meting vd front,s en de Zyklop,s,en een meting van de LFE sub erbij.
Als er een dip is ga ik een testsignaal op die dip uitsturen.

Als er geen dip is zouden ze in fase moeten staan,
maar dat test ik weer door een testtoon van 80 hz af te spelen,als je kantelpunt van alles ook op 80 hz staat.
En dan te draaien aan de fase van de LFE sub tot je output het hoogste is.

Wat jij wilt lijkt enigsinds op hoe ik me gepoorte met de rest in fase zet,
nadat in de gesloten met de front,s gedaan heb,zet ik de bandpass in fase door of op de dip of op het kantelpunt de output zo hoog mogelijk te meten met een 80 hz toon.

Bart_M

Dat werkt nog steeds niet voor mij, omdat jij werkt met een crossover punt tussen subwoofer en front.
Mijn fronts zijn full range en daarnaast heb ik een LFE sub.

morca

Ik denk dat het met je full range op de front,s en de sub,s /zyklop,s te maken heeft.

Mijn set beneden bestaat uit 4 grote speakers,die opzich met film al een berg gepoort aan power aanzetten.(zonder sub)
Als ik die grote gepoorte front,s niet genoeg tem,beter gezegd af filter op 80 hz,poorten dicht en nog wat met ADSY dempen.
Heb ik een vergelijkbaar verhaal wat jij nu aanhaald,teveel laagbronnen die niet goed te vermengen zijn,om het even zo te noemen.

Miischien idd toch niet zo makkelijk,en zat even aan boven,en de bandpass erbij mixen te denken.
Maar nu ik even aan beneden denk.................vermoed ik dat er een beetje teveel vd front,s laat spelen,of er DSP toegepast moet worden op de Zyklop,s

Wat misschien wenselijk is/of voor ogen had,misschien eens over een andere af filtering denken.
Fronts op small,LFE/gesloten sub daarna erbij in fase stellen,en de Zyklops vergelijkbaar als mij inzetten,ze zitten bij mij ook op LFE,maar dan met een kantelpunt van 50 a 60 hz.
Heb je er geen links en rechts van,maar het laag moet te intregeren zijn,maar je hebt er 2 dat zal wel weer meer werk zijn....
Ik bedoel dus de Zyklops als laatse in fase zetten.

Waren je front,s ook gepoort,en niet zo groot dacht ik,.....dan wil je de Zyklops vast niet missen als Len R zijnde......
Dat is nog een pittig setje om te temmen Bart,3 van zulke dikke sub,s.

RalphH

Wellicht nog eens een interessante voor mensen die nog met hun fase bezig zijn:

Getting sensible phase measurements can be tricky, you need a loopback as a reference and need to take account of the transit time to the mic, and even then it is a difficult way to decide what to do. The best method would be to use the RTA and make your adjustments while you watch the effect on the RTA. Use REW's "Pink PN" test signal, set the RTA for Rectangular window, no averaging, 64k RTA length. Measure with the sub and one main speaker running. Try phase at 0 and 180 degrees to see which gives the smoothest response through the crossover region, then fine tune by varying the distance setting.

Komt van REW forum op Home theatrer shack: http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/44988-rew-how-figure-proper-phase-distance-setting-subwoofer.html#ixzz2MbDog1xC


Zelf nog niet geprobeerd, maar wellicht de moeite om toch eens te testen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op maart  4, 2013, 20:17:47
Wellicht nog eens een interessante voor mensen die nog met hun fase bezig zijn:

Getting sensible phase measurements can be tricky, you need a loopback as a reference and need to take account of the transit time to the mic, and even then it is a difficult way to decide what to do. The best method would be to use the RTA and make your adjustments while you watch the effect on the RTA. Use REW's "Pink PN" test signal, set the RTA for Rectangular window, no averaging, 64k RTA length. Measure with the sub and one main speaker running. Try phase at 0 and 180 degrees to see which gives the smoothest response through the crossover region, then fine tune by varying the distance setting.

Komt van REW forum op Home theatrer shack: http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/44988-rew-how-figure-proper-phase-distance-setting-subwoofer.html#ixzz2MbDog1xC


Zelf nog niet geprobeerd, maar wellicht de moeite om toch eens te testen.
Goeie tip RalphH ,zo kan je de fase na grof afstellen, eigenlijk in hele kleine stapje,s finetunen.  :thumbs-up:
Dat de afstand ook enigsinds als fase fungeert is logisch,je verdraaid het tijdsdomijn.
Maar je receiver er mee finetunen had ik nog niet aan gedacht,zoals op deze manier beschreven.

yorkie13

Je moet natuurlijk niet aan de fase van de subwoofer gaan draaien als je Audessey al hebt laten meten.

Anders kloppen de settings voor de subwoofer niet meer.

deze manier van de subwoofers mbt de fase werkt overigens ook heel goed met de Velodyne sms-1.

je ziet heel goed wat er gebeurd als je 1 van de subwoofers in fase veranderd.

Hierna laat ik Audessey MultiEq XT weer meten op zeven punten, deze meet dan het totale subwoofer systeem
als 1 subwoofer.

morca

Idd niet na een ADSY meting idd,dan staat die setting vast.

Ik ga teveel van mezelf uit  :) ,ik laat niks inmeten,maar meet het zelf in mbv REW en uiteindelijk me oren.
Handmatig:
Afstanden invullen.
Kantelpunten invullen
Fase instellen door middel van meerdere metingen of output spl.
ADSY manual mbv REW.

Daarna zou je met de afstand de 'fase' iets kunnen regelen,want je regelt in het tijdsdomijn.

tsjoemusky

Heren (en dames :sadlike:),

Mijn bijeengeraapt zooitje. En vooral niet gehinderd door veel ervaring op inregelen en verstand van audio.....

Een Marantz SR7007
speakers: B&W XT2 (55Hz - 22kHz ±3dB on reference axis)
sub: MJ Acoustics 1 Reference III

Het valt mij op dat de volumeknop pas echt gaat werken tussen de 80 en 100 (100=max). Heeft dit met de lage gevoeligheid van de speakers te maken?

De sub inregelen is een regelrechte hel. Een display en verschillende draaiknoppen. Ik heb de sub aangesloten met een coax/rca op de sw1 uitgang van de Marantz. Nu kan ik op de Marantz 1000 verschillende zaken instellen, en op de sub ook. Wat overruled nu wat, en hoe is de simpelste weg te bewandelen........

En is het verstandig om de sub voor muziek en film anders aan te sluiten, of zelfs dubbel aan te sluiten?

Graag jullie advies. Ook als de combi die ik nu heb volslagen onhandig is hoor ik het graag  :music:

groet
Pim

Witalik

Ik doe persoonlijk eerst alles op de woofer zelf instellen, Gain op 50% of iets meer , Crossover vol uit (max of 120). phase op 0 en dan luisteren of er sound uit komt. Ik merkte wel dat er tussen 50% en 60% gain er super veel verschil in dB is. Ik heb hem dan ook op 55% laten staan ongeveer. Daarna kan je de meting laten werken.

Maar je zegt dat er pas bij 80 en 100 met je volume knop van je receiver degelijk geluid krijgt ? Bedoel je dan uit je speakers of je subwoofer ? Heb je al eens de meting laten doen via de Marantz ? Je zou kunnen kijken of niet alle speakers min (-) dB staan bij je speaker instellingen.

Of het verstandig is om het High en Low aan te sluiten ligt aan jezelf. Ik heb de optie ook maar ik gebruik het niet. Het gaat erom dat als je muziek luistert op Pure Direct mode, je subwoofer geen signaal krijgt. Dit kan je kan oplossen door High lvl aan te sluiten doordat deze signaal op pikt van je speaker terminals op de receiver.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

hdnoob

Citaat van: garmtz op juli  9, 2004, 11:08:34
Als je meer wilt weten over subwoofers in het algemeen en gebruik in een stereo-opstelling, zie een ander artikel op dezelfde site:

http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1620

Dank je garmtz voor deze link.

Ik snap alleen deze setup niet http://www.hifi.nl/zoomimage.php?id=11217 (aansluiten van de sub via highlevel parallel). Waarom is er maar een min aangesloten?

garmtz

Citaat van: hdnoob op december 13, 2013, 18:10:52
Dank je garmtz voor deze link.

Ik snap alleen deze setup niet http://www.hifi.nl/zoomimage.php?id=11217 (aansluiten van de sub via highlevel parallel). Waarom is er maar een min aangesloten?

Dit schema gaat alleen op voor de REL subwoofers naar ik weet... De meeste subwoofers hebben gewoon aansluitingen voor min en plus van beide kanalen. De enkele 'min' is mogelijk, omdat bij de meeste versterkers deze pool gewoon aan aarde hangt en de min van links en rechts dus gewoon allebei nul volt zijn. Snapte je de laatste zin niet, geen probleem... :)

hdnoob

Citaat van: garmtz op december 17, 2013, 21:45:08
Dit schema gaat alleen op voor de REL subwoofers naar ik weet... De meeste subwoofers hebben gewoon aansluitingen voor min en plus van beide kanalen. De enkele 'min' is mogelijk, omdat bij de meeste versterkers deze pool gewoon aan aarde hangt en de min van links en rechts dus gewoon allebei nul volt zijn. Snapte je de laatste zin niet, geen probleem... :)

Begrepen thx! Ik heb idd een sub met min en plus voor beide kanalen, ik dacht al dat ik een min niet moest aansluiten.

grt

Witalik

Ik zou die tweede min wel gewoon aansluiten, neem aan dat het zo ook in je manual staat van de subwoofer ? Ik heb met de BK subwoofer ook 3 aansluitingen voor op de speaker terminals voor de high level en die sluit ik allemaal gewoon aan.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

hdnoob

Citaat van: Witalik op december 18, 2013, 01:22:19
Ik zou die tweede min wel gewoon aansluiten, neem aan dat het zo ook in je manual staat van de subwoofer ? Ik heb met de BK subwoofer ook 3 aansluitingen voor op de speaker terminals voor de high level en die sluit ik allemaal gewoon aan.

Ja dat staat ook in de manual, maar niet op de tekening van de OP.

Ik ben erg blij met mijn sub in stereo nu :) Het voegt enorm veel toe.

Witalik

Citaat van: hdnoob op december 23, 2013, 12:29:47
Ja dat staat ook in de manual, maar niet op de tekening van de OP.

Ik ben erg blij met mijn sub in stereo nu :) Het voegt enorm veel toe.

De manual is toch gemaakt voor je sub. ik zou die gewoon aanhouden. Dat bericht in de OP is toch wat algemener.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

emo72

Citaat van: wil op juli  9, 2004, 12:00:15
Leuk stuk Garmt! En passant heb ik het stuk van René ook gelezen. Hij schrijft daarin:
"Verwacht geen wonderen. Uw hoofdluidsprekers worden niet beter door de toevoeging van een sub. Wel gaat de totale geluidskwaliteit en in het bijzonder de natuurlijkheid omhoog."
Wat bedoelt hij daarmee? Ik zou juist verwachten dat door het instellen van mijn fronts op "small" en het gebruik van een sub vanaf 80 Hz en lager juist wel een verbetering van met name de hoofdluidsprekers geven. Immers, de fronts hoeven minder te doen en kunnen dan fijn van het mid-laag tot hoog gaan doen.

Een andere vraag die ik heb gaat over de keuze van een sub. Subs zijn in prijs vaak duurder dan fronts (!). Dat je dus geen kwalitatief mindere sub kiest bij goede fronts snap ik. Maar ik wil eigenlijk qua sub een voorsprongetje nemen op fronts die ooit (voorlopig niet!) vervangen gaan worden, oftewel, ik wil een kwalitatief betere sub dan mijn fronts. Geeft dat problemen (ga ik mijn fronts dan verguizen?) of is dat alleen maar beter?

wil

Wil ik ben hrt daar wel met je eens en zit met hetzelfde, de subs zijn in verhouding duurder dan mijn fronts, maar ik merk wel een verbetering van mijn totale sound.
Hegel H120, Anthem MRX520, Node N130, Pioneer BDP 180, front Wharfedale Elysian 1, center Wharfedale EVO4 cs, Surround Wharfedale EVO4.1, sub REL T7x (stereo), sub SVS SB2000 Pro (surround) Sony KDL65F9005,  Sony PS5, Kordz HDMI kabels. Tellurium Q Blue ll Ultra speaker kabel. En nog wat kabels en zo.

emo72

Citaat van: garmtz op juli  9, 2004, 11:08:34
Lees in onderstaande link een uitgebreid verhaal over het instellen van je subwoofer in een HT-opstelling:

http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1621

Vragen en opmerkingen in deze thread!

Als je meer wilt weten over subwoofers in het algemeen en gebruik in een stereo-opstelling, zie een ander artikel op dezelfde site:

http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1620

thanks, weer wat geleerd over het instellen van mijn Ht m.b.t de subwoofer. Maar het blijft een beetje experimenteren.
wat voor mij wel goed was is het afstellen van het geluidsvolume van de verschillende kanalen. Moet dus maar eens een geluidsmeter gaan aanschaffen.
Hegel H120, Anthem MRX520, Node N130, Pioneer BDP 180, front Wharfedale Elysian 1, center Wharfedale EVO4 cs, Surround Wharfedale EVO4.1, sub REL T7x (stereo), sub SVS SB2000 Pro (surround) Sony KDL65F9005,  Sony PS5, Kordz HDMI kabels. Tellurium Q Blue ll Ultra speaker kabel. En nog wat kabels en zo.

morca

Citaat van: emo72 op december 29, 2013, 20:36:37
thanks, weer wat geleerd over het instellen van mijn Ht m.b.t de subwoofer. Maar het blijft een beetje experimenteren.
wat voor mij wel goed was is het afstellen van het geluidsvolume van de verschillende kanalen. Moet dus maar eens een geluidsmeter gaan aanschaffen.
Plaatsing vd sub is ook heel belangrijk .
Meestal als ik iemand advies doe vraag ik een foto van ze kamer,setup erbij.
Je hebt geen ADSY die je laat draaien?

emo72

 ADSY? Voor mij zijn veel termen nieuw, maar ik heb de sub in een hoek staan. Ik ben bijna zover dat ik het zo heb ingesteld dat je niet kunt waarnemen waar de sub staat. Ik zal zsm een foto plaatsen....dan kom ik er weer even op terug.

heeft de keuze van een duurdere kabel ook veel invloed?
Hegel H120, Anthem MRX520, Node N130, Pioneer BDP 180, front Wharfedale Elysian 1, center Wharfedale EVO4 cs, Surround Wharfedale EVO4.1, sub REL T7x (stereo), sub SVS SB2000 Pro (surround) Sony KDL65F9005,  Sony PS5, Kordz HDMI kabels. Tellurium Q Blue ll Ultra speaker kabel. En nog wat kabels en zo.


emo72

Tulpkabel van de Media markt.
vroeger had ik wel dure kabels, wat zou je adviseren, lengte wat ik min nodig heb is 1,5 mtr.
Hegel H120, Anthem MRX520, Node N130, Pioneer BDP 180, front Wharfedale Elysian 1, center Wharfedale EVO4 cs, Surround Wharfedale EVO4.1, sub REL T7x (stereo), sub SVS SB2000 Pro (surround) Sony KDL65F9005,  Sony PS5, Kordz HDMI kabels. Tellurium Q Blue ll Ultra speaker kabel. En nog wat kabels en zo.

morca

Merk en kosten vd kabel die je hebt?
Ik heb nooit van die dure kabels,goed is goed imo.
Moet wel zeggen dat ze in de HT alle verguld afgeschermd en zuurstofvrij zijn.
Maar dat kwam omdat ik een stapeltje over had liggen.
Dus dat waren wel dure.

Beneden heb ik gewoon goeie tulp,s,maar niet verguld.
Ik schrok een beetje vd aankoopprijs vd kabels tov het setje,dat is het niet waard.
Dan moeten er eerst 5 nieuwe speakers en een DAC komen bv,daarna kabel als er geld over is ;D