XLR kabel om zelf XLR kabels te maken

Gestart door sschot, november 10, 2025, 21:24:48

Vorige topic - Volgende topic

sschot

Ik heb een vraag.

Ik zie onder andere bij Sommer Cable diverse kabels, welke geschikt lijken voor het maken van een XLR kabel. Echter lijken de diameters van de aders (tot 0,5mm) erg dus. Maar omdat dit tussen VV en EV zit, is dit mogelijk geen enkel probleem. Gewoon geen ervaring mee.

Wie weet wat een goede koop kabel is, om zelf XLR kabels te maken met Neutrik connectoren?

TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

Zweitse

ElpeeTwaalf

sschot

De Grimm audio TPR en de Mogami 2534 spreken mij wel aan.

Weet alleen niet of een 4 aderige "makkelijk" in een haakse XLR van Neutrik is te krijgen.

Denk dat ik eens begin met de TPR en connectoren, gewoon om te proberen. TPR kost de kop niet.
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

SpaceJS

Citaat van: sschot op november 11, 2025, 00:07:30De Grimm audio TPR en de Mogami 2534 spreken mij wel aan.

Weet alleen niet of een 4 aderige "makkelijk" in een haakse XLR van Neutrik is te krijgen.

Denk dat ik eens begin met de TPR en connectoren, gewoon om te proberen. TPR kost de kop niet.

De TPR is echt goed, je moet veel duurder gaan wil je iets beters vinden.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

sschot

Ondertussen connectoren en diverse stukjes kabel besteld.

O.a Grimm TPR, Sommer Cable  Galileo 238 Plus BK, Sommer Cable SC-Albedo MKII en Furutech FA-aS22 Alpha Serie

Benieuwd wat ik van een DIY kabel ga vinden.

En hopelijk kan ik de connector aan 1 kant gespiegeld monteren, want ik moet omhoog en omlaag wijzen

jossie

Haakse connectoren kun je ik meen per 45 graden draaien.
Omni !

Mao

Ik gebruik Sommer Albedo MKII kabel hou er rekening mee dat Sommer Cable voor heel veel andere "kabel fabrikanten " kabels maakt. Er zijn maar weinig echte kabel fabrikanten die kabels maken. Zoals belden Canare van Damme en nog een paar. De rest laat hun kabel op specs maken bij kabelfabriken om het zo maar te noemen. 80% van de hifi kabel aanbieders confectioneren de kabels alleen mooie verpakking en vooral een mooi verhaal erom heen.

Als je de Albedo kabel per meter koopt is ca. 7,50 per meter een paar neutrik gold plated connectoren eraan en je hebt het voor rond de 20/25 euro een xlr interlink waar je zonder verpakkink en snake oil verhaal 200 euro of meer voor betaald. Je moet wel kunnen solderen natuurlijk. Thomann kan je alles leveren en erg snel en zeer betrouwbaar.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mao

Hierbij een foto van mijn recente "verbouwing" upgrade van mijn Sommer Dual blue 2x4mm luidspreker kabel. Het is een luidspreker kabel met afscherming. Voor ca. 2 a 3 Euro heb ik er een mooie mantel omheen getrokken en ook maar meteen een aansluiting erop om de afscherming aan een aardpunt aan te sluiten. Onderste is zeg maar zoals je hem koopt bovenste met zwart/blauw jasje en de aansluiting voor aarde.

.IMG_0590.jpeg
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

sschot

Citaat van: jossie op november 11, 2025, 09:40:06Haakse connectoren kun je ik meen per 45 graden draaien.

Bij "start" inderdaad 360 graden aanpasbaar.

Gaat goed komen. Heb er zin in, leuk projectje.

Leeuwarden

mijkie

Citaat van: sschot op november 11, 2025, 00:07:30De Grimm audio TPR en de Mogami 2534 spreken mij wel aan.

Ik denk dat je geen spijt krijgt, heb al jaren de TPR
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1.1 *

J.A.F._Doorhof

Voor anderen misschien
Thomann.nl

In de studio afdeling kun je je hart ophalen als je zelf wil bouwen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Kurt

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 14, 2025, 17:21:48Voor anderen misschien
Thomann.nl

In de studio afdeling kun je je hart ophalen als je zelf wil bouwen.

Heb je een nauwkeuriger URL dan de hoofd URL? Vind niet direct iets terug bij "Studio". Echter, als ik "Neutrik" intyp, krijg ik wel een lijst van connectoren bv.

Mao

Denk dat je thomann op de site neutrik moet invoeren die hebben echt heel veel van neutrik. En daar vind je ook veel van Sommer Cable voor goede prijzen zovel geconfectioneerde als kabel per meter. Voor High End Connectoren moet bij hun HiCom intoetsen.

Kurt

Citaat van: Mao op november 14, 2025, 18:12:53Denk dat je thomann op de site neutrik moet invoeren die hebben echt heel veel van neutrik. En daar vind je ook veel van Sommer Cable voor goede prijzen zovel geconfectioneerde als kabel per meter. Voor High End Connectoren moet bij hun HiCom intoetsen.
Tx! Enig idee wat de verschillen zijn tussen de HiCom connectoren en hun andere? Beiden zien er nl heel degelijk uit.

Mao

Hicon heeft denk ik wat mooiere RCA en banaan connectoren die heb ik zelf in gebruik. Voor XLR gebruik ik de gold plated van Neutrik.

Kurt

Neutrik heeft echt wel goed materiaal. Voor de tuinkamer set heb ik bij de set custom made XLRs bijgekregen als onderdeel van de deal. Die zijn gemaakt met Neutriks en Sommercable. Id livng staat een Gato Pre-1 als amp en een paar MCs 1.25KW als eindbakken op KEF Blades. De Pre hangt aan de MC via WireWorld kabels (1800€ destijds). Bij wijze van test, die vervangen door de "gratis" XLRs van de andere set. We horen 't verschil niet...
Ik heb ook al kabels zelf gemaakt. Als je goede basis materialen gebruikt (connectoren, kabels), en je kan wat solderen... Daag de "high end" kabels maar uit :)

J.A.F._Doorhof

XLR = Neutrik voor mij persoonlijk, heb wel eens andere gehad maar of ze sluiten niet goed, of ze zijn na een paar keer wisselen al te los, Neutrik is subliem.
Nagenoeg elke professionele toepassing gebruikt Neutrik.

Let wel, je zal daar geen exotische namen vinden, dit is gewoon het spul wat werkt en in de studio's gebruikt word. Of wel dat geluid wat elke audiofiel als de absolute referentie neemt.

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

morca

Ik had eerst sommer cable xlr .

Bij mijn bescheiden  set was 4 kernen gevlochten atlas equator xlr cable met neutrik xlr connectors een grote upgrade.

Kurt

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 14, 2025, 22:29:36XLR = Neutrik voor mij persoonlijk, heb wel eens andere gehad maar of ze sluiten niet goed, of ze zijn na een paar keer wisselen al te los, Neutrik is subliem.
Nagenoeg elke professionele toepassing gebruikt Neutrik.

Let wel, je zal daar geen exotische namen vinden, dit is gewoon het spul wat werkt en in de studio's gebruikt word. Of wel dat geluid wat elke audiofiel als de absolute referentie neemt.
Wel, de man waarbij ik de tuinkamerset heb gekocht, is in hoofdzaak hersteller van electrostaten, alsook van high-end merken voor de voornaamste Belgische verdelers. Hij heeft een achtergrond in de studio en podia wereld, en dat is exact waarom ook hij ook enkel Neutrik gebruikt. Zelfde benadering ivm Sommer.
Ik heb, bij wijze van test, voor 2,76€ XLRs bij Ali besteld. Die connectoren zitten sowieso al vrij los. Laat staan dat ik die frequent uit mekaar haal...

sschot

Doosje van Thomann is binnen evenals kabel via een andere reseller

Binnenkort aan de knutsel/hobby/gepriegel

Kurt

Citaat van: sschot op november 15, 2025, 00:10:50Doosje van Thomann is binnen evenals kabel via een andere reseller

Binnenkort aan de knutsel/hobby/gepriegel
Benieuwd naar 't resultaat!

J.A.F._Doorhof

@Kurt
Ik werk veel met XRL en Neutrik glijdt er altijd meteen goed in, en zit muur vast maar is ook zo los.

Heb ook andere connectoren gehad.
of de pinnen kun je bijna met de hand eruit trekken, je hebt het idee dat je de apparatuur kapot drukt omdat het er amper inpast, ze glijden er zo weer uit, of je moet ze onderhand met een tang los trekken omdat het lockmechanisme voor geen meter werkt.

Er is een reden dat iedereen voor Neutrik gaat die er enigszins vaak mee werkt :D
Hilarische is,.... ze zijn in vergelijk met sommige andere connectoren spotgoedkoop.
MASSA productie, die pluggen worden per miljoenen verkocht ipv een handje vol.
Custom installer