XLR kabel om zelf XLR kabels te maken

Gestart door sschot, november 10, 2025, 21:24:48

Vorige topic - Volgende topic

sschot

Mag idd netter, weer ff ervaring en vaardigheid op doen.

Loslaten is niet gebeurd. Afbreken wel.
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

Mao

Goed laten "vloeien" alles voorvertinnen en bij het solderen tin toevoegen. Niet bang zijn te veel soldeertin te gebruiken
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

ElpeeTwaalf

Ook geen loodvrije troep gebruiken maar gewoon goede Stannol HS10 60/40 etc.

Mao

Gebruik voor Audio juist zilversoldeer 4%, loodvrij. Is wel stukken duurder maar je moet het ook niet van Furetech kopen. Beetje goede audio kabel is allemaal met 4% zilversoldeer loodvrij in elkaar gezet. Hou er rekening mee dat zilversoldeer een hogere smelt temperatuur heeft en is daarom wat lastiger te verwerken dan 60/40 tin.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Leeuwarden

Citaat van: ElpeeTwaalf op november 22, 2025, 20:21:26Ook geen loodvrije troep gebruiken...

Precies, en dan liefst nog een beetje zilver erbij. Heb ooit een klosje van een pond gekocht. Kan je heeeeeeeel lang mee solderen....

ElpeeTwaalf

Loodvrij kan ik niks mee, broos en glimt niet zo mooi  :D  Geprobeerd met Felder en Stannol maar dat was 'm niet. Ongeacht de hoeveelheid flux.
Je hebt ook loodhoudend zilversoldeer, WBT 0800 en Cardas. Duur maar voor kabels maken gaat een rolletje heel lang mee.

Stannol had ooit een hele leuke Sn/Pb met 1% koper. Ik weet niet of ze nog steeds gemaakt worden:
https://www.soldeerbout-shop.nl/soldeer-tin/1988-stannol-hf32-640103-soldeertin-1mm-500gram-4006062401034.html
Was qua verwerken altijd mijn favoriet.

Mao

Lood is voor loodgieters dat kan je nog steeds kopen met een potje S39 erbij. Lood in soldeer is om het op lage temperaturen vloeibaar te maken maar is helaas een zeer slechte geleider. Anders hadden we wel loden kabels in plaats van koper. De gangbare 60/40 soldeer is prima te gebruiken 60% tin en 40% lood.
Maar om een goede elektrische verbinding te maken is lood zeer slecht vandaar dat men loodvrije soldeer heeft voor electronica of soldeer met 4% zilver wat voor audio verbindingen het beste resultaat geeft. Probleem is echter dat je wel een veel hogere temperatuur nodig hebt en daarom ook een wat betere bout nodig hebt een geen Gamma of Action boutje. Soms kan je niet met zilver soldeer uit de voeten omdat je electronica componenten die hoge temperatuur niet aan kunnen. Maar voor kabels is dat geen issue.
Maar kabels solderen met 60/40 soldeer kan ook prima maar met 4% zilversoldeer loodvrij is het net even beter.

sschot

Ik denk dat ik eens even wat nieuw "tin" ga bestellen, want is bij mij nog van circa MTS periode.....

Doe ik er meteen wat soldeerpasta bij, lijkt voor de hechting wel goed te werken.
Eens even over het net snuffelen
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

SpaceJS

Citaat van: sschot op november 24, 2025, 10:13:50Ik denk dat ik eens even wat nieuw "tin" ga bestellen, want is bij mij nog van circa MTS periode.....

Doe ik er meteen wat soldeerpasta bij, lijkt voor de hechting wel goed te werken.
Eens even over het net snuffelen

Dat kan nog prima, ik gebruik de rol van mijn vader welke hij begin jaren zeventig al gebruikte op de TU en die kan ik waarschijnlijk straks doorgeven aan mijn jongste zoon.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Leeuwarden

Hmmm, het spul is niet alleen bedoeld om naar te kijken... :ohmy:

SpaceJS

Citaat van: Leeuwarden op november 24, 2025, 11:37:05Hmmm, het spul is niet alleen bedoeld om naar te kijken... :ohmy:

Het is zo´n grote rol multicore dat ik het nooit op ga krijgen, gebruik het te weinig daarvoor.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Leeuwarden

Citaat van: SpaceJS op november 24, 2025, 11:56:54Het is zo´n grote rol multicore dat ik het nooit op ga krijgen, gebruik het te weinig daarvoor.

Ik heb een rolletje tin/lood/zilver van een pond. Heb ik al jaren en gaat ook nog wel even mee  :pompom:

sschot

Even een keer opnieuw begonnen, dit keer met "veel meer" tin en op een veel lagere temperatuur

Beter voorbereid met meer tin
PXL_20251124_133408073.jpg

Lijkt beter te zitten op deze manier
PXL_20251124_134434563.jpg

Klinkt niet......  :colgate:

ElpeeTwaalf

Juist, connector vullen met tin en de ook de draden vertinnen, dan alleen samensmelten met elkaar in de connector.

Mao

Vroeg me af hoe het met de vorderingen zijn met de XLR kabels met name de verschillen in klank tussen de gekozen kabels.

Vhond

Zeker interessant om te horen/lezen...

sschot

J.A.F._Doorhof

Buiten volume verschillen ben ik benieuwd ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"