Diy THX monitor

Gestart door palmspar, november 2, 2025, 15:08:51

Vorige topic - Volgende topic

palmspar

Speakers zijn helemaal gereed :smile:
Klinken erg mooi, heel snelle best diepe bas met helder hoog.
Heb de tweeter nog in fase aangesloten dan is het vlakker bij de crossover, maar met wel een piek rond 1300hz vanwege de niet perfecte woofers.
Heb de tweeters toch uit fase gezet wat normaal is bij second order filter, beter dip dan piek.
Met sweep van 20-20000hz hoor ik ook geen dip heb het getest.
On en 20 graden off axis meting, de waterval is ook 20 graden off axis.

palmspar

Crossover met 0.1uF bypass condensator voor tweeter.
Heb de crossover op de bodem van de speakers gemonteerd die spoelen wegen best zwaar, staan ze ook gelijk wat stabieler

20251217_212721.jpg

Ralf67

Heb je ook een plaatje van de THX monitor in zijn huidige opstelling ?

palmspar

Moet de 2e speaker nog controleren met meting buiten of alles goed is gelukt.
Heb fotos met en zonder stofkappen, de Satori serie heeft die voor elke driver das wel makkelijk. :smile:
Het hoog is meer aanwezig dan bij de meeste speakers ik vind het zelf erg mooi, maar ben ook wat hoge tonen verloren met mn gehoor in de loop der jaren.
icm met subs gebruik ik een house curve die 5db boost onder 300hz, dus inroom krijg je nog zeker een slope die 8-10db afneemt van 30-12000hz 

20251218_204455.jpg
20251223_110546.jpg 

joostb

hele mooie speakers

RCD

Bij een 12dB filter hoort de tweeter uit fase te staan ( + en - omgedraaid ).
Als je dan een piek hebt is het filter niet goed.
En zoals ik al eerder zij als je de tweeter in fase zet met een 12dB filter moet een flinke dip ontstaan.
Dus er klopt nog van alles niet.

Rob

palmspar

Citaat van: Rob_Dingen op december 23, 2025, 13:33:31Bij een 12dB filter hoort de tweeter uit fase te staan ( + en - omgedraaid ).
Als je dan een piek hebt is het filter niet goed.
En zoals ik al eerder zij als je de tweeter in fase zet met een 12dB filter moet een flinke dip ontstaan.
Dus er klopt nog van alles niet.

Rob

Tweeter staat uit nu fase en heeft een dipje, met tweeter uit fase is de dip minder met een piek ervoor bij 1300hz.
De woofers gooien de fase iets om bij 1300hz vermoed ik.
De Textreme Satori drivers zijn wel zowat perfect over heel het bereik, deze niet al klinken ze prima verder. :smile:

Heb op site van Rew gekeken zoals je zei en een Steinberg ur22c gekocht, is ook een erg goede koptelefoon versterker dus niet enkel om speakers in te meten.
Usb mic gaat prima als je de mic of speaker niet verplaatst en offset hebt van de fabrikant, of met woofer tweeter samen de offset berekend of timing toon gebruikt.
De meting van speaker met crossover was precies zoals het verloop in xsim, en daar kreeg ik het gewoon niet beter ook niet met 3e orde filters.
Audio interface met loopkabel is wel beter geen offset nodig, usb mic met ref timing toon ook niet trouwens maar das veel meer gedoe idd.

RCD

Met een USB mic gaat het niet en natuurlijk krijg je dat wel veel beter.
Maar daar is wel wat kennis voor nodig, en dat zul je eigen moeten maken de komende tijd.
Maar het is verre van goed.
Als je de tweeter omdraait moet er minstens een dip van 20/30dB zijn.
En als het klopt moet het gewoon vlak meten met de tweeter op de juiste manier aangesloten.

Rob

palmspar

Met een eenvoudiger speaker zoals dit die je kan meten zonder de speaker of mic te verplaatsen, werkt usb mic prima zeker als je offset van fabrikant weet.
Met audio interface met loopback optimaliseer je de speaker ook op 1 meter afstand waar niemand gaat zitten luisteren.
Als de meting niet goed is waarom klopt Xsim dan precies met de uitkomst van speaker incl crossover?
dat zou dan niet eens in de buurt moeten komen.

Groen is tweeter uit fase, rood in fase aangesloten gemeten met speaker incl crossover.
Maar dit is idd niet echt normaal gedrag als je de polen van tweeter omdraait.
Upgraden naar textreme woofers dan maar die passen zo in de gaten :P .

20251223_184630.jpg

RCD

Citaat van: palmspar op december 23, 2025, 18:41:17Met een eenvoudiger speaker zoals dit die je kan meten zonder de speaker of mic te verplaatsen, werkt usb mic prima zeker als je offset van fabrikant weet.
Met audio interface met loopback optimaliseer je de speaker ook op 1 meter afstand waar niemand gaat zitten luisteren.
Als de meting niet goed is waarom klopt Xsim dan precies met de uitkomst van speaker incl crossover?
dat zou dan niet eens in de buurt moeten komen.
Het heeft niks met loopback te maken maar met elke meting ontstaan er timing verschillen.
Misschien heb je geluk gehad.
Google er maar eens op dan zul je van alles tegen komen.
Je moet overigens altijd meten zonder de microfoon te verplaatsen omdat je juist geen timing verschillen wil.
Weet niet wat je met offset bedoelt.
Je hoeft me niet te geloven bouw pas een dikke 40 jaar speakers (wat natuurlijk niet alles wil zeggen) en heb ook USB microfoons maar ook serieuze zoals de Earthworks M50 en de NTI 2215.
Hoe beter je metingen zijn des te beter kun je simuleren.
En zoals ik al zei kun je makkelijk je filter testen door de +/- om te draaien en weer te meten als er dan geen grote dip ontstaat is het niet goed.

Rob

palmspar

Bedankt Rob voor je reactie hoor, waardeer het en blijf verder leren. :smile:
Offset/delay tweeter woofer bedoelde ik.
Usb controlers hebben clock drift heb ik idd gehoord, wat fase problemen kan geven.
Voor een beginner is een usb mic niet verkeerd de handelingen met een audio interface zijn nogal complex, enkel de hoeveelheid kabels al.
Van pc met usb naar interface, mic in ingang 1, loopback ingang2 en uitgang 2, tulp uit uitgang 1 naar versterker, kabel van versterker naar te meten speaker.
Dan Rew nog goed instellen denk dat je Asio drivers moet hebben bij soundcard, met java drivers komt er weinig zinnigs uit de meting.
Usb mic gebruikt wel java.

RCD

Daarom heb ik ook een USB microfoon om snel even een metinkje te doen, lekker makkelijk.
Ik gebruik zelf geen REW maar heb een Clio 12 meet systeem met bijhorende versterker.

Rob

palmspar

Heb plannen om triaxial surround speakers te maken, ongeveer even groot als de Arendal 1723s :smile:
Van voor gezien is het een boekenplank speaker met 2 full range drivers parallel aangesloten maar uit fase van elkaar aan de zijkant, de driver in fase moet naar de mlp wijzen.
Crossover tweeter 1800hz iets hoger als de 1600hz van de mtm speakers, en een high pass 200hz voor de full range drivers.
Boven 200hz gaan de scans niet over hun xmax heen in 0.9 liter volgens winisd.
Speakers hetzelfde als de mtms enkel de 4 ohm woofer versie, met full range Scan-Speak Discovery 10F/8424G00 voor zijkanten.
Woofer heeft ongeveer 8 liter behuizing, de Scans hebben elk een aparte gesloten behuizing van 0.9 liter.
Heb al een bovenaanzicht getekend om te kijken of de speakers gaan passen en genoeg gesloten volume hebben.

Vanavond aant zagen en lijmen geweest, de vorm is er al.

palmspar

Speakers zijn gereed, nog verder afwerken en inmeten :smile: 20260314_154618.jpg  20260319_164939.jpg

palmspar

De Surround speaker is gereed om in te meten. :smile:
Deze 4 ohm versie van de Satori woofer heeft ook dezelfde kwaal bij 1300hz, is in free air gemeten.

20260401_192419.jpg

20260330_202515.jpg

Richi

Dat heb je mooi gemaakt! Knap hoor. De metingen zeggen mij dan weer niet zo veel. :blush: Heb je ze al beluisterd?
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Mac Mini M2 Roon server • Cisco Meraki ms220-8P Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

palmspar

Citaat van: Richi op april  2, 2026, 07:44:06Dat heb je mooi gemaakt! Knap hoor. De metingen zeggen mij dan weer niet zo veel. :blush: Heb je ze al beluisterd?

Bedankt, de behuizing maken gaat wel ben timmerman.
De grafiek onder heeft een piekje bij 1300hz daar gedraagt de woofer zich niet perfect waarschijnlijk door rubber surround.
Hoger is cone break de cone zelf vervormd iets.
Grote piek onder is free air resonantie das normaal gedrag.
Nee nog niet geluisterd, er zit nog geen filter in moet de drivers nog afzonderlijk inmeten  :)

Timvg

Citaat van: palmspar op april  1, 2026, 20:34:44Deze 4 ohm versie van de Satori woofer heeft ook dezelfde kwaal bij 1300hz, is in free air gemeten.

Rolrandresonantie waarschijnlijk. Voor het filter degelijk te simuleren, wel in de kist gaan meten uiteraard :-)

Edit: je was me voor.

Heel mooi knutselwerk!

palmspar

Citaat van: Timvg op april  2, 2026, 11:15:39Rolrandresonantie waarschijnlijk. Voor het filter degelijk te simuleren, wel in de kist gaan meten uiteraard :-)

Edit: je was me voor.

Heel mooi knutselwerk!

Bedankt, heb de ZMA files gemaakt de kast Qtc was ongeveer 0.78 voor de woofer, en ook voor de full range Scans. :smile:
Qtc is heel mooi gelukt de woofers hebben genoeg volume om in te spelen, de Scans parallel samen gemeten zo ze ook op de crossover worden aangesloten met een speaker uit fase.
Al maakt uit of in fase voor de ZMA file niet uit heb dat nog getest, dacht dat het misschien zou veranderen.   

palmspar

De Surround speaker ingemeten zowel met usb mic als de dayton met loopback voor wat controle, die audiointerface is nogal omslachtig maar er zit weinig verschil in beide metingen dus zal het wel goed gegaan zijn. :smile:
Die blauwe systeem lijn is mooi vlak op de crossover als de verbinding naar de scans full range speaker 3 weg is, nu berekend xsim die scans op dezelfde plek als de tweeter.
Om de totale impedantie omhoog te krijgen een 1.5 ohm weerstand voor alle filters gezet, weet even niet hoe dat anders te doen.

Het is mischien beter de scans in serie te zetten voor 16 ohm load, samen met de 4 ohm woofer moet dat ook helpen.

Wiring a 4 ohm and 16 ohm speaker in parallel results in a total impedance of  3.2ohm. The 4ohm speaker will receive 80% of the power, while the 16ohm speaker receives 20% , leading to uneven volume levels.

Das ook geen optie dan maar weerstanden parallel ervoor, met 4x20watt weerstanden kan de speaker 80 watt hebben

20260411_191116.jpg

RCD

Een usb microfoon meet hetzelfde als een analoge microfoon met interface.
Het probleem zit hem in de timing, bij een USB microfoon klopt die niet en moet je er geen filters mee ontwikkelen.
Het filter is een deel van het probleem dat je impedantie zo laag is plus dat je 3 speakers parallel hebt staan.
Misschien kun je de zij speakers in serie zetten.
Je totale response loopt bijna 10dB op, dat is niet best.
Zet de schaal ook eens terug van 20Hz naar 20kHz zodat het wat duidelijker word.
Ook moet je alleen de totale impedantie laten zien.
Dus er is nog wel wat werk aan de winkel.
Vermoed ook dat de metingen niet perfect zijn, dit moet je niet met een usb mic doen.
Ik zou ook eerst de voorkant met woofer en tweeter perfect maken en dan pas de zij speaker erbij zetten.

Rob

Timvg

palmspar

Citaat van: RCD op april 12, 2026, 12:34:23Een usb microfoon meet hetzelfde als een analoge microfoon met interface.
Het probleem zit hem in de timing, bij een USB microfoon klopt die niet en moet je er geen filters mee ontwikkelen.
Het filter is een deel van het probleem dat je impedantie zo laag is plus dat je 3 speakers parallel hebt staan.
Misschien kun je de zij speakers in serie zetten.
Je totale response loopt bijna 10dB op, dat is niet best.
Zet de schaal ook eens terug van 20Hz naar 20kHz zodat het wat duidelijker word.
Ook moet je alleen de totale impedantie laten zien.
Dus er is nog wel wat werk aan de winkel.
Vermoed ook dat de metingen niet perfect zijn, dit moet je niet met een usb mic doen.
Ik zou ook eerst de voorkant met woofer en tweeter perfect maken en dan pas de zij speaker erbij zetten.

Rob

Bedankt voor jullie reactie, ik heb een steinberg ur22c met dayton mic en gebruik een loopback kabel op jou en andermans adviezen. :smile:
Die meting extra met usb mic is voor controle voor mezelf, ik ken die audio interface icm Rew nog niet zo goed de kans dat daar iets mee mis gaat is veel groter dan een simpele usb mic.
Ontwerp het filter met de data van de steinberg, en controleer of het niet compleet afwijkt met de usb mic data maar daar zit geen super groot verschil in.

Eerst de voorkant afstellen als gewone boekenplank heb ik idd gedaan :happy:  dan is de blauwe systeem lijn mooi vlak, de zijspeakers staan uit fase en recht van voren maken die geen geluid omdat ze elkaar opheffen in principe.
Enkel de scan meten die in fase is geeft ook een vlakke lijn, en met het filter moet de plus en min worden omgedraaid, al is het makkelijker de andere scan op de mlp te richten das hetzelfde effect.

Ik denk ik er een 1.5ohm 100w weerstand voor zet dan is het een 4ohm speaker geworden ongeveer.
Zij speakers in serie geeft nog steeds 3.2 ohm load totaal en ze spelen dan ook veel zachter dan de woofer en tweeter das ook geen optie.
De zwarte lijn uit mn vorige post is de Scan zijspeaker de andere speelde ook mee uit fase, de metingen met Datsv3 zijn op dezelfde manier gedaan.
Wil die enkel een high pass op 200hz geven verder geen filters.

Fotos zijn enkel woofer tweeter als boekenplank speaker en de totale imendantie van speaker met 1.5ohm weerstand voor alle filters :smile:

20260412_155311.jpg

20260412_155341.jpg 

RCD

De 16,9uf en 0,180mH zorgen ook voor een lage impedantie.
Die verhouding tussen spoel en condensator klopt niet, bij zo'n grote condensator hoort een grotere spoel.
Ik zou ook de overname frequentie wat hoger leggen tussen de 2kHz en 3kHz en dan wat meer dempen.
Welke woofer gebruik je?
De zij speakers hebben een rendement van 86,5dB ik verwacht dat het niet veel minder is als de woofer aan de voorkant.
Dus ik zou proberen om ze in serie te zetten en kijken hoe dat meet.
Ik zou ook eens Vituixcad proberen, daar heb je wat meer informatie als wat je nu laat zien.
Het is raar om een weerstand voor de complete speaker te zetten.
En als je dat al wil doen moet je daar rekening mee houden met de inhoud van de kast voor de woofers.
Je verandert namelijk de Q van het systeem.
De tweeter kan een stuk zachter en daar kan makkelijk tussen de 3Ω en 5Ω in serie.

Rob