Diy THX monitor

Gestart door palmspar, november 2, 2025, 15:08:51

Vorige topic - Volgende topic

Fox

THX is ontwikkelt in de periode van analoge Matrix surround (Dolby Stereo met 4 kanalen) met juist een zo diffuus en groot mogelijke geluid, waarbij het mono surround signaal met een beperkt frequentie gebruik werd weergegeven door een dipool. Het mono geluid werd gekopieerd naar 2 surround kanalen die in tegenfase (Adaptive Decorrelation).

Een THX-dipool is een type luidspreker voor surround sound die is gecertificeerd door THX, een standaard voor hoogwaardige audio- en videoweergave. Deze luidsprekers projecteren geluid in twee richtingen (voor- en achterwaarts) om een diffuus, ruimtelijk en realistisch geluidseffect te creëren, waardoor het voelt alsof je middenin de actie zit en het geluid niet uit een specifieke hoek komt.   

Toen er fullrange kanalen kwamen in een 5.1 configuratie heeft men het systeem aangepast naar THX-2 (THX Ultra 2, THX Select 2 en THX multimedia). Echter heeft er geen door ontwikkeling plaatsgevonden, want George Lucas heeft THX des tijds verkocht om de Star Wars prequels te financieren. En kwam voor de Special Editions van de Star Wars delen 4, 5 en 6 samen met Dolbij met Dolby-EX (matrix 6.1) waar juist diffuus geluid niet gewenst was en er met direct stralers worden gewerkt. Wat nog verder ontwikkeld is in discrete full range 7.1.

Nu zitten al z', 10 jaar in de object gerelateerd mixen, waar het geluid niet meer op kanalen gemixt maar op locaties/posities in de ruimte waarbij full range direct stralers nodig zijn. 

Wat het "kwaliteits logo THX" op soft en hardware in het verleden nog een toegevoegde waarde had, is naar mijn inziens verleden tijd en berust op nostalgie en geeft verder weinig kwaliteit garantie.
De tijd dat producenten grof wilde betalen voor de certificering zie terug in het aantal producten die nog met dat THX logo worden uitgebracht...

Citaat van: CinéHome op november  4, 2025, 13:47:03Moet je mij eens uitleggen waarom het THX PRINCIPE anno 2025 niet meer relevant zou zijn. Je kan zelf denken dat het bedrijf THX niet meer relevant is, maar dat is naast de kwestie.

CinéHome

Citaat van: Fox op november  4, 2025, 16:10:43Nu zitten al z', 10 jaar in de object gerelateerd mixen, waar het geluid niet meer op kanalen gemixt maar op locaties/posities in de ruimte waarbij full range direct stralers nodig zijn
Is dat een vereiste van object georiënteerde formaten?
Vreemd dan dat de wereldpremière van Dolby Atmos op M&K THX monitoren gebeurde.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

morca

Citaat van: CinéHome op november  4, 2025, 17:12:00Is dat een vereiste van object georiënteerde formaten?
Ik zag pas m&k in de aftiteling van star wars staan  ;D

palmspar

De Arendal Tri-Axial Surrounds mag je gebruiken in een atmos setup.
Dipool en bipool werkt idd minder met atmos.
Een Tri-Axial Surround speaker is helemaal een onding om zelf te ontwerpen woofer, tweeter, en 2 midranges.
Ik vind het wel een mooie speaker met oudere 5.1 kanalen op dvd&blu ray heb je er meer suround effecten mee.

Fox

1. Elke speaker, ook een direct straler heeft heeft een spreiding.
Het idee achter object gerelateerde geluid mixen is dat je het geluid niet uit een kanaal laat komen, maar in de ruimte projecteert d.m.v. meerdere LS.

De gemakkelijkste vergelijking is stereo waar in tussen de 2 LS een phantom LS positie ontstaat. Echter dit is in een nogal horizontaal vlak. Maar i.p.v. 2 LS gebruik je er nu meerdere en kun je het object ook hoogte en diepte geven.
Dat object word dan door bv 3 LS (of meer) weergegeven en geplaatst tussen die LS in een soort virtuele ruimte.

Maak je gebruik van 1 of meer diffuse LS, ga je die projectie verstoren en heeft je Atmos(DTS:X) opstelling nog weinig zin.

2. Als ergens een logo op is geplakt weer je in feite nog weinig over de inhoud (specs).
Een Porsche logo op een auto auto zegt je ook niet wat voor soort motor er in de auto zit en met welk vermogen enz.

"maar wereldpremière van Dolby Atmos op M&K THX monitoren" Uit de AI krijg ik daar geen info uit. Maar als dat de standaard THX LCR monitoren zijn met een verticale tweeters lijn kun je wel nagaan wat voor soort afstraling die LS hebben  :D 

Mijn info komt o.a. hier vandaan https://www.alconsaudio.com/

Citaat van: morca op november  4, 2025, 17:20:56Ik zag pas m&k in de aftiteling van star wars staan  ;D
Citaat van: CinéHome op november  4, 2025, 17:12:00Is dat een vereiste van object georiënteerde formaten?

CinéHome

Veel uitleg, maar ik snap het punt niet. Je MOET geen dipool luidsprekers gebruiken als je dat niet wil. Vreemd genoeg werden wel M&K tri-pole monitoren gebruikt als side surrounds bij de persvoorstelling van Dolby Atmos. Dat is inderdaad 'tegen de regels' van object georiënteerde formaten, maar in de praktijk werd ervoor gekozen omdat het beter klonk.
En de M&K THX monitoren zijn toch echt wel THX gecertifieerd hoor. ;)
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Fox

Duidelijk, je wil het begrijpen of niet  :D

Ik zeg immers niet dat de M&K geen dat de THX LS zijn, maar me afvraag in welke configuratie de THX LS hebben. Direct stralers/mono pole of dipole, dat geef je niet aan  ;)

Maar als ik op deze site kijk https://mksound.com/all-products/
Dan zie ik geen dipole LS meer in het assortiment, wel enkele tripole varianten.
En THX.....???? is erg naar de achtergrond en naar de goedkopere HT reeks..

Citaat van: CinéHome op november  5, 2025, 12:23:33Veel uitleg, maar ik snap het punt niet. Je MOET geen dipool luidsprekers gebruiken als je dat niet wil. Vreemd genoeg werden wel M&K tri-pole monitoren gebruikt als side surrounds bij de persvoorstelling van Dolby Atmos. Dat is inderdaad 'tegen de regels' van object georiënteerde formaten, maar in de praktijk werd ervoor gekozen omdat het beter klonk.
En de M&K THX monitoren zijn toch echt wel THX gecertifieerd hoor. ;)

palmspar

Perlisten speakers hebben ook thx labels.
Hun D12s subs zijn thx dominus als je ze in dual setup gebruikt.
Zijn niet echt instap speakers ;D

CinéHome

FrankBe

Aan de TS: Wil je dit echt voor de hobby of verwacht je een kostenbesparing te doen door DIY?

palmspar

Citaat van: FrankBe op november  5, 2025, 19:33:04Aan de TS: Wil je dit echt voor de hobby of verwacht je een kostenbesparing te doen door DIY?

Beiden, hobby en kostenbesparing is ook mooi meegenomen. :smile:
Maar is best wel complex allemaal, ga eerst maar eens oefenen met een atmos plafond inbouw speaker.
Een gesloten kist van 8 liter en de SB Acoustics SB16PFC25-4-COAX Woofer, kast qtc is dan 0.707

palmspar

https://www.youtube.com/watch?v=crfMbrk8NmM&list=LL&index=2&t=11s

Een handig programma om speaker grafieken om te zetten maar frd en zma files voor speaker crossover programmas.
Is best goed werkbaar waarschijnlijk zuiverder dan dat ik zelf losse speakers ga inmeten, :P  grafieken van Scan Speak en SB drivers enzo zullen best goed kloppen. :smile:
Een 10e ohm afwijking bij de crossover zal je vast niet horen, maar je kunt het verloop van de drivers prima zien en ook of de tweeter uit fase staat enzo.
Had het even geprobeerd in Xsim4, de tweeter moest idd andersom worden aangesloten.

groen zijn de woofers, rood tweeter, blauw systeem output incl crossover
De weerstand zou nog voor de tweeter kunnen maar lijkt niet dat het echt nodig is, output zou on axis moete zijn ongeveer.
Crossover is 2100hz 3.8 ohm tweeter 4 ohm voor beide woofers die parallel zijn aangsloten.
20251108_195359.jpg

RCD

Mooi progje.
Maar helaas gaat dat niet helpen.
De baffle van de luidspreker beïnvloed de frequentie karakteristiek.
Ook voor het laag, daar heb je ook nog te maken met baffle step.
Dus luidsprekers meeten in de behuizing.

Rob

palmspar

Ja is idd wat complexer dan ik dacht :blink: , met vituixcad2 kun je ook nog je behuizing invoeren meen ik.
Maar om wat wegwijs te worden in de wondere wereld van crossovers vond ik Xsim al ingewikkeld genoeg :smile:

Henkjan_O

Citaat van: palmspar op november  8, 2025, 20:15:24Ja is idd wat complexer dan ik dacht :blink: , met vituixcad2 kun je ook nog je behuizing invoeren meen ik.
Maar om wat wegwijs te worden in de wondere wereld van crossovers vond ik Xsim al ingewikkeld genoeg :smile:
je kan het prima gebruiken om wat te experimenteren, dan zie je op t scherm wat er gebeurt bij aanpassingen in t filter.

maar zoals Rob zegt, als je voor t eggie aan de slag gaat: de gekozen drivers in de gekozen kast monteren en dat opmeten

voor de in-ceiling speakers kan je dus wel vrij goed die fabriekscurves gebruiken, want als het goed is zijn die op een IEC baffle gemeten (iets van 1m breed iirc) en dat lijkt al heel veel op een plafond.   als je een vliegende start wilt maken: op de SB site staat meen ik een filter voor die coax, pak dat als basis en ga dan wat "spelen" in de sim
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

palmspar

Citaat van: Henkjan_O op november  9, 2025, 18:10:40je kan het prima gebruiken om wat te experimenteren, dan zie je op t scherm wat er gebeurt bij aanpassingen in t filter.

maar zoals Rob zegt, als je voor t eggie aan de slag gaat: de gekozen drivers in de gekozen kast monteren en dat opmeten

voor de in-ceiling speakers kan je dus wel vrij goed die fabriekscurves gebruiken, want als het goed is zijn die op een IEC baffle gemeten (iets van 1m breed iirc) en dat lijkt al heel veel op een plafond.  als je een vliegende start wilt maken: op de SB site staat meen ik een filter voor die coax, pak dat als basis en ga dan wat "spelen" in de sim

Bedankt voor de tip dat filter had ik idd gezien is een filter voor 15 graden off axis, perfect voor een inbouw atmos speaker.

https://sbacoustics.com/wp-content/uploads/2022/07/Crossover-for-PFC-or-PAC-Coaxial-Drivers.pdf

Had het filter ingeladen in Xsim om te bekijken maar is het niet zo best ontworpen.
40 ohm load op de crossover freq en de tweeter moet je ook omdraaien voor vlakke respons en dat geeft weer fase verschuivingen.

Dit aangepaste filter is wat simpeler, maar geen dip of fase verschuiving meer.
Nog maar 18ohm load bij 2000hz kan minder, maar dan maak je daar een piek in spl.
De tweeter heeft nog wel een dip van zichzelf@7000hz :P 
20251109_204509.jpg

Mao

Citaat van: CinéHome op november  3, 2025, 14:41:35Voor een testcase zou ik niet meteen de duurste tweeter uit het gamma kiezen. Die gebruikt Arendal ook niet.

Nee en meestal gebruiken ze ook geen ingewikkelde passieve crossovers. Bekijk die schema's maar eens.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

palmspar

Arendal 1723 serie heeft wel neodyum magneten in de tweeters, dat zie je niet vaak in speakers op dat prijspunt,.
Weet verder geen merk die dat ook heeft.
Ze meten ook haast perfect, al zou de crossover simpel zijn.

palmspar

Citaat van: Henkjan_O op november  9, 2025, 18:10:40je kan het prima gebruiken om wat te experimenteren, dan zie je op t scherm wat er gebeurt bij aanpassingen in t filter.

voor de in-ceiling speakers kan je dus wel vrij goed die fabriekscurves gebruiken, want als het goed is zijn die op een IEC baffle gemeten (iets van 1m breed iirc) en dat lijkt al heel veel op een plafond.  als je een vliegende start wilt maken: op de SB site staat meen ik een filter voor die coax, pak dat als basis en ga dan wat "spelen" in de sim

Met drivers in kast krijg je idd andere inpendance grafiek.
Zet de software van bijvoorbeeld een dats v3 dat om naar een file die je in kan laden in xsim?
En de freq response met drivers in kast veranderd misschien ook, maak je daar ook een nieuwe file voor die je inlaad?  :smile:

Het best zou zijn inmeten in baffle of plafond met woofer in de behuizing, maar weet niet of de freq heel veel veranderd rond 2000-4000hz.
In het laag wel maar rond 2000 hz maakt de inhoud van de behuizing minder uit voor inpendance grafiek denk ik.

Henkjan_O

Citaat van: palmspar op november  9, 2025, 18:39:32en de tweeter moet je ook omdraaien voor vlakke respons en dat geeft weer fase verschuivingen
tweeter uit fase is heel gewoon, en zorgt in combinatie met het filter juist voor de goede fase.  het gaat altijd om de combi filter en spreaker
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

palmspar

De datsv3 kan zon file maken, en rew een eq file had ik gevonden. :smile:
Als de meting van de Dats zou kloppen boven 500hz met de impendance die SB heeft gemeten kun je hun grafiek verder gebruiken voor een plafond speaker.
Met een usb umik1 kun je timing meten in rew, al moet je eerst een referentie toon over een andere speaker afspelen.
Een analoge mic met loopback werkt makkelijker idd.

Heb een Datsv3 besteld en meting gedaan in de behuizing, onder 500hz veranderd de inpendance flink daarboven vrijwel niks.
Met woofer buiten kist was de meting hetzelfde als van SB.
Nieuwe filters met Datsv3 meting in Xsim gemaakt :smile:

palmspar

1 speaker is nu af, op youtube ging het solderen wat handiger maarja ::) 
De meting is niet int plafond en ook niet in inf baffle zo SB de gegevens heeft verstrekt, maar gewoon op 30 cm afstand.
Int plafond zou het goed moeten zijn.
Was meer om te kijken of het redelijk vlak gaat zonder fase fouten, wat eerst wel was had de tweeter vergeten andersom aan te sluiten.
De spoelen zijn wat iel vergeleken met de condensators, maar spoelen nemen met dikker draad bij een nieuw diy project.
Air coil en dit type condensators zouden beter moeten zijn volgens youtube diyers.
(De kleine spoel rolt zo ver mogelijk weg van de grote), is ezelsbrug voor de beste plaatsing :smile: 

Idereen bedankt voor de reacties!
Speakerbouw is idd veel lastiger dan ik eerst dacht vergeleken met gesloten subwoofers.

20251115_170831.jpg20251115_205810.jpg 

palmspar

Ben met de MTM monitors begonnen, zaag frees en schuurwerk is gereed. :smile:

20251201_204452.jpg

palmspar

2e laag primer zit er ook op

20251204_191519.jpg

RCD

Keurig, komt goed