Diy THX monitor

Gestart door palmspar, november 2, 2025, 15:08:51

Vorige topic - Volgende topic

Henkjan_O

Citaat van: palmspar op december  4, 2025, 20:25:202e laag primer zit er ook op
ik heb kasten gezien waar de deklaag er minder netjes op zat  :clapping:
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

palmspar

Citaat van: Henkjan_O op december  5, 2025, 18:35:53ik heb kasten gezien waar de deklaag er minder netjes op zat  :clapping:

Bedankt, het is mdf grondverf van de karwei. :smile:
2x gronden is beter voor mdf, de kopse kanten zuigen verf weg.

palmspar

Verf is droog drivers passen best mooi :smile:
Bovenste schroeven worden nog zwarte inbus die moet toch nog los voor de crossover te monteren.
Datsv3 meet een kast qtc van 0.850 met de drivers parallel verbonden, paar liter groter had gekund al zijn ze toch bedoeld om met een subwoofer te gebruiken.
Res freq is 70 hz in de behuizing, woofer open air is 29hz tweeter 550hz.

20251209_200924.jpg

CinéHome

Netjes!
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Ralf67

Zeker netjes gebouwd.

palmspar

Bedankt allemaal,  nu de crossover nog. :smile:
Vanmiddag buiten op het balkon de speaker ingemeten met 90db op 1 meter.
Heb alle files in xsim geladen en 21mm offset voor de tweeter gebruikt.
Crossover op ongeveer 1500hz het is een simpel 2 weg filter maar de drivers spelen van zichzelf erg vlak.
Tweeter is uit fase maar er blijft een dip bij 1600hz, al is het nergens perfect vlak.
Heb 1/24 smoothing gebruikt voor de frd files te maken in rew dat is ook niet erg vlak natuurlijk.

Edit met 1/12 smoothing is het idd al veel vlakker, denk dat het filter zo wel wat kan worden.
De offset voor de tweeter veroorzaakt ook die dip, het beste is die dieper in de behuizing te monteren of in geval van active speakers met dsp te corrigeren.
Ongeveer 65hz-6db en 55hz-10 db voor een thx monitor design is het wel mooi denk ik.

20251213_140225.jpg
20251213_173235.jpg
20251213_201609.jpg 

RCD

Als je een USB microfoon gebruikt gaat het niet goedkomen.

Rob

palmspar

Citaat van: Rob_Dingen op december 14, 2025, 16:48:55Als je een USB microfoon gebruikt gaat het niet goedkomen.

Rob
Is die niet geschikt voor fase te meten?
Het is nu al veel beter in heb derived phase in Xsim aangepast.
Umik1 kan timing en fase meten het is meer degene die er mee omgaat die problemen veroorzaakt lol

morca

Citaat van: morca op november  2, 2025, 20:32:27De umik meet alleen timing fase problemen met een work around heb ik gelezen.

..

palmspar

Citaat van: morca op december 14, 2025, 21:39:16..
Klopt maar het gaat wel hoor, je speelt dan een timing toon over het linker kanaal en meet de diy speaker met rechts.
Onhandig met een laptop idd maar heb een versterker aan de vaste pc aangesloten, dus is niet echt een probleem.

RCD

Nee is niet goed te krijgen.
Wat je kunt doen is de mic op tweeter hoogte met een meter afstand.
Meet eerst de woofers samen daarna de tweeter en dan samen zonder filter vanaf 200Hz of zo.
Wel van de mic afblijven en op dezelfde afstand laten staan.
Dan laad je de woofer en tweeter meting in Vituixcad en je laad de meting met de speakers samen als referentie.
Dat moet precies overeen komen.
Is dat niet zo ga je met delay spelen totdat het klopt en dan ga je pas je filter simuleren.
Als je doorgaat met deze hobby kun je beter een usb interface kopen met een analoge meet microfoon.

Rob

palmspar

Het filterontwerp ziet er nu zo uit, dipje komt door de gebruikte offset.
En de woofers hebben ook een kleine piek in impendantie rond 1300hz, dat zie je ook terug in rew.
1250-1400hz scheelt 5 db ??? ze zijn van papier en hebben bijna geen cone break maar zijn niet perfect.
De gebruikte test sweep voor tweeter en woofer was 20-20000hz, daar heb ik ook de frd bestanden mee gemaakt.
Met een offset tussen 20-35mm is het overal nog steeds redelijk vlak, dat zou dan ook op verschillende luisterafstanden moeten zijn.
Dichtbij de speaker is de woofer in verhouding tot de tweeter verder weg.
Speakers met time alignment zijn zeker voor passive speakers het beste ontwerp. :smile:

20251215_211643.jpg

RCD

Als je de fase omdraait krijg je een dip in de frequentie.
Daaraan kun je ook zien hoe goed het filter is.

Rob

palmspar

Als ik de tweeter normaal aansluit in Xsim speelt het vlakker maar de fase verdraait wel.
Met second order filter moet de tweeter altijd andersom schijnt.
de woofers zijn niet perfect rond 1300hz dat veroorzaakt ook wat problemen denk ik. :smile:
Had dat wel gezien toen ik ze uitkoos maar dacht met de geplande lage crossover trekt de tweeter het daar wel vlak.
Dat is niet echt het geval lijkt het met de crossover daar ook nog vlak bij krijg je veel fase verdraaingen op een klein stukje.
Papieren conussen schijnen wel wat vergevender te klinken dan bijvoorbeeld aluminium conussen die zich niet perfect gedragen.
We gaan het zien hoe het uiteindelijk klinkt.

20251216_135452.jpg

Plaatje van de Rew meting 1/24 smoothing de dip bij 1300hz kun je goed zien

20251216_124304.jpg 

RCD

Het is ter controle op je gemaakte filter.
Draai de tweeter om en meet nog eens, draai hem daarna weer terug.

Rob

palmspar

Citaat van: Rob_Dingen op december 16, 2025, 14:36:56Het is ter controle op je gemaakte filter.
Draai de tweeter om en meet nog eens, draai hem daarna weer terug.

Rob

Je bedoelt als je de speaker op het laatst controleert met de crossovers erin, dat is idd wel slim :smile:

RCD

Citaat van: palmspar op december 16, 2025, 17:58:01Je bedoelt als je de speaker op het laatst controleert met de crossovers erin, dat is idd wel slim :smile:
Als je simulatie met goede metingen zijn kun je dat ook in de simulatie doen.

Rob

palmspar

Citaat van: Rob_Dingen op december 16, 2025, 18:21:23Als je simulatie met goede metingen zijn kun je dat ook in de simulatie doen.

Rob

Zou dit een geschikte mic versterker zijn?
De umc202hd
Weet niet zeker of er loopback functie op zit.
Denk het wel met een knopje direct monitor aan voorkant.
Deze zat ook in de complete set die op pagina 1 van dit topic gedeeld is, dus zal wel goed zijn.

En dan met een dayton xlr mic Dayton Audio EMM-6 bijvoorbeeld.

https://www.amazon.nl/-/en/dp/B00QHURUBE/?coliid=IR31REHF9J2KI&colid=1EDT0WDKDY2MK&psc=1&ref_=list_c_wl_ys_dp_it

morca

De Daytons zijn gekalibreerd.
Dan zou ik die nemen

palmspar

Citaat van: morca op december 17, 2025, 15:43:35De Daytons zijn gekalibreerd.
Dan zou ik die nemen

Ja das idd beter, en als de umc202hd loopback heeft moet het beter gaan

RCD

Kijk even bij rew op de site die doen aanbevelingen.
Je kunt ook een Behringer kopen en in Duitsland laten calibreren.

Rob

Henkjan_O

Citaat van: morca op december 17, 2025, 15:43:35De Daytons zijn gekalibreerd.
daar klopt geen hout van, is een uitgebreide discussie over bij de buren (zba).   

idd gewoon laten calibreren.

bij Rumoh kan je een complete meetset kopen. en die heeft zelf ook kennis van zaken.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

palmspar

Citaat van: Henkjan_O op december 17, 2025, 21:43:12daar klopt geen hout van, is een uitgebreide discussie over bij de buren (zba).   

idd gewoon laten calibreren.

bij Rumoh kan je een complete meetset kopen. en die heeft zelf ook kennis van zaken.

In die set zit ook de umc202hd, daar zal dan ook wel interne loopback op zitten neem ik aan.
Staat niet zo goed in de specs kan het niet vinden.

Met een loopback kabel kun je input 2 verbinden met output 2 het is een 2 kanaals apparaat, zag op YouTube dat je zo loopback kan maken.
Sommige hebben dat ook intern zitten schijnt.