Diy THX monitor

Gestart door palmspar, november 2, 2025, 15:08:51

Vorige topic - Volgende topic

palmspar

Gebruik de Satori mw16p-4ohm woofer, ook deze heeft een fase verschuiving door het rubber surround bij 1300hz wel iets minder als de 8ohm versie.
De mtm speakers hebben de crossover op 1600hz, deze zitten daar ook ongeveer.
Zijdrivers in serie helpt niet genoeg om het totaal op 4ohm te krijgen vermoed ik, zal max rond 3 ohm worden dan.
Vituixcad zal ik eens bekijken of de uitkomst voor het filter hetzelfde is idd :smile:

Net alles in Vituixcad gezet dat geeft hetzelfde resultaat, meer inzicht is voor een beginner verwarrend dus eerst ontwerpen in het simpeler xsim en dan vergelijken is misschien beter :sigh:

Probeer nu wel te ontwerpen met wat je zei Rob met een diepe dip als je tweeter omdraait dat de fase beter klopt.
Moet naar 3e order gaan om dat goed te krijgen, die woofers geven een slinger aan fase krijg ik met 2e order filters niet goed

Het is nu ongeveer zo voor tweeter/woofer crossover enkel de weerstand van tweeter is nog veranderd naar 1ohm en vlak voor de 30uf geplaatst, zet je de tweeter uit fase is er een diep dal. :smile:
400-5000hz is mooi vlak deze tweeter heeft een aangezet hoog bij 10000hz maar dat valt snel weg bij uitdraaien speakers.

20260413_220116.jpg

palmspar

De center is hetzelfde gemaakt als de eerste MTM speakers, kon met een condensator en een spoel een 3e orde filter maken voor de woofer die valt nu een stuk steiler af en de fase klopt nu een stuk beter :smile:
Had de tweeter polen even omgewisseld om met de echte crossover te kijken of het hetzelfde valt als op de computer.

De surrounds bekijk ik nog wat verder 1.5 ohm voor het filter is idd niks Rob, maar kan die misschien wel voor de full range woofers zetten mocht dat nodig zijn.
Dat scheelt een stuk meer dan ze in serie zetten heb dat gesimuleerd.

Is wel een gedoe zeg maar vind het wel mooi om te leren, en solderen gaat ook al een stuk beter ;D

20260419_100207.jpg
20260419_100216.jpg 

Timvg

Ik zou je enkel nog aanraden om de overstap naar ARTA te maken. Ik heb lang met REW gewerkt voor luidsprekermetingen, maar na overstappen naar ARTA hiervoor is er voor mij geen weg meer terug. Je kunt de files rechtstreeks in Vituixcad inladen, en daar de correcte gate toepassen - vervolgens met de merger tool combineren met nearfield metingen en dan heb  je een veel beter zicht op wat er gaande is. Ik vermoed dat we hier kijken naar ungated metingen met een bepaalde smoothing erop?

palmspar

Citaat van: Timvg op april 21, 2026, 11:37:49Ik zou je enkel nog aanraden om de overstap naar ARTA te maken. Ik heb lang met REW gewerkt voor luidsprekermetingen, maar na overstappen naar ARTA hiervoor is er voor mij geen weg meer terug. Je kunt de files rechtstreeks in Vituixcad inladen, en daar de correcte gate toepassen - vervolgens met de merger tool combineren met nearfield metingen en dan heb  je een veel beter zicht op wat er gaande is. Ik vermoed dat we hier kijken naar ungated metingen met een bepaalde smoothing erop?

Bedankt, had de link al wat zitten lezen die je had gepost.
Maar betere programmas zijn voor een beginner mischien te complex, nu lijkt het in de design programmas redelijk vlak en met de meting int echt is het net anders dan ik dacht.
De mtm upgrade filter heeft een boost van ongeveer 2db tussen 700 en 2000hz zie vorige post, heb de center mtm ook horizontaal gemeten 25 graden off axis als je heel schuin voor de tv zit bijvoorbeeld.

Dan is de meting zoals deze foto ook met 1/24 smoothing zoals bij de andere, gemeten buiten 2 meter van de grond op 1 meter afstand.
De boost is nu een kleine dip geworden, als centerspeaker is het wel redelijk denk ik voor een mtm.

20260422_205453.jpg 

Timvg

Citaat van: palmspar op april 22, 2026, 21:04:42Bedankt, had de link al wat zitten lezen die je had gepost.
Maar betere programmas zijn voor een beginner mischien te complex, nu lijkt het in de design programmas redelijk vlak en met de meting int echt is het net anders dan ik dacht.
De mtm upgrade filter heeft een boost van ongeveer 2db tussen 700 en 2000hz zie vorige post, heb de center mtm ook horizontaal gemeten 25 graden off axis als je heel schuin voor de tv zit bijvoorbeeld.

Dan is de meting zoals deze foto ook met 1/24 smoothing zoals bij de andere, gemeten buiten 2 meter van de grond op 1 meter afstand.
De boost is nu een kleine dip geworden, als centerspeaker is het wel redelijk denk ik voor een mtm.

20260422_205453.jpg 

Leercurve valt goed mee. Ik redeneerde precies zoals jij nu, en ik heb de boot lang afgehouden - maar nu zit ik op het punt dat mijn Vituixcad simulaties de werkelijkheid voor 99% volgen.

Een goed draaiplatform kan ik ook van harte aanbevelen, en met jouw vaardigheden moet dat zeker te doen zijn.

Timvg

En best de schaal op 50dB zetten, dat is zowat de standaard :-)

palmspar

Gisteren de speakers nagemeten of het ongeveer hetzelfde is als in Xsim. :smile:
Paarse lijn is on axis tweeter met de crossover erin en alle speakers spelen mee, zijdrivers heffen elkaars geluid mooi op. :)
Blauwe lijn is een full range driver in fase met de woofer/tweeter 20 graden verticaal off axis, zoals ze ongeveer aan de achtermuur zouden komen 30-50cm boven je hoofd.
Die heeft een 2e order high pass rond 200hz verder geen filter, heb er niet aan gedacht om een 1e of 3e order filter te maken om te kijken wat er dan gebeurd met de systeem lijn.

Nu gaat ie vanaf 200hz in fase met de woofer tot de crossovers woofer/tweeter die draaien 270 graden dat zit er 90 graden naast mischien veroorzaakt dat dat gegolf in de lijn.
Al word een tweeter meer een straler op hogere frequenties,dat zou weinig invloed moeten hebben, en de woofer valt snel af met 3e order filter erop.
Of het is baffle step van de full range driver zelf misschien, heb geen 10 testkistjes gemaakt om de beste plaats voor de full range drivers op te zoeken.

Met 4e order voor tweeter gaat de systeem lijn in het hoog flink omhoog, net wat aant kijken geweest in xsim.
4e order tweeter draait de fase richting 360 graden, dat zou dan idd een stuk beter moeten kloppen met de full range driver.

Een tweeter begint te bundelen (het geluid meer in één richting stralen in plaats van rondom) zodra de golflengte van het geluid kleiner wordt dan de diameter van de tweeter-dome zelf.
Hier zijn de belangrijkste punten over wanneer dit gebeurt:
Frequentie: Tweeters beginnen doorgaans te bundelen bij frequenties boven de 10 kHz [5.3, 5.13]. Bij lagere frequenties (bijv. 2 kHz - 5 kHz) stralen de meeste dome-tweeters nog redelijk breed af.

Als bovenstaande klopt gooit de 29mm tweeter nog flink de boel overhoop tot 6000hz met 90 graden fase verschil tussen de full range driver

Die gouden 1.5ohm weerstand gebruik ik niet, maar kan hem eenvoudig voor de full range woofers zetten eventueel, al veranderd dat de q van die drivers waarschijnlijk ook teveel.
Achteraf nog een weerstand van 1ohm voor de tweeter gezet.
Geen 50db schaal maar deze plaatjes stonden al op de pc :happy:

20260423_223936.jpg
20260423_223652.jpg
20260422_190404.jpg   

palmspar

Oranje is full range in fase 20 graden verticaal off axis met 4e order tweeter, blauw is zo het was hetzelfde gemeten.
Had nog 2x 0.16mh spoelen over die de beste balans hadden tussen beter in fase trekken zonder de tweeter/woofer crossover al teveel te verstoren.

20260423_223652.jpg
20260427_101054.jpg