Aktieve luidsprekers een uitkomst of…

Gestart door Mao, augustus 11, 2025, 19:14:59

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 16, 2025, 23:23:48Infinity of Genesis (?) gebruikte servo geregelde woofers. Ik dacht dat dit zo ongeveer hetzelfde systeem was? Ook mijn oude avantgarde acoustics gebruikten dat systeem.

Groeten...
Avantgarde is het merk wat ik zocht die inderdaad dit toegepast had. Heb die luidsprekers heel kort mogen beluisteren bij een audio zaakje in Haarlem. De vraag is of dit systeem zo zijn voordelen heeft en waarom het niet meer wordt toegepast bij actieve luidsprekers? Maar ik bedenk me ook dat de Avantgarde luidsprekers niet actief zijn. Of zat daar een actief laag ingebouwd?
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Kwabbernoot

Avantgarde acoustics heeft aktief laag.

tompj

Citaat van: katwax op augustus 16, 2025, 23:08:26Je krjigt alles wat er in de opname zit, daar hou ik dus van.
@tompj Daarin spreek je jezelf wat tegen vind ik. Analytisch is voor mij wat ik hierboven schrijf en dus krijg je alles wat er in de live opname zit. Het vloeiende zoals jij het noemt is volgens mij dan net weer het "afzwakken" van de details en dat gebeurt net niet als je live gaat luisteren.

Ieder zijn smaak natuurlijk.
Dat 'live' luisteren gebruikte ik als voorbeeld waar het ging om luisteren naar een podium voor je in plaats van bovenop je.
Ik zag daarna iemand zeggen: te direct alsof je op de eerste rij zit. Dat is beter beschreven.
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Project Tube Box DS

Kwabbernoot

Komt het beeld dan volgens jou automatisch meer naar voren als je meer details hoort? 

Groeten...

Mao

Citaat van: Job op augustus 16, 2025, 20:00:31Maar FOH-mixers zul je niet zo snel studiomonitoren zien gebruiken, lijkt me? En die hoeven doorgaans enkel te zorgen dat de mix dan en daar werkt, en hoeven zich geen zorgen te maken of diezelfde mix ook op een ander playbacksysteem werkt. Maar ik snap wel wat je bedoelt.

Het maakt misschien ook uit wat je gewend bent. Omdat ik al >25 jr de hele dag naar studiomonitoren luister, heb ik die thuis ook maar neergezet. Heb diverse andere opties beluisterd, maar gekozen voor wat ik al ken.

Uh dat zou ik niet zo snel zeggen dat FOH mixers niet gauw naar Studio Monitoren luisteren denk het juist wel.
Of ik moet daar een uitzondering op zijn met mijn 4350's in de huiskamer.
Goede Studio monitor klinkt en reageren net als een P.A. Systeem zou moeten klinken.In de ontwikkeling van beide sinds de jaren 60 zat er een aardige Synergy tussen. Neem eens een kijkje bij Augspurger Studio monitoren zijn gewoon kleine P.A.sytemen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mao

Citaat van: mmuetst op augustus 16, 2025, 23:18:17Mijn enige actieve luidsprekers die ik ooit zelf heb bezit waren een paar Motion feedback luidsprekers van Philips. Die stonden op mijn slaapkamer. Het maakte geluid, maar t.o.v. mijn MC systems luidsprekers die toen in de woonkamer stonden, vond ik de kwaliteit niet geweldig.
Die techniek heb ik één maal terug gezien bij een ander merk (weet niet meer welk merk) en toen bedacht ik waarom dit niet meer wordt toegepast, Motion Feedback?
Iemand een idee?

Die Philips MFB luidsprekers waren hun tijd ver vooruit. Het zijn 2 zaken:
 In de eerste plaats werden de luidsprekers per versterker aangedreven dus inderdaad aktief meerweg.

Tweede was dat in de laagluidspreken een sensor zat de meet de beweging van de konus. Dat signaal werd vergeleken met het ingangs signaal en gecorrigeerd. Paar jaar gelden een demo gehad van iemand die zoiets heeft gebouwd met de techniek van vandaag, het klonk erg spectaculair in het laag.

In de pro audio industrie zijn ze daarmee aan de slag gegaan op dat concept. Dat wil zeggen corrigeren in/ output. Dat is Meyer Sound. Hier mee zijn in nieuwe ontwikkelingen jaren 70/80 bij andere fabrikanten de DSP versterkers geboren!!
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mao

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 16, 2025, 23:23:48Infinity of Genesis (?) gebruikte servo geregelde woofers. Ik dacht dat dit zo ongeveer hetzelfde systeem was? Ook mijn oude avantgarde acoustics gebruikten dat systeem.

Groeten...

Servo aangedreven luidsprekers in hifi omgeving lijkt mij nogal wat moeten een klein vermogen gekost hebben.
SDL was zo een fabrikant die ze bouwde twee membranen die werden aangedreven door een servo motor. Klein probeempje dat het frequentie bereik niet veel verder kwam dam dacht zo 80 Hz. Heb er ooit een paar van verkocht, eigenaren hebben ziensdien hun buren niet meer gezien.

mmuetst

@Mao bedankt voor het antwoord. Je ziet fabrikanten een andere oplossing zoeken om vervorming te voorkomen in de woofer zoals Purifi

Maar de techniek van Philips zie je niet veel terug. Misschien is het te kostbaar. Weet ook niet of beide oplossingen dezelfde problemen moeten oplossen. Het laag van deze Purifi woofers heb ik gehoord in de Radiant Acoustics clarity 6.2 luidsprekers en was onder de indruk van deze luidsprekers.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Contour

Zeer goede speakers die Radiant, mag wel een krachtige versterker op, relatief laag rendement dus vraagt de nodige wattjes.

RCD

Citaat van: brt op augustus 16, 2025, 20:42:10Ik denk dat hier dan ook een belangrijk verschil zit tussen hifi speakers en die in de studio gebruikt worden: het gebrek aan 'vloei' of op een andere manier mooier / prettiger maken van de sound. Studiomonitoren klinken zoals het is. Zonder opsmuk of verbloeming.
Zoals eerder gezegd zijn er mijn inziens geen studio speakers, er zijn alleen fabrikanten die het zo noemen.
Meestal zijn dat uitgeklede versies en vaak actief gemaakt.
Je komt in studio's alles tegen B&W, Avalon, Quad elektrostaten enz.

Rob

CinéHome

Volgens mij zit de motion feedback al jaren op de Velodyne DD series (servo) en oa. ook op Rythmik. Beiden dan voor subwoofers - waar Philips het dus ook enkel voor de woofers gebruikte.

Push pull zoals M&K en nu ook Perlisten gebruiken (en ooit ook oa. Sony) is een soort van 'passieve' feedback waar de vervorming in fase en in tegenfase worden geproduceerd om als resultaat geen (minder) vervorming te hebben.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

brt

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 17, 2025, 12:49:30Zoals eerder gezegd zijn er mijn inziens geen studio speakers, er zijn alleen fabrikanten die het zo noemen.
Meestal zijn dat uitgeklede versies en vaak actief gemaakt.
Je komt in studio's alles tegen B&W, Avalon, Quad elektrostaten enz.

Rob

Je komt ongetwijfeld van alles tegen in een studio, maar de merken zoals door Thomann verkocht worden zijn by far in de meerderheid
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Job

Citaat van: Mao op augustus 17, 2025, 10:09:03Uh dat zou ik niet zo snel zeggen dat FOH mixers niet gauw naar Studio Monitoren luisteren denk het juist wel.
Of ik moet daar een uitzondering op zijn met mijn 4350's in de huiskamer.
Ik bedoelde op/tijdens het werk.
Maar we zijn het volgens mij eens en ik begrijp denk ik goed wat je bedoelt.

Job

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 17, 2025, 12:49:30Meestal zijn dat uitgeklede versies en actief gemaakt
Dat ben ik nog in geen enkele studio tegengekomen, eerlijk gezegd. "Meestal" lijkt me op basis van mijn eigen ervaring een lastig te staven claim. De speakers die ik daar doorgaans tegenkom zijn ontworpen voor studio's, en 'by design' al dan niet actief.

Omgekeerd heb ik wel gezien. Genelec dat HT-versies van hun studiomonitoren uitbracht bijvoorbeeld.

tompj

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 17, 2025, 09:29:55Komt het beeld dan volgens jou automatisch meer naar voren als je meer details hoort? 

Groeten...
Nee hoor, dat hoeft zeker niet.

tompj

Citaat van: brt op augustus 16, 2025, 20:42:10De vraag is wat natuurlijk is, jij vindt te veel in your face onnatuurlijk, maar even later geef je aan van een meer vloeiende sound te houden. Dat laatste is denk ik minder natuurlijk dan een in your face geluid (even gechargeerd gezegd).
Tsja, wat is natuurlijk? Versterkte muziek, ook live, is altijd een vertaling van de werkelijkheid.
Ik zat vanochtend nog bij een buitenconcert. Enkel een vleugel. Versterkt. Het klonk vrij hard, soms op het nare af. De (mooie) vleugel kwam niet tot zijn recht. Onversterkt hoort hij warm te klinken en ook de hoge tonen vloeiend en aangenaam. Ik denk dat 'pittig' nogal eens als 'echt' wordt ervaren. Misschien wel omdat veel live concerten pittig klinken, omdat ze zo weergegeven worden. Je zit daar ook gewoon naar speakers te luisteren in de meeste gevallen.

Mao

Citaat van: Job op augustus 17, 2025, 13:30:59Dat ben ik nog in geen enkele studio tegengekomen, eerlijk gezegd. "Meestal" lijkt me op basis van mijn eigen ervaring een lastig te staven claim. De speakers die ik daar doorgaans tegenkom zijn ontworpen voor studio's, en 'by design' al dan niet actief.

Omgekeerd heb ik wel gezien. Genelec dat HT-versies van hun studiomonitoren uitbracht bijvoorbeeld.

Ja en wat te denken van de JBL 4312 was de studio versie en de L100 (classic) de home uitvoering.

brt

Citaat van: tompj op augustus 17, 2025, 14:00:47Tsja, wat is natuurlijk? Versterkte muziek, ook live, is altijd een vertaling van de werkelijkheid.
Ik zat vanochtend nog bij een buitenconcert. Enkel een vleugel. Versterkt. Het klonk vrij hard, soms op het nare af. De (mooie) vleugel kwam niet tot zijn recht. Onversterkt hoort hij warm te klinken en ook de hoge tonen vloeiend en aangenaam. Ik denk dat 'pittig' nogal eens als 'echt' wordt ervaren. Misschien wel omdat veel live concerten pittig klinken, omdat ze zo weergegeven worden. Je zit daar ook gewoon naar speakers te luisteren in de meeste gevallen.

Ja, eens hoor!
Een vleugel klinkt zeker niet schel, onversterkt.

Verder luisteren wij (thuis) vooral naar wat de opnametechnicus en mixer ervan gebrouwen heeft. Er is dan zoveel van invloed: microfoonplaatsing, gebruik van welk soort microfoon, ruimte war het in is opgenomen, compressie, reverb en de plaats die het in de mix krijgt etc etc

Daarom kun je ook maar beter speakers kopen die jou qua sound aanspreken. Of het natuurlijk is, valt vaak lastig te checken, tenzij je aanwezig was bij de opnames.

Ik streef wel een soort klank echtheid na in mijn weergave. De 'kaalheid' (eerlijkheid?) van de Atlas monitor vond ik erg mooi. Vloeiend zou ik die weergave niet noemen, maar zeker ook niet steriel of kil. Dat is niet ieders kopje thee.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

tompj

Citaat van: brt op augustus 17, 2025, 14:21:41Daarom kun je ook maar beter speakers kopen die jou qua sound aanspreken. Of het natuurlijk is, valt vaak lastig te checken
100% eens.

Mao

Citaat van: CinéHome op augustus 17, 2025, 12:56:28Volgens mij zit de motion feedback al jaren op de Velodyne DD series (servo) en oa. ook op Rythmik. Beiden dan voor subwoofers - waar Philips het dus ook enkel voor de woofers gebruikte.

Push pull zoals M&K en nu ook Perlisten gebruiken (en ooit ook oa. Sony) is een soort van 'passieve' feedback waar de vervorming in fase en in tegenfase worden geproduceerd om als resultaat geen (minder) vervorming te hebben.

Waarom Velodyne het servo noemt is mij onduidelijk maar commercieel bekt dat wel goed. SDL staat voor Servo driven loudspeaker en in die "luidsprekers" zit geen spreekspoel oid in. Wel een stappenmotor, die dat stukje wapperend karton in beweging zet.

Wat ik al schreef in de philips MFB daar zat een sensor in die de beweging van de luidspreker meet en dat werd gecorrigeerd.

John Meyer heeft begin 80 een luidspreker systeem ontwikkeld wat op het idee zat wat erin gaat moet er ongewijzigd weer uitkomen. De route was
Versterker luidspreker signaal van de luidspreker terug naar de processor en daar werd alles gecorrigeerd. Je had zeg maar 2 luidsprekerkabels nodig heen en terug. En je had een kei van een Power Amp nodig, en je mocht alleen een Meyer systeem kopen icm. Crest versterkers. Ontwikkelingen hebben niet stil gestaan en je hoeft met de huidige system geen lijntje meer terug te geven.

Verwar al die diverse manieren zoals servo mfb enz niet met elkaar. Het doel is natuurlijk wel hetzelfde de route volstrekt anders.

Volgens mij zit er ook iemand op het forum die zelf zo een zeg maar philips mfb woofer aan het bouwen is echt leuk om te lezen.

Mao

Citaat van: tompj op augustus 17, 2025, 14:00:47Tsja, wat is natuurlijk? Versterkte muziek, ook live, is altijd een vertaling van de werkelijkheid.

Nu noem je ook een van de lastigste instrumenten op piano/ vleugel. Wat jij schetst hoe het klonk daar kan ik mij wat bij voorstellen. Je moet je ook realiseren dat het buiten was !!! Een vleugel, afhankelijk van merk en type intonatie, kan warm klinken. Maar wat voor "akoestiek" heb je buiten. Alles hangt van de doorversterking af, en daar kan je je afvragen wat voor apparatuur werd daarvoor gebruikt meestal zie je op dat soort gebeurtenissen een installatie uit de selectie MediaMarkt. Perfect voor stem, geen laag geen tophoog, maar goed verstaanbaar. Dan weten helaas 9 van de 10 geluidmensen niet hoe een vleugel akoestisch hoort te klinken. Beetje herrieschoppen op een carnavals wagen klinkt altijd wel.

Kortom het kan wel degelijk goed klinken live maar dan moet je wel de juiste tools en kunde in huis hebben.

tompj

Ik beweer ook niet dat het niet goed kan klinken live.

Helaas echter vaak niet bij live concerten. Of het hier lag aan versterking of weergevers weet ik niet, maar het was niet geweldig. Zoals zo vaak. Geluidstechnici hebben niet zelden hun oren kennelijk thuisgelaten. Ook ook opnames klinken vaak beroerd.

Ik heb in het Bimhuis twee maal kort achter elkaar op dezelfde plek gezeten. De eerste keer klonk de band buitengewoon goed. De tweede keer ben ik weggegaan. Niet on aan te horen.

Afijn, we dwalen af: het ging om actieve speakers...

Mao

Citaat van: tompj op augustus 17, 2025, 15:10:51Ik beweer ook niet dat het niet goed kan klinken live.

Nee maar ik merk wel dat jij je teleurstelling hebt uitgesproken maar eigenlijk wat ik hiermee probeer duidelijk te maken dat is dat er meerdere factoren ook live een rol spellen om iets goed te laten klinken.

DofN

Citaat van: Mao op augustus 17, 2025, 15:04:53Nu noem je ook een van de lastigste instrumenten op piano/ vleugel. Wat jij schetst hoe het klonk daar kan ik mij wat bij voorstellen. Je moet je ook realiseren dat het buiten was !!! Een vleugel, afhankelijk van merk en type intonatie, kan warm klinken. Maar wat voor "akoestiek" heb je buiten. Alles hangt van de doorversterking af, en daar kan je je afvragen wat voor apparatuur werd daarvoor gebruikt meestal zie je op dat soort gebeurtenissen een installatie uit de selectie MediaMarkt. Perfect voor stem, geen laag geen tophoog, maar goed verstaanbaar. Dan weten helaas 9 van de 10 geluidmensen niet hoe een vleugel akoestisch hoort te klinken. Beetje herrieschoppen op een carnavals wagen klinkt altijd wel.

Kortom het kan wel degelijk goed klinken live maar dan moet je wel de juiste tools en kunde in huis hebben.

Heeft iemand ooit een vleugel identiek horen spelen - klinken -  in verschillende ruimtes - en opnames?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

DofN

Je kunt wel zeggen dat je een vleugel in een opname bij je thuis of op je koptelefoon vindt klinken "zoals dat hoort", maar wat weet je van hoe die vleugel in die opname klonk in die ruimte  - binnen of buiten - en hoe dat overeenkomt met wat je hoort? En ligt dat dan aan de akoestiek, de vleugel - de ene is de andere niet - de productie? Je LS, je ruimte? je oren? Je koptelefoon? Niemand die het weet.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.