Verhuisd => nieuwe HT indeling

Gestart door SpeedyAndré, juli 6, 2004, 23:49:32

Vorige topic - Volgende topic

SpeedyAndré

Citaat van: ThingMan op oktober 17, 2004, 17:47:12

Zoveel ideetjes André, maar omdat ik geen waarzegger ben kan ik niet inschatten welke 9 van elke 10 mag afvallen....
Toine.

Denk je dat (als je zou willen meten) de stereo setup volstaat?
Voor het doel 'geluid isoleren' zal dat wel werken, maar de akoestische kant van het verhaal bij een HT setup is mij nog niet duidelijk.
Ik vind het jammer dat ik geen 'testopstelling' kan maken, want dat zou dus een muurtje zetten betekenen  :D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

Niet actief

Citaat van: SpeedyAndré op oktober 17, 2004, 21:39:02
Denk je dat (als je zou willen meten) de stereo setup volstaat?
Voor het doel 'geluid isoleren' zal dat wel werken, maar de akoestische kant van het verhaal bij een HT setup is mij nog niet duidelijk.
Ik vind het jammer dat ik geen 'testopstelling' kan maken, want dat zou dus een muurtje zetten betekenen  :D
André  8)

Met geluidsisolatie hou ik me in principe niet bezig.
Ik hou me juist bezig met het masseren van het geluid dat binnen blijft.....
De akoestische kant van het verhaal bij een HT-ruimte is niet wezenlijk anders dan voor een stereo-ruimte. Het begint met een nagalmbehandeling van de ruimte -- een combinatie van materialen, constructies en aankleding die maakt dat de ruimte in lege toestand over een goede breedbandige nagalmtijd beschikt. Men zegt dat de nagalmtijd van een HT wat korter mag zijn dan van een ruimte waarin stereo geluisterd wordt, maar het gaat in beide gevallen simpelweg om een combinatie van materialen die dat als eindresultaat oplevert.
Elke ruimte is anders. Zodoende is elk plan voor een ruimte ook weer anders, alhoewel het wel steeds "meer van hetzelfde" is: doordacht aankleden maakt een goede ambiance.

Op zijn beurt is die goede ambiance en nagalmtijd weer de grondvoorwaarde voor een situatie waarin de ruimte niet langer meer tegenwerkt, maar ondersteunt. Wat luidsprekeropstelling is voor de hardware, dat is nagalmbeheersing voor de akoestiek. Beide liggen aan de basis, maar zowel hardwarematig als akoestisch is er veel meer mogelijk dan enkel werken aan de basis. Het is echter een goed begin dat meer dan het halve werk oplevert....

Toine.

SpeedyAndré

Ok bedankt voor de info Toine  8)
Zo'n wandje plaatsen is niet al te moeilijk, daar kom ik wel uit ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

SpeedyAndré

Even iets heel anders ....
Nu het buiten kouder wordt merk ik dat het souterrain een stuk minder snel warm wordt dan de rest van het huis  ::)
Nu zit er een luchtafzuiging in en die is dan ook verdacht  ;D
Volgens de gegevens kan de gebruikte afzuigventilator in de laagste stand 80m3 lucht verplaatsen, ofwel bijna de gehele inhoud van het souterrain, dat ik op 45m2 x 2,6m = 117m3 schat.
Als ik buiten m'n hand voor de luchtafvoer houd, dan wordt m'n hand heerlijk warm  :-\
De lucht moet natuurlijk ook weer aangezogen worden, dat gebeurt via een gat nabij de ventilator (boven het systeemplafond) en via de trappen (naar binnen en buiten).
Daarbij zal ik enige warmte verliezen via de muren, vloer en plafond zijn afdoende geïsoleerd.
Zou de ventilatie nu echt zo'n grote rol spelen en is het verstandig om deze ofwel nog zachter te laten draaien of tijdens het opstoken bij thuiskomst uit te schakelen?
Ik heb de indruk dat bij uitschakelen de ruimte eerder warm wordt, maar de temperatuur blijft wel achter bij de rest van het huis, opzich vind ik dat wel prettig  ;)
Wellicht zou ik de luchtvochtigheid kunnen betrekken bij wel of niet ventileren  ::)

André  8)

SpeedyAndré

De maandjes gaan voorbij, maar ik zit niet stil  ;D

Ik ben al een tijdje opzoek naar een mogelijkheid om de trapopgang van m'n souterrain af te sluiten, zodat het geluid niet meer of iig minder makkelijk naar boven kan.

De eisen die ik stel:

• Neemt weinig ruimte in
  • Is eenvoudig te monteren
  • Is betaalbaar

Dit plaatje bracht me op een idee:

Het is een geluids isolerend gordijn, samengesteld uit stukken zeildoek, waar tussen steenwol is aangebracht.
Voordeel is dat zo'n gordijn flexibel is en dat je het zeildoek in de gewenste kleur kunt krijgen :)
Ik plaats nog wat plaatjes om de situatie duidelijker te maken, het geluid gaat met name via de trap boven de trap het huis verder in, deze trap is van hout en dat isoleert kennelijk slecht  ::)

Aanvullend zou ik onder de treden van de bovenste trap isolerende platen kunnen plakken, echter is hier niet veel ruimte voor, de trap met een grote plaat betimmeren (met hier achter isolatiemateriaal) gaat ten koste van de hoofdruimte, die ik toch wel hard nodig heb  ;D
Zijn er onder de geleerden van dit forum naar aanleiding van bovenstaande nog opmerkingen of beter, zeer bruikbare voorstellen?
Ik wil ook de deur waarop de onderste trap uit komt aan de trapzijde van isolatie voorzien.

André  8)

patrick_vdb

Hi Andre,

Ik heb het al eens gezegt maar geluidsisolatie is meer dan even een deurtje, of wat geluidsdempend materiaal of een gordijntje ophangen ;)

Laten we de vraag eens uitdiepen...in welk frequentiegebied wil je voornamelijk dat de geluidsisolatie zijn werk gaat doen?

mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Citaat van: patrick_vdb op januari  2, 2005, 07:30:23
Hi Andre,

Ik heb het al eens gezegt maar geluidsisolatie is meer dan even een deurtje, of wat geluidsdempend materiaal of een gordijntje ophangen ;)

Laten we de vraag eens uitdiepen...in welk frequentiegebied wil je voornamelijk dat de geluidsisolatie zijn werk gaat doen?

mvrg

Patrick

Poeh, ben je op zondag om 7:30 al wakker?  :o ;D
Ik wil met name het brede middengebied dempen, want dat is nogal goed hoorbaar via de trap.
De speakers stralen nogal breed uit met de EMIM units (magnetostaten).
Zoals ik al eerder heb beschreven was de oude situatie met 3 kamers en een gangetje opzich goed, ik moest best hard spelen om boven last te hebben.
Nu is het andersom, zelfs op normaal niveau (pre op -30dB) hoor je vooral stemgeluid, gitaren en blaasinstrumenten door de trap heen komen.
Ik heb met een aantal opnames geluisterd waar de geluidslekken ongeveer zitten en de trap is de voornaamste.
Naast zo'n gordijn voor het trapgat wil ik ook de treden aan de onderzijde bekleden.
Een schuifdeur is zwaarder en zou beter werken, maar daar heb ik te weinig ruimte voor, ik kom dan in de knel met een andere deur, die je links van de trap kunt zien.
Ik denk ook nog aan een soort scheidingswand met lamellen, zoals bij vergaderruimtes wordt toegepast.
In geopende toestand is de wand gevouwen en dan zou hij mogelijk onder de trap uit kunnen komen.
Voor mij is ruimte erg belangrijk, op de foto's kun je zien dat de 'hotspot' zich recht voor de trapopgang bevindt, als ik hier een deur en aangrenzend muurtje zou plaatsen, dan kost dat veel ruimte, aangezien de deur voor de trap moet uitkomen, op de foto's kun je zien dat hij iets uit steekt t.o.v. de ijzeren binten.
Een gordijn heeft als voordeel dat deze in geopende toestand voor de trap geen ruimte in beslag neemt.
Ik gebruik de ruimte nl. ook als werkruimte.
Met 20-30dB demping in het middengebied ben ik al blij, ik heb niet de illusie dat ik met een gordijn of een wandje volledige stilte in de rest van het huis kan bewerkstelligen ;)
Echter verwacht ik wel dat het directe geluid flink gedempt kan worden met een zwaar gordijn of een wandje.

André  8)

SpeedyAndré

Ik heb nog eens met een ander tekenpakket gestoeid, wellicht brengt het plaatje meer duidelijkheid ;)
De schuine lijn zou een kamerhoge schuifdeur kunnen worden, het oogt niet te groot en ik hou ruimte over waar ik het graag wil :)
Hoe de deur uiteindelijk wordt uitgevoerd staat nog open, dubbelwandig met isolatie ertussen lijkt mij het meest effektief, desnoods gebruik ik 3 deuren als dat beter uitkomt.
De deur aan de binnenzijde kan dan de buitenste deuren overlappen.
Ik denk dat de voornaamste beperking zit in de toegang naar het souterrain, want de deuren moeten wel naar binnen gebracht worden via een van de 2 trappen  ;D
Daarom is 3 deuren mischien het beste, omdat deze door de buitendeur kunnen  ;)
Een andere oplossing is de deuren uit segmenten opbouwen met een messing-groef systeem.
Aan weerszijden van de deur heb ik een mogelijkheid om een rail aan een muur te bevestigen, eventueel komt de rail boven het verlaagde plafond, want daar is ruimte voor.
De breedte van dit geheel komt op 2,8m, het plafond hangt op 2,4m hoogte.

André  8)

patrick_vdb

Hi Andre,

Citaat van: SpeedyAndré op januari  2, 2005, 13:26:15
Poeh, ben je op zondag om 7:30 al wakker?  :o ;D

Misschien een troost maar ik was al rond 06:00 wakker ;D

Ok, het middengebied is al wat gemakkelijker aan te pakken dan het laag. Wat betreft het bekleden van de trap met dempend materiaal, ik zou er mijn tijd en geld niet in steken. Het hout van de trap geleidt inderdaad geluid en om dit tegen te gaan zul je oa de massa moeten vergroten...die dempende matjes ala isofix zullen hier niet echt veel verandering brengen in de totale massa.

Misschien een gekke vraag maar wat bevind zich boven aan het trappengat, dus 1 verdieping hoger? Is het niet mogelijk om hier iets te doen zodat je geen kostbare ruimte verliest in de luisterruimte.

mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Citaat van: patrick_vdb op januari  3, 2005, 15:44:32
Hi Andre,

Misschien een troost maar ik was al rond 06:00 wakker ;D

Ok, het middengebied is al wat gemakkelijker aan te pakken dan het laag. Wat betreft het bekleden van de trap met dempend materiaal, ik zou er mijn tijd en geld niet in steken. Het hout van de trap geleidt inderdaad geluid en om dit tegen te gaan zul je oa de massa moeten vergroten...die dempende matjes ala isofix zullen hier niet echt veel verandering brengen in de totale massa.

Misschien een gekke vraag maar wat bevind zich boven aan het trappengat, dus 1 verdieping hoger? Is het niet mogelijk om hier iets te doen zodat je geen kostbare ruimte verliest in de luisterruimte.

mvrg

Patrick

De trap komt uit bij een deur naar een gang op de BG, de trap erboven gaat naar de 1e etage en via die trap hoor ik o.a. geluid uit het souterrain en andersom natuurlijk  ::)
Boven deze deur zit een hardboard plaat, waar eigenlijk glas had moeten zitten, die plaat kan ik uiteraard vervangen voor iets dikkers :)
Maar bovenal wil ik het directe geluid beneden bij de trap aanpakken, de schuin geplaatste schuifdeur sluit de ruimte mooi af, zonder een al te groot obstakel te vormen.
Hierdoor hoef ik minder aandacht aan de 2e trap te besteden, want daar heb ik toch te weinig ruimte voor en zoals je zegt denk ik ook dat het effekt van isofix platen verwaarloosbaar zal zijn.
Op de 1e is de muziek erg goed hoorbaar, ik sta er echt versteld van hoe makkelijk de middentonen hun weg vinden naar boven  :o

patrick_vdb

Hi Andre,

Yep, het middengebied is makkelijk in staat om door te dringen wanneer deze zich niet in een afgesloten ruimte bevind, neem daarbij ook nog eens dat ons gehoor best gevoelig is voor dit gebied en je begrijpt de gevolgen ;)

Je had het al ergens over het gegeven dat een dubbelwandig systeem wel eens de beste oplossing zou zijn maar dit valt nog te bezien :o Geheel afhankelijk van flink wat factoren heb je direct te maken met een massa-veer-massa resonantie waarvan de frequentie bepaalt vanaf waar er daadwerkelijk echt van geluidsisolatie sprake is. Onder deze waarde vallen de resultaten wat tegen en rond deze frequentie is het resultaat zelfs slechter. Enkelwandige systemen en hebben dan wel een lagere isolatiewaarde in het algemeen maar kunnen slecht geconstrueerde of toegepaste dubbelwandige systemen in bepaalde gebieden overtreffen.

mvrg

Patrick

Harry HT

Hoi Patrick,
Citaat van: patrick_vdb op januari  5, 2005, 09:57:03
Enkelwandige systemen en hebben dan wel een lagere isolatiewaarde in het algemeen maar kunnen slecht geconstrueerde of toegepaste dubbelwandige systemen in bepaalde gebieden overtreffen.
Kun je misschien aangeven wat je een slecht gecontrueerde dubbelwandig systeem vind? En wat wel een goed dubbelwandig systeem is?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

patrick_vdb

Hoi Harry,

Los van mechanische gebreken (zoals kortsluiting door schroeven, het niet 'sealen' van de nieuwe muur etc) ligt het er maar helemaal aan in welk gebied je wilt gaan isoleren, vandaar ook mijn vraag aan Andre ;)

Stel we nemen een enkelvoudige wand met product X (dempingswaarde, massa etc is belangrijk maar om het uit te leggen niet direct nodig) zonder framing. Deze voorzetwand zal over het algemeen een vrij lage isolatie-waarde hebben maar wel redelijk linear vanaf bv 125Hz (de waarde vanaf waar de STC-rating wordt gemeten). Maken we van deze wand een dubbelwandige constructie welke buiten de spouw (laten we maar even leeg voor het gemak) volledig gelijk is aan de enkelvoudige muur, dan krijgen we onherroepelijk te maken met een massa-veer-massa constructie welke een bepaalde resonantiefrequentie kent. We maken een spouw van 25mm om niet veel ruimte te verliezen maar introduceren daarmee een resonantiefrequentie die zo rond de 270Hz (rekening houdende met de massa, dempingswaarde etc van product X) zal komen te liggen. Onder deze resonantiefrequentie zal de isolatie-waarde een beetje hoger zijn dan de enkelvoudige wand (pakweg 2 a 3dB), op de resonantiefrequentie echter ligt de isolatie-waarde beduidend lager dan bij de enkelvoudige wand omdat de massa-veer-massa constructie feitelijk als versterker optreed rond deze frequentie. De isolatiewaarde van de dubbelwandige muur zal langzaam weer op gaan lopen en op een bepaald punt (pakweg 1Khz) weer boven de isolatiewaarde van de enkelvoudige muur stijgen. Hoe hoger we verder gaan in het frequentiegebied hoe groter het verschil in isolatiewaarde tussen de enkelwandige en dubbelwandige muur zal gaan worden ten gunste van de dubbelwandige muur. Overall heeft de dubbelwandige muur dus een grotere isolatiewaarde maar in het gebied tussen de resonantiefrequentie van 270Hz en 1Khz echter beduidend lager. En laat het gebied van pakweg 500Hz tot 1Khz nu net het gebied zijn waarin Andre wil gaan isoleren ;)

Ik zal het in de loop der tijd nog wel gaan toelichten in m'n recentelijk geopende topic over geluidsisolatie.

mvrg

Patrick

ps. waardes zijn fictief en dienen ter verduidelijk van het principe ;D

Shorty

CiteerDe trap komt uit bij een deur naar een gang op de BG, de trap erboven gaat naar de 1e etage en via die trap hoor ik o.a. geluid uit het souterrain en andersom natuurlijk
Het probleem hier lijkt eerder dat de ruimte niet luchtdicht afgesloten is. Om geluids"lekken" te voorkomen moet je zorgen voor een luchtdichte afsluiting van je ht-ruimte. Die afsluiting is met een schuifdeur een stuk moeilijker te realiseren dan met een scharnierende deur. Als je beneden geen ruimte hebt voor een luchtdichte deur (kan dat niet met een deur waarvan het scharnier rechts van de trap zit?) dan zou je beter de bovendeur kunnen aanpakken, eventueel met een dubbele deur (daarvoor zijn systemen verkrijgbaar die ongeveer zo werken als bij een ingebouwde koelkast). Maar met één werkelijk goed sluitende bovendeur moet je al een eind kunnen komen, lijkt me.

VrGr,

Bart J.

SpeedyAndré

Citaat van: Shorty op januari  5, 2005, 10:47:51
Het probleem hier lijkt eerder dat de ruimte niet luchtdicht afgesloten is. Om geluids"lekken" te voorkomen moet je zorgen voor een luchtdichte afsluiting van je ht-ruimte. Die afsluiting is met een schuifdeur een stuk moeilijker te realiseren dan met een scharnierende deur. Als je beneden geen ruimte hebt voor een luchtdichte deur (kan dat niet met een deur waarvan het scharnier rechts van de trap zit?) dan zou je beter de bovendeur kunnen aanpakken, eventueel met een dubbele deur (daarvoor zijn systemen verkrijgbaar die ongeveer zo werken als bij een ingebouwde koelkast). Maar met één werkelijk goed sluitende bovendeur moet je al een eind kunnen komen, lijkt me.

VrGr,

Bart J.

Ik zal de situatie nog wat beter toelichten ;)
De muziek dringt door tot de BG, 1e en 2e etage, op de 1e etage komt de trap uit bij een niet afgesloten halletje naar naar de (slaap) kamers.
Als ik de ' overlast'  op alle etages wil beperken, dan kan ik volgens mij het beste bij de bron beginnen, in het souterrain dus.
Luchtdicht afsluiten lijkt mij erg overdreven en een souterrain moet ook geventileerd kunnen worden.
Mijn doel is niet om een totale stilte te bewerkstelligen, maar het directe geluid richting trap verminderen.
Een vaste wand wil ik liever niet plaatsen, ik denk aan een aantal schuifdeuren die indien mogelijk zowel onder als boven in een rails lopen.
De deuren wil ik elkaar laten overlappen in gesloten toestand, aangevuld met een rubberen strip als afsluiting.
Door een verzonken rails in de vloer toe te passen kan ik ook zwaardere deuren gebruiken, de vraag is of iets massiefs goed genoeg is, of dat verschillende platen tegen elkaar een gunstiger demping hebben.
Boven het plafond is genoeg ruimte om de rails te plaatsen, zodat de deuren de ruimte volledig afsluiten.
Misschien zijn er formules waarmee ik de dempende waarde kan berekenen? Het af te sluiten deel is 2,8m breed en 2,4m hoog.

André  8)

Shorty

Je kunt dempen zoveel je wilt, maar zolang je ruimte niet luchtdicht afgesloten is van de rest van het huis blijft alle geluid naar buiten lekken. Het is echt de allereerste vereiste bij geluidsisolatie! Met gordijnen, isofix-platen enzo doe je alleen wat aan de akoestiek in de ruimte.
De ventilatie zul je rechtstreeks op de buitenlucht moeten aansluiten, anders heb je een orgelpijp door de rest van je huis lopen.  ::)
Goede luchtdicht sluitende schuifdeuren zijn kostbaar - denk aan een dubbelbeglaasde schuifpui...

VrGr,

Bart J.

SpeedyAndré

Het souterrain is zowiezo niet luchtdicht, dan zou ik op nog veel meer punten aanpassingen moeten doen, gaat dit lonen of doet de schuifdeur wat ik verwacht, nl. het geluid richting trap verminderen?
Het hoeft echt geen bunker te worden waar geen toontje meer uit komt als je met 100dB speelt.
De luchtcirculatie zou wel kunnen met lucht van buiten, er is al een doorgang naar buiten gemaakt die boven het verlaagde plafond uit komt.
Als ik deze situatie vergelijk met een vergaderruimte die je met zo'n dik gordijn in 2 delen splitst, dan blijkt zo'n los hangend gordijn al behoorlijk goed geluid te dempen (+/- 30-35dB).
Met een schuifdeur moet je die demping toch ook kunnen halen zonder de boel compleet af te sluiten?
Ik ken wel meer situaties waarbij een goede demping gerealiseerd wordt zonder een ruimte luchtdicht af te sluiten.
Graag zou ik het verschil in demping eens willen zien met- of zonder luchtdicht maken, ik kan me niet voorstellen dat je een dubbele demping verkrijgt t.o.v. elkaar.

André  8)

patrick_vdb

Hi Andre,

Nee, een dubbele demping krijg je er niet door maar dat krijg je ook al niet wanneer je een betonnen muur van 50cm dik opeens 1m dik maakt ;D

Bart heeft echter gelijk, wanneer een wandconstructie zoals je die zou kunnen maken voor de trap, allerlei luchtkieren bevat neemt het resultaat drastisch af. Vergelijk het maar met een bak water waarvan de bodemplaat volledig luchtdicht is maar de naden met de zijwanden niet...het water druipt eruit.

Als je met schuifdeuren gaat werken zou je goede, dikke rubbers tussen de schuivende lagen kunnen plaatsen zodat luchtkieren tot een minimum worden beperkt. Kit verder alle naden en randen van de constructie aan de muur/vloer/plafond. Je wilt geen absolute stilte maar een open deur voor het geluid dicht maken, dat moet wel lukken ;)

mvrg

Patrick

Harry HT

Hallo Patrick,
Citaat van: patrick_vdb op januari  5, 2005, 10:31:33
Overall heeft de dubbelwandige muur dus een grotere isolatiewaarde maar in het gebied tussen de resonantiefrequentie van 270Hz en 1Khz echter beduidend lager.
Nu herinner ik het me weer, ik had het ook al eerder gelezen. Bedankt voor de uitleg.

CiteerEn laat het gebied van pakweg 500Hz tot 1Khz nu net het gebied zijn waarin Andre wil gaan isoleren ;)
Indien Andre alleen maar het luchtgeluid wil aanpakken dat via het trappengat omhoog gaat zou dat inderdaad met een enkel luchtdicht (eventueel acoustische buitenkant) wandje moeten lukken.

CiteerIk zal het in de loop der tijd nog wel gaan toelichten in m'n recentelijk geopende topic over geluidsisolatie.
Ben benieuwd of je ook met een materialenlijst, constructies en softwareberekenings voorbeelden komt.  8)

@ Andre: Waarom bouw je niet gewoon eerst een buigslap wandje, zonder het af te werken, kun je het testen of het voldoende is.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

SpeedyAndré

Citaat van: Harry HT op januari  5, 2005, 19:22:21

@ Andre: Waarom bouw je niet gewoon eerst een buigslap wandje, zonder het af te werken, kun je het testen of het voldoende is.

Gegroet,

Harry

Ik heb niet voor niets een paar wanden weggehaald  ;D
Geintje, een wandje bouwen is voor mij niet weggelegd, bovendien wil ik niet nog een keer die stof en troep die ik had na het afbreken van een paar wanden met gipsblokken  :-\
Een vaste wand wil ik ook niet, dat is een obstakel waardoor de ruimte minder flexibel bruikbaar wordt.
Met schuifdeuren of desnoods een soort rolluik (horizontaal of verticaal bewegend) kan ik wanneer ik niet met geluid/beeld bezig ben de hele ruimte voor andere dingen gebruiken :)
Een verticaal bewegend luik (overhead roldeur) past zelfs boven het plafond, ik weet alleen niet of er geluidsdichte uitvoeringen te krijgen zijn  ::)
Schuifdeuren en de constructie eromheen 'luchtdicht' maken met rubbers e.d. zie ik nog wel zitten en het idee van lekken afdichten onderschrijf ik, het klinkt iig heel logisch ;)

André  8)

SpeedyAndré

Even iets anders, ik krijg volgende week een grote cv radiator binnen, die ik achter de speakers ga plaatsen omdat dit de beste plek is voor zo'n ding  ::)
Nu zijn standaard radiators gemiddeld gezien geen aantrekkelijke verschijningen, dus ik denk aan een mooie omkasting die evt. ook akoestisch van invloed kan zijn i.v.m. het grote oppervlak.
De radiator is 3-plaats met convectors, 50cm hoog en 2m breed, zodat ik aan de ruim 5000W warmte kom die ik heb berekend  ;)
Een aantal van dit soort omkastingen is aan de bovenzijde afgesloten, wat m.i. niet echt goed is voor de warmtecirculatie  ;D
Heeft iemand tips of ideeën om die omkasting zo functioneel mogelijk te maken een er ook nog een object van te maken dat gezien mag worden  ??? :D

André  8)

patrick_vdb

Hoi Andre,

Waarom neem je niet gewoon een design-radiator? ;D

Ik vind het eerlijk gezegt een beetje rare vraag want als ik mij niet vergis heb je nog niets gemeten oid om te bepalen op welke gebieden je iets aan akoestische aanpassingen moet doen. Waarschijnlijk moet je eerder denken aan een akoestisch transparante omkasting?

mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Citaat van: patrick_vdb op januari 15, 2005, 18:42:13
Hoi Andre,

Waarom neem je niet gewoon een design-radiator? ;D

Ik vind het eerlijk gezegt een beetje rare vraag want als ik mij niet vergis heb je nog niets gemeten oid om te bepalen op welke gebieden je iets aan akoestische aanpassingen moet doen. Waarschijnlijk moet je eerder denken aan een akoestisch transparante omkasting?

mvrg

Patrick

Ik heb diverse 'design' radiators bekeken en samengevat vind ik ze net zo lelijk als de standaard radiators en niet onbelangrijk, voor hetzelfde vermogen heb je véél meer oppervlak nodig  :o
De radiators zonder omkasting zullen hun akoestische invloed al hebben, laat staan met kast er omheen  ;D
Overigens schat ik in dat ik de radiator 'tussen' de speakers kwijt kan, dus zo dramatsch zal de invloed op het geheel niet zijn  ::)
Wat wel mee telt, is dat ik vanuit de hotspot uit kijk naar de radiator, vandaar dat ik het uiterlijk niet onbelangrijk vind  ;D
Daarbij komt dat die dingen meestal creme of wit gekleurd zijn en juist boven de radiator komt het projectiescherm straks te hangen  :o
Vandaar dat ik denk aan een omkasting, die uiteraard donker van kleur moet zijn en tegelijk akoestisch zo weinig mogelijk invloed heeft.
Ik zou zelfs kunnen denken aan een soort integratie van de omkasting en het projectiescherm, omdat ze even breed zijn en het scherm toch een omranding zou krijgen.
Trouwens, nu ik het er toch over heb, zou het nadelig kunnen zijn voor een scherm wanneer deze boven een radiator hangt  ???
Ik kan het scherm dicht tegen de muur hangen zodat de warmtecirculatie niet wordt blokkeerd.

Wanneer de radiator geplaatst is, kan ik hem meenemen met de metingen, want wat heb ik eraan om nu al te meten, terwijl later de radiator de boel misschien weer verstoort?
Het lijkt me wel leuk om te zien of er voor en na de meting verschillen zijn, maar feit is dat de radiator er komt en op die plek blijft, waar hij het beste functioneert.

André  8)

patrick_vdb

Hi Andre,

Citaat van: SpeedyAndré op januari 15, 2005, 20:02:56
maar feit is dat de radiator er komt en op die plek blijft, waar hij het beste functioneert.

Uiteraard, want ik de kou zitten kijken en luisteren is ook geen optie. Het 'ding' heeft een doel en moet naar het doel worden ingezet, ik kan je daarin geen ongelijk geven.

Vlak bij een radiator is het altijd warmer, ik zou zeker eens goed navragen of het aan te schaffen scherm hier wel tegen bestand is en tevens tegen de grotere temperatuurswisselingen. Verder lijkt het een prima idee om omkasting en schermconstructie te integreren, indien mogelijk natuurlijk.

De radiator komt er sowieso dus welke akoestische invloed deze gaat hebben is niet echt belangrijk, dat wil zeggen er is niks aan te doen in termen van 'dan maar geen radiator'. Ik zou 'm gewoon gaan ophangen, de kamer zo ver als afmaken en dan gaan meten, weet je direct welke constructie je kunt gaan toepassen voor de omkasting/schermconstructie zodat het akoestisch verantwoord is ;)

mvrg

Patrick

Harry HT

De mooiste
HT & DVD links verzameld