Verhuisd => nieuwe HT indeling

Gestart door SpeedyAndré, juli 6, 2004, 23:49:32

Vorige topic - Volgende topic

SpeedyAndré

Hoi HT-ers :)

Ik ben al een tijdje aan het meekijken op dit forum, heel interessant wat hier over akoestiek e.d. wordt gepost  ;)

Waar ik momenteel mee bezig ben is indelen van het souterrain onder m'n huis.
Dit is globaal de layout, sommige maten kunnen iets afwijken.

Onderin is het beeld vertekend, de smalle strook hoort bij de ruimte waar hij aan grenst.
De kleine ruimte daarboven gaat verdwijnen, waardoor een grote ruimte ontstaat, m.u.v. het hokje links onderin.
Hierdoor vervallen 3 deuren, 1 van de kleine ruimte en de 2 aangrenzende deuren van de grotere ruimtes.

Het onderste deel wil ik als werkruimte inrichten en scheiden van de rest d.m.v. een schuifdeur of iets vergelijkbaars, een wegneembare wand dus.
De HT opstelling wordt gecombineerd met een bestaande stereo installatie, waarvan de speakers bovenin komen te staan.
De lange muur bovenin is geschikt om beelden op te projecteren, de invulling daarvan staat nog open.
Het systeemplafond in de ruimte wordt aangepast, want nu is deze nog bevestigd aan de muren van de kleine kamer in het midden, deze muren gaan verdwijnen.

Wat ik met name wil weten is hoe ik een schuifwand kan maken en wat hier bij komt kijken, hij hoeft niet geluiddicht te zijn, wel (bijna) lichtdicht.
In de onderste kamer heb ik nl. lichtinval via een rij glazen stenen in het plafond.
Een projector zou dan voor deze schuifwand aan het plafond kunnen komen.
De rear speakers zijn verplaatsbaar, daar ga ik flexibel mee om.
Ik wil de schuifwand ter hoogte van het kleine hokje linksonder plaatsen, de onderste ruimte wordt dan iets kleiner dan hij nu is.
Graag suggesties om dit vorm te geven, de volgende stap is de akoestiek :)

Hmm, veel views, maar geen antwoorden  :-\
Ik zal eens een paar foto's plaatsen, dit geeft misschien een beter idee van de situatie :)

Dit is de werkkamer, de deur links en de muur waar je tegenaan kijkt gaan verdwijnen:

Net voor deze deur zou de (schuif?)wand moeten komen.

Dit is het aanzicht vanaf de andere kant, links de muur en aangrenzende kamer die gaan verdwijnen, de openstaande deur is dezelfde als van bovenstaande plaatje :

De vraag is dus: Hoe kan ik het beste zo'n (verwijderbare) wand maken?
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

Martin_M

Ga je digitaal of met CRT projecteren André?

Bij digitaal zou je je projector in de onderste ruimte kunnen hangen i.v.m. het geluid van de ventilator.

De scheidingswand kan nog wel eens een probleem gaan worden. Er is natuurlijk zat in de handel maar je moet oppassen dat dit geen slappe wandjes worden i.v.m. de trillingen.

Ik zat in eerste instantie te denken aan een dik gordijn. Daar kan je het i.i.g. wel lichtdicht mee krijgen maar ik denk niet dat je daar voor gaat.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

SpeedyAndré

Hoi Martin :)

Een gordijn lijkt mij idd niet de ultieme oplossing, misschien wel iets om tijdelijk te doen.
Ik vraag me af hoever je met een digitale projector komt met zo'n groot muuroppervlak, van de CRT's weet ik dat zwart ook echt zwart is, maar dat sommigen ook bezig blijven met afstellen van zo'n ding :-\
Ik hecht aan stilte, die projector-eigenschap telt redelijk zwaar voor mij.
Het voordeel van verlaagde plafonds is dat de projector evt. nog iets hoger bevestigd kan worden, maar dan moet hij al wel goed uitgericht zijn.
Als HT-bron gebruik ik voorlopig een pc, ik kan zelfs dvd-a afspelen met m'n dvdspeler en dmx 6-fire geluidskaart :)

Niet onbelangrijk is dat de werkkamer als zodanig aangemerkt kan blijven worden en dat ook de belastingdienst hem (zakelijk) zo ziet ....

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

MrPink

Misschien moet je contact opnemen met GTDesign?

Groetjes,
Oscar

Martin_M

Citaat van: SpeedyAndré op juli  8, 2004, 12:27:19
Niet onbelangrijk is dat de werkkamer als zodanig aangemerkt kan blijven worden en dat ook de belastingdienst hem (zakelijk) zo ziet ....

Aha, niet geheel onbelangrijk lijkt mij ;D
Ik weet niet of een gordijn belastingtechnisch dan wel een kamerscheiding is :-\

Dat ik begon over het verschil digitaal/CRT had vooral te maken met het feit dat (zo goed als) iedere digitale projector kan zoomen en een CRT niet. En CRT heeft dus een vaste afstand tot het scherm in verhouding met de breedte.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

SpeedyAndré

Citaat van: MrPink op juli  8, 2004, 12:30:25
Misschien moet je contact opnemen met GTDesign?

Groetjes,
Oscar

Die ken ik niet, waar kan ik ze vinden (op internet) ? :)

André

-=Error323=-

GTdesign is een lid van dit forum, je moet maar eens in private home theaters gaan kijken naar een aantal creaties van hem.

knappe dingen zitten daar bij, maar waarschijnlijk ook heel kostelijk.
BenQ PB6100
Contact me for free. Call pievdb

SpeedyAndré

Citaat van: -=Error323=- op juli  8, 2004, 23:32:18
GTdesign is een lid van dit forum, je moet maar eens in private home theaters gaan kijken naar een aantal creaties van hem.

Uhh, je bedoelt kostbaar;D
Ik heb ff wat te doen zeg, slechts ruim 200 pagina's in diverse topics bekijken  :o
Het ziet er professioneel uit, vooral de houtbewerkingsmachines  :-*
Maar toch bedankt, hij heeft ook een website: http://www.designcreations.nl/index.htm

André  8)

MrPink

patrick_vdb

Hi Andre,

Citaat van: SpeedyAndré op juli  6, 2004, 23:49:32
Hmm, veel views, maar geen antwoorden  :-\
Ik zal eens een paar foto's plaatsen, dit geeft misschien een beter idee van de situatie :)

Ik blijf maar moeite hebben met het visualiseren waar de nieuwe ruimte nu moet komen en hoe de situatie met de verschuifbare wand moet zijn :-[

Kun je dit misshien eens aangeven op de plattegrond in een andere kleur? Wellicht wordt de bedoeling dan wat duidelijker (in ieder geval voor mij)...

Mvrg

patrick

SpeedyAndré

Citaat van: patrick_vdb op juli  9, 2004, 11:56:01
Hi Andre,

Ik blijf maar moeite hebben met het visualiseren waar de nieuwe ruimte nu moet komen en hoe de situatie met de verschuifbare wand moet zijn :-[

Kun je dit misshien eens aangeven op de plattegrond in een andere kleur? Wellicht wordt de bedoeling dan wat duidelijker (in ieder geval voor mij)...

Mvrg

patrick

Je hebt gelijk, ik het plaatje aangepast, hopelijk is het nu duidelijker  :)

André

GTDesign

Citaat van: -=Error323=- op juli  8, 2004, 23:32:18

Een offerte is gratis  ;D ;D ;D

SpeedyAndré

Citaat van: GTDesign op juli 13, 2004, 20:29:25

Een offerte is gratis  ;D ;D ;D

Da's opzich mooi, daar zit een bezoek op locatie aan vast neem ik aan?

André

GTDesign

Nou met een foto en wat afmetingen kom ik al een heel eind.

SpeedyAndré

Citaat van: GTDesign op juli 14, 2004, 20:32:58
Nou met een foto en wat afmetingen kom ik al een heel eind.

Heb je iets aan de schets en de 2 foto's in dit topic?
Ik denk dat het karwei in z'n geheel aardig ingrijpend is.

Er wordt een kamer weggesloopt, waardoor vloer en plafond aangepast moeten worden, dit zou met het bestaande materiaal kunnen, dus systeemplafond en losliggende laminaatvloer opnieuw gebruiken en evt. onderdelen aanvullen.
Vervolgens zou ik moeten bepalen hoe ik met het scherm en de projector aan de slag ga, formaten vaststellen en kiezen tussen digitaal en analoog.

Pas wanneer de kamer weggesloopt is kun je metingen loslaten op de akoestiek, de huidige situatie (met kamer) is niet representatief.
Er is een mooie stereo audioset, die naar meerkanaals uitgebreidt wordt, ook hier moeten nog keuzes gemaakt worden.
Heel belangrijk is dat de werkkamer als zodanig herkenbaar en bruikbaar blijft, dit i.v.m. zakelijk gebruik hiervan en de aftrekbaarheid :)

André  8)

patrick_vdb

Hi Andre,

Sorry voor mijn wat late reactie.

In hoeverre wil je de ruimte bedoelt voor werkkamer betrekken bij het HT-gebeuren? Is het geen idee om gewoon een nieuwe muur te plaatsen daar waar je de schuifwant wilt hebben of is deze ruimte nodig voor het HT-gebeuren en wil je enkel tbv de belasting de ruimte kunnen afsluiten?

Mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Citaat van: patrick_vdb op juli 15, 2004, 08:21:45
Hi Andre,

Sorry voor mijn wat late reactie.

In hoeverre wil je de ruimte bedoelt voor werkkamer betrekken bij het HT-gebeuren? Is het geen idee om gewoon een nieuwe muur te plaatsen daar waar je de schuifwant wilt hebben of is deze ruimte nodig voor het HT-gebeuren en wil je enkel tbv de belasting de ruimte kunnen afsluiten?

Mvrg

Patrick

Beter laat gereageerd dan niet  ;)
De werkkamer is als zodanig bedoeld en hij moet er dan ook zo uit zien, wanneer hij in gebruik is.
Het HT gedeelte vind ik wat klein en met een beetje pech wordt hij te vierkant, waardoor ik akoestische problemen kan krijgen.
Daarom wil ik de werkkamer erbij kunnen betrekken, bijv. om de rear speakers verder naar achteren te plaatsen en misschien kan ik de beamer daar kwijt.
Het is dus zowel functioneel als voor de belasting interessant om die wand te plaatsen :)
Ik zit er zelfs aan te denken om de beamer e.d. een 2e bestemming te geven, nl. als hulpmiddel voor presentaties  ^-^

André

patrick_vdb

Hi Andre,

Citaat van: SpeedyAndré op juli 15, 2004, 09:35:34
Ik zit er zelfs aan te denken om de beamer e.d. een 2e bestemming te geven, nl. als hulpmiddel voor presentaties  ^-^

Wat je uiteraard ook weer een belastingtechnisch voordeel kan opleveren ;)

Er is mij 1 ding nog niet duidelijk. Het hoofddoel van de schuifwand is naast het scheiden van de werkkamer en HT-ruimte ook het tegenhouden van licht (ivm projectie?) maar aan de andere kant wil je de werkkamer kunnen betrekken bij de HT-ruimte...welk doel op gebied van lichtcontrolle heeft de schuifwand dan nog?

Indien de gordijnen zoals geopperd door Martin niet het gewenste antwoord was dan kun je ook denken aan een constructie met panelen welke met scharnieren aan elkaar verbonden zijn. Op deze manier kan de gehele wand redelijk plat tegen de muur ingeklapt worden.

mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Citaat van: patrick_vdb op juli 15, 2004, 23:45:48
Hi Andre,

Wat je uiteraard ook weer een belastingtechnisch voordeel kan opleveren ;)

Er is mij 1 ding nog niet duidelijk. Het hoofddoel van de schuifwand is naast het scheiden van de werkkamer en HT-ruimte ook het tegenhouden van licht (ivm projectie?) maar aan de andere kant wil je de werkkamer kunnen betrekken bij de HT-ruimte...welk doel op gebied van lichtcontrolle heeft de schuifwand dan nog?

Indien de gordijnen zoals geopperd door Martin niet het gewenste antwoord was dan kun je ook denken aan een constructie met panelen welke met scharnieren aan elkaar verbonden zijn. Op deze manier kan de gehele wand redelijk plat tegen de muur ingeklapt worden.

mvrg

Patrick

Die combinatie van lichtinval en afscheiding is idd lastig, vooral in deze periode heb je 's avonds nog lang licht van buiten.

Als ik deze tegels met een rolgordijn o.i.d. kan afdekken, dan is dit geen probleem meer :)
Zo'n wand met scharnierende delen lijkt het meest op een 'vaste' afscheiding, alleen zal een deel van de muur hiervoor vrij moeten blijven.
Blijft over de toegang van de werkkamer indien deze schuifwand gesloten is, mischien kan 1 paneel van de wand als deur dienen?

André  8)

patrick_vdb

Hi Andre,

Als de foto de enige bron van lichtinval is dan is dit idd best goed te verhelpen met een verduisteringsrolgordijn. De scheidingswand met scharnierende panelen "lijkt" idd vrij permanent, je zult idd een gedeelte van de muur moeten vrijhouden waar de panelen plat in elkaar geklapt kunnen worden. Wanneer je er twee delen van maakt, met aan elke muurzijde een helft, dan kun je de middelste twee panelen die bij elkaar komen wanneer de "muur" uitgeklapt is best als een soort van deur gebruiken. Een beetje creatief iemand moet er best wel wat van kunnen maken..

mvrg

Patrick

Niet actief

patrick_vdb

Hi Ruben,

Citaat van: RubenP op juli 16, 2004, 08:38:13
nou zeg, 4 x hetzelfde bericht  ??? :o
Zeker een foutje in de matrix  ;)

Ja, denk dat er idd iets fout was gegaan. Heb de drie overtollige posts dan ook maar verwijdert.

mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Citaat van: ThingMan op juli 16, 2004, 13:07:09

Mooie paneelabsorber overigens......

Wieweet, hij bevindt zich achterin de ruimte in de werkkamer.
Zou zo'n scharnierende deur ook nadelige effekten kunnen hebben op het geluid, in principe staat hij niet muurvast ....

André

Niet actief

Citaat van: SpeedyAndré op juli 16, 2004, 13:48:54
Wieweet, hij bevindt zich achterin de ruimte in de werkkamer.
Zou zo'n scharnierende deur ook nadelige effekten kunnen hebben op het geluid, in principe staat hij niet muurvast ....
André

Hmmm, zo'n effect lijkt me niet erg groot nee, tenzij er natuurlijk iets hoorbaar gaat resoneren.....

Overigens: ik bedoelde de lichtkoepel, die toch verduisterd zal gaan worden begreep ik. Vandaar mijn opmerking: mooie paneelabsorber (als je 'm met een paneel afsluit wordt het een behoorlijk diepe absorber die geen obstakel vormt in je ruimte).

SpeedyAndré

Citaat van: ThingMan op juli 16, 2004, 22:52:48

Hmmm, zo'n effect lijkt me niet erg groot nee, tenzij er natuurlijk iets hoorbaar gaat resoneren.....

Overigens: ik bedoelde de lichtkoepel, die toch verduisterd zal gaan worden begreep ik. Vandaar mijn opmerking: mooie paneelabsorber (als je 'm met een paneel afsluit wordt het een behoorlijk diepe absorber die geen obstakel vormt in je ruimte).

Oh op die manier  ;D
Ik wil die lichtkoepel zeker niet permanent 'wegwerken', dus als er al een absorber in komt, dan graag een die er ook weer uit kan  :D
Overigens heb ik in diezelfde ruimte een koof tegen het plafond zitten, die mogelijk geschikt is om als een absorber te gebruiken, zie foto:

Deze koof zit zo'n 50cm achter de plaats waar de schuifwand moet komen, dus in het gedeelte van de werkkamer.

André